خانه / بازار کار / آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی
بازار کار رشته داروسازی

آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی

آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی
آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی

[contact_info title= ” آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی “] 

داروسازی تلفیقی از علوم پایه و بالینی است و توانمندی در دروس فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی برای موفقیت در این رشته ضروری می باشد. از مهمترین مزیت های این رشته می توان به تحصیل مستقیم تا سطح دکترای حرفه ای ، ورود به دنیای جذاب و پر رمز و راز داروها ، داشتن شغلی با جایگاه اجتماعی و درآمد بالا، امکان اشتغال مستقل با تأسیس داروخانه و تعداد و تنوع بالای گرایشهای آن در مقطع دکترای تخصصی برای علاقه مندان به ادامه تحصیل نام برد. همچنین برای فعالیت در این شغل می بایست اطلاعات علمی بالایی داشته و توانایی حل مسئله به بهترین روش را داشته باشید. در این مطلب قصد داریم تا در مورد وظایف ، مهارت ها ، بازار کار ، فرصت های شغلی و وضعیت ادامه تحصیل رشته دارو سازی توضیحات جامع تری را در اختیارتان قرار دهیم.

مهارت ها و توانایی های مورد نیاز رشته داروسازی

  • مهارت ارتباطی خوب به منظور ارتباط و تعامل مناسب با کارکنان داروخانه ها و شرکت های دارویی، مراجعه کنندگان و …
  • داشتن اطلاعات، درک علمی و توان تحلیل بالا به خصوص برای انجام تحقیقات و پژوهش های دارویی
  • تسلط بر علم داروسازی
  • مهارت ریاضیات برای انجام محاسبات لازم مخصوصا در زمان ساخت داروها
  • دقت و توجه به جزئیات – زیرا مقدار خیلی کمی از یک دارو ممکن است جان افراد را با خطر مواجه سازد و دکتر داروساز باید در زمان انجام تحقیقات دارویی، تحویل دارو  و یا ساخت داروهای ترکیبی جدید به تمامی جزئیات توجه نماید.
  • توانایی سازماندهی و اولویت بندی کارها مخصوصا زمانی که در شرکت های تحقیقاتی و تولیدی دارو کار می کند.
  • مسئولیت پذیر بودن ، زیرا عواقب و نتایج استفاده از داروهای نامناسب بسیار زیاد است و دکتر داروساز باید نسبت به این مسئله متعهد و مسئولیت پذیر باشد ، در هنگام تولید دارو نیز این مسئله قابل اهمیت است.
  •  علاقه به تحقیق و پژوهش
  • داوطلب علاوه بر فیزیک و شیمی ، باید در درس زیست شناسی نیز توانمند باشد. به علاوه بر زبان انگلیسی مسلط باشد ، زیرا بیشتر کتاب های درسی این دانشجویان در طول دوره تحصیل ، به زبان اصلی بوده و هم چنین نیاز خواهند داشت تا مجلات انگلیسی سراسری جهان را مورد مطالعه قرار دهند.
  • سخت کوش و در عین حال جدی بودن
  • توانایی آموزش و مدیریت دیگران ، به عنوان مثال در داروخانه هر میزان که سایر افراد و همکاران دکتر داروساز اطلاعات بیشتری از داروها و نسخه خوانی پزشکان داشته باشند می توانند کمک بیشتری به دکتر داروساز برای تحویل دارو به بیمار بدهند.

وظایف یک داروساز چیست؟

  • انجام تحقیقات علمی و کاربردی روی داروهای جدید و شناسایی خواص، عوارض و تاثیرات درمانی آنها
  • آموزش نحوه استفاده و اثرات داروها به داروسازان و کارکنان داروخانه ها و بیمارستان ها و …
  • تحقیق و نظارت بر اجرای مطلوب فعالیت های آزمایشگاهی و ساخت دارو ها در واحدهای تولیدی دارو
  • نظارت و بررسی کیفیت داروهای موجود

  • کنترل و نظارت بر فعالیت های داروخانه های شخصی و بیمارستانی، شرکت های تولید و توزیع دارو و سایر بخش های دارویی (مخصوص مشاغل دولتی)
  • کنترل و نظارت بر وضعیت بازار دارویی کشور (مخصوص مشاغل دولتی)

بازار کار و فرصت های شغلی رشته داروسازی

فارغ التحصیلان داروسازی می توانند در کارخانه‌ داروسازی‌ (صنعت‌ ساخت‌ و کنترل‌ دارو)، واحدهای‌ تهیه‌ و تولید لوازم‌ آرایشی‌ و بهداشتی‌ و یا در کارهای‌ اجرایی‌ وزارت‌ بهداشت‌ درمان‌ و آموزش‌ پزشکی‌ فعالیت‌ کنند. از کارهای دیگری که می توانند انجام دهند، ارائه خدمات‌ دارویی‌ در سطح‌ داروخانه‌ها و بیمارستانها، فعالیت‌ در مراکز خدمات‌ بهداشتی‌ و درمانی‌ دولتی‌ در بخشهای‌ معاونت‌ دارو و غذا، بخش‌ تدوین‌ قوانین‌، مدیریت‌ بازرسی‌، سیاست‌ گذاریهای‌ دارویی‌ و نظایر آن‌ و فعالیت‌ در مراکز دانشگاهی‌ و تحقیقاتی‌، مؤسسات‌ پژوهشی ( مثل موسسه‌ رازی‌، انستیتوپاستور و…) و شرکتهای‌ پخش‌ و توزیع‌ دارو می باشد. با داشتن تجربه و سرمایه کافی نیز می توانند به طور مستقل کار کرده و برای خود داروخانه تاسیس کنند.

شرایط تاسیس داروخانه

برای تأسیس داروخانه به سرمایه کافی و مجوز از سازمان های مربوطه نیاز است. مسلم است که همه فارغ التحصیلان داروسازی به راحتی نمی توانند نسبت به راه اندازی داروخانه اقدام کنند. همچنین با توجه به اینکه بخش های خصوصی در حوزه پژوهشی در کشور ما تقریبا فعالیت خاصی ندارند، تنها فرصت های شغلی تحقیقاتی و پژوهشی محدودی در بخش دولتی به خصوص برای داروسازان دارنده دکترای تخصصی وجود دارد. به همین خاطر اکثریت فارغ التحصیلان رشته دارو سازی اقدام به تاسیس دارو خانه می کنند.

داروسازی که در داروخانه فعالیت می کند وظایف زیر را بر عهده دارد :

  • دریافت نسخه های پزشکان و آماده کردن داروهای تجویزی برای تحویل به بیماران و مراجعین داروخانه
  • ارائه توضیح در مورد نحوه مصرف صحیح داروها شامل زمان ، میزان مصرف و عوارض دارو
  • ارائه توضیح به بیماران در مورد مسائل عمومی سلامت مانند رژیم های غذایی ، ورزش ، استرس ، تجهیزات و وسایل مفید برای رفع برخی بیماری ها
  • همکاری با شرکت های بیمه در زمینه بیمه خدمات درمانی
  • نظارت بر موجودی داروخانه و تهیه محصولات و داروهای مورد نیاز
  • مدیریت کارکنان داروخانه

 میزان درآمد داروسازان چقدر است؟

داروسازانی که در بخش های دولتی استخدام می شوند ، مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری حقوق دریافت می کنند. آن دسته از داروسازانی که در بخش خصوصی فعالیت می کنند، بسته به سطح تحصیلات ، میزان تخصص ، سابقه و مهارت خود درآمدهای متفاوتی دارند. برخی نیز که به صورت مستقل کار کرده و به عنوان مثال برای خود داروخانه دارند ، بسته به میزان فعالیت ، نوع خدمات و تعداد مشتری ای که دارند، درآمدهای متفاوتی دارند. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور ، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد داروساز در گروههای شغلی مختلف استخراج شده است. البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری ، تجربه و تخصص افراد ، حوزه های مختلف کاری ، نوع شرکت ، شهر محل کار و …. بستگی دارد.

وضعیت ادامه تحصیل برای رشته داروسازی

علاقه مندان به ادامه تحصیل در رشته داروسازی می توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت نموده و پس از کسب امتیاز قبولی در گرایش مورد نظر خود ، به تحصیل بپردازند. پزشکان عمومی داروسازی ، می توانند در رشته های علوم پایه پزشکی مانند بیوشیمی ، فیزیولوژی ، آمار حیاتی ، تغذیه ، ایمونولوژی ، ویروس شناسی و ژنتیک ، انگل شناسی پزشکی و میکروب شناسی پزشکی  به ادامه تحصیل بپردازند ، گرایش های تخصصی آن ها ، در جدول زیر ذکر شده است:

معرفی گرایش های تخصصی رشته داروسازی

عنوان گرایش
شیمی داروییداروسازی بالینی
داروشناسیفارماسیوتیکس
سم شناسیکنترل دارو
بیوتکنولوژی دارویینانوفناوری دارویی
اقتصاد و مدیریت داروفارماکوگنوزی
داروسازی هسته ای یا رادیوفارماسی

در صورت تمایل می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با رشته داروسازی و یا بازار کار رشته فیزیوتراپی ، بازار کار رشته اتاق عمل ، و … با مشاوران با تجربه مرکز تخصصی الو مشاوره تماس گرفته و با اطلاعت کامل نسبت به انتخاب رشته و شغل مورد نظر خود تصمیم گیری نمایید.

[banner]

[contact_info title= ” آینده شغلی و بازار کار رشته داروسازی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۵ نظر

  1. سللام واسه قبولی داروسازی تو دانشگاه های دولتی مثل دانشگاه شهید بهشتی حداکثر چه رتبه ای نیازه؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      برای قبولی در رشته دارو ساری دانشگاه شهید بهشتی لازم به کسب رتبه زیر ۲ هزار می باشد.

  2. درآمد داروخونه بیشتره یا کسیی که تو بخش داروسازی کار میکنن؟

  3. سلام درآمد رشته پزشکی عمومی بیشتره یا دارو سازی؟؟

    • احمد محمدی

      خب ببین پزشک عمومی در ماه ۱۵الی۲۰ میلیون حقوق میگیره ولی میانگین درامد یک داروساز در یک ماه۶الی۷ ملیون میشه و اگه بسته به شرایط و مکان داروخونه ممکن به ۱۵ میلیون در ماه برسه

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.