خانه / مشاوره کودکان / علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن
علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن

علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن

علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن
علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن

[contact_info title= “علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن”] 

چرا کودکان پرخاشگری می کنند؟ همه آدم ها خشم را تجربه می کنند و بچه ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. فرق بین پرخاشگری کودکان و بزرگسالان این است که بچه ها خشم شان را با رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیزی مانند کتک کاری و گاز گرفتن همدیگر خالی می کنند. 

رفتار پرخاشگری ریشه در عدم فرصت یادگیری دارد ، یعنی کودک به علت اینکه فرصت یادگیری نداشته و یک موجود ناپخته است ، نمی داندکه نسبت به یک محرک چگونه عمل کند لذا ممکن است به صورت پرخاشگری از خود  واکنش نشان دهد. لذا این کودک بایستی به مرور یاد بگیرد تا چگونه پاسخ محرکات را به صورت مناسب دهد. به دلیل اهمیت این موضوع برای والدین تصمیم داریم تا اطلاعات بیشتری را در مورد “علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن” در اختیار شما قرار دهیم تا با روش های صحیح مقابله با پرخاشگری آشنا شوید.

علل‌ خشونت‌ و پرخاشگری‌ در کودکان‌

عوامل ژنتیکی:

پژوهش‌های تخصصی اغلب نشان می‌دهند که بیشتر کودکان پرخاشگر ، والدین پرخاشگری هم دارند. بنابراین والدینی که دچار تغییرات خلقی هستند باید روی رفتار‌شان کنترل داشته باشند.

الگو پذیری‌ کودکان‌ از والدین‌:

یکی‌ از دلایل‌ بسیار مهم‌ پرخاشگری‌ در کودکان‌ یادگیری‌ است. یعنی‌ کودکانی‌ که‌ الگوهای‌ رفتاری‌ پرخاشگرانه‌ داشته‌ اند ، همانند الگوهای‌ خود رفتار می ‌کنند. چنانچه‌ پدر یا مادری‌ خلق ‌و خویی‌ عصبانی‌ و پرخاشگر داشته‌ باشند ، مسلما فرزندشان‌ نیز پرخاشگر خواهد شد. این‌ رفتار توسط‌ کودک‌ یاد گرفته‌ می ‌شود. از آنجا که‌ کودکان‌ با والدین‌ همانند سازی‌ می ‌کنند ، بنابراین‌ بسیاری‌ از رفتارهای‌ پدر و مادر ناخوداگاه‌ توسط‌ فرزندان‌ فرا گرفته‌ می ‌شود.

تاثیر ناکامی بر پرخاشگری کودکان:

ناکامی یعنی اینکه کودک به هدفش نرسد مثلا می خواهد با اسباب بازی به صفحه تلویزیون بکوبد اما مادرش اجازه این کار را نمی دهد. وقتی‌ کودک‌ به‌ هدف‌ خود دست‌ نیابد و ناکام‌ شود ، یکی‌ از رفتارهایی‌ که‌ از او سر می‌ زند پرخاشگری‌ است.

تاثیر اضطراب‌ بر پرخاشگری‌ کودکان:

کودکان‌ مضطرب‌ نمی ‌توانند کودکان‌ آرامی‌ باشند. آن ها رفتارهایی‌ پرخاشگرانه‌ از خود بروز می ‌دهند ؛ البته‌ بلافاصله‌ پشیمان‌ می ‌شوند و از والدین‌ خود عذرخواهی‌ می‌ کنند. اگر از کودک‌ مضطرب‌ بپرسیم‌ که‌ چرا پرخاش‌ می‌ کنی‌ و عصبانی‌ هستی ؛ خواهد گفت‌ نمی‌ دانم ؛ یا خواهد گفت‌ دست‌ خودم‌ نیست.

تاثیر تضادهای‌ درونی‌ پرخاشگری کودک:

گاهی‌ کودکان‌ در دوگانگی‌ و تضادهای‌ درونی‌ قرار می‌ گیرند و این‌ حالت‌ آن ها را دچار تعارض ، اضطراب‌ و خشم‌ می ‌کند. مثلا کودکی‌ که‌ دوست‌ دارد نزد مادرش‌ در منزل‌ بماند و از طرفی‌ وقتی‌ می ‌بیند تمام‌ کودکان‌ به‌ مدرسه‌ می‌ روند ، همزمان‌ تمایل‌ به‌ مدرسه ‌رفتن‌ نیز دارد ، دچار دوگانگی‌ می ‌شود.

تاثیر افسردگی‌ و پرخاشگری کودکان:

پرخاشگری‌ و کج خلقی در کودکان‌ چنانچه‌ با علامت‌های‌ دیگر همراه‌ باشد ، می ‌تواند نشانه ‌ای‌ از افسردگی‌ کودک باشد که‌ در این‌ صورت‌ لازم‌ است‌ شرایط‌ زندگی‌ کودک‌ تمام‌ و کمال‌ مورد بررسی‌ قرار گیرد.

تاثیر بیماری‌ها و داروها بر پرخاشگری کودکان:

بعضی‌ از بیماری‌ها به‌ مصرف‌ دارو نیاز دارد و ممکن‌ است‌ از عوارض‌ جانبی‌ داروها کج ‌خلقی‌ و رفتارهایی‌ باشد که‌ خشونت‌ را نیز شامل می شود.

رابطه مدرسه‌ و پرخاشگری کودکان:

گاهی‌ کودکان‌ در مدرسه‌ قربانی‌ خشونت‌ می ‌شوند ؛ و این‌ قربانی‌ شدن‌ باعث‌ می ‌شود که‌ خود آن ها نیز عامل‌ خشونت‌ شوند. عواملی‌ که‌ به‌ خشونت‌ در مدرسه‌ می ‌انجامند ، عبارت اند از:

  • وقتی‌ کودکی‌ توسط‌ دانش‌ آموزان‌ دیگر مورد تمسخر قرار می گیرد.
  • زمانی که کودک توسط‌ دانش ‌آموزان‌ دیگر کتک‌ بخورد و قادر به‌ دفاع‌ از خود نباشد.
  • کودکی همیشه‌ از مشاجرات‌ فرار می‌ کند و حتی‌ در مواقعی‌ به‌ گریه‌ متوسل‌ می ‌شود.
  • وقتی‌ کودکی‌ مرتب‌ اشیا ، وسایل‌خود را گم‌ می ‌کند.
  • وقتی‌ کودک‌ از لحاظ‌ ظاهری‌ مورد تمسخر قرار می‌ گیرد.
  • خجالتی ‌بودن‌.
  • افت‌ تحصیلی و افسردگی‌.

تاثیر رسانه بر روی پرخاشگری کودکان:

باید گفت که رسانه های تصویری مانند : ماهواره ، سینما ، تلویزیون ، اینترنت و بازی های رایانه ای نیز منبع دیگری است که کودکان به خصوص پسرها از طریق آن رفتار پرخاشگرانه را می آموزند. رفتار پرخاشگرانه شخصیت های تلویزیونی غالبا تقویت می شود: قهرمان این برنامه ها به همان اندازه پرخاشگرند که ضد قهرمان ها.

طبق یک تحقیق کودکانی که در مهدکودک به مدت تقریبا نیم ساعت برنامه پرخاشگرانه مثل بت من و سوپرمن می دیدند. از لحاظ پرخاشگری در حد بالای متوسط بودند و در مدت بازی آزاد و بعد از دیدن برنامه پرخاشگرانه ، از خود پرخاشگری بیشتری نشان دادند تا کودکان مشابهی که برنامه های معمولی را دیده بودند.

معرفی چند روش مقابله با خشونت در کودکان

  • علت تغییر رفتار کودکتان را پیدا کنید.
  • آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید.
  • مراقب باشید که به فرزندتان بیش از حد بی توجهی نکنید.
  • ساعاتی را که کودک فیلم های خشونت آمیز تلویزیونی می بیند ، محدود کنید.
  • فیلم ها ، تصاویر و کتاب های کودک را به دقت انتخاب کنید. از قصه درمانی نیز م یتوانید استفاده نمایید.
  • الگوهایی را در اختیار کودک بگذارید که پرخاشگرانه نباشند.
  • همکاری ، مسئولیت و پیگیری مسائل مورد علاقه را با دادن مسئولیت به کودکان تشویق کنید.
  • همراه کودک برنامه ای تلویزیونی را ببینید و صحنه پرخاشگرانه آن را تفسیر کنید.
  • آگاهی کودک را نسبت به رنجی که بر اثر پرخاشگری او در افراد یا حیوانات به وجود می آید ، افزایش دهید.
  • رفتارهایی را که مغایر با رفتار پرخاشگرانه است ، تقویت کنید .
  • اگر قرار است کودک به دلیل رفتار خشونت آمیزش تنبیه شود ، بهتر است به طریقی باشد که منجر به حمله انتقامی و تلافی جویانه از طرف کودک نشود.
  • فرصت تخلیه هیجانات را برای کودک فراهم کنید .
  • از تنبیهات بدنی پرهیز کنید.

والدین گرامی چنانچه مایل باشد می توانید در صورت نیاز در مورد “علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس بوده و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید.در صورت تمایل سایر مطالب روانشناسی ما را نیز مطالعه بفرمایید:

روش تربیت کودکان پرخاشگر
اسکیزوفرنی در کودکان
چگونه نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟
۱۰راهکار موثر در درمان لکنت زبان کودکان

[contact_info title= “علت پرخاشگری در کودکان و راهکار های درمان آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.