خانه / دکتری / نحوه برگزاری آزمون دکتری
نحوه-برگزاری-آزمون-دکتری
نحوه-برگزاری-آزمون-دکتری

نحوه برگزاری آزمون دکتری

نحوه-برگزاری-آزمون-دکتری
نحوه-برگزاری-آزمون-دکتری

[contact_info title= ” نحوه برگزاری آزمون دکتری “]

سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون دکتری، امسال نیز این آزمون را برای پذیرش مقطع دکتری تخصصی در رشته های علوم انسانی، فنی مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر و دامپزشکی در دانشگاه های روزانه، غیر انتفاعی، نوبت دوم، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد برگزار می کند. داوطلبانی که واجد شرایط ثبت نام آزمون دکتری هستند، باید در آذر ماه ثبت نام خود را انجام دهند و سپس به فاصله زمانی کوتاه و در اسفندماه خود را برای حضور در آزمون آماده نمایند. از آن جا که داوطلبان اغلب طی تماس با مرکز مشاوره تحصیلی الوشماروه پیگیر نحوه برگزاری آزمون دکتری هستند، تصمیم گرفتیم در این مطلب به نحوه برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۰ بپردازیم.

[point1 title= “آزمون دکتری توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شده و داوطلبانی که ثبت نام این آزمون را انجام داده اند، می توانند در دهه اول اسنفدماه برای حضور در آزمون اقدام نمایند.”]

زمان برگزاری آزمون دکتری سراسری و آزاد ۱۴۰۰

از سال ۹۶ تاکنون بنا به تصمیمات اخذ شده توسط سازمان سنجش آموزش کشور و مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد اسلامی ، آزمون دکتری سراسری و دانشگاه آزاد به صورت مشترک و همزمان برگزار می شود و در سال ۱۴۰۰ زمان برگزاری آزمون دکتری به احتمال زیاد اسفند ۹۹ و یا اواسط فروردین ۱۴۰۰ خواهد بود. لازم به ذکر است که فقط داوطلبانی که ثبت نام آزمون را انجام داده اند مجاز به حضور در حوزه امتحانی خواهند بود و داوطلب باید نیم ساعت قبل از برگزاری آزمون همراه به کارت ورود به جلسه و کارت شناسنایی معتبر در محل امتحان حضور داشته باشد.

کارت ورود به جلسه آزمون دکتری سراسری و آزاد ۱۴۰۰

داوطلبان برای حضور در آزمون باید کارت ورود به جلسه خود را به همراه داشته باشند زیرا مراقبین حاضر در جلسه اجازه ورود به حوزه را به داوطلبان بدون کارت نمی دهند. برای دریافت کارت ورود به جلسه آزمون دکتری، باید وارد سایت سنجش به آدرس sanjesh.org شوید. هر داوطلب بعد از وارد شدن به سایت سنجش و ورود به قسمت دکتری تخصصی ، روی عبارت “کارت شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری PH.D ( نیمه متمرکز ) ۱۴۰۰” کلیک کند. سپس کافیست یکی از اطلاعات ، شماره پرونده و شماره سریال ، شماره پرونده و کدپیگری ، شماره پرونده و کد ملی یا شماره پرونده و شماره داوطلبی در کادر های مربوطه وارد شود و پس از تکمیل کادر مربوط به تصویر کد امنیتی ، با زدن دکمه جستجو ، کارت ورود به جلسه خود را مشاهده و نسبت به پرینت آن اقدام نمایند.

داوطلبانی که شماره پرونده و یا سایر اطلاعات خود را فراموش کرده اند ، نمی توانند کارت را دریافت نمایند ولی می توانند از طریق ارسال درخواست در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش اطلاعات خود را بازیابی نموده و سپس نسبت به دریافت کارت اقدام نمایند.

ویرایش اطلاعات کارت ورود به جلسه

چنانچه پس از دریافت کارت ورود به جلسه برخی از اطلاعات بر روی آن اشتباه درج شده باشد ، باید برای اصلاح آن ها اقدام نمایید. همزمان با انتشار کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۰، لینک ویرایش ثبت نام نیز در سایت سنجش فعال می شود. در این مهلت ویرایش اطلاعاتی که مانند نام خانوادگی و نام، سال تولد، شماره شناسنامه، کد ملی، معدل مقطع کارشناسی، تاریخ فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی، موسسه فارغ التحصیلی مقطع کارشناسی، معدل مقطع کارشناسی ارشد، تاریخ فارغ‌ التحصیلی کارشناسی‌ ارشد، موسسه فارغ‌ التحصیلی کارشناسی‌ ارشد، هیات علمی (مربی ، آموزشی ، رسمی ) و دانشگاه محل خدمت مربیان آموزشی رسمی از طریق لینک ویرایش سازمان سنجش امکان پذیر است.

و هم چنین ممکن است بعد از مشاهده و دریافت کارت ورود به جلسه کنکور دکتری ۱۴۰۰ مشاهده کنید که بعضی از اطلاعات از جمله عدم وجود عکس یا مغایرت آن با عکس داوطلب یا فاقد مهر بودن عکس، جنسیت، نوع معلولیت و زبان خارجی اشتباه درج شده است که این مشکلات نیز از طریق باجه های رفع نقص قابل حل و پیگیری می باشد.

مواردی در خصوص آزمون دکتری ۱۴۰۰

سطح سؤالات امتحانات اختصاصی در حد دانش و تجربیات فارغ التحصیلان دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد در هر رشته می باشد و کلیه داوطلبانی که در ثبت نام آزمون دوره دکتری سال ۱۴۰۰ شرکت می کنند توجه داشته باشند سؤالات به گونه ای طراحی شده کـه نیـاز بـه استفاده از ماشین حساب نمی باشد ، لذا از آوردن هرگونه ماشین حساب در جلسه آزمون جداً خـودداری نماینـد. بـدیهی اسـت در صـورت مشاهده ، داوطلب به عنوان متقلب محسوب گردیده و طبق ضوابط مربوط با ایشان برخورد خواهد شد.

جدول گروه های آزمایشی ، شروع و ختم کدرشته های امتحانی و ضرایب دروس

نام گروه امتحانیکدرشته امتحانیضرایب آزمون
ازتاتعداددروس تخصصی در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد استعداد
تحصیلی
زبان
علوم انسانی۲۱۰۱۲۱۸۰۶۲۴۱۱
علوم پایه۲۲۰۱۲۲۴۸۴۶۴۱۱
فنی مهندسی۲۳۰۱۲۳۷۲۶۰۴۱۱
کشاورزی و منابع طبیعی۲۴۰۱۲۴۵۰۳۵۴۱۱
هنر۲۵۰۱۲۵۰۷۷۴۱۱
دامپزشکی۲۷۰۱۲۷۲۶۲۶۴۱۱
زبان۲۸۰۱۲۸۰۹۹۴۱۱

نحوه پذیرش مقطع دکتری تخصصی ۱۴۰۰

پذیرش دانشـجو در دوره دکتـری تخصصی دانشگاه های سراسری و آژاد شامل دو مرحله است که هر یک از مراحل مطابق با شیوه نامه اجرایی آزمون انجام می گیرد:

معرفی اولیه داوطلبان

مرحله اول آزمون معرفی داوطلبان است که توسط سازمان سنجش انجام می گیرد و پس از برگزاری آزمون ، کارنامه ای شامل  نمـرات خـام ، تراز ، نمره کل و …. در اختیار داوطلبان قرار خواهد گرفت که «داوطلبان مجاز به انتخاب رشته» ، براساس آن اقدام بـه انتخـاب رشـته نمـوده و طبق
کدرشته محل های انتخابی و با توجه به سهمیه ای که دارند پذیرش یا عدم پذیرش آن ها مشخص خواهد شد. (پذیرش اولیه)

لازم به ذکر است که پذیرش داوطلبان در مقطع دکتری تخصصی به دو صورت انجام می گیرد :

شیوه پذیرش

آزمون متمرکز

سوابق آموزشی ، پژوهشی و فناوری

چ

تهیه طرح واره

آموزشی – پژوهشی۵۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد
پژوهش محور۳۰ درصد۲۰ درصد۳۰ درصد۲۰ درصد

پذیرش نهایی داوطلبان

پذیرش نهایی از بین داوطلبان معرفی شده به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی جهت مصاحبه ، براساس نتیجه سنجش آزمون ، تیجه مصاحبه انجام شده توسط دانشگاه ، بررسی مدارک و … صورت خواهد گرفت.
تبصره ۱ : نمره مصاحبه (ارزیابی سوابق آموزشی ، پژوهشی و فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی) براساس شیوه نامـه ابلاغـی کـه از سـوی سـازمان سنجش آموزش کشور به دانشگاه ها  ارسال می گردد، صورت خواهد گرفت و دانشگاه ها برای کلیه افراد معرفـی شـده ، نمره ای مطابق با شیوه نامه مذکور تعیین و برای گزینش نهایی به این سازمان ارسال می کنند.
تبصره ۲ : دانشگاه ها می توانند با توجه به نمرات داوطلبان و نظر گروه های آموزشی ، حدنصـاب (مرحلـه دوم) بـرای داوطلبـان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.
تبصره ۳ : دانشگاه ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از داوطلبان معرفی شده برای مرحله دوم بوده و نمره آن در مقـدار نمـره مصـاحبه علمـی و سنجش عملی لحاظ می گردد.

پس از مطالعه مطلب فوق چنانچه نیاز به راهنمایی بیشتری داشتید می توانید از طریق پیگیری مطالب سایت الومشاوره و یا تماس با مشاوران مجرب این مرکز ، سوالات خود را مطرح نمایید.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان آزمون دکتری ۱۴۰۰ :

تغییرات آزمون دکتری
ثبت نام آزمون دکتری
تمدید زمان ثبت نام آزمون دکتری ۱۴۰۰
زمان انتخاب رشته آزمون دکتری
زمان اعلام نتایج انتخاب رشته دکتری
هزینه مصاحبه دکتری

[phdtel]

[contact_info title= ” نحوه برگزاری آزمون دکتری “]

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه-انتخاب-رشته-دکتری-1400

دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰

[contact_info title= “دفترچه انتخاب رشته دکتری ۱۴۰۰”] پس از برگزاری آزمون دکتری ، داوطلبان در …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.