خانه / مشاوره روانشناسی / انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا
انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا

انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا

انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا
انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا

[contact_info title= “انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا”] 

فرهنگ لغت وحشت‌زدگی را ترس بی‌ مقدمه و شدید و به‌ خصوص وحشت ناگهانی‌ ناشی از یک علت بی‌ اهمیت و یا یک سو تفاهم از خطر تعریف می‌کند که در اثر آن شخص را بدون هر گونه دلیل منطقی راهی جای امن می کند. عجیب این است که میلیون ها انسانی که از اختلال اضطراب رنج می‌برند معتقدند که نشانه‌های اضطراب ناگهانی آن ها جزیی و کم‌اهمیت است. اضطراب و اختلال وحشت‌زدگی یکی از واقعیات زندگی ماست. هراس بیشتر ترس از قرار گرفتن در یک موقعیت خطرناک است مانند ترس از پرواز یا ماشین‌سواری. در برخی موارد ، فرد هرگز در تماس با چیزی که از آن می‌ترسد نبوده‌ است.

هراس‌زدگی ، ترس نامعقول و شدید از یک موضوع ، یک موقعیت یا یک شی است. در واقع با اینکه فرد می‌داند ترسش نامعقول است ولی توانایی کنترل آن را ندارد و اگر در معرض آنچه که از آن هراس دارد ، قرار بگیرد موجی از اضطراب ، ترس شدید و حتی وحشت‌زدگی بر او چیره می‌شود و این تجربه چنان برایش ناخوشایند است که سعی می‌کند همیشه از آن مورد هراس آور دوری کند. در میان اختلال اضطراب ، فوبیاها از همه شایع ترند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا” با ما باشید.

انواع فوبیا

فوبیا را از نظر شدت ، طول مدت اختلال ، غیرطبیعی بودن ، ایجاد ناتوانی و میزان آن ، اشیا یا موقعیت‌های ایجاد‌کننده ، تقسیم‌بندی‌های گوناگونی کرده‌اند. 

فوبیای اجتماعی:

فوبیای اجتماعی شایع‌ترین نوع ترس مرضی است و فرد مبتلا ، حضور در موقعیت های اجتماعی برایش سخت و مشکل و گاهی تحمل ناپذیر هستند. رفتن به مهمانی ها ، مراسم عروسی ، گردهمایی ها و نمایشگاه ها موجب اضطراب این افراد می شود ؛ در آن ها ترسی از خجالت زده شده یا تحقیر شدن در جامعه یا انظار عمومی وجود دارد. این اغلب شامل ترس از مورد قضاوت دیگران قرار گرفتن نیز می شود. خانم‌ها بیشتر دچار آن می‌شوند ، سن شروع معمولا ١٢ تا ٣۵ سالگی است.

روانشناسان می گویند که درصد بالایی از افراد بزرگسال مبتلا به فوبیای اجتماعی ، در دوران نوجوانی شروع به دوری از موقعیت های اجتماعی می کنند. مطالعات نشان داده اند که شیوه زندگی جدایی مانده و دوری از دیگران آن ها ، به تدریج استعدادشان را برای مبتلا شدن به افسردگی افزایش می دهد. کارشناسان تاکید دارند که فوبیای اجتماعی همانند خجالتی بودن نیست. افراد چاق ممکن است به دلیل وزن خود ، دچار اختلال اضطراب اجتماعی شوند.

آگورافوبیا:

افراد مبتلا به آگورافوبیا از اینکه خود را در موقعیت هایی قرار دهند که در آن راه فراری وجود نداشته باشد ، وحشت دارند ؛ در واقع  آن ها می ترسند که بدون هیچ کمکی در یک موقعیت بسیار سخت گیر بیفتند. آگورافوبیا می تواند شامل نگرانی در سفر با اتوبوس یا قطار یا رفتن به مغازه های بزرگ و یا مراکز خرید باشد. در مواردی که علائم شدید هستند ، بیمار ممکن است حتی قدم گذاشتن به بیرون از خانه برایش تحمل ناپذیر باشد. بیماران مبتلا به این اختلال ، در معرض خطر ابتلا به اختلال پانیک نیز هستند. این افراد ، همانند فوبیای اجتماعی از مکان های شلوغ و عمومی اجتناب می کنند.

ترس از حیوانات:

این ترس نسبت به دو نوع قبلی شیوع کمتری دارد ، اکثر مبتلایان خانم‌ها هستند ، ترس از موش ، ترس از سوسک ، مار ، عنکبوت ، ترس از قورباغه و…  نانچه در جایی زندگی کنید که حیوانات مثلا گربه ها و سگ ها را زیاد ببینید ، این فوبیا را کم تر تجربه خواهید کرد.

فوبیای ارتفاع:

این نوع از فوبیا بسیار رایج است و در آن فرد نمی تواند به این فکر می کنند که قرار است سقوط کنند. این فوبیا با حرکات ناگهان هواپیما تشدید شده و حتی ممکن است فرد را دچار حمله عصبی نیز کند.  این افراد در نتیجه مشاهده سقوط های هواپیما در فیلم و تلویزیون ها دچار این هراس بسیار زیاد می شوند و تا درمان نشوند راه گریزی از آن ندارند.

ترس از غرق شدن:

ترس از آب هم یک مشکل رایج دیگر است که افراد از شنا کردن و آب تنی در هر جا و با هر عمق آبی می ترسد. این مشکل می تواند به اتفاقات و یا شنیده های تلخ گذشته مربوط باشد که فرد را از تکرار دوباره آن ها می ترساند.

فوبیا از مکان های تنگ یا تاریک:

در این نوع فوبیا فرد را از قرارگیری در هر مکان تاریک و تنگ امتناع می کند. در واقع  شخص در این مکان ها احساس تنگی نفس کرده می کند و فکر می کند کسی صدایش را نمی شنود و یا در این مکان با موجودات و انسان هایی عجیب و ترسناک روبه رو خواهد شد. این افراد قادر نیستند وارد تونل شوند و اگر مجبور به این کار شوند با هیجان و اضطراب بسیار شدید مواجه خواهند شد.

ترس از آینه‌ها:

آیینه‌ هراسی به معنی عام عبارت است از در تماس بودن با دنیای ارواح از طریق آینه است. این افراد اضطراب غیرعادی را ، حتی وقتی می‌دانند ترس‌شان غیرمنطقی است تجربه می‌کنند. آن ها نگران هستند که شکسته‌شدن یک آینه نحسی را به خانه‌شان بیاورد یا نگاه به آینه آن ها را در تماس به دنیای فرا طبیعی درون شیشه‌ آینه قرار دهد.

ترس از خون یا خون هراسی:

برخی از افراد هستند که از خون می ترسند و این هراس کاملا غیرمنطقی و شدید است. یعنی افراد معمولی نمی توانند این شدت ترس را درک کنند. اما افرادی که دچار هموفوبیا هستند با دیدن خود ممکن است از هوش بروند. افرادی نیز از تزریق آمپول بسیار هراس دارند و به آن ها ترایپانوفوبیا گفته می شود. آن ها از واکسن و سرم و آمپول می ترسند و به هیچ عنوان حاضر نیستند از این وسایل درمانی استفاده کنند.

ریشه خانوادگی فوبیا

اکثر متخصصان معتقدند که ترس و فوبیا هایی که شدید هستند ، ریشه ژنتیکی دارند. یعنی افرادی حتما در سابقه خانوادگی این علائم را داشته اند. اما یک سری از روان شناس های مثل رفتارگراها معتقدند که لزوما ژنتیکی نیست و ممکن است یاد گرفته شده باشد ؛ مثلا اتفاقی برای فرد در دوران بچگی افتاده و او ترسیده است. پس آن ترس در ذهنش می ماند و هر اتفاق مشابهی برایش بیفتد. همان خاطره و ترس اولیه زنده و تداعی می شود.

روش‌های درمان فوبیا

برای درمان فوبیا راهکارهای متفاوتی از جمله رفتار درمانی ، مواجهه با واقعیت و حتی درمان دارویی وجود دارد. اساس درمان بر این مبنا قرار دارد که ترس اضطرابی بر مبنای پاسخ به موقعیت شکل می‌گیرد و همانطور که شما می‌آموزید که در موقعیت خاص پاسخی خاص ارائه کنید ، به همان شکل هم می‌توانید این آموختن را به فراموشی بسپارید.

 اهداف‌تان را بنویسید:

برای درمان فوبیا سعی کنید اهداف ملموس و دست‌یافتنی وضع کنید. این کار می‌تواند در طول دوره‌ درمان فوبیا کمک‌رسان باشد که از مزایای این اهداف بهره بگیرید. مجموعه‌ای از اهداف را در سطوح مختلف بنویسید. دستاوردهای کوچک می‌تواند به شما در رسیدن به اهداف سخت‌تر کمک کند.

رفتار درمانی

در رفتار درمانی ابتدا عامل محرک فوبیا شناسایی می شود سپس میزان ترس شما در ارتباط با موضوع برآورد می شود و با تکنیک های خاص پاسخ ترس را از بین می برند. یکی از بهترین شیوه ها ، رویارویی تدریجی با عامل ترس است که باید توسط متخصص صورت بگیرد.

دارو درمانی:

در واقع اگر ترس ها خیلی شدید باشند بهتر است برای درمان فوبیا در کنار مشاور از روانپزشک نیز کمک بگیرید. مصرف داروها همراه با رفتاردرمانی یا درمان شناختی رفتاری می تواند اثر بخشی بالاتری داشته باشد. داروهای ضد اضطراب مانند بنزودیازپین ها و مهارکننده های مونو آمین اکسیداز و برخی داروهای ضد افسردگی در دارودرمانی فوبیا تجویز می شوند.

یک استراتژی مقابله‌ای داشته باشید:

ساده‌لوحانه است که فکر کنیم با هیچ مانعی روبرو نخواهیم شد. درعوض ، تصور کنید چگونه می‌خواهید با چیزهایی که شما را می‌ترسانند برخورد کنید. می‌توانید چیز دیگری را تجسم کنید ، برای مدت زمان مشخصی چشم در چشم این ترس بدوزید ، یا خودتان را با کار دیگری مشغول کنید.

تمرینی را پیدا کنید که به شما آرامش می‌بخشد:

هر فردی به شیوه مختلفی به آرامش می‌رسد ، پس روشی را پیدا کنید که برای شما کارساز است. ممکن است تنها یک صحنه‌ آرامش‌بخش را تصور کنید ، تنش‌های بدن‌تان را آزاد کنید ، تمرین تنفس کنید ، یا مدیتیشن کنید.

مرتب ورزش کنید و دیدگاهتان را تغییر بدهید:

تاثیر ورزش بر اضطراب ثابت شده‌ ست. مزایای ضد اضطرابی فوری دارد ، و وقتی که به صورت منظم انجام شود ، ممکن است تاثیرات بلندمدتی بر کاهش ترس و اضطراب داشته باشد. ذهن خود را با تصویرسازی مثبت به آرامش برسانید. این کار به شما کمک خواهد کرد تا با آرامش خاطر با مسائل مختلف رو به رو شوید و موقعیت ها را به گونه ای متفاوت با قبل تجربه کنید.

خانواده درمانی فوبیا: 

خانواده درمانی می تواند برای شما و خانواده تان موثر واقع شود. چون با خانواده درمانی درک می کنید که چگونه خود را با واقعیت وجود این اختلال و مشکلات روانی یا اجتماعی همراه با آن سازگار کنید.

چنانچه احساس می کنید که دچار یکی از انواع فوبیاها و تذس هایعجیب هستید و نیاز به دریافت مشاوره در مورد “انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا” می باشید بهتر است که هرچه سریع تر با کارشناسان مجرب مرکز روانشناسی الو مشاوره تماس بگیرید و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین سایر مطالب روانشناسی مرتبط را نیز مطالعه بفرمایید:

تعریف اضطراب و راهکارهای مقابله با آن
علت استرس چیست؟
 برای اختلالات روانی چه روش درمانی موثر است؟
اسکیزوفرنی در کودکان

[contact_info title= “انواع فوبیاهای عجیب و غریب در جهان + راهکار های درمان فوبیا”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.