خانه / مشاوره خانواده / احساس گناه بعد از خیانت
احساس گناه بعد از خیانت

احساس گناه بعد از خیانت

احساس گناه بعد از خیانت

[contact_info title= “احساس گناه بعد از خیانت”] 

عذاب وجدان و احساس گناه بعد از خیانت احساس بسیار ناخوشایندی است که از طرفی می‌تواند زندگی جنسی و روانی شما را تحت تاثیر قرار دهد و از طرف دیگر باعث افتادن در چرخه اعتیاد به رابطه جنسی شود. باید بدانید که ارضای نیاز جنسی یک غریزه طبیعی است که باید همچون نیاز به غذا، رفع شود. اما خیلی‌ها به دلیل ناتوانی در مدیریت این غریزه دست به کارهایی می‌زنند که احساس عذاب وجدان شدیدی برایشان به همراه خواهد داشت.

ممکن است این احساس گناه، با اختلال در کارکرد جنسی نیز ارتباط داشته باشد. با آگاهی از دلایل بروز این احساس، می‌توانید گامی موثر در جهت رفع و درمان آن بردارید. در این قسمت از الو مشاوره قصد داریم بیشتر با شما در مورد “احساس گناه بعد از خیانت” صحبت کنیم پس با ما همراه باشید.

تاثیر خیانت بر همسر خائن

احساس گناه و استرس:

زمانی که به همسرتان و پیوند مقدس‌تان خیانت می‌کنید، در واقع خودتان را از یک زندگی راحت و آرام محروم ساخته‌اید. اکثر افرادی که مرتکب خیانت می‌شوند، جامعه‌ستیز نیستند؛ این افراد وجدان دارند و زیر پا گذاشتن اصول اخلاقی برای اکثرشان دردناک و زجرآور است. بخش بزرگی از همسر خائن می‌خواهد که صادق و وفادار باشد و به تعهد خود پایبند بماند؛ با این توصیف همسر گناهکار دائماً از احساس گناه و خیانت به خود رنج می‌برد. خیانت کردن به ارزش‌های خود حتی چشم‌های خیانتکار را با خواب آرام شبانه بیگانه می‌کند.

لذت نبردن از هیچ کدام از روابط:

یکی از پی‌آمدهای خیانت کردن این است که نه از رابطه با همسر مشروع خود لذت می‌برید و نه رابطه با عشق غیرمجازتان برایتان لذت‌بخش است. هیچ یک از این روابط مبتنی بر اعتماد کامل نیست و هیچ یک از این دو نمی‌تواند جفت گم شده فرد خائن باشد و با او یکی شود. به این ترتیب همسر خائن خود را از یک رابطه کامل و لذت بخش محروم می‌کند. بسیاری از افرادی که زندگی زناشویی‌شان را آلوده به خیانت کرده‌اند، اعتراف می‌کنند که از هیچ کدام از روابطشان لذتی نبرده‌اند.

حس گناه و خیانت در قبال فرزندان:

همسر خیانتکاری که می‌داند نه تنها به همسرش، بلکه به نوعی به فرزندانش نیز خیانت می‌کند، نمی‌تواند مانند سابق از رابطه با فرزندانش لذت ببرد. چنین پدر یا مادری لذت رابطه با فرزندان را از خودش دریغ می‌کند. بارها و بارها از افرادی که مرتکب خیانت شده‌اند، شنیده‌ایم که حس گناه و حس خیانت به فرزندان باعث دور شدن عاطفی آن ها از پاره‌های تن خودشان شده است. به علاوه والدین گناهکار برای فرار از حس خیانت به خود و فاصله گرفتن از فرزندانشان، حضور فیزیکی‌شان نیز کمرنگ‌تر می‌شود. این دوری و کناره گرفتن راهکار همسر خیانتکار برای مدیریت احساسات دردناک شرم و گناه است.

البته فرد خیانت‌پیشه با محروم کردن فرزندش از بودن در کنار والدین خود، این حق طبیعی را از کودک بی‌گناه سلب ساخته و در حق او جفا روا داشته است. دوری از فرزندان به روش‌های مختلف به والد خیانتکار آسیب می‌زند، این خیانت عواقب درازمدتی را به روابط او با فرزندانش تحمیل می‌کند و فرزندان نیز به دلیل نداشتن پیوندی صمیمی و قوی با پدر یا مادر خود دچار مشکلات عاطفی درازمدت می‌شوند.

احساس خوبی درباره خودشان ندارند:

با خیانت کردن حس عزت نفس خودتان، یعنی ارزیابی ذهنی خود از ارزش کلی‌تان را کاهش می‌دهید. زمانی که ما به ارزش‌های خود خیانت می‌کنیم و سلامت و آرامش زندگی عزیزانمان را به مخاطره می‌اندازیم، مطمئناً ارزش بالایی برای خودمان قائل نخواهیم شد. به علاوه عواقب عزت نفس پایین غالباً جنبه‌های دیگری از زندگی‌مان را فرامی‌گیرد، برای مثال شغل و سلامتی‌تان را به خطر می‌اندازد. کاهش عزت نفس منجر به پایین آمدن بازدهی و کارایی در کار می‌شود و وادارمان می‌کند که انتخاب‌های بدی، مانند کنار گذاشتن ورزش یا روی آوردن به مشروب و مواد، در زندگی داشته باشیم که به نوبه خود عزت نفس را هر چه بیشتر کاهش می‌دهد.

نمی‌توانند ارتباطی رضایت بخش با همسری که نسبت به او تعهد دارند، داشته باشند:

طبیعی است که وقتی انرژی‌تان بین دو رابطه تقسیم شده باشد، دیگر نتوانید رضایت همسرتان را جلب کنید. با این خیانت در واقع خودتان را از فرصت داشتن یک رابطه درازمدت بی‌نظیر محروم ساخته‌اید. چنانچه بهترین بخش از وجودتان را صرف هر چه بهتر ساختن رابطه‌ای کنید که نسبت به آن تعهد دارید، فرصت لذت بردن از رابطه‌ای صمیمانه و پرحرارت را در اختیار خودتان قرار می‌دهید که به رشد و بالندگی‌تان کمک خواهد کرد.

راه های جبران خیانت

کمک بگیرید:

برای بسیاری از افرادی که خیانت کرده اند، چشم انداز رسیدن به برخی از کمک های حرفه ای برای جبران خیانتغیرقابل تصور است زیرا آن ها با احساس گناهو خودسرزنشی دست و پنجه نرم می کنند و به نظر می رسد از اعتراف به کار خود می ترسند. این در حالی است که روانشناس ها و مشاورین حرفه ای، نه تنها افراد را قضاوت نمی کنند بلکه سعی می کنند آن ها را درک کرده و با آن ها همدلی کنند.

یکی دیگر از منابع عالی برای کمک گرفتن در این زمینه، دیگرانی هستند که خیانت کرده اند و از مرحله رهایی از عذاب وجدان و جبران خیانت گذر کرده اند. صحبت با این افراد به شما کمک می کند که مدیریت احساس گناه خود را یاد بگیرید.

از خیانت دست بکشید:

کلیدی ترین راهکار برای رهایی از احساس گناه، دست کشیدن از خیانت است. شما می توانید از همه راهکارهایی که تا به اینجا مطرح شد استفاده کنید اما این راهکارها به طور کامل احساس گناه را از بین نمی برند بلکه بهترین راهکار برای متوقف کردن عذاب وجدان پس از خیانت، دست کشیدن از این عمل است و اگرچه این کار، می تواند بسیار دشوار باشد اما مفیدترین راهکار است.

رابطه را بازسازی کنید:

بازسازی رابطه پس از خیانت، ممکن است کاری غیر ممکن به نظر برسد و ممکن است واقعاً نیز این گونه باشد اما اگر بتوانید با موفقیت این کار را انجام دهید بهترین فرصت برای رهایی از احساس گناه پس خیانت را خواهید داشت.

فکر کنید که در حال انجام یک پروژه هستید و در اواسط آن اشتباهی انجام می دهید که باعث می شود همه پروژه به مشکل بخورد اما در نهایت می توانید آن را جبران کرده و پروژه را موفقیت آمیز انجام دهید. این همان اتفاقی است که می تواند در ازدواج رخ دهد وقتی خیانت کرده اید. شما می توانید اشتباهات خود را مدیریت کرده و رابطه با همسرتان را بهبود ببخشید. تصور کنید چقدر خوب است اگر در روابط خود محکم، ایمن و خوشحال باشید.

راه های غلبه بر احساس گناه پس از خیانت

بپذیرید که شما انسان هستید:

مسئله ای که همه فراموش می کنیم این است که ما همه انسان هستیم و ممکن است گاهی اوقات اشتباه کنیم. ما با این فکر بزرگ شده ایم که خاص و متفاوت هستیم و می توانیم کارهایی را انجام دهیم که دیگران نمی توانند. این فکر تا حدودی ممکن است واقعیت داشته باشد زیرا افراد با یکدیگر متفاوت هستند اما حقیقت این است که همه ما فقط انسان بوده و ممکن است اشتباه کنیم. افرادی که خیانت می کنند اغلب کسانی هستند که از زندگی زناشویی خود راضی نیستند و به احتمال زیاد نسبت به دیگران، با مشکلات بیشتری در زندگی شخصی و روابط مواجه هستند. آن ها احساس خوبی نسبت به خود نداشته و یا در تلاش هستند که در زندگی با همسر خود، شادی و رضایت را پیدا کنند.

این وضعیت، برای افراد بسیار دشوار و دردناک است و اگر شما هم در این شرایط قرار گرفته اید لازم است خود را کمی آرام کرده و بفهمید شما هم یک انسان هستید که اشتباه می کند، بنابراین، بخشش خود یک نکته کلیدی برای رسیدن به آرامش است. شما فردی هستید که در تلاشید تا با ناامنی و عدم رضایت در زندگی خود مقابله کنید تا بتوانید از این وضعیت جان به در ببرید. برخی افراد در این شرابط به شدت الکل می نوشند، برخی خیلی غذا می خورند و برخی به رانندگی های خطرناک و سریع روی می آورند و برخی افراد ممکن است اقدام به خیانت کنند.

همه تقصیرات به گردن شما نیست:

ممکن است این احساس را داشته باشید که چون خیانت کرده اید پس مقصر شما هستید. شما با فردی دیگر ملاقات کرده اید، با آن شخص ارتباط برقرار کرده اید و حتی رابطه جنسی با او داشته اید اما لازم است بدانید که این کار را در خلاء انجام نداده اید. افرادی که خیانت می کنند، اغلب کسانی هستند که در رابطه عاطفی خود عمیقاً احساس نارضایتی دارند. روابط از دو نفر تشکیل شده است و زمانی که به رابطه آسیب می رسد هر دو نفر مسئول هستند. شاید همسر شما تمام وقت کار می کند و شما تنها شده اید یا شاید همسرتان از شما فاصله گرفته و با شما صحبت نمی کند و احساس می کنید هر چقدر تلاش می کنید نمی توانید رابطه خود را بهبود ببخشید.

 اکثر مردم قصد خیانت ندارند و این اتفاق زمانی می افتد که آن ها به شدت آسیب پذیرند. همه خیانت ها زمانی اتفاق می افتند که رابطه ها به شدت آسیب دیده اند و زوجین از پس ترمیم آن برنیامده اند. بنابراین لازم است درک کنید که در خیانت همه تقصیرات به گردن شما نیست و این فهم کمک می کند احساس گناه پس از خیانت در شما کاهش پیدا کند.

سخن پایانی:

آسیب‌های خیانت بنیان خانواده را متزلزل می‌کند و بر تمام اعضای آن تأثیر می‌گذارد. زمانی که خیانت اتفاق می‌افتد روابط بین خانواده‌های زن و مرد هم خدشه‌دار می‌شود. در این زمینه لازم است برای پیشگیری از مشکلات بیشتر و حل اختلافات از مشاوره خانواده بهره‌مند شوید. مشاوره خانواده با بررسی جزئیات خیانت و روابط خانواده‌ها راه‌های حل مسئله را به شما ارائه می‌دهد. پس اگر لازم دانستید می توانید در مورد “احساس گناه بعد از خیانت” با مشاوران مرکز الو مشاوره در ارتباط باشید. سایر مطالب پیشنهادی:

 علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
دلایل و نشانه های خیانت زنان متاهل
آیا طلاق عاطفی درمان دارد؟ چطور همه چیز را از نو بسازیم؟
با چه کسانی نباید ازدواج کرد؟

[contact_info title= “احساس گناه بعد از خیانت”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

علائم بارداری چیست

علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری

[contact_info title= “علائم بارداری چیست؟-اولین علائم بارداری”] دانستند اینکه آیا باردار هستید یا خیر هم …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.