خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / عوارض خودارضایی در زنان

عوارض خودارضایی در زنان

در مبحث سلامت جنسی، خودارضایی موضوعی است که بسیار چالش برانگیز بوده، و افرادی که خودارضایی می کنند با احساس دوگانه ایی که قبل و بعد آن وجود دارد بسیار درگیر هستند.

خودارضایی در زنان باعث بروز مشکلات جنسی خاصی شده، به صورتی که بدن فرد به مرور زمان به محرک های طبیعی واکنش نشان نمی دهد.

به خاطر داشته باشید که خود ارضایی در کشور ما یکی از موضوعاتی است که با تبعیضات و تابوهایی همراه بوده و گاها بیش تر افراد این عمل را بسیار ناشایست می دانند، اما موضوعی که شاید بیش تر افرادی که اعتیاد به خود ارضایی دارند درگیر آن هستند، عدم آگاهی از چگونگی کنترل بر احساسات جنسی است که تلاش کرده ایم تا در کنار بررسی عوارض خودارضایی در زنان به شرح راه های ترک خودارضایی در زنان پرداخته تا بتواند شما را در این زمینه راهنمایی نماید.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره تلفنی می توانید با کارشناسان مجموعه ما تماس گرفته تا در فضایی کاملا خصوص و محرمانه بتوانید مشکل خود را عنوان و راهنمایی های لازم را دریافت نمایید.

[contact_info title= “عوارض خودارضایی در زنان چیست؟”]

چرا زنان خود ارضایی می کنند ؟

خود ارضایی در زنان و حتی مردان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، که البته اصلی ترین دلیل خود ارضایی زنان فشار جنسی و عدم داشتن شریک جنسی و امکان ارگاسم طبیعی است.

از دلایل دیگر خودارضایی زنان، ارضا نشدن در رابطه جنسی با همسر و شریک جنسی است. وقتی زن در رابطه جنسی به ارگاسم نرسد روی به تصورات ذهنی خود، و ارضا شدن از این طریق می آورد.

انحرافات جنسی و فانتزی های جنسی متفاوت نیز باعث این عمل می شود و دیدن فیلم های پورن بسیار تاثیر گذار در بروز این رفتار می باشد.

تنش، اضطراب، تروما ورود به دوره نوجوانی و بلوغ جنسی و نیاز به کشف تجربه‌های تازه بلوغ زودرس نیز از دیگر دلایل خودارضایی زنان می باشد.

عوارض خودارضایی در زنان چیست؟

عوارض خودارضایی در زنان چیست؟

تاثیرات منفی و عوارض ذهنی و روانی خودارضایی به نسبت تاثیرات جنسی و جسمی بیشتر و برای شخص مشکل ساز تر هستند.

ما در ادامه به برخی از رایج ترین عوارض روانی و جسمی خودارضایی زنان پرداخته ایم؛

ایجاد تنش فکری و پریشانی ذهنی

یکی از مضراتی که اعتیاد به خودارضایی برای افراد ایجاد میکند، وسواس فکری است، وسواس فکری نوعی اختلال روانی است .

وسواس فکری عقیده، هیجان، تفکّر یا تکانه‌ای‌ست که مکرّراً و مصرّانه برخلاف میل شخص خود را وارد ضمیر هشیار او می‌کند.

این افکار، تکانه‌ها یا تصاویر ذهنی، به‌طور دائم و مقاوم برای شخص به‌ طور غیر ارادی اتّفاق افتاده و ناراحتی و اضطراب بارزی را در او برمی‌انگیزد. وسواس فکری یکی از علائم اصلی بیماری روانی اختلال وسواسی جبری به‌شمار می‌رود.

معمولاً شخص بیمار می‌کوشد آن‌ها را نادیده گرفته و از ذهن خود بیرون کند یا با عمل و فکر دیگری خنثیٰ کند و البتّه آگاهی دارد که این پدیده‌های مزاحم، حاصل ذهن خود او هستند.

و این وسواس فکری همواره درگیری های درونی را برای فرد ایجاد میکند که بسیار آزار دهنده است.

ایجاد تنش فکری و پریشانی ذهنی

ایجاد اختلات جنسی

بیش تر افرادی که با مشاورین مجموعه ما تماس گرفته و دچار مشکل جنسی و زناشویی شده، اعتیاد به خودارضایی داشته اند.

افرادی که خودارضایی به یک عادت در آنها تبدیل شده است، در مقابله با یک رابطه جنسی طبیعی تحریک نشده و دچار سرد مزاجی و عدم لذت در رابطه جنسی می شوند.

دلیل این مشکل هم، شرطی شدن ذهن است.

فرد در هنگام خودارضایی تصورات و تخیلاتی را تجربه می کند که در واقعیت شریک جنسی اش امکان برآورده کردن آن را نداشته و در نتیجه باعث ایجاد مشکلات جدی در زندگی زناشویی آن ها خواهد شد.

از دست دادن پرده بکارت

کلیتوریس برای لذت ساخته شده است با این حال، این یک ارگان فوق العاده حساس است و تعداد بسیار زیادی از پایانه های عصبی دارد و تحریک مستقیم طولانی مدت آن می‌تواند منجر به حساسیت زدایی موقتی شود. ممکن است احساس کنید که توانایی برانگیختن و رسیدن به ارگاسم را از دست داده‌اید.

اما در برخی موارد فرد، از کنترل خارج شده و باعث ایجاد آسیب به نواحی داخلی واژن و پرده بکارت خود می شود.

علائم خود ارضایی در چهره زنان متاهل

… تغییر رنگ پوست

… تنفس سریع 

… کاهش روحیه و افسردگی

خودارضایی بیش از اندازه باعث کاهش سطح سراتونین و در پی آن موجب افسردگی و کاهش روحیه می شود. همچنین باعث تغییرات هورمون های دیگر مانند؛ اورژانس و پرولاکتین (معروف به هورمون های استرس هستند) نیز خواهد شد.

… لرزش بدن

به دلیل آزادسازی هورمون، عضلات بدن فرد تحریک شده و این موضوع نشان دهنده طبیعی بودن لرزش هنگام خودارضایی و به ارگاسم رسیدن است.

کاهش عملکرد جنسی

به دلیل تغییر شیوه تحریک پذیری خودارضایی، زنان در مواجه با رابطه جنسی سالم و واقعی کم تر تحریک شده و میل جنسی آن ها فروکش می کند.

درد و عفونت در ناحیه تناسلی

تحریک بیش از اندازه ناحیه تناسلی و عدم رعایت بهداشت هنگام خودارضایی باعث ایحاد بیماری های عفونی برای بانوان می شود.

کاهش سطح هورمون‌های جنسی

انجام عمل خودارضایی بیش از اندازه باعث کاهش سطح هورمون های جنسی مانند؛ تستوسترون شده و در نتیجه باعث کاهش میل جنسی در فرد خواهد شد.

افزایش خطر سرطان پستان

خودارضایی باعث افزایش ترشح هورمون پرولاکتین شده و زن را بیش تر در معرض ابتلا به سرطان پستان قرار می دهد.

کاهش سطح انرژی

پایین آمدن سطح انرژی در بدن پس از خودارضایی به دلیل کاهش سطح هورمون ‌های ادراری و تغییر در الگوی خواب می باشد.

افزایش خطر بروز اختلالات روانی

به دلیل تحریک بیش از حد بدن ممکن است فرد با حالات روانی شدید اضطراب و استرس مواجه شود که تاثیر منفی در عملکرد وی خواهد گذاشت.

راه های ترک خودارضایی در زنان

قطعا ترک کردن عادت خودارضایی، می تواند در روند و مسیر زندگی شخصی و رابطه جنسی شما بسیار کمک کننده و موثر باشد.

اعتیاد به خودارضایی نوعی اختلال مانند سایر مواردی است که افراد به آنها اعتیاد پیدا می کنند، اما این نوع اختلال تاثیر مستقیم در ذهن و روان ما دارد.

ما در پاراگراف های بعدی برخی از موثر ترین راههای ترک خودارضایی در زنان را شرح داده ایم.

… ورزش کنید

ورزش کردن باعث ترشح هورمون هایی در بدن می شود که باعث شادابی بیش تر شده، و هنگامی که بدن سرزنده تر باشد از عواملی که باعث خستگی و خمودگی می شوند، مانند خودارضایی به صورت طبیعی دوری نمایید.

… در یک محیط بسته تنها نمانید

یکی از عوامل اصلی که فرد به فکر خودارضایی می افتد، تنهایی و تنها ماندن در مکانی است که در آنجا امکان خودارضایی برایش به راحتی فراهم است. پس سعی کنید در خانه یا هرجایی که ذهن شما عادت کرده در آنجا به سمت خودارضایی برود، تنها نمانید.

… پورنوگرافی را تعطیل کنید

همانطور که تمام کارشناسان و متخصصان روابط جنسی و حتی خود بازیگران فیلم های پورن به آن ازعان کرده اند، غیر واقعی بودن فیلم های پورنوگرافی است.

دیدن مکرر این فیلم ها باعث ایجاد تصورات و تخیلات جنسی در فرد شده که هر چه بیشتر او را به سمت ارضا شدن با استفاده از دیدن این فیلم ها می شود.

… سرگرم کردن خود

شما باید ذهن خودرا درگیر مسائل مختلف کنید، سرگرم کردن خود به موارد دیگری باعث می شود ذهن شما از مسیر رفتن به سمت خودارضایی خارج شود.

وقتی شما دغدغه و مشغله های فکری متفاوتی داشته باشید، دیگر ذهن شما منحرف نمی شود. شروع به کار روی اهداف شخصی خود کنید و آن را در دفتر خاطرات شخصی بنویسید.

به خود بگویید که شما به آن دست خواهید یافت و این باعث می‌شود شما قدرت انجام کار را داشته باشید. کار جدید کمک می‌کند انرژی خود را روی چیزهای دیگر قرار دهید و هرگز به فکر خودارضایی نگذارید.

[contact_info title= “عوارض خودارضایی در زنان چیست؟”]

در آخر

بررسی عوارض خودارضایی در زنان نشان می‌دهد که این فعالیت تأثیرات متنوعی بر روی جسم و روح زنان دارد.

از یک سو، خودارضایی می‌تواند بهبود کیفیت زندگی جنسی و رفع تنش‌های روحی و روانی زنان کمک کند. از سوی دیگر، برخی ممکن است با عوارض فیزیکی و روانی همراه باشد که باید مورد توجه و مدیریت قرار گیرند.

باید توجه داشت که هر زن ممکن است نیازها و تجربیات متفاوتی داشته باشد و بنابراین درک و قضاوت صحیح نسبت به خودارضایی در زنان بسیار حائز اهمیت است.

با توجه به گسترش فرهنگ جنسی و تغییر نگرش‌ها، ضرورت دارد تا اطلاعات دقیق و معتبر درباره خودارضایی در زنان به عموم مردم ارائه شود تا بهبود سلامت جنسی و روانی زنان در جامعه متوسع شود.

البته نباید از این موضوع نیز بگذریم که در صورت عدم کنترل خود ارضایی در زنان، فرد با عوارضی که در مطلب فوق ذکر کرده ایم مواجه و ناگزیر به دریافت مشاوره جهت درمان و رفع مشکلات پیش دآمده است.

چنانچه شما نیز دچار اعتیار به خودارضایی شده اید، می توانید جهت دریافت مشاوره با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

سوالات متداول 

۱ـ آیا خودارضایی در زنان رایج است؟

بله، خودارضایی در زنان رایج است و بسیاری از زنان این فعالیت را به عنوان یک بخش طبیعی از جنسیت خود تجربه می‌کنند. خودارضایی می‌تواند به زنان کمک کند تا بدن خود را بشناسند، ارضای جنسی خود را تجربه کنند و به ارگاسم برسند. همچنین، خودارضایی می‌تواند به کاهش تنش‌های روحی و جسمی، بهبود خواب، کاهش درد قاعدگی و افزایش اعتماد به نفس کمک کند.

۲ـ آیا خودارضایی برای زنان مضر است؟

خودارضایی به طور کلی برای زنان مضر نیست و می‌تواند بخشی از زندگی جنسی سالم و طبیعی باشد. در واقع، خودارضایی می‌تواند به زنان کمک کند تا بدن خود را بشناسند، لذت جنسی خود را تجربه کنند و رضایت جنسی را افزایش دهند.

 

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.