خانه / اعتیاد و ترک اعتیاد / تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید
تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید

تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید

تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید
تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید

[contact_info title= “تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید”] 

بسیاری از شما می دانید که مصرف  زیاد داروی متادون همانند مواد اعتیاد آور باعث ایجاد احساس  وابستگی در شخص می شود و در صورت عدم استفاده مرتب از این دارو علائم ترک در آن بروز پیدا می کند.ا

اما اگر چگونگی استفاده درست و علت مصرف را دقیق مورد بررسی و اجرا قرار دهیم دیگر آنرا به چشم یک ماده اعتیاد آور نمی بینیم چرا که در اصل متادون برای افرادی تجویز می شود که خود به مواد مخدر اعتیاد دارند و از آن به عنوان یک داروی مطمئن برای کم کردن میل به استفاده از مواد اعتیاد آور استفاده می شود، اما بهتر است قبل از مصرف با عوارض آن آشنا شوید. در ادامه این مطلب “تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید” را خواهید دانست.

عوارض متادون

متادون در فواصل طولانی مدت باعث توهم که شامل؛ اختلالات روانی هنگام خواب، عدم اعتماد به نفس، پوسیدگی دندان‌ ها، حساسیت‌ های پوستی هنجارشکنی‌ های بیگاه، عدم ثبات شخصیتی و در مواردی میل به خودکشی گزارش شده‌است. همچنین متادون می‌تواند موجب چرب شدن کبد  و یا باعث کما و بروز اختلالات تنفسی شود.

زنانی که به‌طور مداوم از متادون استفاده می‌کنند عادت ماهانه خود را از دست داده و پریود نمی‌شوند. تنها زمانی که مصرف خود را قطع کنند سیستم بدن آن‌ها به حالت طبیعی بازگشته و پریود می‌شوند؛ بنابراین در صورتی که در طول این دوره از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده نکنند، احتمال بارداری نیز زیاد خواهد بود.

عوارض جانبی مصرف متادون چیست؟

رخوت، یبوست، گرفتگی، تعریق و عدم تحمل گرما، سرگیجه و غش، انقباض مردمک‌ها، کاهش فشار خون، تهوع و استفراغ، افزایش وزن، اختلال حافظه، بیقراری، درد شکم، توهم و سرگشتگی، آپنه خواب، خارش پوست یا عوارض جلدی، قطع عادت ماهانه در زنان و اشکال در نعوظ و انزال در مردان، کاهش میل جنسی در هردو جنس.

مصرف بیش از اندازه متادون مانند سایر مواد افیونی موجب کاهش هوشیاری، افت فشار خون، سردی بدن، کاهش ضربان قلبی، ضعف تنفسی، تنگی مردمک‌ها و در موارد شدید کما، ایست قلبی و تنفسی و مرگ می‌گردد. لازم است بدانید که مرگ در هفته اول شروع متادون با دوزهای حتی ۵۰ تا ۶۰ میلی گرم دیده شده‌ است.

عوارض متادون بر کبد

از آنجا که متابولیسم متادون در کبد صورت می گیرد تست های کبدی باید به فاصله های ۳, ۶ , ۱۲ ماه بعد از درمان انجام شود که میزان تحمل پذیری به متادون اندازه گیری شود .در حالی که در اکثر مراکز ترک اعتیاد توجهی به این مانیتورینگ نداشته و فقط دارو ارائه می شود به اضافه اینکه مصرف غیر صحیح و بیشتر از حد متادون باعث آسیب به کلیه و سیستم های گوارشی دیگر شده و چهره افراد رنگی متمایل به زرد پیدا میکند .

بنابراین لازم است که بعد از اینکه زندگی بیمار روند عادی پیدا کرد و الگوی زندگی طبیعی به تثبیت شدن متمایل و انگیزه پاکی ایجاد شد میزان مصرف را بر اساس مقدار ناراحتی بیمار سم زدایی و شدت اعتیاد فرد کاهش داد.

عوارض متادون بر اعصاب

مصرف زیاد این دارو سبب افزایش آنزیم‌های کبد شده و بر کلیه و سیستم دستگاه گوارشی نیز آثار مخربی دارد و هم‌چنین چهره افراد را زرد می‌کند.شخصی که متادون مصرف می‌کند به یک دارو وابسته می‌شود و هر روز صبح باید این دارو را مصرف کند که بتواند به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهد، اما این فرد از لحاظ رفتاری مانند یک فرد عادی است و از لحاظ روانی نیز متادون تاثیرات بسیار خوبی داشته است.

عوارض متادون در زنان باردار و شیرده

تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید

مصرف این دارو در دوران بارداری می تواند روی جنین اثرات منفی داشته و باعث وابستگی جنین به متادون شود. اثراتی همچون:

  • مرگ و میر ، سندرم مرگ ناگهانی نوزاد ، زردی و ترومبوسیتوز یا افزایش بیش از حد پلاکت در خون
  • کاهش میزان باروری در نوزادان پسر که مادر آن ها متادون مصرف می کنند
  • اختلال در اسپرم و و عملکرد جنسی پسران

مصرف متادون در دوران شیردهی نیز ممنوع است زیرا این دارو از طریق شیرمادر به بدن نوزاد منتقل شده و می تواند باعث کاهش تنفس و مرگ ناگهانی نوزاد شود. در صورتی که حتما لازم است از متادون در دوران شیردهی استفاده شود ، نباید به نوزاد شیر داد و باید دقیقا طبق نظر پزشک متخصص رفتار کرد.

تاثیر متادون بر اسپرم

همانطور که پیشتر نیز اشاره کرده ایم مصرف متادون در دراز مدت سبب ایجاد اختلالات جنسی و ناباروی در مردان می شود و از طرفی ترشح هورمون های جنسی را از غده هیپوفیز مختل می کند . به دنبال آن نیز تولید هورمون های مردانه و تولید اسپرم توسط بیضه ها دچار آسیب می شود. به دنبال ایجاد اختلالات جنسی و ناباروری هورمون های مردانه کاهش می یابد و عوارض ناشی از آن گریبان گیر مردان و در نهایت خانواده ها نیز خواهد شد.

چرا اعتیاد به متادون خطرناک است؟

به دلیل مصرف بسیار راحت تر و دم دستی تر این دارو از سایر مواد مخدر مشابه و اینکه فرد معتاد به راحتی و در هر مکانی می تواند از این دارو استفاده کند طرفداران بسیاری دارد. لیکن خیلی از افراد نمی دانند که با مصرف این دارو ، رفته رفته بدن فرد معتاد به دوز دارو عادت می کند و معتاد برای اینکه به لذت مورد نظر خود برسد ، مجبور است به مرور زمان میزان مصرف متادون را افزایش دهد. این دارو نوعی ماده مخدر صنعتی است که می تواند ، عوارض جانبی بسیار شدیدی داشته باشد و  در موارد حاد و مصرف زیاد ، باعث مرگ نیز می شود.

علایم مسمومیت با متادون را به خاطر داشته باشید:

  • تکلم بریده‌بریده
  • راه رفتن بی ثبات
  • اختلال در تعادل
  • خواب آلودگی
  • حرکات بدنی کند و آهسته

چطور می توانیم از عوارض مصرف قرص و یا شربت متادون پیشگیری کنیم؟

تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید

  • عدم مصرف این دارو در هنگام رانندگی و سایر کارهایی که نیازمند تمرکز زیادی است.
  • مصرف بیش از حد قرص متادون در ابتدای درمان و قبل از ایجاد تحمل دارویی ممکن است باعث فوت فرد شود.
  • شروع دوز متادون خوراکی باید به طور نسبی از پایین باشد و به تدریج افزایش یابد.
  • همزمان با مصرف متادون از غذاها و داروهایی که حاوی الکل است بپرهیزید.
  • قطع عادت ماهیانه زنانی که به طور مداوم از قرص متادون استفاده می‌کنند.
  • چنانچه به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های کبد و کلیه ، پائین بودن فشار در صورتی که فرد معتاد باردار باشد ، قطع ناگهانی مصرف متادون توصیه نمی‌شود ، چرا که این کار خطر سقط جنین و یا تولد زود هنگام کودک را افزایش می‌دهد. در چنین شرایطی بهتر است که مصرف متادون تا پایان دوره بارداری و تحت مراقبت پزشک ادامه پیدا کند.

شما می توانید قبل از استفاده از متادون برای کسب اطلاعات اولیه در مورد مصرف این دارو و عوارض آن با مشاوران با تجربه مرکز الو مشاوره در ارتباط بوده و از راهنمایی های لازم در مورد موضوع “تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید” برخوردار گردید. سایر مطالب تیم نویسندگان ما را نیز در مورد اعتیاد مطالعه بفرمایید:

عوارض اعتیاد به الکل و درمان آن
علایم اعتیاد به مواد مخدر
انواع قرص های ترک اعتیاد
ماری جوانا و تاثیر آن بر مغز

[contact_info title= “تمامی عوارض قرص و شربت متادون که باید بدانید”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد

[contact_info title= “کیت تست اعتیاد | قیمت و نحوه استفاده از کیت اعتیاد”]  از آنجایی …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.