خانه / بازار کار / بازار کار رشته ژنتیک
بازار کار رشته ژنتیک

بازار کار رشته ژنتیک

بازار کار رشته ژنتیک
بازار کار رشته ژنتیک

[contact_info title= “بازار کار رشته ژنتیک”] 

رشته ژنتیک ، دانش انتقال صفات وراثت از والدین به فرزندان است که این والدین ممکن است انسان ، درخت ، و یا حتی باکتری باشند. ژنتیک ، می کوشد تا از مکانیزم های مولکولی عامل انتقال صفات از نسلی به نسل دیگر سخن بگوید ، از این رهگذر و همگام با پیشرفت های روز افزون دانش ژنتیک و نام گذاری قرن ۲۱ به عنوان عصر ژنتیک و ضرب آهنگ شتابان پرداخت ، گرایش ژنتیک در چند سال اخیر در کشور ما ایجاد شده است.

ژنتیک یکی از پنج گرایش رشته زیست سلولی مولکولی است و به عنوان عضوی از خانواده رشته‌های علوم پایه نقش عمده‌ای در صنعت ، پزشکی ، کشاورزی ، دام و غیره ایفا می‌کند. در این مطلب ، تمرکز ما صرفا روی ژنتیک بوده و به چهار گرایش دیگر نخواهیم پرداخت. با مطالعه کامل این مطلب می توانید اطلاعات بیشتری را در مورد “بازار کار رشته ژنتیک” دریافت نمایید.

توانایی های مورد نیاز و اهداف رشته‌ ژنتیک

برای موفقیت تحصیلی و در نهایت دست‌یابی به شغل مرتبط و دلخواه در این رشته ، باید در دروسی مانند ریاضی ، فیزیک ، شیمی ، زیست‌شناسی و… پایه‌ای قوی و علاقه فراوان داشته باشید. دانشجویان این رشته ، برای آشنایی با دنیای وسیع این دانش و دستاوردهای مختلف آن ، مباحثی پر اهمیت همچون ژنتیک سرطان ، روش های تشخیص بیماری های ژنتیک پیش و پس از تولد ، شناخت ناقل بیماری ها ، اصول مشاوره ژنتیکی ، نقش ژنتیک در بروز رفتارهای فردی و اجتماعی ، شناخت جمعیت های مختلف ژنتیکی و نژادهای انسانی ، ژن درمانی ، پزشکی قانونی و روش های اصلاح نژاد ژنتیک مولکولی را مورد بررسی قرار می دهد.

در بین اهداف گوناگونی که برای این رشته برشمرده اند ، اصلاح ژن ها با چشم انداز بهبود نقص های آتی ، تولید انبوه واکسن های انسانی و حیوانی و تولید داروهای جدید و پروتئین های گوناگون از جمله مهم ترین اهداف این رشته ، به حساب می آیند.

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته ژنتیک چه هستند؟

  • زبان تخصصی
  • زیست سلولی و مولکولی
  • ژنتیک ۱ و ۲
  • ژنتیک انسانی
  • ژنتیک جمعیت
  • سیتوژنتیک
  • بیوشیمی
  • مجموعه شیمی
  • زیست و فیزیولوژی جانوری و گیاهی
  • بیوفیزیک
  • زیست پرتوی
  • ایمونولوژی
  • آزمایشگاه‌های هر کدام از این دروس

وضعیت بازار کار رشته ژنتیک

 مهارت تحلیل ژنوم‌ها و درک پیچیدگی‌های آن‌ها از مهارت‌های ملزوم و پایه‌ای برای ورود ، موفقیت و اشتغال در آن است. فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک با توجه به آخرین مقطع تحصیلی خود می‌توانند در مشاغل مرتبط با این رشته به اشتغال بپردازند.

بازار کار در مقطع کارشناسی

بازار کار برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی رشته ژنتیک ، محدود به کار در آزمایشگاه‌ها و تدریس در مدارس است ، اما با توجه به تعداد بسیار زیاد فارغ‌التحصیلان این رشته ، تعداد محدود آزمایشگاه‌ها و همچنین درصد کم پذیرش در مدارس ، بازار کار چندان مناسبی در اختیار این افراد نیست.

بازار کار در مقطع کارشناسی ارشد

فرصت‌های شغلی در این مقطع نسبت به رشته تحصیلی ژنتیک ، بسیار متفاوت است. فارغ‌التحصیلان از رشته ژنتیک در وزرات بهداشت آینده شغلی روشن‌تری دارند. آن‌ها می‌توانند در مراکز تشخیص پزشکی مانند آزمایشگاه‌های تشخیص پزشکی و…، آزمایشگاه‌های ژنتیک پزشکی ، بیمارستان‌ها و… مشغول به کار شوند.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد ژنتیک در وزارت علوم می‌توانند در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی ، آزمایشگاه‌های محصولات کشاورزی ، آزمایشگاه‌های ژنتیک جانوری و… مشغول به کار شوند. لازم به ذکر است به دلیل فرصت‌های مهاجرتی بهتر برای دانش‌آموختگان وزارت علوم ، اغلب آن‌ها به دنبال مهاجرت و ادامه تحصیل یا شغل در خارج از کشور هستند.

بازار کار در مقطع دکتری

بازار کار رشته ژنتیک در مقطع دکتری نیز نسبت به رشته تحصیلی متفاوت است. افرادی که مدرک دکترای ژنتیک وزارت بهداشت را دارند ، می‌توانند با تاسیس آزمایشگاه ، به درآمد خوبی دست یابند. مشاغلی مانند تدریس در دانشگاه و کارهای پژوهشی نیز فرصت خوبی برای آن‌هاست.

مدرک دکترای ژنتیک از وزارت علوم ، اجازه تاسیس آزمایشگاه را به افراد نمی‌دهد. کار در مراکز پژوهشی و تدریس در دانشگاه فرصت شغلی خوبی برای فارغ‌التحصیلان دکترای ژنتیک وزارت علوم به شمار می‌رود.

میزان درآمد فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک

فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک وزارت علوم با کار در آزمایشگاه‌ها می توانند میزان درآمدی حدود یک و نیم تا ۳ میلیون تومان داشته باشند. به علاوه مشاغل دیگر مانند تدریس در مدارس یا دانشگاه‌ها و…. سطح درآمد متفاوت‌تری خواهد داشت.

فارغ‌التحصیلان وزارت بهداشت نیز با کار در آزمایشگاه‌های ژنتیک ، تشخصی طبی و… همان میزان درآمد را دارند. اما با تاسیس آزمایشگاه ، درآمد خوبی خواهند داشت. راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان ، تدریس در دانشگاه و… میزان درآمد فارغ‌التحصیلان رشته ژنتیک را گسترده‌تر می‌کند.

امکان ادامه تحصیل در رشته ژنتیک در داخل ایران چگونه است؟

با توجه به این موضوع که رشته ژنتیک در سال های اخیر در مقطع کارشناسی ارائه نمی گردد ، امکان تحصیل این رشته در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود خواهد داشت. همچنین دانشگاه‌ تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله ، دانشگاه تربیت مدرس ، دانشگاه اصفهان ،دانشگاه شیراز و دانشگاه  مشهد از جمله بهترین دانشگاه‌های کشور برای ادامه تحصیل در رشته ژنتیک به حساب می‌آیند.

 تحصیل در رشته ژنتیک در خارج از کشور به چه صورت است؟

بهترین کشور مناسب برای تحصیل در رشته ژنتیک و  مهاجرت ایالات متحده آمریکا است. اما با توجه به قوانین فعلی ، گرفتن پذیرش و مهاجرت به این کشور کار بسیار سختی محسوب می‌شود. کانادا و کشورهای اروپایی دیگر  همچون آلمان ، اتریش و دانمارک نیز گزینه های مناسبی هستند و در وهله بعد کشورهایی همچون سنگاپور ، چین ، استرالیا ، روسیه و غیره را نیز می‌توان مدنظر داشت.

یه علاقه‌مندان به مهاجرت ، پیشنهاد می‌شود که سعی کنند مقطع ارشد خود را در یک دانشگاه خوب در ایران به اتمام برسانند. سپس رزومه خود را پربارتر کرده و برای دکتری اقدام کنند. به خاطر داشته باشید داشتن مقاله های خوب و تسلط بر زبان انگلیسی برگ برنده افراد برای مهاجرت به حساب می‌آید.

چنانچه برای انتخاب رشته کنکور سراسری و کسب اطلاعات بیشتر در مورد “بازار کار رشته ژنتیک” نیاز به راهنمایی های مشاوران ما را داشته باشید می توانید با مرکز تخصصی الو مشاوره در تماس باشید. همچنین در صورت تمایل سایر مطالب تحصیلی ما را در مورد معرفی رشته های تحصیلی و بازار کار آن ها مطالعه نمایید:

بازار کار رشته میکروبیولوژی – آینده شغلی
بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی – آینده شغلی
آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی
آینده شغلی و بازار کار رشته پرستاری

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته ژنتیک”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۴ نظر

  1. سلام برای مهندسی ژنتیک در ایران چه دانشگاه هایی بهتر هستند و رتبه لازم برای قبولی باید چقدر باشه؟

  2. سلام با کارشناسی وزارت علوم و ارشد و دکتری ژنتیک وزارت بهداشت مجوز تاسیس ازمایشگاه صادر میکنن یاخیر؟
    ممنون میشم جواب بدید

  3. سلام خسته نباشید با با مدرک کارشناسی ارشد ژنتیک دانشگاه میتوان وارد بیمارستان وآزمایشگاه ها شد یا نه باید حتما مدرکت از وزارت بهداشت باشد

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.