خانه / دکتری / شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری
شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری

شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری

شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری
شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری
[contact_info title= “شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری”]

بورس تحصیلی در شرایط و حالت های مختلف در داخل و خارج از ایران در اختیار دارندگان شرایط مورد نظر سازمان های مربوطه ارائه می گردد که البته به حالت های متنوع است به شکلی که گاهی فقط هزینه تحصیل پرداخت می شود و گاه حتی هزینه زندگی شخصی دانشجو نیز تقبل می گردد. یکی از معیارهای تفاوت در بورس، سطح تحصیلات فرد است به طوریکه مثلا در ایران در تحصیلات کارشناسی دارای حداقل بورس هستیم و در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری پذیرش به عنوان بورسیه دارای دامنه گسترده تری است. البته این اطلاعات کلی بوده و بیشتر مختص به کشور خودمان ایران است و شرایط و قوانین در خارج از ایران متفاوت است در این مطلب تلاش بر آن بوده که شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری شرح داده شود.

نحوه پذیرش بورس و اعزام طبق دفترچه ثبت نام دکتری

  • همه ی  داوطلبان بورس و اعزام باید در آزمون ورودی دوره دکتری ( نیمه متمرکز ) شرکت کرده و حدنصاب اعلام شده توسط دانشگاه / موسسه پذیرنده بورسیه را کسب کنند .
  •  تعیین رشته ، گرایش و کشور مورد اعزام به تشخیص دانشگاه دارای سهمیه و هماهنگی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خواهد بود .
  • پذیرش از دانشگاه های خارج ، انتخاب استاد راهنمای خارج ، موضوع رساله دکتری و استاد ناظر داخلی ( یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه دارای سهمیه مرتبط با تخصص پذیرفته شده ) پس از تائید دانشگاه دارای سهمیه و با هماهنگی اداره کل بورس و اعزام دانشجویان انجام می شود .
  • انجام مصاحبه علمی و کسب امتیاز لازم در ارزیابی تخصصی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور دارای سهمیه از جمله شرایط پذیرش بورس خارج است.
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد باید تا پایان شهریور ماه سال بعد فارغ التحصیل شوند .
  • نتایج (گزارش) واصله از طرف دانشگاه ها توسط شورای مرکزی بورس بررسی و نتایج به سازمان سنجش آموزش کشور و دانشگاه ها اعلام خواهد شد .
  • دانشگاه ها پس از انجام مصاحبه علمی، سهمیه های بورس خارج خود را در قالب سهمیه و گرایش های تخصیص داده شده، انتخاب و به سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می کنند.
  • پس از تایید شورای مرکزی بورس، دانشگاه / موسسه پذیرنده بورسیه، موظف است فرایند هیات اجرایی جذب پذیرفته شدگان نهایی را انجام داده و صورت جلسه هیات اجرایی جذب و تعیین استاد ناظر را به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان اعلام کنند .
  • قبولی های بورس خارج از کشور بر اساس سهمیه هر دانشگاه می باشد و نظارت و تائید در اخذ پذیرش، وضعیت تحصیلی، به عهده دانشگاه دارای سهمیه خواهد بود .
  • پذیرفته شدگان اعزام بایستی حداکثر تا تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ نسبت به اخذ حد نصاب نمره زبان، پذیرش از دانشگاه مورد تائید دانشگاه دارای سهمیه و اداره کل بورس و اعزام دانشجویان، سپردن وثیقه به دانشگاه یاد شده، دریافت ویزا و سایر موارد اعزام اقدام کنند. بدیهی است پس از اتمام زمان مذکور، قبولی فرد (کان لم یکن) تلقی می شود.
  • میزان وثیقه با توجه به کشور محل تحصیل و بر اساس مصوبات شورای مرکزی بورس تعیین می گردد.
  • طبق قانون اصلاح ماده ۳ قانون اعزام دانشجو به خارج از کشور در شرایط مساوی اولویت با داوطلبان متاهل می باشد .
  • عدم مراجعه پذیرفته شدگان واجد شرایط جهت تشکیل پرونده به اداره کل بورس و اعزام دانشجویان تا تاریخ ۳۱ شهریور ۹۹، به منزله انصراف می باشد .

تبصره ها

تبصره : حداقل کسب نمره زبان برای اعزام داوطلبان رشته های فنی و مهندسی ، کشاورزی و علوم پایه MSRT=55 ، رشته های هنر و علوم انسانی MSRT= 60 ، و یا معادل آن در آزمون TOLIMO ، آزمون IELTS و آزمون TOEFL تعیین شده است . داوطلبان باید توجه داشته باشند که افزون بر نمره مذکور ، در صورتی که دانشگاه پذیرش دهنده ، قبولی و کسب نمره آزمون زبان خاصی را ملاک پذیرش خود قرار دهد ، داوطلب موظف است آن شرط را تا قبل از اعزام برآورده کند.

شرایط اختصاصی بورس خارج از کشور در آزمون دکتری ۱۴۰۰

  • حداکثر سن داوطلب در زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰ (نیمه متمرکز) سازمان سنجش ۳۰ سال است.
  • حداقل میانگین (معدل) نمره های دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد ناپیوسته باید به ترتیب ۱۵ و ۱۷ تراز شده و دوره های کارشناسی ارشد پیوسته و یا دکتری حرفه ای ۱۷ تراز شده باشد.

تبصره : حداکثر سن داوطلب بر اساس یکی از موارد زیر و با توجه به شروط اعلام شده می تواند افزایش یابد .

  1. ایثارگران : همسر و فرزندان شهدا، جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آنان، آزادگان و همسر و فرزندان آنان، حداکثر سن ۳۳ سال است .
  2. مربیان (رسمی، رسمی آزمایشی) عضو هیات علمی واجد شرایط همان دانشگاهی که دارای سهمیه هستند ، حداکثر سن ۳۴ سال است .
  3. مربیان (رسمی، رسمی آزمایشی) گروه آموزشی هنر عضو هیات علمی واجد شرایط همان دانشگاهی که دارای سهمیه هستند ، حداکثر سن ۳۶ سال است .
  • امکان تبدیل بورس خارج به داخل وجود ندارد. یعنی اگر فردی برای دوره بورس اعزام به خارج از کشور پذیرفته نهایی شود ، می بایست برای تحصیل به آن کشور برود و نمی تواند در یکی از دانشگاه های داخل کشور تحصیل نماید .
  • اعزام داوطلبان یا مربیان آموزشی و پژوهشی پذیرفته شده که محل خدمت آینده آنان در سایر دستگاه های اجرایی دولتی و غیر دولتی است ، مشروط به تقبل ۱۰۰ درصد هزینه ها توسط دستگاه مربوط و ارائه موافقت نامه رسمی از سایر دستگاه های اجرایی ، با مطمح نظر قراردادن ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری امکان پذیر خواهد بود .
  • مسئولیت هرگونه مغایرت در میانگین دروس ( معدل ) و اطلاعات و مدارک مورد نظر ، متوجه متقاضی است و در صورت اثبات تخلف ، در هر یک از مراحل اعم از طی فرآیند بورس ، حین تحصیل یا پس از پایان تحصیلات ، پذیرش فرد باطل می شود و باید هزینه های مترتب را بپردازد .
  • اعطای بورس تحصیلی و مزایای ناشی از آن صرفا امتیاز اعطایی از سوی سازمان امور دانشجویان است و در صورت وجود اعتبار قابل پرداخت خواهد بود.
  • انجام خدمت پس از اتمام تحصیل منوط به رضایت بخش بودن وضعیت تحصیلی و علمی و احراز شرایط مورد نیاز دانشگاه محل تعهد به تشخیص آن دانشگاه است.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان آزمون دکتری :

برنامه ریزی آزمون دکتری سراسری
سایت ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
تمدید زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
شرایط ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
زمان دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری
نحوه برگزاری آزمون دکتری
زمان انتخاب رشته آزمون دکتری
مصاحبه دکتری
هزینه مصاحبه دکتری
شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری

[phdtel]

[contact_info title= “شرایط بورس خارج از کشور در آزمون دکتری”]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه-انتخاب-رشته-دکتری-1400

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰”] پس از برگزاری آزمون دکتری ، داوطلبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.