خانه / مشاوره روانشناسی / ازدواج و بیماری دو قطبی
ازدواج و بیماری دو قطبی

ازدواج و بیماری دو قطبی

 

 

ازدواج و بیماری دو قطبی

[contact_info title= “ازدواج و بیماری دو قطبی”] 

زندگی یا ازدواج با بیمار دوقطبی بدون آن که از این بیماری اطلاعی داشته باشید، می‌تواند برای شما تبدیل به یک جهنم شود. بی خوابی‌های شبانه، ولخرجی، پرحرفی، رفتارهای تکانه‌ای و… در دوره‌های مانیک، انرژی زیادی از شما خواهد گرفت. بر عکس در دوره‌های افسردگی، بیمار دو قطبی آنقدر خلق پایینی دارد که نمی‌تواند از جایش بلند شود. زندگی با بیمار دو قطبی مانند دریایی پرتلاطم یک روز طوفانی و روز دیگر خاموش و آرام است.

اگر در کنار یک بیمار دو قطبی زندگی می‌کنید، برای حفظ نظم و سلامت زندگی خود و بیمارتان باید اقداماتی انجام دهید. در ادامهبیشتر در مورد “ازدواج و بیماری دو قطبی” اشاره کرده‌ایم. دریافت مشاوره افسردگی برای تقویت روحیه شما نیز ضرورت دارد.

ازدواج با بیمار دوقطبی چگونه خواهد بود؟

در ازدواج و زندگی با بیمار دوقطبی با انواع مختلفی از رفتارهای متفاوت مواجه می‌شوید. در دوره‌های شیدایی  باید مراقب رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه‌ همسر خود باشید؛ ممکن است مدام از اهدافش صحبت کند و تصمیمات عجولانه بگیرد. در دوره‌های افسردگی باید مراقب خطر خودکشی در این افراد باشید. در این زندگی اغلب نیازهای شما برآورده نمی‌شود و لازم است مدام از همسر خود مراقبت کنید.

رابطه جنسی یکی از نیازهای مهم در رابطه عاطفی و زندگی مشترک است که بر تمام ابعاد زندگی تأثیر می‌گذارد. بیمار دوقطبی در دوره‌ی افسردگی به طور کل نیاز جنسی خود را از دست می‌دهد و در دوره‌های شیدایی میل شدیدی پیدا می‌کند. ممکن است در دوره شیدایی به سمت رابطه جنسی با شرکای جنسی متعدد کشیده شود و یا به صورت افراطی خودارضایی کند. رابطه جنسی بیش از حد و خارج از چهارچوب ازدواج علاوه بر این که رابطه زوجین را به خطر می‌اندازد، احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی را نیز افزایش می‌دهد؛ بنابراین در صورتی که احساس می‌کنید همسرتان نیاز جنسی بیش از حد دارد با روانپزشک او صحبت کنید.

فرزند آوری در زندگی و ازدواج با بیمار دوقطبی

فرزند آوری در زندگی مشترک با همسر دوقطبی یکی دیگر از چالش‌های زندگی با این افراد است که نیاز به مراقبت زیادی دارد. بارداری و تغییرات هورمونی تأثیرات دوقطبی را در زنان دو چندان می‌کند. هر چند مصرف داروهای دوقطبی در دوران بارداری تقریبا بی‌خطر است اما از مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران شیردهی باید پرهیز کرد.

پیش از اقدام برای بارداری با پزشک زنان و روانپزشک خود حتما مشورت کنید. مسئله بعدی، بعد از به دنیا آمدن فرزند و چالش تربیت اوست؛ شما به عنوان همسر بیمار دوقطبی راه بسیار سختی را در پیش دارید. چرا که علاوه بر نگهداری از همسر خود باید بار تربیت صحیح فرزندان را نیز به دوش بکشید و آن‌ها را از آسیب‌های احتمالی همسر دوقطبی دور نگه دارید. احتمال این که مادر دوقطبی فرزند خود را بعد از تولد طرد کند و انگیزه‌ای برای نگهداری از او نداشته‌باشد وجود دارد.

خصوصیات خلقی افراد دو قطبی

اختلال دوقطبی دو حالت اصلی را برای فرد مبتلا به همراه خواهد داشت. با وجود اینکه دو حالت است اما خیلی از مواقع غیر قابل پیش‌بینی است. مرحله افسردگی: فرد احساس افسردگی شدید را در این دوران تجربه می‌کند. مرحله شیدایی: همواره احساس شادمانی افراطی به همراه ناامیدی برای فرد ایجاد خواهد شد. در این بین فرد حالاتی از هر دو مورد را ممکن است بروز دهد که همراه با بی‌قراری، حالت افسرده و یا فعالیت بیش از حد باشد.

مشکلات اختلال دوقطبی و ازدواج کدامند؟

  1. افراد مبتلا به اختلال دو قطبی در بسیاری از موارد کارهای نیمه کاره بسیاری دارند و اغلب قادر به پایان رساندن کارهای خود نیستند.
  2. بسیاری از مشکلات و بی‌مسئولیتی‌های خود را به گردن این اختلال روحی می‌اندازند و مشکلات خود را پشت آن پنهان می‌کنند.
  3. آمارها حاکی از آن است که بیماران مبتلا به این اختلال روحی، تحت فشارهای ناشی از بیماری و عدم درمان، ۱۵ الی ۱۷ درصد خودکشی موفق دارند. این موضوع نشان دهنده آن است که باید در مورد همسر مبتلا به این اختلال توجه و مراقبت‌های ویژه‌ای وجود داشته باشد.
  4. باید برای ازدواج فرد مبتلا، هدف از ازدواج کاملا مشخص شده باشد. در صورتی که تنها هدف رفع نیازهای جنسی باشد، باید برای ازدواج تجدید نظر شود و از راه‌های مناسب‌تری برای کنترل میل جنسی استفاده شود.
  5. مهم‌ترین نکته در مورد اختلال دوقطبی و ازدواج اینکه، باید همسر نقش پرستار و مراقب دائمی را برای فرد مبتلا ایفا کند.
  6. اختلال دو قطبی فراز و نشیب‌های بسیاری دارد و ممکن است طول درمان بسیار طولانی باشد و حتی درمان‌ناپذیر باشد. از این رو فردی که قصد ازدواج با این افراد را دارد باید از صبوری بالایی برخوردار باشد.
  7. پرخاشگری و یا مهربانی افراطی از دیگر علائم این اختلالات است که نیازمند پیش گرفتن راهکارهای مناسب برای کنترل است. در صورت تمایل به ازدواج با این افراد بهتر است تمام این موارد آموزش دیده شوند.
  8. برای کنترل بیمار در بسیاری از موارد تنها کنترل و درک همسر کافی نیست و خانواده بیمار نیز باید در این شرایط کمک لازم را برای فرد مبتلا و همسرش اعمال کنند.
  9. دوره درمان و دارویی بیمار بعد از ازدواج به هیچ وجه نباید قطع شود.

آیا اختلال دوقطبی بعد از ازدواج درمان می‌شود؟

ممکن است فرد مبتلا به اختلال دوقطبی از نوسانات خلقی که دارد رنج ببرد و بار سنگین مسئولیت ازدواجنیز این حالات را تشدید کند. اما برخی از افراد بر این باورند که فرد مبتلا به اختلال دو قطبی با ازدواج کردن علاج می‌شود. اما این باور غلط بهتر است و باید هر چه سریع‌تر اصلاح شود و کمی واقع بینانه به این موضوع نگاه شود. آغاز کردن و گذراندن زندگی با فردی که به اختلال دو قطبی مبتلا است ممکن است با فراز و نشیب‌های بسیاری همراه باشد.

البته برای فرد مبتلا ممکن است مشکلات بیشتری ایجاد شود زیرا مسئولیتی که بر دوش خواهد کشید، حالات روحی متفاوتی را ایجاد می‌کند. البته فردی که علاقمند به بیمار مبتلا به اختلال دو قطبی می‌شود باید در نظر داشته باشد که ممکن است مشکلات متعددی سر راه داشته باشند. می توانید تمامی سوالات خود را در مورد “ازدواج و بیماری دو قطبی” با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در میان گذاشته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید.  سایر مطالب مرتبط:

بهترین فاصله و اختلاف سنی برای ازدواج چقدر است؟
چگونه یک ازدواج موفق داشته باشیم؟
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟
ازدواج موقت خوب است یا بد؟

[contact_info title= “ازدواج و بیماری دو قطبی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید …

 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.