خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / عوارض خود ارضایی
عوارض خودارضایی

عوارض خود ارضایی

خود ارضایی به طور معمول بخشی از رشد جنسی و عادت‌های جنسی فرد در دوران نوجوانی و بعد از آن است.

در حقیقت، خودارضایی به عنوان یک شیوه طبیعی برای برطرف کردن نیازهای جنسی شخصی و احساس رضایت جنسی مورد قبول قرار گرفته است.اما همانطور که در هر عمل دیگری، خودارضایی هم ممکن است با عوارضی همراه باشد.

عوارض خود ارضایی می‌توانند به صورت جسمی و روانی ظاهر شوند و برای هر فرد ممکن است متفاوت و گاها غیر قابل جبران باشند.

در ادامه تلاش کرده ایم تا بیش تر در خصوص دلایل و عوارض خود ارضایی در زنان و عوارض خود ارضایی در مردان صحبت و راهنمای کاملی را در اختار شما قرار داده باشیم.

[contact_info title= “5 مورد از عوارض خود ارضایی”]

از مهمترین دلایل خود ارضایی می توان به ۵ مورد زیر اشاره کرد؛

۱.در دسترس نبودن شریک جنسی

۲. رضایت زناشویی

۳. رفتارهای وسواسی و جبری

۴. استرس و بیماری‌های جسمی

۵. اختلالات جنسی

عوارض خود ارضایی چیست؟

عوارض خود ارضایی چیست؟

ما وقتی از خودارضایی حرف می زنیم، در واقع منظورمان اعتیاد به خود ارضایی و وسواس فکری که در تکرار این عمل ایجاد می شود، است.

متاسفانه درحال حاضر هیچ مورد ثابت شده ای در خصوص آسیب های جدی روانی و جسمی خود ارضایی در دسترس نبوده و بسیاری از ادعاهای عجیب و غریب در این باره مانند؛ نابینا شدن کاملا غیر علمی و نادرست هستند.

 اما نباید از این غافل شد که اعتیاد به هرچیزی قطعا عوارضی را در پی خواهد داشت که بعضا به مشکلات جدی بدل میگردد.

در واقع عمده عارضه خودارضایی و البته اعتیاد به آن در بعد روانی فرد به وجود می آید، البته در بعد جسمانی، درست است که باعث ضعف و خستگی و بی حالی خواهد شد، اما قابل بازگشت است.

یکی از عوارض خودارضایی در مردان که بسیار شایع و جدی است، کاهش اعتماد به نفس است. بسیاری از افرادی که با مرکز مشاوره تلفنی ما تماس می گیرند و مشاوران ما به خوبی و از همان ابتدای مکالمه متوجه پایین بودن اعتماد به نفس آنها می شوند.

در واقع فرد، بعد از خود ارضایی احساس گناه پیدا کرده و خود را سرزنش می کند که این سرزنش کردن باعث سرخوردگی و کاهش اعتماد به نفس فرد می شود که این موضوع نیز حل شدنی و قابل درمان است.

مختل شدن زندگی روزمره نیز یکی از مشکلاتی است که افرادی که اعتیاد به خودارضایی دارند گرفتار آن می شوند.

در مواردی نادر، افرادی بیش از حد خودارضایی کنند، ممکن است:

کار، مدرسه یا رویدادهای مهم اجتماعی را از دست بدهند.

مختل نمودن عملکرد روزانه فرد

بر مسئولیت ها و روابط آنها تأثیر می گذارد.

به عنوان یک راه فرار از مسائل مربوط به رابطه یا جایگزینی برای تجربیات واقعی زندگی استفاده می کنند.

به خاطر داشته باشید افرادی که به سرعت تحت تاثیر عملکرد خود ارضایی قرار می گیرند، باید با یک متخصص صحبت و رفتارهای جنسی خود را مدیریت کنند که بیش تر پزشکان در این شرایط گفتار درمانی را پیشنهاد می دهند.

دلایل خود ارضایی در مردان

دلایل خود ارضایی در مردان

دلیل اصلی خود ارضایی فشار و مشکلات جنسی است که باعث ایجاد استرس و اضطراب ناشی از بر طرف نشدن نیاز جنسی روی افراد می شود.

از دلایل اصلی خودارضایی مردان و خودارضایی پسران، می توان به نیاز جنسی و نبود شریک جنسی و همچنین نارضایتی رابطه زناشویی اشاره کرد.

خود ارضایی در پسران و مردان معمولا راحت تر از خود ارضایی زنان و دختران است. البته باید به این نکته مهم نیز اشاره کنیم که کنترل خانم ها بر روی غرایز جنسی خود بیشتر از آقایان است.

دلایل دیگر خود ارضایی در پسران، می توان به اختلالات جنسی اشاره کرد، که به مرور زمان موجب تحریک پذیری شدید می شود و در صورت افزایش فشار جنسی در نهایت به خود ارضایی منجر خواهد شد.

عوارض خودارضایی چیست

دلایل خودارضایی در زنان

وقتی صحبت از خودارضایی می شود، بیشتر ذهن به سمت آقایان رفته، البته باید اشاره کنیم که خودارضایی در آقایان نسبت به خانم ها بیشتر و شایع تر بوده ولی خب در این میان خانم ها تمایل به انجام چنین فعالیت جنسی نیز دارند.

دلایل خودارضایی در زنان مشابه مردان است، با این تفاوت که طبق تحقیقات انجام شده کنترل خانم ها نسبت به آقایان بیشتر است.

برخی از دلایل شایع در بین خانم ها به شرح زیر است؛

۱. زمانی که دختران به بلوغ رسیده و به رابطه‌ی جنسی دسترسی ندارند به خود ارضایی روی می‌آورند.

۲. خود ارضایی به صورت مداوم در خانم‌های مجرد دیده نمی‌شود و بیش تر زنان متاهل اقدام به خودارضایی می نمایند. یکی از علل مهم خود ارضایی در خانم‌های متاهل عدم رسیدن به ارضاء جنسی یا ارگاسم در یک رابطه جنسی طبیعی است. این امر مسئله‌ ای است که درسنین مختلف و جوامع مختلف رخ می‌دهد.

۳. یکی دیگر از علل خود ارضایی در خانم‌ها این است که در برخی موارد خانم‌ها برطرف شدن و یا تخفیف برخی از مشکلات خود را به عمل خود ارضایی نسبت می‌دهند، به عنوان مثال می‌گویند که خود ارضایی سردرد میگرنی آن‌ها را تسکین یا کاهش میدهد.

دلایل خود ارضایی در مردان

عوارض خودارضایی در زنان

در خصوص عوارض خودارضایی در زنان قطعا چیزهایی زیادی شنیده اید.

برای مثال برخی ادعا می کنند این عمل باعث مشکلاتی نظیر کاهش بینایی و ریزش مو می شود و به طور کل سلامت جسمی را تهدید می کند. این در حالی است که پژوهش ها تاکنون این موارد را تایید نکرده و بر این موضوع تاکید دارند که آسیب های خودارضایی بیش از اینکه به جسم مربوط باشند به سطح روان برمی گردند.

درفرهنگ ما معمولا بعد از این اتفاق افراد احساس گناه و شرمندگی داشته که همین موضوع باعث آسیب به روحیه خانم ها می شود.

عوارض خودارضایی در مردان

۱. احساس گناه و خجالت: برخی از افراد به دلیل فرهنگ و ارزش‌های دینی یا فرهنگی، احساس گناه و خجالت درباره خودارضایی می‌کنند. این احساس ممکن است باعث ایجاد تنش و اضطراب در روابط جنسی و اختلال در تجربه لذت جنسی شود.

۲. اعتماد به نفس پایین: برخی از مردان ممکن است به دلیل خودارضایی بیش از حد، اعتماد به نفس خود را از دست بدهند. آنها ممکن است احساس کنند که نمی‌توانند در روابط جنسی با شریک خود عملکرد خوبی داشته باشند و این ممکن است به مشکلات جنسی منجر شود.

۳. اعتیاد: در برخی موارد، خودارضایی ممکن است به شکلی که برای فرد بیش از حد قابل قبول باشد، تکرار شود و به اعتیاد تبدیل شود. این اعتیاد می‌تواند تأثیر منفی بر زندگی روزمره و روابط فردی فرد داشته باشد.

۴. مشکلات روابط: برخی از مردان ممکن است به دلیل خودارضایی بیش از حد، دچار مشکلاتی در روابط شخصی و عاطفی شوند.

[contact_info title= “5 مورد از عوارض خود ارضایی”]

سخن پایانی

عوارض خودارضایی می‌توانند به صورت جسمی و روانی ظاهر شوند و برای هر شخص با دیگری متفاوت هستند.

احساس گناه، خجالت، کاهش اعتماد به نفس، استفاده نادرست به عنوان روش فرار از مشکلات روانی و عوارض جسمی برخی از این عوارض هستند.

در هر حال، مهم است که درک کنید که هر فرد وضعیت و تجربه‌های منحصر به فردی دارد و عواقب خودارضایی برای هر شخص ممکن است متفاوت باشد.

در صورتی که احساس نگرانی یا مشکلات جدی در رابطه با خودارضایی دارید، بهتر است با متخصصان جنسی مشورت کنید تا راهنمایی و پشتیبانی های لازم را پیرامون موضوع مورد بحث دریافت کنید.

همچنین در صورتی که به خودارضایی اعتیاد پیدا کرده، و این عمل آرامش و تمرکز شما را از بین برده است حتما با مشاوران ما تماس بگیرید، صحبت با مشاور و سکس تراپیست باعث می شود تا درمان های من درآوردی برخی از ذهن شما پاک و مسیر درست را پیدا کنید.

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.