خانه / مشاوره روانشناسی / بحران های نوجوانی در خانواده ها
بحران های نوجوانی در خانواده ها

بحران های نوجوانی در خانواده ها

بحران های نوجوانی در خانواده ها
بحران های نوجوانی در خانواده ها

[contact_info title= “بحران های نوجوانی در خانواده ها”] 

نوجوانی به جهت دگرگونی هایی که از نظر شخصیتی ، فیزیکی و احساسی ایجاد می کند از حساس ترین برهه های زندگی افراد به حساب می آید و برای در امان ماندن نوجوان از آسیب های مختلف ، توجه ویژه ای را طلب می کند تا این قشر سرنوشت ساز با عبور از شور و هیجانی که خاص این دوره پر اهمیت است به جوانی و کمال انسانی دست یابند.

به دلیل بحث برانگیز بودن این مبحث قصد داریم تا در این مقاله به تحلیل و بررسی این موضوع یعنی “بحران های نوجوانی در خانواده ها”بپردازیم. هر کدام از ما ، مراحل مختلفی از زندگی را تجربه می کنیم. با چالش های متفاوتی مواجه می شویم و سعی می کنیم که آن ها را حل بکنیم. بنابراین همانطور که پیش تر اشاره نموده ایم در این بین یکی از جالب ترین و البته چالش برانگیز ترین دوران زندگی هر فرد ، دوره نوجوانی می باشد

چالش بین والدین و نوجوانان

گاهی اوقات دوره نوجوانی به عنوان دوره طوفان و استرس بیان می شود. زمانی است که نوجوانان از جنبه های مختلف  هورمونی ، احساسی و اخلاقی تغییر می کنند. طبق تحقیقات ، این تغییرات نه تنها اخلاقیات نوجوان را تغییر می دهد بلکه بر روابط او با دیگران نیز تاثیر می گذارد. نوجوانان کوچکتر دراین مرحله به دنبال آزادی بیشتر و استقلال هستند و مایل اند که شخصیتی قوی با قوانینی که خود آن را قبول دارند ، داشته باشند.

برخی شواهد نشان می دهند که درگیری طولانی مدت بین والدین و نوجوانان بر احساسات و اخلاقیات آنان تاثیر می گذارد. همچنین توانایی نوجوان در برخورد با مشکلات و حل تعارض ها می تواند تحت تاثیر خانواده او قرار بگیرد. به طور مثال یک محقق متوجه شد نوجوان هایی که در چالش با والدین هستند بیشتر امکان دارند که مشکلات رفتاری مثل پرخاشگری را از خود نشان دهند.به طور کلی بین شخصیت و رفتار هایی که نوجوانان دارند و چالش هایی  که با والدین خود داشته و یا دارند ؛ همبستگی بالایی وجود دارد.

بحران نوجوانی از چه سنی شروع می‌شود؟

همانطور که گفتیم ، بحران نوجوانی با افزایش سن اشخاص بیشتر بروز پیدا می‌کند و مشخص کردن یک سن خاص برای بروز بحران نوجوانی کار سختی است. زیرا تغییر رفتارها در کنار مسائلی رخ می‌دهد که ممکن است از گذشته باقی مانده باشد و یا اینکه در زمان مشخصی رخ داده باشد. معمولا بین سن ۱۳ و ۱۹ را می‌توان سن گذر از کودکی به بزرگسالی در نظر گرفت. هر چند تغییرات فیزیکی و روانی از سنین قبل از ۱۳ سالگی مثلا ۹ تا ۱۲ هم می‌توانند شروع شوند.

 عمده ترین مشکلات شخصیتی نوجوانان

عصیان و سرکشی:

از جمله عواملی که موجب سرکشی نوجوانان می شود ، عدم درک والدین از دگرگونی های دوره نوجوانی است. البته این دگرگونی ها هم می توانند موجب آرامش نوجوان ما شود هم موجب طغیان و سرکشی او در مقابل خانواده و محیط پیرامون شود. سرکشی نوجوان ابتدا به صورت مخالفت ، شروع می شود ؛ سپس به عصیان تبدیل می شود. این مخالفت ها و درگیری های والدین و نوجوان در نهایت به دوری آن ها از یکدیگر و حتی در بعضی موارد به فرار نوجوان از محیط خانوادگی ختم می شود. درنتیجه می توان گفت درک والدین از تغییرات دوره نوجوانی اهمیت به سزایی دارد. فشار و سخت گیری در برابر این تغییرات تنها به بدتر شدن اوضاع و دوری بیشتر منجر می شود.                                                             

عصبی بودن:

این عصبانیت در درجات مختلف اتفاق می افتد. در واقع نوجوان عصبی به محرک هایی واکنش نشان می دهد که برای بقیه مردم اهمیتی ندارد. از جمله دلایل عصبی شدن می توان به فشار های محیطی ، وجود نقص جسمی ، شکست های خانوادگی ، محرومیت های عاطفی و پایین بودن سطح تحمل نوجوان در مقابل فشارها اشاره کرد.

بحران هویت:

یکی دیگر از چالش های مهمی که نوجوان با آن روبه رو می شود مسئله هویت فردی است. هویت دستاورد مهم دوره نوجوانی است سوال های زیادی درباره مفهوم زندگی در ذهن او شکل می گیرد، سوال هایی مانند “من کیستم ، الان کجا قرار دارم ، به کجا می خواهم بروم ، چه مسیری را می خواهم در زندگی طی کنم؟ هدف من در آینده چیست؟

ارضای نیاز های جنسی:

تغییرات بیولوژیکی و افزایش هورمون ها در سن بلوغ می تواند بر روی رفتار فرد به طور مستقیم تاثیر بگذارد و باعث افزایش تمایلات و همچنین فعالیت های جنسی در آن ها شود. با آموزش های صحیح در این زمینه می توان آسیب های احتمالی ناشی از روابط جنسی را کاهش داد.

ترس از آینده:

ورود به نوجوانی و پیدایش نیازهای جدید در فرد و میل به مستقل شدن ، نگرانی در مورد آینده را در او افزایش می دهد. در واقع نوجوان باید هدف و مسیر زندگی خود در آینده را تعیین کند. داشتن تحصیلات دانشگاهی ، چگونگی تامین اقتصادی و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که برای نوجوانان می تواند مبهم باشد.

نحوه برخورد با نوجوانان در سن بلوغ

“بحران های نوجوانی در خانواده ها” و نحوه برخورد والدین می تواند شامل راه کارهای زیر باشد:

 مطالعه کنید:

درباره نوجوانان کتاب بخوانید. به دوران نوجوانی خودتان برگردید. مبارزه خود را با آکنه و یا خجالتتان را در رشد زود هنگام یا دیر هنگامتان را به خاطر می آورید؟ انتظار داشته باشید که برخی از حالات در کودک شما تغییر کنند و برای تعارضات بیشتر آماده شوید ، چون او به بلوغ رسیده. والدینی که می دانند چه چیزی پیش می آید ، می توانند با آن ها کنار بیایند.

دوستان فرزند خود را بشناسید:

ارتباط منظم بین والدین می تواند راهی طولانی برای ایجاد یک محیط امن برای تمام نوجوانان در گروه همسالان باشد. والدین می توانند به یکدیگر در پی گیری فعالیت های کودکان کمک کنند بدون اینکه بچه ها احساس کنند تحت تعقیب هستند.

خودتان را جای فرزندتان قرار دهید:

همدردی را با کمک به کودک خود درک کنید و این طبیعی است که کمی نگران باشید و خودتان را جای کودکتان بگذارید.

فرزندتان را درک کنید:

اگر نوجوانانتان می خواهند موهای خود را رنگ کنند ، ناخن هایشان را رنگ سیاه بزنند ، یا لباس های عجیب بپوشند فکر کنید قبل از اینکه کاری کنید. نوجوانان می خواهند والدین خود را شوکه کنند و خیلی بهتر است که به آن ها اجازه دهند یک کار موقتی و بی خطر انجام دهند. از نوجوان خود بپرسید که چگونه می خواهد لباس بپوشد و چه سبک ظاهری داشته باشد و سعی کنید آن ها را درک کنید.

انتظارات منطقی داشته باشید:

نوجوانان ممکن است در مورد انتظارات والدین شان درباره آن ها ناراحت شوند. با این حال ، آن ها اغلب درک می کنند و باید بدانند که والدین آن ها به اندازه کافی به آن ها اهمیت می دهند تا چیزهایی مانند نمره های خوب ، رفتار قابل قبول و انجام قوانین خانه را پیش بینی کنند. اگر والدین انتظارات مناسبی داشته باشند ، نوجوانان احتمالا سعی خواهند کرد آن ها را انجام دهند. بدون انتظارات منطقی ، نوجوان شما ممکن است احساس کند که به او اهمیت نمی دهید.

به حریم خصوصی فرزندتان احترام بگذارید:

برای اینکه به نوجوانتان کمک کنید تا به یک بزرگسال خوب تبدیل شود ، باید کمی به حریم خصوصی آن ها احترام بگذارید. اگر متوجه علائم خطر شدید ، می توانید به حریم خصوصی فرزند خود تجاوز کنید تا زمانی که به قلب مشکل برسید. اما در غیر این صورت ایده خوبی نیست.

علائم هشدار برای رفتارهای نوجوانان در سن بلوغ

مقدار معینی از تغییرات در طول سال های نوجوانی نرمال است اما مقدار بیش از حد یا طولانی مدت در شخصیت یا رفتار ممکن است به مشکل واقعی اشاره کند. نوعی که به کمک حرفه ای نیاز دارد. بنابراین می بایست مراقب این علائم هشدار دهنده باشید:

  • افزایش وزن و کاهش وزن
  • مشکلات خواب
  • تغییرات سریع و شدید در شخصیت
  • تغییر ناگهانی در دوستان
  • طفره رفتن از مدرسه
  • افت نمرات
  • درباره خودکشی حرف زدن
  • نشانه های مصرف دخانیات ، مصرف الکل و یا مصرف مواد مخدر 
  • عدم اجرای قوانین

هر رفتار نامناسب دیگری که بیش از ۲ هفته طول بکشد ، می تواند نشانه ای از مشکلات اساسی نیز باشد. مشاوره روانشناسی و خانوادگی می تواند کمک مفید و موثری در تصحیح روابط والدین با نوجوانان باشد. بنابراین در صورت برزو مشکلات و یا داشتن سوال در مورد “بحران های نوجوانی در خانواده ها” می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس بوده و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. سایر مطالب مرتب نیز می تواند برایتان جالب یاشد:

نقش خانواده در آموزش های صحیح جنسی در کودکان
دوستی دختر و پسر از نظر روانشناسی
رابطه جنسی در اوایل دوستی دختر و پسر
روش تربیت کودکان پرخاشگر

[contact_info title= “بحران های نوجوانی در خانواده ها”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.