خانه / مشاوره روانشناسی / عوارض قرص های خواب آور چیست؟
عوارض قرص های خواب آور چیست؟

عوارض قرص های خواب آور چیست؟

عوارض قرص های خواب آور چیست؟

[contact_info title= “عوارض قرص های خواب آور چیست؟”] 

چنانچه تنظیمات شیوه زندگی موثر نیست و دچار بی خوابی شدید می باشید قرص خواب ممکن است یک راه حل کوتاه مدت باشد. ولی به طور کلی، بهتر است از مصرف طولانی مدت اجتناب شود زیرا می تواند بی خوابی را تشدید کند به خصوص اگر فرد از مصرف قرص ها جلوگیری کند. طیف وسیعی از قرص های خواب شامل مکمل ها و داروهای بدون نسخه و نسخه ای تجویز می شود.
قرص های خواب آور به طور گسترده ای برای درمان اختلالات مرتبط با خواب استفاده می شود.با این حال، این اولین رویکرد توصیه شده برای درمان مشکلات خواب توسط بسیاری از مقامات پزشکی نیست. قرص های خواب آور دارای عوارض متفاوتی هستند که می بایست باید با احتیاط مصرف شوند زیرا خطر اعتیاد نیز وجود دارد. می توانید با مطالعه این مطلب بیشتر با این موضوع “عوارض قرص های خواب آور چیست؟” آشنا شوید.

انواع قرص های خواب آور

بنزودیازپین ها:

این قرص ها دارای اثرات آرام بخش هستند که به طور معمول کوتاه است و بنابراین می توانند به سرعت به خواب رفتن کمک کنند. شما فقط می توانید آن ها را به صورت تجویزی دریافت کنید زیرا می توانند وابستگی فیزیکی و اعتیاد را ایجاد کنند. 

غیر بنزودیازپین ها:

این قرص ها دارای اثرات آرام بخش هستند اما مکانیسم دیگری دارند که گیرنده های مهاری GABA را در مغز تنظیم می کنند. آن ها فقط نسخه تجویزی هستند.

آنزیولیتیک ها:

دو قرص رایج تجویز شده، Xanax و Valium برای کمک به خواب طراحی نشده است. در عوض، آن ها برای درمان اضطراب استفاده می شوند. از آنجایی که آن ها بنزودیازپین هستند آن ها همچنین دارای اثرات آرام بخش هستند و به همین ترتیب سبب خواب آلودگی و در به خواب رفتن کمک می کنند. متاسفانه به همین دلیل اغلب آن ها مورد استفاده قرار می گیرند.

ضد افسردگی:

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای عمدتا برای درمان افسردگی استفاده می شود اما همچنین می تواند برای درمان بی خوابی استفاده شود.

باربیتورات‌ها:

باربیتورات‌ها آرامش بخش بوده و جزو داروهای ضد تشنج و بیهوش کننده می‌باشند. این دسته دارویی برای اختلالات خواب هم تجویز می‌شود. باربیتورات‌ها شامل مواردی همچون فنوباربیتال، آموباربیتال و تالبوتال می‌شود.

آنتی هیستامین:

این داروها معمولا برای درمان واکنش های آلرژیک مثلا خارش، عطسه کردن و پاسخ التهابی استفاده می شوند و معمولا بدون نسخه خریداری می شوند. با این حال، آن ها اثرات آرام بخش دارند که گاهی اوقات می تواند طولانی مدت باشد و ممکن است بر فعالیت هایی مانند رانندگی در ساعات پس از بیدار شدن تاثیر بگذارد.

عوارض قرص های خواب آور چگونه است؟

عوارض قرص های خواب آور چیست؟

رفتارهای غیرعادی و ناهنجار در خواب:

خواب‌پریشی به رفتارهایی اشاره دارد که فرد در زمان خواب و ناآگاهانه آن‌ها را انجام می‌دهد. برخی از رفتارهای غیرعادی شامل راه رفتن در خواب، خوردن یا حتی کار با شبکه‌های اجتماعی می‌شود. در مجموع خواب‌پریشی کاملا یک اختلال نادر بوده و تشخیص آن به ویژه در افرادی که تنها زندگی می‌کنند سخت‌تر است.

تاثیر بر سیستم هشدار مغز:

حتی وقتی خواب هستیم مغز ما اندکی توانایی تشخیص تهدیدهای بالقوه مانند زنگ‌خطر سیستم هشدار حریق را دارد اما مطالعات تایید می‌کند که با مصرف داروی خواب، همین میزان از توانایی نیز تقریبا از بین رفته و فرد قادر نیست در واکنش به محرک‌های تهدیدکننده از خواب بیدار شود.

ادامه اثرات دارو تا روز بعد: 

اگرچه تاثیر این قرص‌ها در به خواب رفتن بیمار حائز اهمیت است اما باعث می‌شود فرد پس از بیدار شدن در روز بعد احساس سرحال بودن نداشته باشد. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد نزدیک به شش دهم از مصرف کنندگان این قرص‌ها با عوارض جانبی همچون احساس گیجی، سرگیجه و فراموشی در روز بعد روبرو هستند.

وابستگی به دارو: 

مصرف بلندمدت قرص‌های خواب‌آور احتمال وابستگی جسمی و روحی به این داروها را افزایش می‌دهد. در صورت مصرف این قرص‌ها برای مدت چند هفته، تصور خوابیدن بدون دریافت دارو موجب افسردگی و اضطراب می‌شود.

عوارض جانبی قرص خواب

عوارض قرص های خواب آور چیست؟

  • در صورت مصرف خود سرانه قرص خواب، اعتیاد ایجاد می‌کند.
  • خواب آلودگی و ایجاد خواب بیش ازحد
  • سرگیجه، شلی عضلات، کند شدن، واکنش‌های آلرژیک، اختلال حافظه
  • این داروها میزان هوشیاری و پاسخ دهی مناسب به محرکات را پایین می‌آورند و در فعالیت‌هایی مثل رانندگی که نیاز به هوشیاری دارند تداخل ایجاد می‌کنند.
  • برخی از داورهای خواب آور اگر همراه با الکل مصرف شوند می توانند برای فرد مصرف کننده خطرناک بوده و عوارض مرگبار داشته باشند. بنابراین هنگام مصرف چنین داروهایی به تداخلات دارویی آن و مصرف همزمان با الکل باید دقت شود.
  • برخی از افراد در حین خواب مرتکب کار‌های عجیب و غریبی می‌شوند که از جمله آن می‌توان راه رفتن در خواب اشاره کرد.
  • افرادی که قرص‌های خواب‌آور مصرف کردند در مقایسه با افرادی که این قرص‌ها را مصرف نمی‌کنند احتمال بیشتری برای مرگ یا ابتلا به سرطان دارند.
  • مصره این دارو ها چهار برابر احتمال بروز مرگ زودرس را تشدید می کنند.
  •  اختلالات عصبی و حتی زوال مغزی
  • تضعیف مراکز تنظیم حیاتی در مغز
  • اشکال در گفتار، حافظه و قضاوت
  • حالت تهوع، استفراغ و سوزش سردل
  • ایجاد فراموشی پیش گستر
  • خودکشی با مصرف دوز بالای آرام بخش ها

طبق اطلاعاتی که در این مطبی ذکر نموده ایم می بایست از مصرف خودسرانه قرص های خواب آور جلوگیری شده و در صورتی که افراد از بی خوابی شبانه رنج می برند به متخصصان مراجعه کرده تا با شناسایی دلایل بی خوابی داروهای مرتبط تجویز شود. همچنین برای دریافت پاسخ سوالات خود در مورد اینکه “عوارض قرص های خواب آور چیست؟” با کارشناسان مجرب مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب مرتیط:

قرص های خواب آور و اتواع آن
معرفی قرص های خواب آور قوی
عوارض بی خوابی شبانه چیست
تاثیر موسیقی بر سلامت روان

[contact_info title= “عوارض قرص های خواب آور چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.