خانه / مشاوره روانشناسی / جوانی و شکل گیری هویت
جوانی و شکل گیری هویت

جوانی و شکل گیری هویت

جوانی و شکل گیری هویت

[contact_info title= “جوانی و شکل گیری هویت”] 

بحران هویت جوانان ریشه در نوجوانی و کودکی آنان دارد همچنین هویت جوانان ابتدا باید در خانواده سپس در اجتماع شکل بگیرد تا جوان دچار سردرگمی در هویت نشود. افراد برای آن‌که در دوران نوجوانی هویت مستقلی به دست بیاورند باید دوران کودکی خوبی را در کنار خانواده داشته باشند تا با ورود به دوران نوجوانی دچار آسیب کمتری شوند. در دوره نوجوانی فرد دچار تغییرات عمده‌ای از نظر جسمانی، شناختی،‌ اجتماعی و هیجانی می‌شود، وقتی یک نوجوان احساس اعتماد و شایستگی خواهد کرد که در کودکی چنین احساسی را از خانواده دریافت کرده باشد.

اگر این اتفاق نیفتد، ورود به دوران نوجوانی با آسیب همراه خواهد بود یعنی نوجوان مضطرب است و به خود اعتماد ندارد. بخش عمده‌ای از هویت در دوران کودکی و نوجوانی در خانواده شکل می‌گیرد هم‌چنین اگر مراحل تحولی یک نوجوان به خوبی طی نشده باشد هویت هم در نوجوانی به خوبی شکل نخواهد گرفت. در دوران نوجوانی فرد سوالات زیادی درباره ماهیت خود می‌کند که باید  خانواده به درستی به سوالات فرزند نوجوان خود پاسخ دهد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد “جوانی و شکل گیری هویت” تا انتهای انی مقاله با ما باشید.

عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هویت

 عوامل شناختی:

رشد شناختی تأثیر مهمی بر‌شکل‌گیری هویت دارد وقتی که فرد در دوره نوجوانی به مرحله‌ تفکر عملیات صوری می‌رسد امکان بسیار بهتری به دست می‌آورد که هویت آتی خود را ترسیم کند. و به مسائل آن بیاندیشد. تحقیقات مختلف حاکی از آن است کسانی که به این سطح از تفکر نرسیده‌اند موفقیت بیشتری در حل مسائل مربوط به هویت خود نشان می‌دهند. آنان اطلاعاتی را که به این منظور لازم دارند بهتر اختیار می‌کنند و بیشتر به کار می‌گیرند.

عوامل مربوط به والدین:

نوع ارتباط نوجوان با والدین در چگونگی شکل‌گیری هویت آنان مؤثر است. پژوهش های،
مارکستر‌وم ، بیانگر این مطلب است که نوجوانانی که درحالت پراکندگی هویت هستند غالباً کسانی هستند که از جانب والدین خود به فراموشی سپرده شده و طرد گشته‌اند شاید علت این امر این است که شکل‌گیری هویت در آغاز مستلزم همانند سازی با پدر و مادر است و همانند‌سازی با ویژگی های آنان و قتی انجام می‌شود که نوجوانان به آنان دلبستگی داشته باشند.

وقتی در خانواده‌ای کودک اجازه پیدا می‌کند حتی نظرات مختلف را با آزادی ابراز کند و پدر و مادر نیز با عقاید فرزند با احترام برخود ‌کنند، طبعاً رشد هویت نوجوانان چنین خانوده‌هایی با موفقیت همراه خواهد بود.

عوامل مربوط به مدرسه:

توفیق های تحصیلی درطول سال های مدرسه، نحوه تعادل با همکلاسی‌ها ، معلمان و کادر مدرسه و همچنین جو روانی عاطفی کلاس از عوامل شکل‌گیری هویت محسوب می‌‌شود.

عوامل اجتماعی فرهنگی:

از جمله مهمترین عوامل مؤثر بر شکل‌گیری هویت، محسوب می‌‌شود چنانچه می‌بینیم که نوجوانان متعلق به فرهنگهای قدیمی و نقاط دور افتاده یا محیط های روستایی چگونه تحت تأثیر زمینه‌های اجتماعی فرهنگی خود هویت متناسب با شرایط زندگی خود را شکل می‌دهند.

خیالپردازی نوجوانان:

منبع دیگری برای ایفای نقش ها و رفتار‌های آنان است. دامنه خیالپردازی ها با رشد تفکر عملیات صوری افزایش می‌یابد و با بروز احساسات و نیازهای جدید نوجوانی گسترش می‌یابد. بسیاری از کتب تاریخی و ادبی و داستانهای ،الگوهای تجربی ایفای نقش را در اختیار نوجوانان قرار می‌دهد معتقد است که تشکیل هویت به طور عمده یک فرایند ناخودآگاه است. با این وجود نوجوانان اغلب آگاهی رنج‌اوری از ناتوانی خود برای اتخاذ الزامات دراز مدت دارند.

روش های تقویت هویت نهاد

مقبولیت:

یکی از پرسش هایی که فرزندان سعی می کنند پاسخ آن را از لابه لای رفتار های عملی و کلامی والدین پیدا کنند این است که والدین تا چه حد جوان یا نوجوان را پذیرفته اند. در حقیقت میزان پذیرش فرزند از سوی والدین با احساس تعلق به خانواده، نسبت مستقیم دارد. یعنی همان قدر می تواند خود را به خانواده اش نزدیک و وابسته احساس کند که آن ها عملا آن را پذیرفته اند.

تکریم منزلت:

منظور از تکریم منزلت این است که به طور دقیق شامل پرداختن به دو امر می باشد، یکی اینکه والدین شرایط و موقعیتی را برای نوجوان و جوان فراهم آورند که او احساس کند در این محیط، دارای شان و مقامی در خور توجه است و یقین حاصل نمایند که به مرز های شخصیت و منزلتش، تعدی نمی شود و از سوی دیگران، مورد احترام واقع می گردد.

تبادل عاطفی:

تبادل عاطفی متوازن عامل تعیین کنندهای در شکل گیری هویت خانوادگی می باشد. همانگونه که والدین از هیچ محبتی برای فرزندش دریغ نمی کند نوجوان نیز تبادل عاطفی برقرار کند زیرا آدمی در تمام مراحل زندگی از کودکی تا لحظه مرگ نیاز به این تبادل عاطفی دارد و اگر یک جانبه باشد. باعث دلسردی و نا امیدی می شود.

مشورت:

مشورت در زندگی نسل جوان، دوجنبه متمایز ولی مکمل یکدیگر دارد. یکی اینکه جوانان از مشاوره بزرگتر ها نظیر والدین بهره جویند و دیگر اینکه خود را در موقعیتی قرار دهند تا دیگران نیز متقابلا با نیز مشورت نمایند.

درک و تفاهم:

مهترین انتظار یک جوان از خانواده اش دستیابی به تفاهم با خانواده به ویژه والدین است. می توان یکی از آرزو های والدین را درک و تفاهم دو جنبه میان خود و فرزندشان دانست به دلیل تاثیری که در پیوند های میان اعضای خانواده و متعاقبا بهبود منزلت و جایگاه نسل جوان وجود دارد. درک و تفاهم متقابل بر مسئله هویت خانوادگی اثر گذار بوده و آن را شفاف تر و کامل تر می کند.

اگر هویت در نوجوان درست شکل نگیرد چه می شود؟

شکل گیری هویت در نوجوانان یکی از اساسی ترین مراحل زندگی افراد است. اگر هویت درست شکل نگیرد می تواند مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد کند. این مشکلات هم در دوره نوجوانی اتفاق می افتد و هم تاثیرات دراز مدت می گذارد. بزهکاری، اعتیاد به مواد مخدر، اختلالات اضطرابی، افسردگی و رفتار های خودکشی از جمله مواردی است که برای فرد مشکل ایجاد می کند.

از آن جایی که والدین در نحوه هویت یابی نوجوانان نقش اصولی ایفا می کنند، با دریافت خدمات مشاوره روانشناسی و آگاهی از نحوه رفتار صحیح با نوجوان می توانند هدایتگر او در این گذار دشوار از کودکی به بزرگسالی باشند.

شما می توانید برای دریافت اطلاعت بیشتر در مورد “جوانی و شکل گیری هویت” و دریافت مشاوره های تخصصی کودکان و نوجوانان با کارشناسان الو مشاوره ارتباط تلفنی داشته باشید. سایرمطالب پیشنهادی:

آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسی
شخصیت شناسی و روانشناسی شخصیت با رنگ ها
خودشناسی چیست | ۱۰ تکنیک ساده و عملی برای شناخت بهتر خودمان
احساس چیست؟ انواع احساس در روانشناسی

[contact_info title= “جوانی و شکل گیری هویت”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.