خانه / مشاوره کودکان / ۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان
۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان

۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان

 

۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان[contact_info title= “۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان”] 

اوتیسم علایم مختلفی دارد از جمله ناتوانی در برقراری رابطه چشمی، بدغذایی، دور خود چرخیدن، ناتوانی در اشاره یا خداحافظی کردن، شکسته صحبت کردن و حمل مداوم اسباب بازی، اگر کودکی حداقل ۳ نشانه را داشت، مشکوک به اوتیسم است. اوتیسم یا درخودماندگی در واقع یک بیماری نیست بلکه اختلال رفتاری است که با تاثیر بر مغز کودک، فعالیت های اجتماعی و مهارت های علمی آن مختل می شود.
اوتیسم به هیچ عنوان یک بیماری روحی روانی نیست بلکه اختلال رفتاری است و چنانچه خانواده ای با یکسری رفتارهای غیرمعمول کودک خود مواجه شد، ضمن جدی گرفتن این رفتار با توجه به سن فرزند، باید نسبت به پیگیری آن با مراجعه به روانپزشک اقدام کند. متاسفانه این اختلال رفتاری در حال حاضر سیر صعودی پیدا کرده و تعداد نوزادانی که با اوتیسم متولد می شوند در حال افزایش است. در ادامه برای آشنایی بیشتر شما “۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان” را نمام خواهیم برد.

۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان

۱- اختلال تکلم:

از نظر کلامی، کودک مبتلا به اوتیسم دچار تاخیر است. کودکان به مرور که بزرگ می شوند، درک بیانی بالاتری در مقایسه با قدرت بیان دارند. یک کودک طبیعی در یک سالگی می تواند تک کلمه ادا کند و در ۱.۵ سالگی ۳-۲ کلمه را با هم ترکیب می کند اما کودکان مبتلا به اوتیسم یا کلام ندارند یا در مقایسه با سن شان دچار تاخیر کلامی اند یا کلام دارند اما معنی دار نیست و کلام دیگران را اکو می کنند.

متاسفانه گاهی والدینی را می بینیم که اوتیسم فرزندشان را انکار می کنند. آن ها می گویند فرزندم کلام دارد و حتی باهوش است چون در سن پایین می تواند جمله های سنگین و طولانی را بیان کند اما برخی کودکان مبتلا به اوتیسم مثل طوطی کلمات و جمله های اطرافیان را تکرار می کنند. البته این به معنی هوش بالای کودک نیست بلکه بدان معنی است که کودک درک و شناختی از محیط اطراف ندارد.

۲- کودکان اوتیسمی من نمی گویند:

در روند طبیعی رشد، کودکان به محض آنکه من را درک می کنند، دیگر از نام خود برای بیان خواسته هایشان استفاده نمی کنند در حالی که کودک مبتلا به اوتیسم شناختی از من ندارد و خود را با نام صدا می زند؛ مثلا می گوید: به علی آب بدید! این نشانه خوبی نیست. حتی کودک مبتلا ضمایر را هم اشتباه استفاده می کند.

 ۳- محو پنکه و لباسشویی می‌شوند:

این کودکان به چرخیدن یا به وسایلی که می‌چرخد مثل پنکه و لباسشویی علاقمند هستند و ممکن است ساعت‌ها خود را با تماشای آن‌ها سرگرم کنند. ممکن است زنجیری را تکان دهند یا به موسیقی‌های ثابت واکنش و علاقه شدید نشان دهند.

۴-اختلال گوارشی:

۸۵ درصد از کودکانی که مبتلا به اوتیسم هستند، اختلال گوارشی دارند که شدت آن متفاوت است و معمولا به صورت بیماری های التهاب روده، یبوست و یا اسهال در فرد بروز پیدا می کند. کودکی که مبتلا به اوتیسم می باشد ممکن است برای آرام شدن درد هایی که به دلیل مشکلات گوارشی به وجود می آید، رفتارهایی از قبیل کوبیدن سر، تکان دادن دست ها و یا رفتارهایی از این قبیل انجام دهند.

۵-حساس و تحریک پذیر می باشند:

اگر فردی به طور ناگهانی دست یک کودک اوتیسم را بگیرد و یا آن را لمس کند، کودک اوتیستیک سریعا واکنش هایی از جمله فرار، فریاد کشیدن و یا ترس شدید از خود نشان می دهد.

۶- توان همذات پنداری ندارند:

کودک مبتلا به اوتیسم درک کاملی از احساسات دارد. او می‌تواند مادرش را بغل کند و ببوسد یا دلیل گریه اش را جویا شود، اما در سنین بالاتر که انتظار‌ها از او بیشتر می‌شود، ممکن است در این زمینه دچار مشکل شود. کودک مبتلا به اوتیسم توانایی ذهن خوانی ندارد؛ نمی‌تواند به محیط توجه کند یا خود را جای دیگران بگذارد و احساسات دیگران را درک کند.

۷-استرس و نگرانی بی علت:

خنده ها و گریه های بی مورد و یا بروز استرس و نگرانی های شدید که هیچ دلیل و علت خاصی ندارد.

۸-احساساتشان ثبات ندارد:

در برخی موارد آستانه تحمل آن ها بسیار کم و در برخی موارد بسیار زیاد می باشد. برای مثال ممکن است یک کودک اوتیسمی صداهای بسیار آهسته را بشنود و بالعکس متوجه صداهای بلند نشود و یا سوختگی شدید را حس نکند ولی با کوچکترین ضربه درد بسیار شدیدی را حس کند.

۹-تنهایی را ترجیح می دهند”:

ودکان اوتیسمی معمولا تنهایی را ترجیح می دهند و تمایل دارند در دنیای خود به دور از دیگران و داشتن روابط اجتماعی زندگی کنند.

۱۰-ساعت ها با یک وسیله سرگرم می شوند:

کودک طبیعی مدت توجه کوتاهی دارد یعنی شاید نهایتا ۵ دقیقه با یک اسباب بازی بازی کند و بعد آن را رها کند و سراغ بازی دیگری برود. کودک طبیعی چون محرک های مختلف را آزمایش می کند، پیشرفت می کند اما کودک مبتلا به اوتیسم ساعت ها یک بازی تکراری انجام می دهد.

۱۱-ناتوانی در برقراری ارتباط چشمی:

کودک توانایی برقرار کردن ارتباط چشمی را ندارد و نمی تواند با اطرافیان خود ارتباط چشمی برقرار کند.

۱۲-ناتوانی در برقراری ارتباط:

کودکان تا سه سالگی مراحل یادگیری زبان را می آموزند. یک یا دو کلمه صحبت می کنند و یا زمانی که دیگران نام آن ها را صدا می زنند بازخورد نشان می دهند، ولی کودکان مبتلا به اوتیسم ممکن است اصلا صحبت نکنند، بسیار کم حرف بزنند و یا از کلمات بی ربط و بی معنی در جملات خود استفاده کنند.

۱۳-تشنج:

در واقع اختلالات تشنجی از قبیل صرع در بین ۳۹ درصد از بیمارانی که از این اختلال رنج می برند، رایج می باشد.

۱۴-فعالیت های محدود:

محدوده فعالیت این کودکان بسیار پایین می باشد، می توان این موضوع را در شیوه بازی آن ها با اسباب بازی هایشان دید. این کودکان به جای انجام بازی های گوناگون با اسباب بازی های خود، ساعت ها وقت خود را صرف چیدن آن ها می کنند و چنانچه فردی و یا چیزی ترتیب چیدمان آن ها را بهم بریزد، شدیدا ناراحت و عصبانی می شوند.

میزان شیوع اوتیسم

میزان شیوع بیماری اوتیسم طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری در میان کودکان آمریکایی در سال ۲۰۱۸، یک مورد از هر ۵۹ تولد بوده و میزان شیوع در حال افزایش بوده است. سازمان جهانی بهداشت فراوانی بیماری را در کل جهان یک مورد در هر ۱۶۰ تولد برآورد کرده است. در ایران هم طبق یک گزارش فراوانی موارد اوتیسم یک مورد از هر ۱۵۰ تولد گزارش شده است. برای دریافت اطلاعات و راهنمایی های بیشتر در مورد “۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره تماس بگیرید. سایر مطالب مرتبط:

اسکیزوفرنی در کودکات
خود ارضایی در کودکات
روش تربیت کودکان پرخاشگر
علل لجبازی کودکان و راهکارهای درمان آن

[contact_info title= “۱۴ نشانه بسیار مهم اوتیسم کودکان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

 

 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.