خانه / بازار کار / بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی مکانیک - آینده شغلی

بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی

بازار کار رشته مهندسی مکانیک - آینده شغلی
بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی

[contact_info title= “بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی”] 

دانشجویان رشته مهندسی مکانیک اصول اساسی نیرو ، انرژی ، حرکت و گرما را آموزش می بینند و با دانش تخصصی خود سیستم های مکانیکی دستگاه ها و فرآیند های گرمایی را طراحی کرده و می سازند. یک مهندس مکانیک طیف وسیعی از دستگاه ها و فرآورده ها از جمله قالب ساخت سوزن ته‌گرد تا مدل‌سازی حرکت ماهواره‌ها در فضای خارج از جو، موتورها و سیستم‌های کنترل خودرو و هواپیما ، نیروگاه‌های الکتریکی ، دستگاه‌های پزشکی و اجزا و قطعه‌های گوناگون و….را تولید می کند. بنابراین چنانچه  شما تفکر فنی و توانایی خوبی در حل مساله دارید و می خواهید در حوزه بازار کار رشته مهندسی مکانیک فعالیت داشته باشید ، انتخاب این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

 شاید بتوان رشته مهندسی مکانیک را  از نظر تنوع موضوعات تحت پوشش ، جامع‌ترین رشته مهندسی به شمار آورد. زیرا در برگیرنده تمامی علوم و فنونی است که با تولید ، تبدیل و استفاده از انرژی ، ایجاد و تبدیل حرکت و انجام کار، تولید و ساخت قطعات و ماشین‌آلات و به کارگیری مواد مختلف در ساخت آن ها و همچنین طراحی و کنترل سیستم‌های مکانیکی ، حرارتی و سیالاتی مرتبط می‌ باشد.طرفداران این رشته با مطالعه این مطلب اطلاعات کامل تری از بازار کار رشته مهندسی مکانیک ، زمینه های شغلی و مهارت های مورد نیاز این رشته کسب خواهید کرد.

زمینه های شغلی مهندس مکانیک 

  • طراحی : ماشین‌ها و دستگاه‌هایی که هر نوع محصولی را ساخته و بسته‌بندی می‌کنند، تجهیزات گردنده مانند پمپ‌ها ، فشرده‌سازها (کمپرسورها)، دمنده‌ها ، توربوماشین‌ها (توربین‌ها و …)، موتورهای درون‌سوز ، مخزن‌های تحت فشار ، رآکتورها ، مبادله‌کن‌های گرمایی ، دیگ‌های بخار ، سامانه‌های لوله‌کشی ، وسیله‌های نقلیه مانند خودرو ، کامیون ، اتوبوس ، هواپیما ، قطار وغیره ، تجهیزات حمل مواد مانند تسمه‌نقاله‌ها ، روبات‌ها و طراحی کنترل برای سیستم‌های دینامیکی.
  • تحلیل : شکست و فرسودگی دستگاه‌ها ، بهبود عملکرد و قابلیت اطمینان قطعات ، سیستم‌های انتقال حرارت ، ارتعاشات مکانیکی ، آکوستیک و پیزوالکتریک.
  • ساخت و تولید : فرآیندهای ماشین‌کاری سنتی ، فرآیندهای ماشین‌کاری غیر سنتی ، فرآیندهای شکل‌دهی شامل شکل‌دهی ورقی و حجمی ، طراحی و ساخت قالب‌ها و قیود ، روش‌های اتصال و جوشکاری ، عملیات حرارتی ، روش‌های ریخته‌گری ، مترولوژی و سیستم‌های اندازه‌گیری.
  • کنترل کیفیت : آزمایش کیفیت ، امنیت و قابلیت اطمینانِ فرآورده‌ها ، دستگاه‌ها و فرآیندها.
  • زمینه های نوین : فناوری نانو ، سیستم‌های میکروالکترومکانیکی (حسگری و عملگری) ، سیستم‌های دارو‌رسانی در ابعاد نانو ، سیستم‌های میکرو و نانو سیالاتی ، نانو‌روبات‌ها

نگاهی به آینده شغلی رشته مهندسی مکانیک

 مهندسان مکانیک علاوه بر فعالیت در زمینه های مختلفی از جمله‌ طراحی‌ و ساخت‌ ماشین‌آلات‌ و قطعات‌ آن ها ، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ مکانیکی‌ نیروگاه‌ها ، طراحی‌ و ساخت‌ تجهیزات‌ و سیستم‌های‌ انتقال‌ و تصفیه‌ آب‌ ، سیستم‌های‌ مکانیکی‌ و کنترلی‌ پالایشگاه‌ها و کارخانجات‌ شیمیایی ‌، طراحی‌ و ساخت‌ تاسیسات‌ حرارتی‌ و برودتی‌ ساختمان‌ها ، ساخت‌ ماشین‌آلات‌ بازیافت‌ مواد مثل‌ کارخانجات‌ قند ، کاغذ سازی‌  ، سیمان‌ ، نساجی ‌، نمک‌ و کنسانتره ‌، طراحی‌ و ساخت‌ وسایل‌ و تجهیزات حمل‌ و نقل‌ زمینی‌ ، دریایی‌ و هوایی ‌، ساخت‌ تجهیزات‌ دفاعی‌ و ساخت‌ ربات‌ها ، بازوهای‌ مکانیکی‌ و سیستم‌های‌ تولید ، امکان کار در صنایع نظامی ، هوافضا ، پزشکی و داروسازی ، شرکت های مشاوره ای و پیمانکاری ، شرکت های نفتی و معدنی داخلی و خارجی نیز برای آن ها وجود خواهد داشت.

مهندسان مکانیک می توانند با کسب تجربه بیشتر به مشاغل سطح بالاتری مانند مدیریت پروژه ، متخصص تحقیقات و مشاور دست پیدا کنند. و یا به عنوان کارشناس و مشاور فنی در بانک‌ها ، شرکت‌های سرمایه‌گذاری و بیمه و شرکت‌های بازرسی و نظارت امور بین‌المللی فعالیت کنند.

اطلاعات دقیقی در خصوص بازار کار و میزان استخدام مهندس مکانیک در کشور در دسترس نمی باشد. ولی به دلیل حرکت کشور به سمت رشد توسعه صنایع مختلف و خود کفایی در آن ها و از طرف دیگر با توجه به نقش مهم و کلیدی مهندس مکانیک در صنایع ، می توان پیش بینی کرد که در سال های آینده بازار کار رشته مهندسی مکانیک همانند اکنون از وضعیت مناسبی برخوردار باشد.

تاثیر سابقه کاری در استخدام مهندسی مکانیک چگونه است؟

سابقه کاری یکی از عوامل بسیار مهم و موثر در یافتن یک شغل مناسب و کسب درآمد و حقوق بالاتر می باشد. این موضوع در مورد استخدام همه مشاغل از جمله استخدام مهندس مکانیک نیز صدق می کند. اگر نگاهی به آگهی های استخدام مهندس مکانیک بیاندازید ، متوجه خواهید شد که در اکثر آن ها داشتن سابقه کاری یکی از موارد مورد تاکید کارفرمایان است . میزان سابقه کاری مورد نظر کارفرمایان مختلف از ا سال تا بیش از ۱۵ سال متغیر می باشد اما متوسط سابقه کاری لازم برای شغل مهندس مکانیک را می توان حدود ۵ سال در نظر گرفت.

مهارت های مورد نیاز رشته مهندسی مکانیک

  • توانایی بالا در ریاضی و فیزیک 
  • داشتن خلاقیت و قدرت تجسم خوب – از آنجا که طراحی و رفع عیوب سیستم ها و دستگاه ها از وظایف اصلی مهندس مکانیک می باشد ، داشتن خلاقیت و تجسم قوی لازم و ضروری است.
  • دانش و علاقه فراوان به امور فنی
  • مهارت انجام کار تیمی – برای همکاری با سایر مهندسان، تکنسین ها و مدیران ارشد
  • توانایی اولویت بندی و برنامه ریزی موثر
  • توانایی کار با کامپیوتر و تسلط بر نرم افزارهای مرتبط – از آنجا که بسیاری از امور مهندسی مکانیک مانند طراحی ها و شبیه سازی ها و بسیاری از تشخیص عیوب به کمک کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی انجام می شود، مهندس مکانیک باید آشنایی و تسلط کافی روی آنها داشته باشد.
  • توانایی تحمل شرایط کاری پرفشار – به خصوص در پروژه های بزرگ
  • تسلط بر زبان انگلیسی – آشنایی با زبان انگلیسی یکی از شرایط استخدامی بسیاری از شرکت ها (به ویژه شرکت های خصوصی) می باشد.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک

داوطلبان در صورت علاقه به ادامه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک برای رسیدن به بازار کار بهتر و کسب درآمد بالاتر می توانند بعد از فارغ التحصیلی در مقطع کارشناسی برای کارشناسی ارشد و دکتری نیز اقدام نموده و رشته و گرایش های زیر ادامه تحصیل دهند:

رشته های ارائه شده در مقطع ارشد 

گرایش

مهندسی مکانیک

ساخت و تولید 

طراحی کاربردی

تبدیل انرژی

مواد مرکب

دریا

طراحی و ساخت خودرو

مهندسی خودرو

سیستم محرکه خودرو

طراحی سیستم های مکانیکی خودرو

سازه بدنه خودرو

مهندسی مکاترونیک
مهندسی پزشکی

بیومکانیک

توانبخشی

ورزش

مهندسی تسلیحاتسلاح
مهندسی سیستم های انرژی

تکنولوژی انرژی

انرژی و محیط زیست

سیستم های انرژی

مهندسی انرژی های تجدید پذیر
مهندسی هوا فضافناوری ماهواره
مهندسی ماشین های ریلی
مهندسی هسته ای

کاربرد پرتو ها

گداخت هسته ای

راکتور

پرتو پزشکی

چرخه سوخت

مهندسی سیستم های میکرو نانوالکترومکانیک

داشتن شناخت کافی نسبت به این رشته قبل از انتخاب آن ضروری است. اغلب واحدهای این رشته دارای ریاضیات دیفرانسیلی پیچیده و تجسم فیزیکی هستند که منجر به سخت‌شدن این واحدها می‌شوند. ضمنا واحدهای کارگاهی و فعالیت در واحدهای تولیدی نیز از ویژگی‌های این رشته می‌باشد که داوطلبان آن را با محیط های صنعتی آشنا کرده و پیوند می‌زند. در صورت تمایل می توانید مطالب دیگر ما در زمینه وضعیت بازارکار رشته مهندسی برق، وضعیت بازار کار مهندسی عمران و… را نیز مطالعه نموده و در صورت بروز هر گونه ابهام در این زمینه با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

[banner]

[contact_info title= ” بازار کار رشته مهندسی مکانیک – آینده شغلی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۴ نظر

  1. سلام له نظرتون مهندسی عمران بهتره واسه بازار کار تو ایران یا مکانیک؟؟ ممنون میشم جواب بدید

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      با توجه به وضیعت فعلی هر دور رشته از لحاظ وضیعت بازار کار از شرایط یکسانی برخورد دارند.

  2. سلام شهریه این رشته تو دانشگاه های پردیس چقدر در میاد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.