خانه / مشاوره روانشناسی / خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟
خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

 

خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟

[contact_info title= “خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟”] 

مدیریت از مباحث مهم و اساسی هر سازمانی است. در تعریف اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید شد یا نه، عوامل زیادی نقش دارند. برای اینکه عنوان یک مدیر موفق به شما داده شود، باید از مهارت‌ها و ویژگی های زیادی برخوردار باشید. خبر خوب برای شما  این است که ویژگی های یک مدیر موفق حتماً نباید ذاتی باشد و می توانید به صورت اکتسابی این مهارت را به دست آورید.

مهارت خود مدیریتی برای محکم کردن پایه‌های موفقیت خواه فردی خواه سازمانی ضروری است. خود مدیریتی یکی از حوزه‌های هوش هیجانی است. نظریه‌ هوش هیجانی که امروزه به یکی از پرطرفدارترین مباحث سازمانی تبدیل شده است، شامل شناخت و کنترل هیجان‌ها و عواطف فردی است. اگر در فکر این هستید که یک مدیر موفق باشید با مقاله “خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟” همراه الو مشاوره باشید.

خود مدیریتی چیست؟

به اختصار باید گفت که افراد مختلف برای انجام یک ماموریت یا کار، در سازمان ها به کار گرفته می شوند؛ آن ها نیز برنامه ریزی می کنند تا این وظیفه را به سرانجام برسانند. در خود مدیریتی باید کنترل را در اختیار کارکنان قرار دهید تا وظیفه خود را به چیزی که می خواهند، تبدیل کنند و از طریقی که می توانند، وظیفه خود را در راستای اهداف شرکت انجام دهند. در نهایت به اصولی طبیعی می رسیم که باعث افزایش روحیه کارکنان می شود. مردم زمانی می توانند بهترین عملکرد را به اجرا بگذارند و ارتباط خوبی را برقرار کنند که کنترل اتفاقاتی که برای آن ها می افتد را در اختیار داشته باشند.

در بسیاری از شرکت ها، این روند به خود مدیریتی منجر می شود. برای مثال، شرکت تولید مواد غذایی Morning Star را در نظر بگیرید؛ این کمپانی برای کسانی که این Morning Star را برای کار کردن انتخاب می کنند، هدیه هایی را در نظر گرفته است. این روش در محیط های کاری شلوغ که افراد در آنجا باید با دیگران کار کنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پال گرین، یکی از بنیانگذاران موسسه خود مدیریتی معتقد است که اگر شرکت ها بخواهند به ماندگاری خود ادامه دهند، باید چیزهایی را در اختیار کارکنان قرار دهند که آن ها را به ادامه کار کردن ترغیب می کند.

راهکارهای تقویت مهارت خود مدیریتی

۱. از فرصت‌های نادر استفاده کنید:

سعی کنید از هر فرصت قابل توجهی برای ارتقای مهارت خود مدیریتی در خود، استفاده کنید. اگر فرصتی برای تدریس در کلاس برای‌تان پیش آمد، سعی کنید آن را از دست ندهید. به خودتان اعتماد داشته باشید و برای رشد و پیشرفت بیشتر، آن را انجام بدهید.

۲. تفویض اختیار را امتحان کنید:

تفویض اختیار یکی از مهارت‌های بسیار مهم است و عبارت است از سپردن برخی کارها به کارمندان یا اعضای تیمی که با آن ها کار می‌کنید. با تفویض اختیار می‌توانید زمان و کارهای خود را به راحتی مدیریت کنید. برای اینکه بتوانید زندگی‌تان را تحت کنترل داشته باشید، ابتدا باید تقویم‌تان را کنترل کنید.

۳. سلامتی‌ و خانواده‌تان را به کار ترجیح بدهید:

مراقب سلامتی خود باشید و حتما زمانی را به ورزش و همچنین فکر کردن اختصاص بدهید. با افزایش سن، نیاز بدن به ورزش منظم بیشتر می‌شود. فواید ورزش را دست‌کم نگیرید. ورزش منظم، دو مزیت برای‌تان به همراه خواهد داشت، یکی اینکه استرس ‌تان کاهش خواهد یافت و دیگر اینکه بر وظایف بزرگ‌تر و مهم‌تر تمرکز خواهید کرد. ورزش به بدن آرامش می‌دهد و سبب می‌شود ضمیر ناخودآگاه انسان، بهتر بتواند بر کارهای مهم تمرکز کند.

مهم نیست که چه نوع ورزشی را انتخاب می‌کنید؛ دویدن، یوگا، شنا، پیاده‌روی یا هر ورزش دیگری می‌تواند در برنامه‌ی روزانه‌ شما قرار بگیرد. سعی کنید خانواده و ورزش را نسبت به کار در اولویت بالاتری قرار بدهید.

۴. اهداف‌تان را شناسایی و ارزیابی کنید:

در حالت مطلوب، مهارت خود مدیریتی به شما کمک خواهد کرد تا کار، حرفه و زندگی شخصی خود را مدیریت کنید. تلاش کنید هر سال یا هر دو سال یک‌بار، کارهایتان را مرور کنید و در مورد آنچه می‌خواهید انجام بدهید، فکر کنید. اهداف بزرگ‌تری را برای خودتان تعریف کنید و آن ها را پیگیری کنید. می‌توانید کارهایی را که موفق به انجام آن ها شده‌اید با دیگران در میان بگذارید.

۵-زمان را مدیریت کنید:

به کار و شغل و زندگی خود دقت داشته باشید. شما در هر هفته ۱۶۸ ساعت وقت دارید. برنامه ریزی حرف اول را می زند بنابراین سعی کنید، هر صبح کمی برای روز و اولویت های کاری خود برنامه ریزی کنید. امور مهم و کم اهمیت و امور فوری و غیر فوری را بشناسید. این ها در طرح استراتژیک کارتان نقش اساسی خواهند داشت. نگذارید هدف های بلند مدت و مهم تان قربانی چیزهای بی ارزش شوند.

 ۶-روزتان را با خوبی شروع و به خوبی پایان رسانید:

هر زمان که می خواهید کارتان را شروع کنید، از خداوند برای موفقیت در کارهایتان کمک بگیرید و در انتها او را سپاسگزاری کنید. اگر این روحیه را قوی کنید به مرور متوجه خواهید شد که کیفیت زندگی تان چگونه افزایش پیدا می کند.

مدیر موفق کیست؟

مدیریت اساسی ترین و مهمترین رکن موفقیت یک سازمان و مجموعه می باشد. تفاوت مدیران موفق و ناموفق در طرز فکر و نوع اقداماتی که انجام می دهند اما همه افرادی که دارای دانش مدیریت هستند، با قرار دادن یک مدل مدیریتی متناسب با مجموعه های که در آن فعالیت می کنند، می توانند یک مدیریت موفق داشته باشند و منشاء تحولات و تغییرهای مثبت باشند.

مدیریت اساسی‌ ترین و مهمترین رکن موفقیت یک سازمان و مجموعه می باشد. تفاوت مدیران موفق و ناموفق در طرز فکر ونوع اقداماتی که انجام می دهند اما همه افرادی که دارای دانش مدیریت هستند، با قرار دادن یک مدل مدیریتی متناسب با مجموعه های که در آن فعالیت می کنند، می توانند یک مدیریت موفق داشته باشند و منشاء تحولات و تغییرهای مثبت باشند. شغل شما به عنوان مدیر، انجام دادن کار نیست، بلکه کمک کردن به دیگران در انجام کارهاست.

کارشناسان مرکز الو مشاوره به صورت تلفنی آمادگی پاسخگویی به شما عزیزان را در مورد موضوع “خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟” خواهند داشت. سایر مطالب پیشنهادی ما را نیز مطالعه بفرمایید:

۱۰ راه کنترل عصبانیت و خشم در کمترین زمان
عوامل و راهکارهای افزایش انگیزه در زندگی
تاثیر موسیقی بر سلامت روان
مدیتیشن چیست و فواید آن چگونه است؟

[contact_info title= “خود مدیریتی چیست و چرا این مهارت از اهمیت زیادی برخوردار است؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.