خانه / مشاوره روانشناسی / حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی
حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی

حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی

حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی

[contact_info title= “حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی”] 

چشم، آشکارترین چیز در هر فرد است. بسیاری از ویژگی های روانی ما با چشم هایمان ارتباط دارند. طبق تحقیقات انجام شده زنانی که چشمانی با رنگ های روشن تر دارند، در هنگام زایمان درد کمتری را در مقایسه با دیگر زنان تجربه خواهند کرد یا افرادی که حفره های پر شده در چشم هایشان دیده می شود، قلب مهربانی دارند، حساس و قابل اعتماد هستند و با دیگران همدردی می کنند.

کسانی که شیارهایی در چشمانشان دیده می شود، زود رنج هستند، بدون دور اندیشی اقدام به عمل می کنند و احتمالا بهتر از دیگران می توانند برای مسایل راه حلی پیدا کنند. افرادی که ویژگی های عنبیه مشترکی دارند، ویژگی های رفتاری مشترکی نیز با یکدیگر دارند. بنابراین تصمیم گرفته ایم تا در این مطلب اطلاعات بیشتری را در مورد “حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی” عنوان نماییم پس در صورت تمایل تا انتهای این مطلب ما را همراهی نمایید.

اهمیت برقراری ارتباط چشمی

از ارتباط چشمی می توان به عنوان ابزاری برای برای برقراری ارتباط و انتقال پیام هایی استفاده کرد که بیان آنها به شیوه غیر کلامی تاثیر بیشتری بر مخاطب می گذارد. این نوع ارتباط یکی از مهارت های زندگی است که برای رشد و پیشرفت فرد لازم  می باشد. برای مثال دریغ کردن نگاه، راهی برای نشان دادن خشم و غضب و یا دلخوری است؛ زمانی که کسی می خواهد دروغ بگوید نگاه خود را می دزد و یا به پایین می انداز. خیره نگاه کردن طولانی مدت نشانه تجاوز به حریم شخصی تلقی می‌شود.

انسان به طور کلی با نوع نگاهش می‌تواند احساسات خود را منتقل کند و یا سبب شادی، غم، ترس و تعجب دیگران شود. نوع استفاده از آن به خود فرد بستگی دارد. نوع نگاه افراد در موقعیت های مختلف پیام های متفاوتی را منتقل می کند. بنابراین برای یک ارتباط موثر و موفق باید سعی کنید ارتباط چشمی خوبی برقرار کنید. برای مثال اگر می خواهید به کسی نشان دهید که به او اهمیت می دهید به چشمانش نگاه کنید؛ مطمئنا شما هم زمانی که با کسی حرف می زنید و او به شما نگاه نمی کند، ناراحت می شوید.

رابطه چشمی و پیام های چشم های ما

پیام هایی که ما در یک ارتباط چشمی منتقل می کنیم تابع فرهنگ است. در بعضی فرهنگ ها اگر میزان تماس چشمی از حد مشخصی بیشتر باشد نشان دهنده گستاخی و بی ادبی است. پس باید مراقب باشیم تا حد و مرز ارتباط چشمی را حفظ کنیم و ارتباط چشمی خودمان را ویژه فرهنگی که قرار است با آن در ارتباط باشیم تنظیم کنیم.

در بعضی فرهنگ ها هم برعکس این داستان وجود دارد و اگر به اندازه کافی به طرف مقابل توجه نشان ندهیم انگار که نسبت به حرف های او بی توجه بوده ایم. مهارت ارتباط چشمی مانند هر مهارت ارتباطی دیگر نیاز به تمرین و تکرار و تست دارد. باید در هر ارتباط دقت کنیم که چگونه می توانیم موثرتر و بهتر از این مهارت استفاده کنیم.

حقایقی درباره‌ ارتباط چشمی

  • زمانی که از موضوعات شرم‌آور، ناراحت‌کننده یا غم‌انگیز صحبت می‌کنیم یا در حال زیر و رو کردن افکار و احساسات درونیمان هستیم، ارتباط چشمی‌مان کم می‌شود.
  • هنگام صحبت با افرادی که دوستشان داریم، تحسین‌شان می‌کنیم یا زیردست‌شان هستیم، ارتباط چشمی‌مان زیاد می‌شود. در مکالمات صمیمانه‌تر، طبیعتا بیشتر به هم نگاه می‌کنیم و خیرگی نگاه را مدت زمان بیشتری حفظ می‌کنیم.
  • زنان بیشتر از مردان با فردی که در حال صحبت با او هستند، ارتباط چشمی برقرار می‌کنند.
  • مردم معمولا در آسانسور، مترو، اتوبوس‌ها و قطارهای شلوغ، از ارتباط چشمی اجتناب می‌کنند.
  • مهم‌ترین بخش از زبان بدن که نشان می‌دهد فرد در حال دروغ گفتن است، اجتناب او از برقراری ارتباط چشمی است.
  • اگر یک گوینده هنگام صحبت کردن، با اشتیاق به دنبال ارتباط چشمی باشد، از دید مخاطب قابل‌باورتر، مصمم‌تر و ماهرتر است.
  • نوع قضاوت‌های ما با میزان ارتباط چشمی و خیرگی نگاه ما رابطه مستقیمی دارد. هر چه رابطه را نزدیک‌تر بداینم، ارتباط چشمی بیشتری خواهیم داشت.

ارتباطات چشمی در موقعیت های گوناگون چگونه باید باشد؟

اگر در حال مشاجره و دعوا هستید بهتر است نگاه خیره و متمرکز خود را نگه دارید؛ این کار باعث نشان دادن قدرت شما و گاهی به معنای گستاخی و تحقیر است. به ویژه در محیط های کاری و در رقابت ها می توان از این نوع نگاه استفاده کرد. اما در شرایط عادی از خیره شدن و زل زدن به چشمان افراد بپرهیزید. زمانی که می خواهید شخصی خواسته تان را برآورده سازد چند ثانیه خیره شدن می تواند بر روی او تاثیر بگذارد.

وقتی می خواهید به دیگران احترام بگذارید بهتر است نگاهتان را پایین بیاندازید. اما نگاه کردن به اطراف و دزدیدن نگاه زمانی که شخصی با شما صحبت می کند نشانۀ عدم تمایل شما به ادامۀ صحبت با اوست. معمولا کسانی که به چشمان طرف مقابل نگاه می کنند، شخصیت هایی با اعتماد به نفس و قوی دیده می شوند. کسانی که هرگز در چشم دیگران نگاه نمی کنند افرادی کم رو عصبی و ناراحت به نظر می رسند. در آخر آن که عاشقان بیشتر به یکدیگر زل می زنند چرا که نگاه های آنان معنا دار است.

چه میزان ارتباط چشمی، عادی تلقی می‌شود؟

ارتباط چشمی مثل نمک روی سیب زمینی سرخ کرده است. هر کسی مقدار مشخصی از آن را ترجیح می‌دهد و همه چیز بستگی به موقعیت دارد. اگر نمک سیب زمینی کم باشد، بی‌مزه و خسته کننده خواهد شد مثل گفتگوهایی که بدون ارتباط چشمی برقرار می‌شوند. اگر به چشمان طرف مقابل خود نگاه نکنید هیچ ارتباطی بین شما برقرار نخواهد شد و طرف مقابل حس خواهد کرد که شما به او توجه نمی‌کنید و احساس ناخوشایندی خواهد داشت.

در مقابل، نمک بیش از حد نیز، غذا را شور و بدمزه خواهد کرد و شما احتمالا آن را به بیرون تف خواهید کرد! افرادی که بیش از حد ارتباط چشمی برقرار می‌کنند هم همین طور هستند، ترسناک به نظر می‌رسند و هیچ کس دوست ندارد پس از یک بار گفتگو با چنین فردی، مجددا گفتگو با او را تجربه کند.

چنانچه با مطالعه این مقاله نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی” داشته باشید مشاوران مرکز الو مشاوره در خدمت رسانی و پاسخگویی به صورت تلفنی در دسترس خواهند بود. سایر مطالب پیشنهادی:

زبان بدن زنان و مردان
بهترین و سریعترین روش های درمان لکنت زبان
علت کم رویی و خجالت چیست؟
روش های درمان اختلال خود زشت پنداری

[contact_info title= “حقایق شگفت انگیز درباره ی تماس چشمی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.