خانه / دانشگاه / معرفی دانشگاه تبریز
معرفی دانشگاه تبریز
معرفی دانشگاه تبریز

معرفی دانشگاه تبریز

معرفی دانشگاه تبریز
معرفی دانشگاه تبریز

[contact_info title= “معرفی دانشگاه تبریز”] 

دانشگاه تبریز ، بعد از دانشگاه تهران اولین دانشگاه مادر و با سابقه ایران به شمار می رود. این دانشگاه شامل ۱۲ دانشکده با عناوین دانشکده علوم تربیتی ، دانشکده مکانیک ، دانشکده زبان های خارجی و ادبیات ، دانشکده شیمی ، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی ، دانشکده علوم ریاضی ، دانشکده فنی ، دانشکده فیزیک ، دانشکده کشاورزی ، دانشکده علوم طبیعی ، دانشکده مهندسی برق ، دانشکده مهندسی عمران و ۳ آموزشکده ، ۴ مرکز تحقیقاتی بوده و دارای بیش از ۱۱۰۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری و حدود ۵۰۰ نفر هیات علمی ۲۰۰ آزمایشگاه تخصصی و عمومی که برخی در دنیا و برخی خاورمیانه منحصر به فرد هستند ، موزه تاریخ و فرهنگ ، حوزه جانور شناسی ، حوزه زمین شناسی ، مرکز پردازش تصاویر ماهواره ای و مراکز و موسسات تحقیقاتی و پژوهشی بزرگ می باشد.

در حال حاضر ، تعداد ۵۴ گروه آموزشی در دانشکده ها و آموزشکده های دانشگاه ، تربیت نیروی انسانی و متخصص در ۸۱ رشته در مقطع کارشناسی ، ۴۸ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۲۳ رشته در مقطع دکتری را عهده دار می باشند.  با مطالعه کامل این مطلب می توانید اطلاعات دقیق تری را در مورد معرفی دانشگاه تبریز کسب نمایید

 تاریخچه دانشگاه تبریز

همانطور که پیش تر نیز اشاره نموده ایم دانشگاه تبریز یکی از قدیمی ترین دانشگاه های ایران است که بافتی قدیمی و در عین حال محکم دارد که این موضوع حاکی از آن است که علم و تولید و فناوری از ابتدا در ایران امری مهم برای مردم به شمار می رفت. به وضوح می توان گفت تاریخ تاسیس این دانشگاه در سال ۱۳۲۵ به پیشنهاد سید جعفر پیشه وریدر صورت گرفته است .

این دانشگاه کار رسمی خود را در ابتدا فقط با تعداد ۱۶۰ دانشجو آغاز کرد که بعد ها با گذشت زمان جایگاه ویژه خود را در میان مردم پیدا کرد. نام گذاری برای دانشگاه تبریز به این صورت بود که در ابتدا این دانشگاه با همان نام “دانشگاه تبریز” شناخته شده بود اما در طی چند سال بعد نام این دانشگاه به “دانشگاه آذرآبادگان” تغییر پیدا کرد و پس از انقلاب اسلامی دوباره به نام اصلی خود برگشت و “دانشگاه تبریز” نام گذاری شد. این دانشگاه با گذشت زمان به دلیل رقابت زیاد بین متقاضیان و همینطور گسترش آن ، به دو دانشگاه با نام های  “دانشگاه تبریز ” و ” دانشگاه علوم پزشکی تبریز ” تقسیم گردیده است.

معرفی دانشکده های دانشگاه تبریز

گروه علوم انسانی دانشگاه تبریز

دانشکده علوم انسانی و اجتماعی قبل از تفکیک از دانشکده ادبیات و علوم انسانی در قالب یک دانشکده با عنوان ” ادبیات و علوم انسانی ” در سال تحصیلی ۲۷۱۳۲۶ در دو رشته تحصیلی تاریخ و جغرافیا و زبان و ادبیات فارسی با ۸۴ دانشجو فعالیت های آموزشی خود را آغاز کرد. سپس رشته های زبان انگلیسی ، زبان فرانسه ، علوم تربیتی ، تاریخ ، جغرافیا ، روان شناسی و بالاخره علوم اجتماعی به رشته های دانشکده ادبیات و علوم انسانی اضافه گردید. در سال ۱۳۶۷ دانشکده ادبیات و علوم انسانی به دو دانشکده مستقل به نام هـای “ دانشکده علوم انسانی و اجتماعی” و ” دانشکده ادبیات و زبان های خارجی ” تفکیک و دانشکده علوم انسانی و اجتماعی از تاریخ ۱۳۶۷ رسما فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر دانشکده علوم انسانی و اجتماعی در رشته حقوق در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد ، در رشته های مدیریت بازرگانی ، MBA و علوم سیاسی در مقطع کارشناسی ارشد و در رشته های جغرافیای طبیعی ، اقتصاد ، علوم اجتماعی و جغرافیا وبرنامه ریزی شهری در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ، در رشته برنامه ریزی روستایی در مقطع کارشناسی ارشد ، در رشته جهانگردی در مقطع کارشناسی و در نهایت در رشته معماری در دو مقطع  کارشناسی ناپیوسته و کارشناسی به فعالیت آموزشی خود ادامه می دهد. ضمنا دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دارای دو موسسه و یک گروه پژوهشی است که عبارتند از: گروه پژوهشی جغرافیا ، موسسه تحقیقات اجتماعی و موسسه تاریخ و فرهنگ ایران .

همچنین دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی یکی از قدیمی ترین دانشکده های دانشگاه تبریز می باشد. این دانشکده که در سال ۱۳۲۹ ایجاد و راه اندازی گردید ، در آغاز تاسیس با عنوان دانش سرای عالی شناخته می شده است و فقط داوطلبان دبیری را در رشته ادبی می پذیرفتند. لیکن در سال ۱۳۴۷ رشته تحصیلی کتابداری نیز به مجموع رشته های این دانش سرا افزوده گشت. در سال ۱۳۴۹ نام دانش سرا به دانشکده علوم تربیتی تغییر یافت . در سال ۱۳۵۲رشته علوم تربیتی در این دانشکده راه اندازی گردید در سال ۱۳۵۴ رشته تحصیلی روانشناسی از دانشکده ادبیات و علوم انسانی جدا شده و به این دانشکده ملحق شد.

از سال ۱۳۶۲ این رشته تحصیلی با عنوان روانشناسی بالینی شناخته شد. از سال ۱۳۶۶ رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی نیز به این دانشکده افزوده شد. این دانشکده سرانجام از سال ۱۳۷۰ با عنوان دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی به فعالیت خود ادامه داد.این دانشکده هم اکنون دارای چهار گروه آموزشی روانشناسی ، علوم تربیتی ، علوم کتابداری و تربیت بدنی و علوم ورزشی می باشد. گروه های آموزشی روان شناسی و علوم تربیتی تا مقطع دکتری ، گروه آموزشی تربیت بدنی تا مقطع کارشناسی ارشد و رشته  کتابداری فعلا تا سطح کارشناسی دانشجو می پذیرند.

 گروه کشاورزی دانشگاه تبریز

دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز پس از دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران از لحاظ قدمت دومین مرکز آموزش عالی در زمینه کشاورزی است که در سال ۱۳۳۴ تاسیس یافت و با ۶۱ نفر دانشجو فعالیت آموزشی خود را آغاز کرد. در سال ۱۳۴۵ به ساختمان فعلی که یکی از مدرنترین مراکز آن زمان در شهر تبریز محسوب می شد ، انتقال یافت و بعد ها ساختمان های مستقل گروه های آموزشی آبیاری و ماشین های کشاورزی نیز به فضای آموزشی دانشکده اضافه گردید.

ده گروه آموزشی در حال حاضر در این دانشکده فعالیت دارند که شامل: مهندسی آب ، اقتصاد کشاورزی ، باغبانی ، خاک شناسی ، زراعت و اصلاح نباتات ، علوم دامی ، علوم و صنایع غذایی ، مهندسی فضای سبز ، گیاه پزشکی و ماشین های کشاورزی می باشند .

گروه علوم طبیعی دانشگاه تبریز

اگرچه گروه های آموزشی دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز از سال ۱۳۴۸ شمسی فعالیت خود را در این دانشگاه آغاز کرده اند ، لیکن دانشکده علوم طبیعی در سال ۱۳۷۵ تاسیس شده است. دانشکده علوم طبیعی ابتدا شامل گروه های آموزشی زیست شناسی و زمین شناسی به صورت زیرمجموعه ای از دانشکده علوم بود. در سال ۱۳۷۵ دانشکده علوم به دانشکده مستقل ریاضی، فیزیک و علوم طبیعی تفکیک شد.

دانشکده علوم طبیعی با در اختیار داشتن کادر آموزشی مجرب و اعضای برجسته هیئت علمی در زمینه های تخصصی علوم طبیعی و گروه های آموزشی آن ، در حال حاضر در سه مقطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ، دانشجو می پذیرد. درحال حاضر گروه های آموزشی ذیر در دانشکده علوم طبیعی فعالیت دارند:

  •  گروه زمین شناسی
  • گروه زیست شناسی علوم جانوری
  • گروه زیست شناسی علوم گیاهی

گروه فنی و مهندسی دانشگاه تبریز

دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه تبریز در سال ۱۳۳۷ با رشته مهندسی راه و ساختمان تاسیس و دانشکده فنی و مهندسی عمران نیز تا سال ۱۳۸۲ زیر مجموعه دانشکده فنی به شمار می رفت. این دانشکده با سابقه بیش از ۵۰ سال و با تکیه بر اساتید مجرب و با بهره گیری از دانش روز و تحقیقات علمی در راستای اهداف علمی پژوهشی کشور و تربیت نیروی انسانی متخصص و کار آمد سهم مهمی در توسعه علمی و فنی کشور بر عهده دارد. در سال ۱۳۸۲ دانشکده فنی به سه دانشکده تفکیک و دانشکده فنی مهندسی عمران با ۵ گروه تخصصی شکل گرفت.

در سال ۱۳۴۷ تحت عنوان گروه مهندسی برق در دانشکده فنی سابق با جذب دانشجو در رشته فوق لیسانس پیوسته مهندسی برق شروع به کار کرد. این گروه در طی سالیان با افزایش نیروهای علمی خود توانست گرایش های مختلف مهندسی برق را در دانشکده فنی تاسیس کرده و در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری دانشجو بپذیرد. در سال ۱۳۸۱ گروه مهندسی برق به ساختمان جدید نقل مکان یافت که در سال ۱۳۸۲ نیز همزمان با اخذ مجوز برای رشته مهندسی کامپیوتر فناوری اطلاعات و تفکیک دانشکده فنی به دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر تغییر نام یافت.

 

مراکز و موسسات پژوهشی و مطالعاتی دانشگاه تبریز

  • مرکز پژوهشی ژئوتوریسم
  • مرکز پژوهشی ریاضیات در صنعت
  • مرکز تحقیقات علوم انسانی و اسلامی
  • مرکز تحقیقات اجتماعی
  • مرکز تحقیقات علوم پایه
  • پژوهش کده ستاره شناسی و فیزیک کاربردی
  • مرکز تاریخ و فرهنگ ایران
  • مرکز تحقیقات اجتماعی
  • مرکز مطالعاتی آناتولی ، قفقاز و آسیای میانه

به عنوان نکته پایانی می توانید برای دریافت لیست رشته های گروه های آزمایشی مختلف ارائه شده در دانشگاه تبریز بر روی مطلب دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری در مقطع کارشناسی ، دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد و دفترچه انتخاب رشته دکتری کلیلک نمایید. چنانچه داوطلبان بعد از مطالعه این مقاله نیاز به کسب اطلاعات جزئی تری از شرایط پذیرش دانشگاه تبریز دارند می توانند با گروه مشاوران تحصیلی الومشاوره در ارتباط باشند. در صورت تمایل می توانید سایر مطالب ما را نیز در مورد معرفی دانشگاه ها مطالعه نمایید:

معرفی دانشگاه صنعتی شریف
معرفی دانشگاه تربیت مدرس
معرفی دانشگاه امام صادق
معرفی دانشگاه بو علی سینا

[banner]

[contact_info title= “معرفی دانشگاه تبریز”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

ثبت نام دانشگاه امام صادق ۱۴۰۲

نحوه جذب دانشجو در دانشگاه امام صادق با دیگر دانشگاه های دولتی متفاوت بوده و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.