خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته زمین شناسی
معرفی-رشته-زمین-شناسی

معرفی رشته زمین شناسی

معرفی-رشته-زمین-شناسی

[contact_info title= “معرفی رشته زمین شناسی”] 

زمین شناسی علمی است برای شناخت ویژگی های فیزیکی و تاریخی زمین و اجزای تشکیل دهنده آن. در واقع زمین شناس متخصص پژوهشگری است که تلاش می کند تا با شناخت زمین و کاوش درون آن، به اسرار آفرینش دست یابد و ذخایر و نعمات بی پایان الهی را که در زمین منش دارند، به دیگران معرفی کند و زمینه بهره برداری صحیح و بی خطر از آن را مهیا سازد.

به لحاظ فراوانی منابع طبیعی در کشور و وجود ذخائر با ارزش دانش زمین شناسی از نظر علمی و اقتصادی دارای ارزش های ویژه ای است و نقش موثری را در زمینه شناخت منابع معدنی، اکتشاف، بهره برداری از آن ها و به طور اخص منابع نفتی دارد. در ادمه این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کامل تری را در مورد “معرفی رشته زمین شناسی” در اختیار علاقه مندان به این رشته قرار دهیم.

رشته زمین شناسی مناسب چه کسانی است؟

افرادی که به سیاره محل زندگی خود یعنی زمین علاقه داشته و از مطالعه و بررسی آن لذت می‌برند، می‌توانند رشته زمین‌ شناسی را انتخاب کنند. مهمترین جنبه‌های مورد مطالعه در زمین شناسی عبارتند از: بررسی شکل و ابعاد زمین، بررسی فیزیکی و شیمیایی زمین و مواد سازنده آن و عوامل کنترل‌کننده شکل و ریخت زمین؛ این رشته با علوم زیستی، شیمی، جغرافیا، هواشناسی و آب و خاک ارتباط و همخوانی نزدیکی دارد.

زمین‌شناسان قادر هستند روش‌های مختلفی مانند تصاویر ماهواره‌ای و هوایی، نقشه‌برداری، حفاری، فسیل‌های بزرگ و میکروسکوپی، لرزه‌نگاری و اندازه‌گیری‌های الکترومغناطیسی را به کار گیرند. بنابراین رشته زمین‌شناسی مناسب افرادی است که به چنین روش‌های مطالعه‌ای در شغل خود علاقه دارند.

گرایش‌های رشته زمین شناسی

گرایش هیدروژئولوژی یا زمین شناسی آب:

در این علم به بررسی منشا آب‌های زیرزمینی، کیفیت و کمیت این آب‌ها و گسترش و حرکت آن‌‌ها در سفره‌های آبدار پرداخته می‌شود.

گرایش زمین شناسی مهندسی:

به روش‌های مختلف محاسباتی، صحرایی، اکتشافی و مدل‌سازی، تاثیر محیط زمین‌شناسی را بر سازه‌های مهندسی یا پروژه عمرانی مشخص می‌کند و راه‌حل‌های مناسبی جهت کاهش یا برطرف کردن خطرات احتمالی ارائه می‌دهد. زمین شناسی به دو صورت بر سازه‌ها تاثیرگذار است: یکی مواد زمین‌شناسی و دیگری مخاطرات زمین شناسی. زمین شناسی مهندسی به بررسی نقش سازه‌ها در تحریک و تغییر محیط زمین شناختی نیز می‌پردازد.

گرایش رسوب شناسی:

در این گرایش به بررسی رسوبات سازنده محیط‌های مختلف زمین‌شناختی پرداخته می‌شود. اکتشاف نفت و گاز و تعداد زیادی از مواد معدنی با مطالعات رسوب‌شناسی ارتباط عمیقی دارند.

گرایش زمین شناسی اقتصادی:

بررسی شرایط تشکیل مواد مختلف معدنی، بافت و ساخت مواد معدنی، پراکنش مواد معدنی و عوامل موثر بر این پراکنش، ریخت‌شناسی کانسارها، روش‌های مختلف اکتشاف کانسارها و در نهایت توجیه فنی و اقتصادی برداشت مواد معدنی از عمده کارکردهای این گرایش از زمین‌شناسی محسوب می‌شوند.

گرایش تکتونیک:

این گرایش از زمین شناسی به بررسی نیروهای زمین‌ساختی ناشی از جابه‌جایی قاره‌ها و تاثیر آن بر تغییر شکل پوسته زمین و ایجاد چین‌خوردگی‌ها و گسل‌ها و عوامل پیدایش زمین‌لرزه‌ها می‌پردازد. فارغ التحصیلان این رشته در اکتشافات شرکت نفت، سازمان زمین‌شناسی، وزارت نیرو و موسسه ژئوفیزیک، مشغول به کار می‌شوند.

گرایش زمین شناسی نفت:

این گرایش از زمین‌شناسی به بررسی منشا، پیدایش و مهاجرت نفت و گاز و همچنین اکتشاف این ذخایر می‌پردازد. اکتشاف مخازن نفت و گاز از مهمترین وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته است.

گرایش زمین شناسی زیست محیطی:

یکی از گرایش‌های زمین شناسی است که تاثیر زمین بر ایمنی و سلامت انسان را مورد بررسی قرار می‌دهد. زمین‌شناسی پزشکی یکی از زیرشاخه‌های زمین شناسی زیست محیطی است و امکان ادامه تحصیل در این رشته در سایر کشورها وجود دارد. در کشورهای توسعه یافته، تقریبا هیچ پروژه‌ای بدون تایید استانداردهای زمین شناسی زیست محیطی امکان اجرا ندارد.

گرایش چینه و فسیل شناسی:

بررسی توالی طبقات رسوبی در زمان‌های مختلف زمین شناسی به منظور پی بردن به تاریخ حوادث زمین و تکامل موجودات از مهمترین کارکردهای این گرایش است. بررسی فسیل‌ها به صورت نمونه‌های دستی و نمونه‌های میکروسکوپی که در اکتشاف نفت از اهمیت زیادی برخوردار است، توسط فارغ التحصیلان این گرایش انجام می‌شود.

گرایش سنگ شناسی یا پترولوژی:

در این گرایش به بررسی انواع مختلف سنگ‌ها پرداخته می‌شود. تعیین منشا انواع سنگ‌ها و حوادثی که در طول تاریخ زمین‌شناسی بر آن‌ها اتفاق افتاده و در نهایت منجر به تشکیل پوسته زمین شده است از عمده وظایف پترولوژیست‌ها است.

گرایش سنجش از دور و زمین شناختی:

جدیدترین و شاید پرطرفدارترین گرایش زمین شناسی است که با مطالعه عکس‌های ماهواره‌ای و سیستم‌های GPS به مطالعه زمین،آب‌های سطحی و زیرزمینی، فرونشست زمین، زمین لغزش‌ها، تغییرات دریاها، اکتشاف مواد معدنی و…می‌پردازد.

لیست دروس دانشگاهی رشته زمین شناسی

دروس اختصاصی:

این دروس که گذراندن آن‌ها الزامی است عبارتند از: بلورشناسی هندسی، بلورشناسی نوری، زمین شناسی فیزیکی، زمین شناسی تاریخی، زمین شناسی ساختمانی، تکتونیک، رسوب شناسی، سنگ شناسی آذرین، سنگ شناسی رسوبی، سنگ شناسی دگرگونی، رسوب شناسی، کانی‌شناسی، پترولوژی، فتوژئولوژی، زبان تخصصی زمین شناسی، زمین شناسی اقتصادی، زمین شناسی مهندسی، زمین شناسی زیست محیطی، هیدروژئولوژی، فسیل شناسی ماکرو، فسیل شناسی میکرو، چینه شناسی، زمین شناسی ایران، زمین شناسی نفت، ژئوشیمی، ژئوفیزیک، نقشه برداری، عملیات صحرایی.

دروس اختیاری:

آتشفشان شناسی، زمین آمار، میکرو فاسیس، مکانیک خاک، مکانیک سنگ، هیدروژئوشیمی، تحلیل حوضه‌ها، تخمین و ارزیابی ذخایر معدنی، ترمودینامیک، چینه شناسی ایران، چینه شناسی سکانسی، دیرینه شناسی گیاهی، زمین شناسی تحت الارضی، ژئوشیمی ایزوتوپ‌های پایدار، ژئوکرونولوژی، اصول اکتشافات ژئوفیزیکی، بیواستراتیگرافی، پالینولوژی، رادیوکریستالوگرافی، زمین شناسی دریائی، ژئوشیمی آلی، سایزموتکنونیک، فسیل شناسی بی‌مهرگان، ماگماتیسم و تکتونیک صفحه‌ای، محیط‌های رسوبی، کامپیوتر در زمین شناسی، کانسارهای رسوبی و…

دروس عمومی:

ادبیات فارسی، متون اسلامی، اخلاق اسلامی، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، معارف اسلامی ۱ و ۲، مبانی کامپیوتر، تربیت بدنی ۱ و ۲، فیزیک عمومی ۱ و ۲، شیمی عمومی ۱ و ۲، آزمایشگاه فیزیک پایه، آزمایشگاه شیمی پایه، تاریخ اسلام، ریاضیات عمومی ۱ و ۲، زبان خارجی.

موقعیت‌ شغلی‌ رشته زمین شناسی

صحبت از بازار کار نیز از موارد مهم “معرفی رشته زمین شناسی” است و فارغ‌التحصیلان‌ مقطع‌ کارشناسی‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ قادرند نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌، معدنی‌ و جغرافیایی‌ را مطالعه‌ نموده‌ و اطلاعات‌ آن‌ را استخراج‌ نمایند و با گروه‌های‌ اکتشاف‌ معدن‌، آب‌یابی‌ و بهره‌ برداری‌ از آب‌های‌ زیرزمینی‌، همکاری‌ داشته‌ یا در کارهای‌ صحرایی‌ و کارگاهی‌ مهندسین‌ ژئوتکنیک‌ و ژئوفیزیک‌ فعالیت‌ داشته‌ باشند و کانون‌های‌ خطر همانند مناطق‌ زلزله‌خیز، آتشفشانی‌ و … را مشخص‌ نمایند.

با توجه‌ به‌ توانایی‌هایی‌ که‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌شناسی‌ دارند، وزارتخانه‌های‌ صنایع‌ و معادن‌، نفت‌، نیرو، راه‌، جهاد کشاورزی‌، علوم‌ و آموزش‌ و پرورش‌، همچنین‌ شرکت‌ها و مؤسساتی‌ مانند ذوب‌آهن‌، سازمان‌ زمین‌ شناسی‌ کشور، شرکت‌های‌ مرتبط‌ با فعالیت‌های‌ سد سازی‌، آب‌یابی‌، حفر تونل‌، راه سازی‌، اکتشافات‌ آب‌ و نفت‌ و معادن‌، بخش‌های‌ مرتبط‌ با تهیه‌ نقشه‌های‌ زمین‌ شناسی‌ و معدنی‌، آزمایشگاه‌های‌ سنگ‌ شناسی‌ و زمین‌ شناسی‌ و در مجموع‌، کلیه‌ مراکزی‌ که‌ در ارتباط‌ با موضوع‌ زمین‌ فعالیت‌ می‌کنند، می‌توانند زمینه‌های‌ اشتغال‌ و فعالیت‌ فارغ‌التحصیلان‌ رشته‌ زمین‌ شناسی‌ باشند.

چنانچه علاقه مند به این رشته هستید می توانید برای دریافت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ و یا کسب اطلاعات بیشتر در مورد “معرفی رشته زمین شناسی با کارشنتسان مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید.

معرفی رشته حسابداری
معرفی رشته روانشناسی
معرفی رشته جهانگردی
معرفی رشته بهداشت محیطی

[entekhab]

[contact_info title= “معرفی رشته زمین شناسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.