خانه / مشاوره کودکان / دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟
دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟

دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟

دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟
دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟

[contact_info title= “دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟”] 

چنانچه کودک پر حرفی در خانواده دارید، اینطور به نظر می رسد که این حرف ها هیچوقت تمام نمی شوند. داشتن یک کودک پر حرف می تواند زندگی را آسان تر کند. او می تواند به شما بگوید که به چه چیزی احتیاج دارد یا چه چیزی او را آزار می دهد. با این حال، شنیدن این حجم از مونولوگ های بی انتها می تواند خسته کننده باشد.

اما باور کنید یا نه، شما می توانید فرزند خود را حمایت کنید تا آنچه که در درونش می گذرد را بر زبان بیاورد و در عین حال کمی زمان سکوت برای خود در نظر بگیرید. با این حال پرحرفی کودکان گاهی اوقات مادران را عاصی می کند. برای اینکه بتوانید در مورد “دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟” اطلاعاتی کسب نمایید تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

چرا بعضی از کودکان پرحرف هستند؟

در ادامه این مطلب “دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟” را بیشتر برایتان شرح خواهیم داد:

نیاز به جلب توجه:

یکى از مهمترین علت های پرحرفی کودکان، نیاز به جلب توجه است. شاید تاکنون بارها توجه کرده باشید، زمانی که مادران با تلفن به مدت طولانی صحبت می‌کنند یا در جمعی مشغول صحبت هستند و از کودکشان غافل می‌شوند، کودک با صحبت کردن طولانی یا پرسش‌های مکرر سعی می‌کند که توجه مادر را به خود جلب کند. روان‌شناسان ریشه این نوع واکنش‌های رفتاری کودک را جلب توجه والدین می‌دانند.

ترس کودک:

گاهى ترس کودکان نیز به زیاد صحبت کردن آن ها منجر می‌شود. این اتفاق به ویژه در سنین پایین و برای کودکانی که شب‌ها از تنها خوابیدن در اتاق خود می‌ترسند، اتفاق می‌افتد. چنین کودکانی از والدینشان می‌خواهند که کنار آن ها بمانند تا با آن ها صحبت کنند.

حسادت کودکانه:

حسادت نیز به خصوص پس از به دنیا آمدن فرزند جدید در خانواده، برای کودکان بالای سه سال، می‌تواند عاملی برای زیاد صحبت کردن و جلب توجه والدین محسوب شود. در بسیاری موارد، زیاد حرف زدن حتی در بزرگسالان نیز وسیله‌ای برای پوشش پریشان احوالی روحی یا نگرانی‌های درونی است. لیکن اگر والدین به فرزندشان به اندازه کافی توجه کنند و برایش به طور اختصاصی وقت بگذارند، اما باز هم فرزندشان به طور غیرعادی صحبت کند، باید به دنبال ریشه‌های روانی قضیه بگردند.

باهوش بودن کودک:

روانشناسان بر این باورند که توان حرف زدن کودک در سنین پایین بر توانایی گفتاری، شنیداری و مهارت های رفتاری کودک تاثیر به سزایی دارد. یکی از نشانه های ارزیابی هوش کودکان توانایی آن ها در صحبت کردن می باشد. زیرا دیر صحبت کردن کودک باعث تاخیر در رشد مهارت های ارتباطی و کلامی کودک خواهد شد.

هوشیاری کودک:

روان شناسان کودک تاکید می‌کنند پرورش توان حرف زدن در سنین پایین، بر مهارت‌های رفتاری یا توانایی گفتاری و شنیداری و تقویت حس کنجکاوی کودک تاثیر می‌گذارد. بر این اساس بهتر است که والدین هنگام حرف زدن کودک، دست بزنند یا به طریق دیگری شادی خود را نسبت به توانایی که در او در حال شکل‌گیری است، نشان دهند.
دیر حرف زدن کودکان یعنی صحبت کردن آن ها پس از سه تا ۳.۵ سالگی، رشد مهارت‌های ارتباطی و شناختی کودک را با تاخیر مواجه می‌کند. همچنین روان‌شناسان کنجکاوی را نیز یکی از اصلی‌ترین دلایل پرحرفی بچه‌ها تلقی می‌کنند؛ حس کنجکاوی کودکانه‌ای که از سوی والدین گاه مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد.

ویژگی های مثبت کودکان پر حرف

معمولا کودکان پرحرف در آینده موفقیت های بیشتری به دست می آورند، و در دوران تحصیل عملکرد بهتری نسبت به دیگران دارند. دلیل این موفقیت ها می‌تواند این باشد که آن ها:

  • مهارت های کلامی بهتری دارند.
  • مفاهیم را بهتر و سریع تر درک می کنند.
  • کنجکاو هستند و در زندگی به جواب سوال های خود می رسند.
  • مشارکت و مهارت‌های اجتماعی بیشتری دارند.
  • انرژی فراوانی داشته و چیزهای بیشتری برای گفتن دارند.
  • زندگی جالبی دارند و در آینده پدر و مادر بهتری خواهند بود.
  • یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ کودکان پر حرف، این است که یاد می‌گیرند احساسات خود را ابراز کرده و نظراتشان را درباره موضوعات مختلف اعلام کنند و چنین چیزی در بزرگسالی به نفعشان خواهد بود.
  • کودکان پرحرف به احتمال زیاد در بزرگسالی هم از اعتماد به نفس خوبی برای صحبت کردن، معاشرت با دیگران و اعلام نظر خود در جمع برخوردار خواهند بود.

درمان پرحرفی کودکان

برنامه ریزی کنید:

شما می توانید در طول روز زمان های ثابتی را مشخص کنید تا به صحبت های کودک خود گوش دهید. در این زمان ها فقط به کودک خود گوش داده و مشغول کار دیگری نباشید. ارتباط چشمی شما تاثیر زیادی در ارضای حس درک شدن و توجه طلبی او دارد. به حرف های او بازخورد دهید تا بداند به حرف هایش گوش می دهید. بعد از مدتی متوجه می شوید که پرحرفی کودکتان کمتر شده و شکل منظم تری دارد. البته مشخص کردن تایم های ثابت برای صحبت کردن با کودک به این معنا نیست که در زمان های دیگر با کودکتان حرف نزنید.

کودکتان را سرگرم کنید

کودکتان را به رفتارهای مبتکرانه تشویق کنید و او را در کلاس های ورزش های فکری از قبیل شطرنج و بازی های فکری ثبت نام کنید. شرکت در کلاس های فوق باعث می شود مهارت های فکری مثل تمرکز، دقت، خلاقیت و موقعیت شناسی برای صحبت کردن در کودکان تقویت شود.

مشورت با مشاور

مشورت با کسی که در زمینه کودک اطلاعات کافی دارد و اجرا کردن راهکارهای پیشنهادی وی در برطرف کردن پرحرفی کودکان بسیار اثر گذار خواهد بود. بسیاری از والدین به دلیل خستگی و یا اعتماد بیش از حد به روش تربیتی خود از دریافت مشاوره های لازم امتناع می کنند. در حالی که موضوع تربیت کودک از پر اهمیت ترین مسائل اجتماعی است که با آموزش و مشورت والدین می توان از بروز بسیاری از مشکلات در آینده جلوگیری کرد.

زیاد حرف زدن گاهی اوقات حتی در بزرگسالان هم دیده می شود. اغلب بزرگسالان برای این که احوال پریشان خود و یا نگرانی های درونی خود را پوشش دهند پر حرفی می کنند. شما می توانید برای دریافت مشاوره های تخصصی تر در مورد موضوع “دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟” می توانید همواره با مشاوران برتر مرکز الو مشاوره در تماس باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

علائم افسردگی در کودکان و درمان آن
با سوالات جنسی کودکان چگونه برخورد کنیم؟
۱۰ راهکار موثر در درمان لکنت زبان کودکان
اسکیزوفرنی در کودکان

[contact_info title= “دلایل پرحرفی در کودکان چیست؟”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.