خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / رابطه جنسی بعد از زایمان
رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان

رابطه جنسی بعد از زایمان یکی از موضوعات حساس و مهم در زندگی زناشویی است. زایمان یک تجربه طبیعی و یا عمل جراحی ممکن است و تأثیر قابل توجهی بر روابط جنسی زوجین داشته باشد. پس از زایمان، مادران با تغییرات فیزیکی، روحی و اجتماعی مواجه می‌شوند که ممکن است تأثیری بر آرامش و رضایت جنسی آنها داشته باشد. در این مقاله، به بررسی و بحث درباره رابطه جنسی بعد از زایمان و عوامل مرتبط با آن می‌پردازیم.
[contact_info title= “رابطه جنسی بعد از زایمان | احتیاط های لازم در نزدیکی های بعد از زایمان”]

رابطه جنسی بعد از زایمان

بعد از زایمان، رابطه جنسی بعد از زایمان ممکن است تحت تأثیر تغییرات جسمانی قرار بگیرد. در طول بارداری، بدن زن تغییرات زیادی، از جمله تغییر در سطح هورمون‌ها، تغییر در عضلات و بافت‌های تناسل و تغییر در ترشحات و ضخامت مخاط رحم را تجربه کرده و این موارد می تواند در صورت عدم آگاهی همسر، باعث بی میلی زنان به سکس شود.

علاوه بر این، پس از زایمان، ممکن است بانوان مشکلات مرتبط با جراحی سزارین مانند درد یا ترمیم شدن زخم های داخلی را تجربه نمایند. 

به خاطر داشته باشید جهت آغاز رابطه جنسی با همسر خود باید با پزشک مشورت نمایید زیرا ایشان در خصوص شرایط بدن شما اطلاع بیش تری داشته و می تواند بهترین راهنمایی را به شما ارائه دهد.

همچنین برقراری ارتباط با پارتنر خود و صحبت کردن در مورد نیازها و احساساتتان نیز می‌تواند در تجربه مطلوب‌تری از سکس بعد از زایمان کمک کند.

اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی

اولین رابطه بعد از زایمان طبیعی

برقراری رابطه جنسی پس از زایمان برای خانم‌ها قانون ثابتی ندارد و زمان و شیوه آن ممکن است بین افراد متفاوت باشد. زنان پس از زایمان، بسته به تجربه زایمانی خود، میزان فشار جسمانی و روحی متفاوتی را تجربه می‌کنند. همچنین، مدت زمان بهبودی جسمانی پس از زایمان و سازگاری با شرایط جدید نقش مهمی در آمادگی روانی زنان برای رابطه جنسی دارد. برخی خانم‌ها ممکن است پس از زایمان احساس غم و افسردگی کنند که می‌تواند منجر به عدم آمادگی و تمایل به برقراری رابطه جنسی شود.

علاوه بر این، بعضی از علائم پس از زایمان طبیعی مانند خونریزی واژینال، بی‌اختیاری ادرار، بواسیر، خستگی و بی‌حالی شدید می‌تواند موانعی برای برقراری رابطه جنسی باشد.

با توجه به این موارد، بهتر است با همسرتان درباره احساسات و نیازهای درونی خود صحبت کنید. ممکن است بتوانید رابطه جنسی بدون دخول، معاشقه، لمس، نوازش و خودارضایی متقابل را به عنوان جایگزینی مناسب برای رابطه جنسی کامل در نظر بگیرید. این روش به شما امکان می‌دهد به احساسات همسرتان توجه کنید و به نیازهای او پاسخ دهید. با این کار، می‌توانید رابطه بین شما و همسرتان را حفظ کنید و به طور تدریجی به روند طبیعی رابطه جنسی بازگردید.

بهترین پوزیشن‌ های رابطه زناشویی بعد از زایمان طبیعی

بهترین پوزیشن‌ های رابطه زناشویی بعد از زایمان طبیعی

بهترین روش برای کاهش درد در زمان رابطه جنسی بعد از بارداری، استفاده از پوزیشن‌های جدید است. قبل از هر چیز دیگر، توصیه می‌شود همسر خود را برای رابطه جنسی آماده کنید. می‌توانید با ماساژ و بازی عاشقانه آغاز کنید تا درد را به حداقل برسانید. برخی زنان ممکن است به دلیل استرس با مشکلاتی مانند “واژینیسموس” یا “دخول دردناک” مواجه شوند. برای رفع این مشکل، می توانید از پوزیشن‌هایی که کمترین فشار را بر روی زن ایجاد می کنند، استفاده کنید. قبل از استفاده از هر پوزیشن، با پزشک خود مشورت کنید و سپس اقدام کنید.

پوزیشن میسیونری (Missionary): روش سنتی و شناخته شده‌ای است که در آن مرد روی زن قرار می‌گیرد. برای راحتی بیشتر، می توانید یک بالشت زیر کمر خود قرار دهید.

پوزیشن گاوچران (Cowgirl): در این پوزیشن، زن روی مرد قرار می‌گیرد و این امکان را به او می‌دهد که عمق و شدت حرکات را کنترل کند. توجه کنید که در اولین رابطه جنسی پس از زایمان، باید به راحتی همسرتان دقت کنید و مقاربت را به آرامی و عاشقانه انجام دهید.

مهم است که در این فرآیند به نیازها و مراحل تنظیم بدن خود و همسرتان توجه کنید. ارتباط با همسرتان و صحبت درباره تجربه و احساسات شما نیز می‌تواند به کاهش درد و افزایش راحتی در این مرحله کمک کند. همچنین، هرگز فشاری روی خود یا همسرتان نیاورید و از استفاده از لوازم و روش‌های لذت‌بخش دیگر مانند لوسیون‌های مرطوب کننده و استفاده از زمان مناسب برای رابطه جنسی استفاده کنید.

تغییرات بدن زن در زایمان طبیعی

تغییرات هورمونی: زایمان طبیعی باعث افزایش هورمون‌هایی مانند پروگسترون، استروژن و اکسیتوسین در بدن زن می‌شود. این تغییرات هورمونی می‌توانند بر عملکرد جنسی و لذت جنسی تأثیر بگذارند. به طور کلی، بعد از زایمان طبیعی، سطح هورمون‌ها به تدریج به حالت طبیعی خود بازمی‌گردد، اما زمان بازگشت به حالت قبلی ممکن است برای هر زن متفاوت باشد.

تغییرات در عضلات و بافت‌های تناسلی: زایمان طبیعی می‌تواند تغییراتی در عضلات و بافت‌های تناسلی زن ایجاد کند. بنابراین، ممکن است عضلات و بافت‌های تناسلی شما پس از زایمان طبیعی حساس‌تر و ضعیف‌تر شده باشند. این تغییرات می‌توانند به عنوان یک موضوعی برای مراعات کردن در هنگام رابطه جنسی در نظر گرفته شوند.

ترشحات و ضخامت مخاط رحم: پس از زایمان طبیعی، رحم و مخاط رحم تغییراتی را تجربه می‌کنند. ممکن است به مدت مدتی پس از زایمان، ترشحات و مخاط رحم بیشتر از حالت قبلی خود باشند. این موضوع ممکن است تأثیری در راحتی رابطه جنسی بعد از زایمان داشته باشد.

اولین رابطه بعد از زایمان سزارین

اولین رابطه بعد از زایمان سزارین

بهترین زمان برای شروع نزدیکی بعد از زایمان سزارین، میان ۴ تا ۸ هفته پس از زایمان است. این نوع زایمان نیاز به مراقبت‌های خاص پس از عمل و بهبود بخیه‌ها دارد، بنابراین زمان بیشتری برای بازیابی نیاز است. در مواردی که زایمان طبیعی سخت بوده و سزارین اورژانسی انجام شده، مادر با درد و آسیب‌های بیشتری مواجه خواهد شد، از این رو ممکن است زمان نقاهت بیشتری لازم باشد. درد و فشاری که در طی سزارین بر روی واژن وارد می‌شود، ممکن است باعث بروز مشکلات واژینال مانند خشکی شود.

روزهای اولین رابطه جنسی پس از سزارین، زمانی است که همسرتان آمادگی روحی و جسمی لازم را داشته باشد. نگرانی و ترس از این موضوع برای زنان پس از سزارین امری طبیعی است. بهتر است با همسرتان درباره این مسئله باز و صریح صحبت کنید و او را تشویق کنید تا نگرانی‌ها و مشکلات خود را با شما به اشتراک بگذارد. تا زمانی که همسرتان آماده نیست، می‌توانید از روش‌های دیگر نزدیکی مانند سکس دهانی استفاده کنید. اگر نتوانستید این مسئله را به طور مشترک حل کنید، بهتر است به متخصص زنان و زایمان، تراپیست جنسی یا زوج درمانگر مراجعه کنید.

بخیه‌های سزارین معمولاً در ۶ هفته بهبود می‌یابند و مادر می‌تواند دوباره به فعالیت جنسی کامل بپردازد. اگر در محل بخیه احساس سردی یا مورمور شدن دارید، این امر کاملاً طبیعی است و معمولاً تا زمانی که زنده هستید، با شما خواهد بود. بنابراین نیازی به نگرانی زیاد درباره این موضوع نیست.

بهترین پوزیشن‌ های اولین سکس بعد از زایمان سزارین

برای هیجان بخشیدن به فصل جدید زندگی زناشویی خود، می‌توانید از پوزیشن‌های متنوعی استفاده کنید. در ادامه، توصیه می‌شود که در صورتی که همسرتان در شرایط روحی و جسمی خوبی پس از زایمان سزارین قرار دارد، از پوزیشن‌های زیر برای شروع استفاده کنید:

  1. پوزیشن قاشقی یا اسپونینگ: در این پوزیشن، شما و همسرتان در وضعیت پهلوبه‌پهلو قرار می‌گیرید که می‌تواند فشار روی بخیه‌های شکم را کاهش دهد. این پوزیشن عمق کمی دارد.
  2. پوزیشن V: در این پوزیشن، شما و همسرتان به صورت معکوس از حالت قاشقی قرار می‌گیرید. می‌توانید از یک بالشت کمکی برای کاهش فشار استفاده کنید.
  3. پوزیشن سکس روی لبه تخت: در این حالت، شما و همسرتان در حالتی قرار می‌گیرید که کمترین فشار بر شکم و بخیه‌ها وارد می‌شود.
  4. پوزیشن گاوچران: در این پوزیشن، زن روی مرد قرار می‌گیرد (پوزیشن گاوچران) که یکی از بهترین راه‌ها برای اولین رابطه جنسی پس از زایمان سزارین است.
  5. پوزیشن چهار دست و پا (داگی): در این حالت، شما و همسرتان در حالتی قرار می‌گیرید که فشاری بر بخیه‌های شکم وارد نمی‌شود.

در صورت زایمان طبیعی، مهم است که هنگام رابطه جنسی بعد از زایمان، از پوزیشن‌هایی که فشار روی بخیه‌های شکم وارد می‌شود (مانند پوزیشن میسیونری) خودداری کنید. همچنین، در هر صورت، حتماً از تماس و فشار مستقیم با بخیه‌های شکم خودداری کنید.

تغییرات رابطه زناشویی بعد از زایمان

تغییرات رابطه زناشویی بعد از زایمان

پس از زایمان، اغلب اعضای دستگاه تناسلی طی ۴ تا ۶ هفته به حالت عادی برمی گردند. بخیه محل زایمان در زایمان طبیعی معمولا موجب نگرانی هایی در زن و همسر می شود. بهبود زخم معمولا ۲ تا ۴ هفته زمان می برد اما ممکن است زمان بیشتری طول بکشد تا نزدیکی راحت و بدون مشکل انجام پذیرد. آغاز زودهنگام فعالیت زناشویی در دوران پس از زایمان و پیش از توقف کامل خون ریزی می تواند منجر به بروز مشکلاتی برای مادر شود. بهترین توصیه برای زن و شوهر به تاخیر انداختن این عمل تا توقف جریان ترشحات پس از زایمان است.
در این حالت، زن از نظر روانی نیز آمادگی بیشتری کسب می کند و رابطه زناشویی با مشکلات کمتری همراه خواهد بود. بسیاری از زنان در هفته های اول این آمادگی را کسب می کنند؛ حال آنکه بسیاری دیگر آن را ترسناک و غیرمعمول می دانند. بسیاری از زنان برای کسب این آمادگی به ۶ ماه وقت نیاز دارند. زوجین باید از زمان طولانی لازم برای سازگاری دوباره زن با فعالیت های زناشویی، آگاهی یابند. اغلب زنان از اینکه بلافاصله پس از آمادگی فیزیکی به رابطه آمیزشی برگردند، نگران هستند. در این مورد، باید آن ها را تشویق کرد. بین زن ها افرادی وجود دارند که ترجیح می دهند پرهیز آمیزشی درازمدت داشته باشند که وضع این افراد و دلایل شخصی شان باید مورد بررسی قرار گیرد.
چرا بعد از تولد نوزادتان میلی به رابطه زناشویی ندارید؟

چرا بعد از تولد نوزادتان میلی به رابطه زناشویی ندارید؟

خیلی شایع است که در چند هفته و ماه های اول بعد از بچه دار شدن میلی به سکس نداشته باشید. احتمالا به خاطر کمبود خواب، احساس خستگی می کنید، نه اینکه تحت تاثیر خواسته های مادرانه قرار می گیرید. اگر شیر می دهید، پرولاکتین می تواند میل جنسی را کاهش دهد. احساس کم، و یا رنج ناشی از افسردگیبعد از زایمان، باعث می شود تمایل کمتری به داشتن رابطه جنسی داشته باشید. اگر فکر می کنید چنین مشکلی دارید، با پزشک عمومی، ماما صحبت کنید. همچنین ممکن است از پاره شدن بخیه یا واژینال احساس ناراحتی کنید.
اگر پارگی داشته باشید یا اگر نوزادتان با ابزار به دنیا آمده باشد، ممکن است کمی بیشتر طول بکشد تا دوباره تمایل به رابطه زناشویی پیدا کنید کاملا طبیعی است و باید زمانی را برای بهبودی صرف کنید. اگر سزارین داشتید، نیاز به بهبود دارید. درد ممکن است نسبتا سریع از بین برود اگر چه درد بخیه و یا پارگی شدید ممکن است کمی طول بکشد تا التیام یابد. ممکن است برای چند روز یا چند هفته دردآور باشد. بگذارید زخم التیام یابد و بخیه ها خوب شود قبل از این که دوباره رابطه جنسی داشته باشید؛ حتی اگر پارگی نداشته باشید، موضع تماس می تواند مدتی حساس و سوزش داشته باشد.

چه زمانی برای داشتن رابطه زناشویی بعد زایمان خوب است؟

باید صبر کنید تا خونریزی بعد از زایمان متوقف شود، که حدود سه هفته پس از تولد نوزاد است. به خاطر این که زخم در رحم از جفت بیرون آمده و درحال التیام است. اگر قبل از این که خونریزی متوقف شود، رابطه جنسی داشته باشید، ممکن است عفونت بگیرید.
رفع بی میلی به رابطه جنسی در زنان بعد از زایمان

رفع بی میلی به رابطه جنسی در زنان بعد از زایمان

  • در ابتدا سعی کنید او را در آغوش و ببوسید بعد به تدریج اندام های جنسی را لمس کنید. از اندام های یکدیگر لذت ببرید بدون این که انتظار داشته باشید به سکس منجر شود.
  • اگر نگران یا عصبی هستید، که آسیب ببیند، به اوج لذت نخواهید رسید پس رابطه جنسی ممکن است ناخوشایند باشد، زیرا واژن نرم نخواهد شد.
  • سعی کنید از ژل روی موضع استفاده کنید اگر حساس درد دارید چون می تواند رابطه جنسی را راحت تر کند.
  • در صورتی که از کاندوم استفاده می کنید، از روغن استفاده نکنید، چون ممکن است باعث نشت آن ها شود. این روغن کاری نیز به هر گونه خشکی واژینال کمک می کند که ممکن است هنگام شیردهی تجربه کنید.
  • زمانی که احساس آمادگی کردید، عجله نکنید. طبیعی باشید، تا به اوج لذت برسید حالتی را امتحان کنید که فشار زیادی نداشته باشد.
  • در هر جایی که احساس درد می کنید می توانید میزان و عمق دخول را کنترل کنید.
  • اگر حساس هستید از همسر تان بخواهید مدتی توقف کند.
  • اگر خستگی بزرگ ترین مانع شما است، سعی کنید زمانی که کودک خواب است عشق بازی کنید، بنابراین آنقدر خسته نیستید که از آن لذت نبرید. صبور باشید وقتی کودک خواب است همه چیز راحتر می شود.
  • انجام دادن حرکات کف لگن برای کمک به عضله آوردن واژینال. به افزایش لذت جنسی کمک خواهد کرد.
  • خوب بخورید و مقدار زیادی مایعات بنوشید و هر وقت می توانید استراحت کنید.
  • مراقبت از نوزاد تازه بسیار طاقت فرسا است پس برای داشتن انرژی، باید مراقب خود باشید.

پیشگیری از بارداری در اولین نزدیکی

پیشگیری از بارداری در اولین نزدیکی

پس از شروع رابطه جنسی حتی اگر در دوران شیردهی هستید و پریود نمی شوید، اقدامات لازم برای پیشگیری از بارداری را در نظر داشته باشید؛ زیرا احتمال بارداری وجود دارد.

شاید فکر کنید شیردهی به عنوان عامل ضد بارداری عمل می‌کند با این حال قابل اطمینان نبوده و بهتر است روش‌های پیشگیری از بارداری را رعایت نمایید.

[contact_info title= “رابطه جنسی بعد از زایمان | احتیاط های لازم در نزدیکی های بعد از زایمان”]

در آخر 

زنان پس از زایمان با تغییرات فیزیکی، روحی و اجتماعی متعددی مواجه می‌شوند که ممکن است بر روی رضایت جنسی و ارتباط زناشویی آنها اثر گذار باشد.

درک و آگاهی از تغییرات بدنی و روحی پس از زایمان، ارتباط با همسر، اطلاعات درست درباره فعالیت جنسی، استفاده از پوزیشن‌های مناسب و مراقبت‌های لازم می‌تواند به بهبود رضایت جنسی و آرامش زناشویی کمک زیادی نماید.

به خاطر داشته باشید هر خانم با مشکلات و چالش های جنسی متفاوتی رو به رو شده و بهترین روش دریافت راهنمایی و مشاوره از پزشک می باشد. 

در همین راستا جهت داشتن رابطه جنسی لذت بخش بعد از زایمان، علاوه بر رعایت موارد گفته شده در مقاله فوق، می توانید با کارشناسان مرکز ما تماس گرفته تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

سوالات متداول

۱_ زایمان طبیعی چه تأثیری بر رابطه جنسی دارد؟

تغییرات هورمونی، زخم‌های شکمی و عملکرد عصبی-عضلانی ممکن است باعث عدم راحتی و ناراحتی زنان هنگام برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان شود.

۲_ چند روز بعد از زایمان طبیعی میشه رابطه داشت؟

پس از زایمان طبیعی، زمان شروع مجدد روابط جنسی بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله سلامتی فیزیکی و روحی زن، عملکرد رحم و شفافیت جراحی.

معمولاً پس از ۶ تا ۸ هفته پس از زایمان، زوجین می‌توانند با توافق مشترک و با رعایت راهنمایی پزشک، روابط جنسی را شروع نمایند.

۳_ آیا رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی دردناک است؟

ممکن است در برخی زنان، رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی دردناک باشد.

تغییرات هورمونی پس از زایمان، خشکی و نازک شدن لایه واژن، وجود ترس و اضطراب ممکن است به دردناکی رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی منجر شود.

با توجه به این موارد، استفاده از محلول‌های ضد التهاب و ژل های مرطوب‌کنندهمی‌تواند کمک کند.

۴_ چگونه می‌توان رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی را راحت‌تر کرد؟

برای راحت‌تر کردن رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

❣استفاده از لوسیون‌ها و ژل‌های روان کننده

❣انجام تمرینات ورزشی مرتبط به تقویت عضلات لگن و واژن

❣برقراری ارتباط با همسر درباره نیازها و ترس‌های خود

۵_ آیا رابطه جنسی پس از زایمان طبیعی می‌تواند تأثیری بر ترمیم واژن داشته باشد؟

در صورتی که زن دچار تمزق و لخته شدگی در زمان زایمان شده باشد، استفاده از مواد مرطوب‌کننده و محافظ واژنی می‌تواند به ترمیم واژن کمک کند. 

۶_ چند روز بعد سزارین میشه رابطه داشت ؟

زمان شروع نزدیکی بعد از زایمان سزارین باید با توجه به توصیه‌های پزشک شما تعیین شود. عموماً پزشکان توصیه می‌کنند حداقل ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل سزارین صبر کنید تا محل جراحی به خوبی بهبود یافته و بدن شما برای رابطه جنسی آماده شود.

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.