خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / انواع انحرافات جنسی
انواع انحرافات جنسی

انواع انحرافات جنسی

انحرافات جنسی یا اختلالات نابهنجاری جنسی عبارتند از یک خیال پردازی ویژه با اجزاء خودآگاه و ناخودآگاه، پدیده ارگاسم و برانگیختگی جنسی موجب تقویت این خیال پردازی یا تکانه می‌شود. افرادی که دچار انحراف جنسی هستند، لذت جنسی را تجربه می‌کنند، اما نمی‌توانند به محرک‌های شهوانی به صورت بهنجار پاسخ دهند.

انحرافات جنسی یکی از موضوعاتی است که به طور گسترده در حوزه روانشناسی جنسی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این انحرافات نشانه‌ها و الگوهای جنسی هستند که از نرمالیتهای معمول جنسیتها و ترجیحات جنسی عمومی جامعه پیروی نمی‌کنند.

ماهیت و علل این انحرافات در مورد عقاید فردی، محیط فرهنگی و عوامل روانشناختی پیچیده است. در این مقاله، به بررسی مختصری از انواع انحرافات جنسی خواهیم پرداخت و عوامل موثر بر آنها را بررسی خواهیم کرد.

[contact_info title= “انواع انحرافات جنسی”]

انواع انحرافات جنسی(اختلالات نابهنجاری جنسی)

※ عورت نمایی یا آلت نمایی

آلت نمایی عبارت است از نشان دادن اعضای تناسلی به‌ منظور رسیدن به هیجان و تحریک جنسی به فرد غریبه‌ای که انتظار چنین عملی را ندارد. قابل ذکر است فردی که به این اختلال مبتلا است، قصد برقراری رابطه جنسی با طرف مقابل را ندارد.

※ یادگار خواهی

فتیشیسم یا یادگار خواهی عبارت است از استفاده از اشیاء بی‌جان به‌عنوان روش رسیدن به تحریک جنسی و خود ارضایی.

مشاهده و جمع‌آوری اشیایی از قبیل لباس‌های زیر زنانه، کفش و قسمت‌هایی از بدن انسان موجب تحریک فرد و اقدام او برای خود ارضایی می‌شود. 

※ بچه‌بازی یا پدوفیلیا

ویژگی اصلی اختلال بچه‌ بازی عبارت است از ترجیح مکرر و یا انحصاری عمل جنسی با کودکان نابالغ (بچه‌های زیر ۱۳ سال) به‌ منظور دستیابی به تحریک جنسی است. 

※ خودآزار خواهی جنسی

مازوخیسم یا خود آزار خواهی جنسی نوعی از انحرافات جنسی است که فرد از طریق تحمل آزار جسمی یا روانی یا تحقیر شدن به لذت جنسی می رسد.

این افراد معمولاً به خاطر امیال، رفتارو خیال‌پردازی‌های مازوخیسمی، اضطراب و یا اختلال در عملکرد را تجربه می‌کنند. (این اختلال در دوران کودکی و بلوغ شکل می‌گیرد)

دانشمندان بر این عقیده هستند، افرادی که در مراحل رشد خود در خانواده تحقیر یا نادیده گرفته‌شده‌ اند این رویه را در ارتباط جنسی خود نیز ادامه می‌دهند.

※ دیگرآزاری جنسی

سادیسم یا دیگر آزاری جنسی عبارت است از انگیزش جنسی از طریق ایجاد رنج جسمی و روانی در شخصی دیگر. شروع این اختلال معمولاً قبل از ۱۸ سالگی بوده و در مردان بیشتر دیده می‌شود.

تجاوز به عنف، معمولاً در افرادی که مورد خشونت جنسی قرارگرفته‌ یا شاهد صحنه‌هایی از این قبیل بوده‌اند و حس انتقام‌جویی و خشم در آن ها وجود دارد، به چشم می خورد. 

※ مبدل پوشی

مبدل پوشی به‌ صورت پوشیدن لباسی زنانه توسط مرد مشاهده می‌شود و نباید با ترنس سکشوالیسم که شخصی مایل به تغییر جنسیت دارد، اشتباه گرفته شود.

فرد مبدل پوش برخلاف فرد ترنس سکشوال جنسیت خود را قبول دارد. از مبدل پوشی تحریک جنسی به وی دست می‌دهد. این نابهنجاری بیشتر در جنس مذکر دیده می‌شود. 

※ تماشاگری جنسی

تماشاگری جنسی یا چشم‌چرانی عبارت است از نگاه کردن‌های مکرر به صورت مخفیانه به افرادی معمولاً غریبه که در حال لخت شدن و یا مشغول فعالیت جنسی هستند.

عمل نگاه کردن مخفیانه به‌ منظور دستیابی به تحریک جنسی است، نه به‌ منظور داشتن فعالیت جنسی با شخص در معرض دید.

※ مالش دوستی

مالش دوستی نوعی از انحرافات جنسی بوده و به معنای مالش آلت تناسلی به بدن زنان در محل‌های شلوغ برای کسب تحریک جنسی و رسیدن به ارگاسم در مردان است.

این عمل معمولا به ‌وسیله مردهای منفعل و منزوی که ناتوان از اظهار وجود هستند صورت می گیرد. تنها منبع ارضاء جنسی برای این افراد از طریق مالیدن خود به دیگران است. 

※ حیوان‌دوستی

خصیصه اصلی اختلال حیوان دوستی به معنای ترجیح مکرر یا انحصاری حیوانات برای دستیابی به تحریک جنسی است.

این اختلال در مناطق روستایی شایع‌ تر بوده و به علت عدم دسترسی به یک رابطه جنسی طبیعی اتفاق می‌افتد.

گاهی اوقات حتی ممکن است حیوانات فقط برای استفاده جنسی توسط فرد تربیت‌ شده باشند.

※ هرزه گرایی تلفنی و کامپیوتری

ابراز کلمات وقیحانه پشت تلفن وقتی کسی مکالمه را گوش می دهد. فردی که به این اختلال مبتلا است اشتغالات ذهنی خود در مورد رابطه جنسی را بیان می کند و مخاطب را وامی دارد در مورد فعالیت‌های جنسی‌اش صحبت کند. این مکالمه با خود ارضایی همراه است.

※ ادرار خواهی از انواع انحرافات جنسی

فردی که به پیکا یا اختلال ادرار خواهی مبتلا است از ادرار کردن روی شریک جنسی و یا بالعکس لذت جنسی می برد. این اختلال هم در مردان و هم در زنان به چشم می خورد و ممکن است با خودارضایی همراه باشد. 

※ مدفوع خواهی

فردی که به اختلال مدفوع خواهی مبتلا است از مدفوع کردن روی شریک جنسی یا بالعکس و یا خوردن مدفوع  لذت جنسی می برد. این اختلال یک نوع اختلال بد دهنی نام دارد که در آن شخص به صورتی وسواسی کلمات وقیحانه‌ای بر زبان می آورد. این انحرافات جنسی مربوط به تثبیت در مرحله مقعدی رشد روانی جنسی از دیدگاه روانکاوی است.

※ عضو خواهی

فردی که به اختلال عضو خواهی مبتلا است فعالیت جنسی‌اش را بر یک قسمت بدن متمرکز می کند و همه قسمت‌های دیگر را نادیده می‌گیرد. تماس‌های دهانی تناسلی فعالیت‌هایی هستند که به طور طبیعی با پیش نوازی در ارتباط‌اند، اما وقتی شخص از این فعالیت‌ها به عنوان تنها منبع ارضا جنسی استفاده کند و قادر به نزدیکی نباشد یا از آن اجتناب کند مبتلا به انحراف جنسی است. این اختلال دهان گرایی نیز نامیده می شود.

※ مرده خواهی

فردی که به اختلال مرده خواهی مبتلا است، تمایل به برقراری رابطه جنسی با اجساد را دارد. معمولا این افراد تمایل به داشتن یک شریک جنسی دارند که هیچ مقاومتی از خود نشان ندهد و هرگز آن‌ها را پس نزند. 

عوامل روانی به وجود آورنده انحرافات جنسی

ـ محرومیت از روابطه جنسی طبیعی

تحت شرایط محروم کننده شدید که در آن زن و مرد فرصت رابطه جنسی طبیعی ندارند، انحرافات جنسی افزایش می یابد.

ـ انزوای کودکی

کودکانی که در دوران طفولیت و کودکی مدت طولانی از دیگران جدا بوده اند در روند تکامل روانی جنسی خود اختلال پیدا کرده اند. انحرافات مربوط به انزوای کودکی شامل بچه بازی و همجنس گرایی و زنا می باشد.

ـ همجنس گرایی

اغلب هنگامی شروع می شود که در دوران کودکی به فرد تجاوز شود و یا فرد بدآموزی هایی داشته باشد.

ـ شی پرستی

ممکن است به علت شرطی شدن هیجان جنسی با شی در دوران کودکی یا نوجوانی به وقوع بپیوندد. مثلا در یک زمان یک شی را ببیند و توام با آن خاطره ای که باعث تحریک می شود، بعد از آن با دیدن آن شی خاص باعث تحریک او می شود. همچنین ضربه زدن به نشیمنگاه کودک دردی توام با لذت در او ایجاد می کند و در نتیجه در بعضی از کودکان ممکن است سبب بیماری مازوخیسم گردد.

ـ بچه‌بازی

اعتماد به نفس پایین و ترس از رابطه با افراد بزرگسال از عوامل اصلی اختلال بچه بازی است. فرد اعتماد به نفس لازم و یا شرایط برای برقراری رابطه با بزرگسالان را ندارد و به سمت رابطه با افراد کم سن و سال گرایش پیدا می‌کند.

ـ مبدل پوشی

علت این اختلالات جنسی به‌ درستی مشخص نیست. برخی معتقدند مادرانی که از روی سهل‌ انگاری البسه دخترانه بر تن پسرانشان می‌کنند، ممکن است چنین آسیب‌پذیری خاصی را در آن‌ها ایجاد کنند.

درمان انحرافات جنسی چگونه است؟

اغلب موارد پارافیلی با مشاوره و روان‌درمانی درمان می‌شود تا به فرد کمک شود رفتارهایش را تغییر دهد. داروها ممکن است به کاهش احساس اجباری که فرد مبتلا پارافیلی برای انجام آن رفتارها تجربه می‌کند، کمک کنند و میزان تخیلات و رفتارهای انحرافی را کاهش دهند. در افرادی که بروزهای مکرر رفتارهای خطرناک یا نابهنجار جنسی را تجربه می‌کنند، ممکن است درمان هورمونی تجویز شود.

بسیاری از این داروها باعث کاهش میل جنسی فرد می‌شوند. درمان پارافیلی وقتی بیشترین تاثیر را دارد که به صورت دراز مدت انجام شود.

عدم تمایل به پذیرش درمان ممکن است مانع موفقیت آن شود. ضروری است که افرادی که پارافیلی‌های آن ها ماهیتی مجرمانه دارد، پیش از آسیب‌ر‌ساندن به دیگران و ایجاد مشکلات قانونی برای خودشان به افراد متخصص مراجعه کنند.

[contact_info title= “انواع انحرافات جنسی”]

در آخر 

انحرافات جنسی مسئله‌ای پیچیده و چندوجهی هستند که نیازمند بررسی دقیق و متعادلانه است. در این مقاله، ما به بررسی انواع انحرافات جنسی پرداخته و به عواملی اشاره کرده ایم که به ظهور و توسعه این انحرافات کمک می‌کنند.

درک عمیق‌تر از این انحرافات و آثار آنها بر فرد و جامعه می‌تواند به افزایش آگاهی و فهم ما از جنسیت و روابط جنسی کمک کند. همچنین، مهم است که در بررسی این مسائل از دیدگاه‌های علمی و روانشناختی استفاده کرده و تمایلات و نیازهای افراد را با احترام بررسی کنیم.

سوالات متداول 

۱. انحراف جنسی چیست؟

انحراف جنسی به رفتارها و اعمالی اشاره دارد که از نظر جنسی غیرمعمول، غیرعادی یا غیرتقلیدی هستند. این رفتارها می‌توانند در تضاد با ارزش‌ها، قوانین، اخلاق و رفتارهای جنسی معمول جامعه باشند.

۲. چه عواملی می‌توانند باعث ایجاد انحرافات جنسی شوند؟

عوامل مختلف می‌توانند در ایجاد انحرافات جنسی نقش داشته باشند. این عوامل شامل تجربه‌های زندگی، عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل روانشناختی و ارگانیک، سوء مصرف مواد و … .

۳. آیا انحرافات جنسی قابل درمان هستند؟

بله، بسیاری از انحرافات جنسی قابل درمان هستند. روان‌درمانی، درمان‌های دارویی، مشاوره روابط و سایر روش‌ها می‌توانند به فرد کمک کنند تا با انحراف جنسی خود مقابله و رفتارهای سالم‌تر و مناسب‌تری را پیش بگیرد.

۴. آیا همه انحرافات جنسی غیرقانونی هستند؟

با توجه به محدودیت‌ها و قوانین مربوط به جنسیت در هر کشور و حقوق بشر، برخی از انحرافات جنسی ممکن است غیرقانونی باشند.

به عنوان مثال، پدوفیلی و زوئوفیلی در بسیاری از جوامع و قوانین جرم محسوب می شوند.

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.