خانه / مشاوره روانشناسی / علائم افسردگی چیست؟-۷مورد از علائم افسردگی شدید
علائم افسردگی شدید

علائم افسردگی چیست؟-۷مورد از علائم افسردگی شدید

[contact_info title= “5 علائم افسردگی چیست؟”]

قطعا کلمه افسردگی را زیاد شنیده اید، یا در اطراف خود دوستان و آشنایان به این جمله برخورد کرده اید که میگویند فلانی دچار افسردگی شده و یا آدم افسرده ایی است.

گاهی اوقات ما ناراضی بودن را با افسردگی اشتباه میگیریم، سوالی که مطرح می شود این است که؛علائم افسردگی چیست؟ باید گفت که افسردگی یک نوع بیماری روانی و خلقی است که با گذشت زمان و عدم درمان آن فرد را دچار عوارض فیزیکی نیز میکند.

علائم خاصی وجود دارد که تعیین میکند آیا این افسردگی است یا غمگینی که همه ما گاهی اوقات در زندگی تجربه می کنیم.

ما در این مقاله قصد داریم تا افسردگی را توصیف کرده و به ۷ مورد از علائم اصلی افسردگی بپردازیم.شما در انتها به این موضوع پی خواهید برد که چه کسی دچار افسردگی است و نیاز به مراجعه پزشک و درمان دارد.

افسردگی چیست؟

در زندگی هر فردی، گاهی پیش می آید که احساس ناراحتی یا سرخوردگی و یا ناامیدی داشته باشد.که در برخی موارد پس از گذشت چند روز احساسات فرد تغییر کرده و به حالت قبل برمیگردد.

اما بعضی اوقات این احساسات ادامه دار شده و بصورت ممتد در فرد احساس می شود، اینجاس که موضوع را باید جدی گرفت، زیرا فرد دچار افسردگی شده است.

بروز بیش ازحد غم و اندوه در پاسخ به مبارزات و شکست های زندگی، افسردگی نحوه تفکر، احساس و عملکرد شما را در فعالیت های روزانه تغییر می دهد. این می تواند در توانایی شما برای کار، مطالعه، خوردن، خوابیدن و لذت بردن از زندگی اختلال ایجاد کند. فقط تلاش برای گذراندن روز ممکن است عرصه زندگی را برای فرد بسیار طاقت فرسا کند.

برخی افراد افسردگی را به عنوان “زندگی در سیاهچاله” توصیف می کنند. به ویژه مردان می توانند احساس عصبانیت و بی قراری کنند.این نوع نگرش از علائم افسردگی شدید است که در ادامه به علائم افسردگی اشاره خواهیم کرد.

درمان نشدن آن می تواند به یک وضعیت سلامتی جدی تبدیل شود. اما مهم است که به یاد داشته باشید که احساس درماندگی و ناامیدی نشانه‌های افسردگی هستند نه واقعیت موقعیت شما.

مهم نیست چقدر احساس ناامیدی می کنید، می توانید بهتر شوید. با درک علل و شناخت علائم و انواع مختلف افسردگی، می توانید اولین قدم ها را برای احساس بهتر و غلبه بر مشکل بردارید.

علائم افسردگی چیست؟

اکثر افرادی که دچار افسردگی هستند، از بیماری خود آگاه نیستند و طبیعتا در پی درمان آن نمی روند. اگر افسردگی شما درمان نشود، ممکن است بدتر شود و ماه ها و حتی سال ها ادامه یابد. این می تواند باعث درد و احتمالاً منجر به خودکشی شود ، همانطور که برای حدود ۱ نفر از هر ۱۰ نفر مبتلا به افسردگی این اتفاق می افتد.

پس برای اینکه تشخیص دهید که دچار افسردگی هستید یا خیر، باید از علائم آن آگاه باشید.ما در ادامه به ۷ مورد از علائم افسردگی شدید اشاره کرده ایم.

علائم افسردگی چیست؟

۱.احساس گناه، بی ارزشی و درماندگی:

افرادی که دچار افسردگی شدید شده اند، بیشتر اوقات جملاتی از قبیل اینکه(زندگی ارزش زنده مونده نداره) یا(من بدرد هیچ کاری نمیخورم) و.. را میشنوید.تکرار مداوم این قبیل جمله زنگ خطری است برای اینکه بفهیم فرد دچار افسردگی شدید شده است.

این افراد معمولا چشم انداز تیره و تاری نسبت به وضعیت موجود دارند و شعارشان این است که، هیچ چیز هرگز بهتر نمی شود و هیچ کاری نمی توانید برای بهبود وضعیت خود انجام دهید.

۲.بدبینی و ناامیدی:

ناامیدی یکی از علائم شایع افسردگی شدید در افراد است.عدم انگیزه و انرژی برای رسیدن به اهدافی ک در ذهن است و یا انجام کارها از نشانه هایی است که می تواند گفت فرد امید به آینده ندارد و این بی تفاوتی نسبت به آیند در دراز مدت، میتواند از علائم افسردگی شدید باشد که بسیار مشکل ساز خواهد بود.

۳.افکارخودکشی یا اقدام به خودکشی:

خطرناک ترین علامتی که میتوان در یک فرده افسرده یافت، افکار خودکشی است که اگر در خود و یا اطرافیان خود این مورد را مشاهده کردید، حتما و اسرع وقت باید به یک روانشناس مراجعه کرده و پیگیر این موضوع باشید.
افرادی که با خودکشی می میرند معمولاً ابتدا علائم را نشان می دهند. اغلب مردم در مورد آن صحبت می کنند یا قبل از اینکه موفق به پایان دادن به زندگی خود شوند، اولین تلاش خود را انجام می دهند. اگر فکر می کنید فردی در معرض خطر فوری آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به شخص دیگری است.

افسردگی یکی از اصلی ترین عواملی است که افراد را به فکر خودکشی می. ناامیدی عمیق می تواند باعث شود خودکشی تنها راه فرار از درد باشد. اگر یکی از عزیزانتان مبتلا به افسردگی است، هرگونه صحبت یا رفتار خودکشی را جدی بگیرید و مراقب علائم هشدار دهنده باشید:

صحبت در مورد کشتن یا آسیب رساندن به خود.

ابراز احساسات شدید ناامیدی یا گرفتار شدن.

یک مشغله غیرمعمول با مرگ یا مردن.

بی‌احتیاطی عمل می‌کنند، انگار که آرزوی مرگ دارند (مثلاً سرعت گرفتن از چراغ قرمز).

تماس یا ملاقات با مردم برای خداحافظی.

سامان دادن به امور (بخشیدن دارایی های گرانبها).

گفتن جملاتی مانند «همه بدون من بهتر خواهند بود».

اگر فکر می کنید یکی از دوستان یا اعضای خانواده به خودکشی فکر می کند، نگرانی خود را ابراز کنید و فورا کمک بخواهید . صحبت آشکار در مورد افکار و احساسات خودکشی می تواند یک زندگی را نجات دهد.

۴.مشکل در تمرکز:

عدم تمرکزدر افراد نشات گرفته از پریشانی ذهن و آشفتگی درونی به هر دلیل است.فردی که دچار افسردگی شدید شده است، همواره حواس پرت و ذهن درگیر و آشفته ایی دارد.

شاید برای شما هم پیش آمده که بعضی اوقات، مطالعه یک صفحه از یک کتاب انقد زمان میبرد که وقتی به خود می آیید می بینید که ساعت ها گذشته است، این به این دلیل است که شما تمرکز ندارید.

حال افراد افسرده این موضوع در بسیاری از کارها نمود پیدا میکند.

۵.از دست دادن علاقه به چیزهایی که زمانی لذت بخش بوده اند:

یکی از بدترین و مشکل ساز ترین که این عامل ایجاد میکند به اهمیت شدن رابطه جنسی در زندگی زناشویی است که تبعات بعدی این مسئله به جدایی ختم می شود.

افرادی که نسبت به تفریحات و سرگرمی هایی که زمانی با علاقه و اشتیاق انجام میداند، بی تفاوت شده و اهمیتی نمیدهند و یا دیگر جذابیتی برایشان ندارد، میتوان گفت که دچار افسردگی نوع حاد شده اند.

معمولا افرادی که خیلی سرزنده اند و یا روابط اجتماعی خوبی داشته اند، بعد از دچار شدن به بیماری افسردگی، گوشه گیر شده و علاقه ی به داشتن رفتارهای گذشته ندارد و این امر را تمام اطرافیان شخص متوجه می شوند. این افراد توانایی خود را برای احساس شادی و لذت از دست داده اند.

۶.بدخلقی و تحریک پذیری:

این عامل ممکن است در مردان و زنان متفاوت باشد.طبق تحقیقات انجام شده مردان افسرده بیشتر این علامت را نشان داده اند تا زنان افسرده.

مردان مبتلا به افسردگی ممکن است علائمی مانند تحریک پذیری ، رفتارهای فرار یا پرخطر، سوء مصرف مواد یا عصبانیت نابجا داشته باشند.

مشاهده رفتارهایی از قبیل؛ از کوره در رفتن زیاد، زود عصبی شدن و پرخاشگری می توانند به شما این ندا را بدهد که فرد دچار افسردگی شده و باید درمان را شروع کند.

۷.بی خوابی، بیداری صبح زود و یا خواب زیاد:

افرادی که دچار افسردگی شدید شده اند معمولا دچار اختلالاتی در خواب خود می شوند.یا زیاد می خوابند و رغبتی ندارند که از رختخواب خود خارج شوند و یا صبح بسیار زود به دلیل اضطراب و استرسی که دارند از خواب بیدار می شوند.

این اختلال در خواب باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و جسمی در افراد می شود که بسیار باید آنرا جدی گرفت و حتما به پزشک مراجعه کرد.

علائم افسردگی شدید

سخن پایانی:

در صورت مشاهده علائم افسردگی شدید، که در مقاله به آن اشاره شد، حتما باید زنگ خطر برای شما و یا اطرافیانتان به صدا در بیاید و درمان را شروع کرده و به متخصص مراجعه کنید.

در صورتی که این احساس را داشتید که دچار افسردگی شدید، شده اید با مرکز مشاوره تلفنی الومشاوره تماس گرفته و با مشاوران مجرب ما صحبت کنید

[contact_info title= “5 علائم افسردگی چیست؟”]

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.