خانه / انتخاب رشته کنکور سراسری / چند نکته طلایی برای انتخاب رشته
چند نکته طلایی برای انتخاب رشته

چند نکته طلایی برای انتخاب رشته

چند نکته طلایی برای انتخاب رشته

[contact_info title= “چند نکته طلایی برای انتخاب رشته”] 

داوطلبان پس از گذر از ماراتن پر استرس کنکور و دریافت نتایج اولیه (کارنامه)، چنانچه مجاز به انتخاب رشته شده باشند باید با توجه به تراز و رتبه کسب نموده خود، کد رشته های خود را انتخاب و به ترتیب اولویت های خود در سایت سازمان سنجش به ثبت برسانند. همانطور که می دانید انتخاب رشته یکی از مراحل حساس و سرنوشت سازترین مراحل کنکور داوطلبان محسوب می شود، چرا که با ثبت حتی یک کد رشته نادرست ممکن است فرصت پذیرش در رشته های بهتر را از دست بدهند. این حساسیت، چالش‌هایی را برای افراد به وجود آورده که ممکن است افراد به هر مشاوری اعتماد نموده و با وجود رتبه بسیار مناسب در هیچ یک از کد رشته های مورد علاقه خود پذیرفته نشوند. بنابراین قبل از انجام انتخاب رشته، مطالعه این مقاله توصیه می گردد.

چند نکته طلایی برای انتخاب رشته

سازمان سنجش قبل از آغاز فرایند انتخاب رشته، دفترچه ای تحت عنوان دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری منتشر می کند و در آن به تمامی نکات مورد نیاز داوطلبان همچون قوانین و شرایط انتخاب رشته، تبصره ها، کد رشته محل ها و … می پردازد. بنابراین طبق توصیه مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره، قبل از اقدام به انتخاب رشته ابتدا دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ را دانلود و مطالعه نمایید. در مرحله بعدی پیشنهاد می کنیم نکاتی را که در این بخش از مطلب به پرداخته ایم، مطالعه نمایید.

  • شما در انتخاب رشته کنکور سراسری مجاز به انتخاب حداکثر ۱۵۰ کد رشته محل خواهید بود. 
  • بنابراین پیشنهاد می کنیم ۱۵۰ انتخاب خود را به سه دسته خوش بینانه، منطقی و بدبینانه تقسیم کنید.
  • حدودا یک سوم انتخاب های اول خود را به کد رشته محل های خوش بینانه اختصاص دهید.

کد رشته محل های خوش بینانه : یعنی کد رشته هایی که علاقه بسیاری به پذیرش و تحصیل در آن رشته محل ها دارید، حتی اگر با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید، احتمال قبولی شما در آن رشته محل ها بسیار اندک و حتی غیرممکن باشد.

  • یک سوم انتخاب های بعدی خود را به کد رشته محل هایی اختصاص دهید که با توجه به رتبه ای که کسب کرده اید و با توجه به رتبه قبولی داوطلبان در سال های گذشته، احتمال قبولی شما در آن رشته محل ها متوسط است. این نوع رشته محل ها انتخاب منطقی یا واقع بینانه نامیده می شود.

مهم : انتخاب رشته محل های واقع بینانه به دلیل نیاز به اطلاعات لازم در رابطه با رتبه قبولی داوطلبان سال های گذشته، مستلزم داشت تجربه می باشد. بنابراین توصیه می شود برای انتخاب رشته محل های واقع بینانه با توجه به رتبه اکتسابی خود به یک مشاور انتخاب رشته خبره و با تجربه مراجعه نمایید. در صورت تمایل می توانید جهت مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹ با مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس حاصل فرمایید. 

  • یک سوم انتخاب های آخر خود را نیز به کد رشته هایی اختصاص دهید که احتمال پذیرش شما در آن رشته محل ها بسیار بالاست ولی علاقه چندانی به تحصیل در آن رشته ها ندارید و تنها در صورت اجبار و عدم پذیرش در انتخاب های خوش بینانه و واقع بینانه، حاضر به ادامه تحصیل در آن رشته محل ها هستید.

توجه داشته باشید که ترتیب چینش کد رشته محل ها در فرم انتخاب رشته کنکور سراسری بایستی بر اساس میزان علاقه باشد. یعنی علاقه شما به تحصیل در کد رشته محل انتخاب اول بیشتر از علاقه شما به تحصیل در کد رشته محل دوم و علاقه شما به تحصیل در کد رشته محل انتخاب بیستم بیشتر از علاقه شما به تحصیل در کد رشته محل بیست و یکم باشد. 

نکته : چنانچه علاقه ای به تحصیل در کد رشته محل روزانه ای ندارید، از انتخاب آن بپرهیزید. چرا که در صورت قبولی در آن کد رشته محل، از انتخاب رشته روزانه در کنکور سال آینده محروم خواهید شد.

  • در صورت علاقه به تحصیل در رشته محل هایی که در استان شما ارائه می وشد و نحوه پذیرش آن بومی پذیر است، ابتدا آن رشته محل ها انتخاب کنید چرا که شانس شما در پذیرش رشته های بومی پذیر بیشتر خواهد بود.
  • در انتخاب رشته های خود باید به ظرفیت های قید شده در دفترچه انتخاب رشته توجه کنید.
  • متخصص ترین فرد در انتخاب کد رشته ها خود داوطلب می باشد ، سپس مشاورین و افراد با تجربه.
  • پس از انتخاب کد رشته های خود آن را به ترتیب در برگه ای یادداشت کنید و در پایان چند بار کد رشته ها را چک کنید تا اشتباه نباشد.
  • می توانید برای آگاهی بیشتر از نرم افزارهای انتخاب رشته نیز کمک بگیرید.
  • ضمنا چنانچه قصد انتخاب رشته دانشگاه های غیرانتفاعی و پیام نور را نیز دارید، لازم به ذکر است که شما در مجموع مجاز به انتخاب ۱۵۰ کد رشته محل خواهید بود.

جهت اطلاع از اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری کلیک کنید.

منظور از رتبه در سهمیه، رتبه کشوری و تراز چیست؟

رتبه کشوری : رتبه شما در میان داوطلبان کل کشور (در گروه آزمایشی خودتان) را نشان می دهد.

رتبه در سهمیه : رتبه شما فقط در میان داوطلبان مربوط به سهمیه شما را نشان می دهد. بنابراین رتبه در سهمیه در میان داوطلبانی با جامعه آماری کوچکتر محاسبه می شود. 

تراز : ماکزیمم نمره کل زیر گروه ها اصطلاحا تراز نامیده می شود. در واقع تراز نشان دهنده حد نصاب اکتسابی شما است و تراز نهایی با توجه به تعداد داوطلبان شرکت کننده در کنکور هر سال و میزان سختی سوالات آزمون محاسبه می شود و نشان دهنده شانس قبولی شما است.

در انتخاب رشته کنکور سراسری، رتبه در سهمیه و تراز بایستی ملاک انتخاب رشته باشد.

مطالب مهم پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور سراسری ۹۹ :

انتخاب رشته کنکور تجربی
راهنمای انتخاب رشته کنکور هنر
راهنمای انتخاب رشته ریاضی
زمان انتخاب رشته کنکور سراسری
انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی
انتخاب رشته کنکور سراسری هنر
اشتباه در انتخاب رشته
زمان اعلام نتایج نهایی رشته های نیمه متمرکز
زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری
راهنمای عملی انتخاب رشته کنکور سراسری

[entekhab]

[contact_info title= “چند نکته طلایی برای انتخاب رشته”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ موضوع عجیبی نبوده و بسیاری از داوطلبان به …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.