خانه / مشاوره کودکان / علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن
علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن

علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن

علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن
علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن

[contact_info title= “علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن”] 

بی‌خوابی نوزاد یکی از مهم‌ ترین مشکلات والدین است ، مخصوصا والدینی که برای اولین بار بچه‌دار شده‌اند. خواب به‌ طور مستقیم بر رشد جسمی و روحی نوزاد تاثیر می‌گذارد. در حالت‌ های عمیق خواب ، میزان خون‌ رسانی به ماهیچه‌ ها افزایش می‌یابد ، انرژی بازسازی می‌شود ، بافت رشد و ترمیم می‌ یابند و هورمون‌ های مهم برای رشد و توسعه آزاد می‌ شوند. پس ضرورت دارد والدین اطلاعات کافی درباره علل بروز بی‌ خوابی و کم‌ خوابی را داشته باشند تا از بروز آن در کودکان خود پیشگیری کنند.

 این بی خوابی نوزادان علل مختلفی دارد که بسیاری از آن ها با روش هایی ساده قابل حل است پس با ما همراه باشید. گرسنگی ، مهم ترین عامل بی خوابی نوزاد است ، اما عوامل دیگری مانند اختلال خواب نیز وجود دارد. با لالایی خواندن ، خلوت کردن فضای تخت نوزاد ، خوشبو کردن فضا ، نوازش کودک ، ماساژ کودک و تاریک کردن اتاق هم می توانید به بهبود خواب کودک کمک کنید. در ادمه بیشتر بر روی “علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن” تمرکز کرده و راه حل های بیشتری را برای شما عزیران ارائه خواهیم داد.

دلایل بی خوابی نوزادان چیست؟

علت‌های اصلی بی‌خوابی نوزادان گرسنگی و تشنگی مهم ترین دلیل بی خوابی شبانه نوزادان گرسنگی او است. بعضی اوقات به علل مختلف مانند شلوغی محیط ، دمای نامناسب اتاق و … نوزاد خوابش می آید ولی نمی تواند بخوابد و همین امر موجب گریه او می شود. تغییر در نظم ساعت خواب همیشگی هر گونه تغییری که در ساعات خواب نوزاد ایجاد شود ، خواب او را بر هم می زند. خستگی یا هیجان زیاد نوزادان نیز مانند بزرگسالان هنگامی که خسته هستند به سختی به خواب می‌روند. بیماری کولیک ، دندان درد و  برخی از بیماری‌هایی که سبب درد شکم ، گاز و غیره می‌شود نیز باعث بی خوابی نوزاد می‌گردد.

یادگیری مهارت‌های جدید هنگامی که کودک شروع به کشف مهارت‌هایی نظیر سینه خیز رفتن ، نشستن و غیره می‌کند خواب او را کم می‌کند. گرمازدگی مهم ترین اصل بی خوابی نوزادان که هیچ کس به آن توجهی نمی‌کند است. اکثر والدین نسبت به خنک شدن هوای خانه حساس هستند و هنگامی که نوزاد یک عطسه یا سرفه می‌کند ، تصور می‌کنند که نوزاد سرما خورده است. به همین دلیل همیشه جای او را گرم نگه می‌دارند. این باعث می‌شود نوزاد آب بدن خود را از دست بدهد و بی قرار و نا آرام شود.

راهکارهای مناسب جهت خوب خوابیدن نوزاد

حمام کردن نوزاد قبل از خواب شب:

نوزاد در طی حمام کردن خسته شده و با سرعت بیشتری به خواب عمیق فرو می رود. همچنین آب گرم نه تنها نوزاد را آرام می کند ، بلکه عضلات او را ریلکس می کند. اگر مادر بتواند در طی استحمام ، با آب گرم نوزاد را ماساژ هم بدهد برای نوزاد بسیار مطلوب می باشد.

پوشاندن لباس مناسب برای نوزاد:

ممکن است نوزادان به لباس هایی که جنسشان از الیاف مصنوعی هستند ، حساسیت داشته باشند که می تواند باعث بی خوابی آن ها شود. بنابراین استفاده از لباس هایی که از الیاف طبیعی مانند کتان برای خوابیدن راحت نوزادان مناسب تر می باشند.

استفاده ار روغن اسطوخودوس:

همچنین مادران خوش ذوق می توانند روغن اسطوخودوس را  بعد از حمام کردن به بدن نوزاد خود بمالند. این روغن نوعی شل کننده و ریلکس کننده طبیعی است که سبب القای خواب به نوزاد می شود. اگر چه روغن اسطوخودوس و یا اسانس آن برای خواب راحت نوزاد بسیار مناسب است ، اما ممکن است برخی نوزادان به این گیاه حساسیت داشته باشند. بنابراین به والدین توصیه می شود که ابتدا مقدار بسیار اندکی از آن را استفاده کنند. چنانچه در نوزاد حساسیتی ایجاد نکرد ، می توانند مقدار بیشتری را استفاده کنند

ماساژ دادن نوزاد:

بازی کردن با دست و پای نوزاد و انجام حرکات کششی به همراه ماساژ می تواند نوزاد را خسته کند و خواب را به او القا نماید. بنابراین والدین می توانند زمان کمتری را برای خواباندن نوزاد اختصاص دهند. لیکن قبل از ماساژ نوزاد ، روش های صحیح ماساژ را باید بگیرید تا خطری او را تهدید نکند.

عادت دادن نوزاد به خوابیدن در یک زمان مشخص:

اگر چند شب متوالی ، نوزاد خود را به خوابیدن در یک ساعت مشخص عادت دهید ساعت خواب او منظم می شود و خود به خود نوزاد با رسیدن به آن زمان مشخص ، احساس خواب آلودگی می کند.

عامل بی‌خوابی را شناسایی کنید:

در صورتی که نوزاد مبتلا به بیماری نباشد ،‌ تغذیه مناسب داشته باشد و ناراحتی جسمی مانند نفخ و گاز معده ،‌ گوش‌درد و عفونت نداشته باشد ، سیستم طبیعی خواب خود را دارند. به‌این صورت که در طول روز یا شب چند ساعت می‌خوابند ، بیدار می‌شوند ،‌ شیر می‌خورند ، کمی‌ بی‌قراری می‌کنند ، دوباره می‌خوابند و این جریان را به‌ طور طبیعی ادامه می‌دهند.

اما زمانی که پدر و مادر متوجه شدند نوزادشان روند طبیعی همیشگی را در خوابیدن ندارد ، یعنی مشکلی وجود دارد که باید شناسایی شود و اصلاح شود. بنابر‌این وقتی نوزاد بی‌قرار است ، عصبی می‌شود و گریه می‌کند ، یعنی مشکلی دارد که پدر و مادر هنوز متوجه مشکل او نشده‌اند.

کم سر و صدا بودن محیطی که نوزاد خوابیده است:

اگر نوزاد بیش از حد به صدای بلند حساس است ، سعی کنید محیط خانه را هنگامی که نوزاد خواب است آرام نگه دارید. صدای زنگ موبایل و آیفون را کم کنید و تلویزیون و رادیو را با صدای کم استفاده نمایید. برخی از نوزادان با شنیدن صدای بلند نه تنها از خواب می پرند ، بلکه تا مدت ها گریه می کنند و به خواب نمی روند و بی تابی می کنند. این ناشی از ترسیدن نوزاد از صدای بلند است.

از پوشک مخصوص شب استفاده کنید:

پوشک خیس هم می تواند از عواملی باشد که مانع خوابیدن نوزاد شود. بهتر است در طول شب از پوشک هایی که قدرت جذب بسیار بالا دارند استفاده کنید تا اگر نوزاد با پوشک خیس خوابش برد ، مجبور نباشید او را بیدار کنید.

به نوزاد پستانک بدهید:

دادن پستانک در زمان خواب به کودک کمک می کند تا آرام شود و به خواب برود. البته وقتی نوزاد به خواب رفت ، پستانک را از دهانش خارج کنید تا به خاطر افتادن پستانک از دهانش بیدار نشود.

لالایی بخوانید:

لالایی خواندن به طور کلی یک روش بسیار عالی برای آرام کردن کودک خواب آلود است و تحقیقات نشان داده اند که لالایی خواندن به کاهش استرس هم کمک می کند.

والدین گرامی می توانند در صورت نیاز به کسب راهنمایی های  بیشتر در مورد “علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن” می توانید با مشاوران با تجربه مرکز الو مشاوره در تماس باشید. سایر مطالب روانشناسی ما را نیز می توانید مطالعه نمایید:

اسکیزوفرنی در کودکان
چطور نقاشی کودکان را تفسیر کنیم؟
۱۰ راهکار موثر در درمان لکنت زبان در کودکان
درمان دروغگویی در کودکان

[contact_info title= “علت اصلی بی خوابی نوزاد + راهکارهای رفع آن”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.