خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه دامغان
معرفی دانشگاه دامغان

معرفی دانشگاه دامغان

معرفی دانشگاه دامغان

[contact_info title= “معرفی دانشگاه دامغان”] 

دانشگاه دامغان یک دانشگاه دولتی در شهر دامغان و استان سمنان است و در سال ۱۳۶۸ تاسیس شده است. این دانشگاه نماد دانش دوستی، علم و هنر دینی، پژوهنده دانش و فن بومی و حاصل خواست و اراده مردمان دوستدار علم و فرهنگ دامغان است. این مردمان به راهبری شادروان دکتر محمد مسعود منصوری سعی خود را معطوف داشتند و در سال های ۶۷-۱۳۶۴ دانشگاه جامع و مردمی رسول اکرم (ص) را در دامغان پایه ریزی نمودند.

اکنون این دانشگاه با دارا بودن  ۸ دانشکده، یک پژوهشکده، ۱۶۲ عضو هیأت علمی تمام وقت، بیش از ۵۰۰۰  دانشجو در ۳ مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در ۶۷ رشته و گرایش چون نگینی بر تارک این کهن سرزمین می درخشد. در این مقاله قصد داریم تا اطلاعات بیشتری را در مورد “معرفی دانشگاه دامغان” برای شما ارائه دهیم.

معرفی دانشکده های دانشگاه دامغان

دانشکده علوم زمین:

دانشکده علوم زمین به عنوان اولین گروه آموزشی دانشگاه، فعالیت خود را از سال ۱۳۷۱ با پذیرش ۳۵ دانشجو و تحت نام گروه زمین‌شناسی شروع نموده‌ است و در حال حاضر با داشتن ۲ گرایش محض و کاربردی در مقطع کارشناسی و ۵ گرایش تکتونیک، چینه و فسیل‌شناسی و زمین‌شناسی اقتصادی، پترولوژی و زمین‌شناسی مهندسی در مقطع کارشناسی ارشد برنامه دارد تا در آینده‌ای نزدیک، گرایش‌های رسوب‌شناسی و سنگ‌شناسی در مقطع کارشناسی ارشد و گرایش‌های زمین‌شناسی ساختمانی، تکتونیک و چینه و فسیل‌شناسی را در مقطع دکتری دایر نماید.این دانشکده دارای ۱۰ آزمایشگاه و کارگاه تخصصی به نام‌های زیر می باشد.:

  • آزمایشگاه میکروسکوپی
  • آزمایشگاه رسوب‌شناسی
  • آزمایشگاه زمین‌شناسی فیزیکی
  • آزمایشگاه فتوژئولوژی و نقشه‌برداری
  • آزمایشگاه دیرینه‌شناسی
  • آزمایشگاه تکتونیک تجربی
  • آزمایشگاه آنالیز دستگاهی
  • آزمایشگاه سیالات درگیر و کارگاه مقطع‌گیری

دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر:

دانشکده ریاضی و علوم کامپیوتر ابتدا در قالب گروه ریاضی دانشکده علوم پایه دامغان در سال ۱۳۷۳ فعالیت خود را با پذیرش دانشجویان ریاضی کاربردی و دبیری ریاضی برای تحصیل در گروه آغاز نمود. در سال ۱۳۷۸ با اتمام پذیرش دانشجویان دبیری ریاضی در دانشگاه‌ها، اولین دوره دانشجویان ریاضی محض در این مجموعه پذیرفته و مشغول به تحصیل شدند. با تصویب شورای دانشکده در سال ۱۳۸۴ و با موافقت هیئت رئیسه دانشگاه، گروه ریاضی به دو گروه ریاضی محض و کاربردی تقسیم شد. در مهرماه ۱۳۸۶ با پذیرش دانشجویان رشته علوم کامپیوتر و عدم پذیرش دانشجویان رشته کامپیوتر از دانشگاه جامع علمی کاربردی گروه کامپیوتر فعالیت خود را در قالب گروه علوم کامپیوتر ادامه داد. در این سال دانشکده پذیرای یک دوره از دانشجویان رشته دبیری ریاضی به جای دانشجویان روزانه ریاضی محض گردید.

هم‌اکنون این دانشکده دارای سه گروه ریاضیات و کاربردها، علوم کامپیوتر و آمار می‌باشد. همچنین تعداد ۲۹ عضو هیئت علمی در دانشکده در حال تدریس و تحقیق بوده و تعداد ۸۳۷دانشجو در ۳ رشته کارشناسی و ۳ رشته کارشناسی ارشد ریاضی محض، ریاضی کاربردی و علوم کامپیوتر و ۲ رشته دکترای ریاضی محض و کاربردیمشغول به تحصیل می‌باشند.

دانشکده شیمی:

گروه شیمی در دانشگاه دامغان از سال ۱۳۷۳ با پذیرش اولین دوره دانشجویان کارشناسی شیمی محض کار خود را آغاز کرده‌ است و درسال ۱۳۸۰ اولین دوره دانشجویان کارشناسی ارشد در رشته‌های شیمی فیزیک و شیمی تجزیه و بعد از آن با پذیرش دانشجو در رشته‌های شیمی آلی و شیمی معدنی در سال ۱۳۸۳ و نیز پذیرش اولین دوره دانشجویان شیمی کاربردی در سال ۱۳۸۷ توسعه یافته‌است. این دانشکده در حال حاضر با داشتن ۵ گرایش شیمی محض، شیمی کاربردی، شیمی محیط زیست، شیمی فناوری اطلاعات و شیمی دارویی در مقطع کارشناسی و ۵ گرایش شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی آلی و شیمی معدنی و شیمی کاربردی در مقطع کارشناسی ارشد و نیز ۵ گرایش شیمی تجزیه، شیمی فیزیک، شیمی آلی و شیمی معدنی و شیمی کاربردی در مقطع دکتری می‌باشد.

این دانشکده در نظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک رشته‌های شیمی پلیمر، نانو شیمی، شیمی دارویی، شیمی کاتالیست و فیتوشیمی را در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری راه‌اندازی نماید. دانشکده شیمی دارای ۸ آزمایشگاه تحقیقاتی، ۴ آزمایشگاه آموزشی و یک کارگاه آموزشی می‌باشد.

دانشکده فیزیک:

گروه فیزیک دانشگاه دامغان در سال ۱۳۷۴ با جذب دانشجوی کارشناسی در دو گرایش فیزیک حالت جامد و فیزیک هسته ای فعالیت خود را آغاز نموده‌ است. دوره‌های تحصیلات تکمیلی دانشکده در سال ۱۳۸۳ با جذب دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک حالت جامد در دو گرایش تجربی و نظری  محاسباتی آغاز و همزمان مرکز تحقیقات دانشکده نیز فعالیت خود را شروع نمود. این دانشکده در حال حاضر در ۳ رشته فیزیک در مقطع کارشناسی ، ۵ رشته گرایش حالت جامد، نجوم و اختر فیزیک، گرانش و کیهان‌شناسی، نانو فیزیک و هسته‌ای در مقطع کارشناسی ارشد و ۳ رشته ماده چگال، علوم و فناوری نانو و هسته‌ای در دوره دکتری دانشجو می‌پذیرد. این دانشکده در سال ۱۳۹۲ در رشته فیزیک مهندسی نیز در مقطع کارشناسی اقدام به جذب دانشجو کرد.

دانشکده زیست‌شناسی:

دانشکده زیست‌شناسی در بهمن ماه سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را آغاز نموده و در حال حاضر با داشتن ۴ گرایش زیست‌شناسی عمومی، زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، زیست‌شناسی گیاهی و زیست‌شناسی جانوری در مقطع کارشناسی و ۴ گرایش زیست‌شناسی سلولی تکوینی، زیست‌شناسی بافت‌شناسی و جنین‌شناسی، فیزیولوژی جانوری و فیزیولوژی گیاهی در مقطع کارشناسی ارشد، در نظر دارد تا در آینده‌ای نزدیک، رشته علوم اعصاب در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و نیز رشته‌های سلولی تکوینی و فیزیولوژی در مقطع دکتری را راه‌اندازی کند.

همچنین این دانشکده دارای ۷ آزمایشگاه به نام‌های آزمایشگاه گیاه‌شناسی، آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهی، آزمایشگاه سلولی و مولکولی، آزمایشگاه فیزیولوژی جانوری، آزمایشگاه میکروسکوپی، آزمایشگاه کشت سلول و بافت و آزمایشگاه الکتروفیزیولوژی است.

دانشکده فنی و مهندسی:

با موافقت دفتر گسترش آموزش عالی دانشگاه علوم پایه دامغان از ابتدای سال ۱۳۸۹ شکل جامع به خود گرفته و مجوز ایجاد دانشکده فنی و مهندسی به دانشگاه داده شد و از نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۰–۸۹ دانشگاه پذیرای دانشجویان در رشته‌های مهندسی نرم‌افزار و مهندسی صنایع در دانشگاه بوده‌ است.

هم‌اکنون دانشکده دارای ۸۶۰ دانشجو در مقطع کارشناسی در پنج گروه مهندسی کامپیوتر نرم‌افزار ، مهندسی صنایع، مهندسی برق، مهندسی عمران و مهندسی مکانیک می‌باشد. این دانشکده دارای سایت دانشکده با نرم‌افزارهای مورد نیاز رشته‌های موجود و کارگاه مبانی مهندسی برق، کارگاه مدار الکتریکی۱و کارگاه مدار منطقی می‌باشد.

دانشکده هنر:

دانشکده هنر دانشگاه دامغان، فعالیت آموزشی خود را در بهمن ماه سال ۱۳۹۰ با پذیرش دانشجو در دو رشته تلویزیون و هنرهای دیجیتال و ادبیات نمایشی آغاز نموده‌است. این دانشکده دارای ۹ کارگاه به نام‌های کارگاه عکاسی، ۲ کارگاه نمایش، کارگاه گرافیک، کارگاه انیمیشن دو بعدی، سایت کامپیوتر، کارگاه انیمیشن عروسکی، کارگاه طراحی عمومی و کارگاه طراحی انیمیشن می‌باشد.

دانشکده علوم انسانی:

دانشکده علوم انسانی در سال ۱۳۹۲ و با جذب دانشجو در رشته فقه و حقوق جزا در مقطع کارشناسی ارشد رسماً کار خود را آغاز کرد. در ادامه نیز در سال ۱۳۹۵ رشته‌های علوم ورزشی، جغرافیا و حقوق در مقطع کارشناسی و مترجمی زبان عربی در مقطع کارشناسی ارشد و در سال ۱۳۹۶ رشته‌های زبان انگلیسی و اقتصاد در دانشکده ایجاد شدند.

پژوهشکده علوم زیستی:

این پژوهشکده شامل ۴ گروه پژوهشی به نام‌های: گروه پژوهشی زیست‌شناسی سلولی و مولکولی، گروه پژوهشی فیزیولوژی، گروه پژوهشی علوم گیاهی و گروه پژوهشی بیوشیمی است که انجام طرح‌های پژوهش تقاضامحور و کاربردی در زمینه زیست‌شناسی و پزشکی ترمیمی سلول‌های بنیادی، زیست‌شناسی اعصاب و داروهای گیاهی را در اهداف خود دارد.

رتبه علمی دانشگاه دامغان

در مورد “معرفی دانشگاه دامغان” باید گفت این دانشگاه در حال حاضر ۵۷۳۲ دانشجو و ۱۳۷ استاد در این مرکز مشغول فعالیت می باشند .بر اساس تحلیل های انجام شده این مرکز تاکنون ۱۱۰۶ مقاله علمی در نشریات و همایش های داخلی منتشر نموده است. دانشگاه دامغان صاحب امتیاز و ناشر ۲ مجله تخصصی است و تا کنون ۲ همایش توسط دانشگاه دامغان برگزار شده است. علاوه بر این تاکنون ۱۸۸۲ مقاله معتبر بین المللی نیز از این مرکز استخراج شده است. اطلاعات و آمار دقیقتر از دانشگاه دامغان را می توانید در زیر مشاهده نمایید.

امکانات پژوهشی و رفاهی دانشگاه دامغان

  • کتابخانه مرکزی دانشگاه
  • کانون‌های دانشجویی
  • آزمایشگاه‌های تخصصی
  • مرکز مشاوره
  • اداره تربیت بدنی
  • انجمن های علمی

چنانچه با مطالعه این مقاله باز هم سوالاتی در مورد “معرفی دانشگاه دامغان” برایتان پیش آمده است می توانید با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. سایر مطالب معرفی دانشگاه ها:

معرفی دانشگاه تبریز
معرفی دانشگاه فردوسی مشهد
معرفی دانشگاه شیراز
معرفی دانشگاه شهید بهشتی

[entekhab]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه دامغان”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.