خانه / مشاوره روانشناسی / آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی

آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی

[contact_info title= “آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی”] 

آشفتگی جنسیتی یا بی‌قراری جنسیتی وضعیتی است که رابطه بین جنسیت شناخته شده فرد در جامعه و جنسیت درک شده توسط خود فرد از بین رفته ‌است. فردی که دچار آشفتگی جنسیتی شود قطعاً تراجنسیتی یا تراجنسی است و تضادی بین جنس و جنسیت فرد برقرار است.

در معنای دیگر آشفتگی جنسیتی به معنای ناراحتی مداوم فرد از خصوصیات جنسی بدن و آرزو و میل شدید به بودن در نقش جنس مخالف و شناخته شدن به عنوان جنسیت مخالف است برخی ار تراجنسیتی‌ها آشفتگی جنسیتی را به عنوان یک مورد پزشکی قبول ندارند بلکه آن را طیف جدید از جنسیتی می‌دانند که دیگران آن را عادی می‌خوانند. با مطالعه این مقاله می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد “آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی” کسب خواهید نمود.

آشفتگی جنسیتی چیست؟

اختلال آشفتگی جنسیتی به حالتی اطلاق می شود که فرد در هویت جنسی خود تعارض و اشکالی را حس می نماید. بر همین اساس، رفتار و اعمالی بر خلاف جنسیت بیولوژیکی خود بروز می دهد. این وضعیت در تعاملات و روابط فرد با همسالانش نمود برجسته و بارز پیدا می کند. لازم به ذکر است که بر اساس شواهد و قرائن احتمال ابتلای این دسته از افراد به اختلالات روانی نظیر اضطراب و افسردگی وجود دارد.

بر این اساس، نارضایتی و ناراحتی پیوسته فرد از ویژگی های بیولوژیکی و جنسی بدن خود و تمایل و گرایش شدید به جنسیت مخالف، در مفهوم آشفتگی جنسیتی شناخته می شود. گفتنی است که فرد دارای چنین تمایلاتی ممکن است بسیاری از خصوصیات جسمی و فیزیکی یک مرد را دارا بوده اما در واقعیت به جنسیت زن بودن گرایش شدید پیدا کند. همچنین عکس این قضیه نیز صادق می باشد. عمل جراحی، راهکار نهایی برای کمک به این دسته از افراد تلقی می گردد، اگرچه این روش با چالش هایی مانند متقاعد سازی اجتماع و سازگاری و انطباق فرد با هویت جنسی جدید همراه است.

انواع مختلف آشفتگی جنسیتی

به طور کلی، بروز ملال جنسیتی در دوران بزرگسالی و دوران کودکی، از انواع و اقسام آشفتگی جنسیتی به شمار می آید. به طور معمول، رفتارهای متعارض با جنسیت، در کودکان در سنین دو الی چهار سالگی بروز پیدا می کند. بر این اساس، تعارض و تقابل با جنسیت خود در کودکان با علائم و نشانه های مستمر و پایداری به چشم می خورد.

تمایل شدید به برخورداری از جنسیت دیگر، گرایش پیدا کردن به سمت پوشیدن لباس های جنسیت مخالف و ترجیح شدید به انجام فعالیت ها و بازی با اسباب بازی های جنس مخالف، بخشی از این نشانه ها محسوب می شوند. مضاف بر این، تمایل زیاد به انتخاب همبازی از جنس متقابل، نگرش و دیدگاه منفی داشتن به آناتومی جنسی، گرایش شدید به برخورداری از خصوصیات جنسی جنس مخالف و مقاومت شدید نشان دادن به بازی و فعالیت های متناسب با جنسیت بیولوژیکی خود، از دیگر علائم ملال جنسیتی در کودکان می باشد.

آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی

اختلال هویت جنسیتی یک اختلال روحی و روانی ثبت شده و رسمی در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی در انجمن روانپزشکان آمریکا است. برای این‌که فردی دچار اختلال هویت جنسیتی باشد چهار شرط لازم است

  • میل شدید و دائم فرد به بودن در نقش جنسیت مخالف
  • وجود مدرک و شواهدی در زندگی اجتماعی فرد که این ناراحتی و تضاد را تأیید کند
  • فرد دوجنسه یا خنثی نباشد
  • شواهد و مدارک پزشکی این تضاد را تأیید کند

اگر شخصی دچار استرس، از کار افتادگی یا از دست دادن روند عادی زندگی خود نشود دچار اختلال هویت جنسیتی نیست بلکه دارای آشفتگی جنسیتی است. در حال حاضر تشخیص پزشکان بر این است که اگر فردی به خاطر تضاد در جنسیت خود دچار استرس و از کار افتادگی شود در واقع دارای اختلال هویت جنسیتی است در غیر این صورت آشفتگی جنسیتی تعریف بهتری برای فرد است.

آشفتگی جنسیتی در نوجوانان

در نوجوانان آشفتگی جنسیتی به شکل افسردگی، اضطراب، و مشکلات رفتاری نمایان می‌شود. مجموعه این عوامل باعث پریشانی نوجوان و انزوای او می‌شود. انجمن جهانی حمایت از تراجنسیتی‌ها پیشنهاد می‌کنند هیچ‌گونه مداخله پزشکی قبل از ۱۶ سالگی انجام نشود. این انجمن پیشنهاد می‌کند مداخله روانشناسی برای تغییر جنسیت یا جراحی‌های تغییر جنسیت بعد از ۱۸ سالگی و پس از دو سال زندگی در نقش جنس مخالف انجام شود.

راهکارهای درمان آشفتگی جنسیتی

مشاوره فردی و صحبت با یک روانشناس و مشاور از جمله روش های مثمر ثمر برای درمان اختلال آشفتگی جنسیتی به شمار می رود. بر این اساس، مشاوره فردی برای کودکان و بزرگسالان می تواند کمک شایانی نماید. بزرگسالانی که در رابطه عاطفی به سر می برند، استفاده از خدمات مشاوره زوج درمانی، می تواند مثمر ثمر و مفید واقع شود.

هورمون درمانی و در نهایت جراحی تغییر جنسیت، از دیگر روش های رایج برای درمان ناملایمات جنسیتی محسوب می گردند. اگرچه تبعاتی مانند انطباق و سازگاری با هویت جدید از یک سو و عدم پذیرش جامعه از سوی دیگر، می تواند مشکلات و چالش هایی را برای این دسته از افراد به وجود آورد.

سخن پایانی:

بر اساس شواهد موجود، افراد دارای اختلال آشفتگی جنسیتی با مشکلات روانی دیگر نظیر ناسازگاری های خانوادگی، افسردگی و اضطراب نیز دست و پنجه نرم می کنند. در چنین شرایطی استفاده از یک روانشناس و مشاور باتجربه می تواند مشکلات و معضلات افراد مبتلا به نارضایتی جنسیتی را کاهش دهد.

در پرتو استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی، حفظ سلامت روان افراد دارای اختلال آشفتگی جنسیتی با وجود ناسازگاری ها و نارضایتی ها، امکان پذیر می شود. بنابراین می توانید با مشاوران روانشناسی الو مشاوره در مورد “آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی” در تماس باشید. سایر مطالب روانشناسی مرتبط:

شخصیت شناسی و روانشناسی شخصیت با رنگ ها
بررسی شخصیت افراد درونگرا و برونگرا
تکنیک های یادگیری زبان بدن
زبان بدن زنان و مردان

[contact_info title= “آشفتگی جنسیتی و اختلال هویت جنسیتی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.