خانه / انتخاب رشته / درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲
درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ موضوع عجیبی نبوده و بسیاری از داوطلبان به دلایل مختلفی مانند؛ عدم مطالعه دفترچه راهنما، توجه نکردن به دوره تحصیلی و … ممکن است با این مشکل مواجه شوند.

سازمان سنجش نیز با توجه به اهمیت این موضوع که ممکن است در صورت عدم اصلاح اشتباهات، فرد به مدت یک سال از شرکت در کنکور و تحصیل در دوره روزانه محروم و یا حتی در رشته ای تحصیل نماید که هیچ علاقه ای به آن ندارد، امکان ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری را فراهم آورده است.

به دلیل حیاتی بودن این موضوع، در ادامه به شرح؛ نحوه درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، زمان اعلام نتایج و اشتباهات رایج انتخاب رشته پرداخته ایم.

جهت ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته خود به صورت تلفنی می توانید با مشاورین ما تماس بگیرید.

[contact_info title= “درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲”] 

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۱_ وارد وب سایت سازمان سنجش به آدرس، sanjesh.org شوید.

۲_ گزینه “پاسخگویی و ارتباط با سازمان” را انتخاب نمایید.

نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۳_ در این صفحه باید وارد لینک “ورود به سیستم پاسخگویی” شوید.

1_نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۴_ قسمت ورودی سیستم پاسخگویی آموزش و پرورش، دارای دو بخش “ورود به سایت” و “عضویت در سایت” است.

2_نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

در صورتی که از قبل در این سامانه ثبت نام کرده باشید، “ورود به سیستم” را انتخاب و در غیر این صورت باید اقدام به نام نویسی نمایید.

۵_ جهت ورود باید ایمیل، کد ملی و رمز عبور خود را در فیلدهای مربوطه درج نمایید.

3_نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۶_ حال در صفحه کاربری خود از منوی سمت راست “درخواست جدید” را انتخاب کنید.

4_نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۷_ نام آزمون را انتخاب و سال مربوط به آن را نیز تنظیم کرده و بر روی دکمه “جستجو” کلیک نمایید.

5_نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

۸_ در ادامه تمامی درخواست هایی که شما می توانید در این سیستم ثبت نمایید، نمایش داده می شود. که باید اولین گزینه یعنی “بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای الویت بعدی” را انتخاب کنید.

۹_ در صفحه جدید، تمامی اطلاعات شما نمایش داده می شود و با درج شماره داوطلبی و شماره پرونده، دکمه سبز رنگ “جستجو” را بفشارید.

۱۰_ حال با ۴ گزینه؛

_ درخواست تغییر دوره قبولی

_ درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی

_ درخواست مجوز شرکت د آزمون سال بعد

_  درخواست بررسی الویت های بعدی

رو به رو می شوید، که باید با توجه به نوع درخواست خود تیک یکی از آن ها را فعال و پس از وارد کردن اطلاعات خواسته شده گزینه “تایید” را انتخاب نمایید.

با انجام مراحل فوق، درخواست شما مبنی بر بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ ثبت خواهد شد.

نتایج درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

متاسفانه سازمان سنجش زمان دقیقی را برای اعلام نتایج درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ تعیین نکرده و به طور معمول فرایند بررسی درخواست متقاضیان بین یک تا سه هفته طول خواهد کشید.

عموما، داوطلبانی که درخواست آن ها جهت انتخاب الویت های بعدی توسط سازمان سنجش ثبت شود، در صورت تایید می توانند از ترم بهمن وارد دانشگاه شوند.

نکته : چنانچه متقاضی علاوه بر ثبت درخواست خود در سیستم پاسخگویی سازمان سنجش بتواند با دانشگاه الویت بعدی خود نیز ارتباط برقرار نماید، می تواند این پروسه را در مدت زمان کوتاه تری طی نموده و حتی از مهر ماه نیز وارد دانشگاه الویت بعدی خود شود.

انواع درخواست اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

… درخواست بررسی الویت بعدی

داوطلبان جهت ثبت درخواست بررسی اشتباه برای این موضوع، باید پس از دریافت کارنامه سبز و بررسی دقیق آن، در صورت داشتن شانس قبولی، این موضوع را از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش ثبت و پیگیری نمایند.

… درخواست تغییر دوره

چنانچه داوطلبی، هنگام تکمیل فرم انتخاب رشته توجهی به دوره دانشگاه مورد نظر خود نداشته باشد، مجاز به ارسال درخواست بررسی اشتباه بوده و می تواند روزانه را به شبانه و یا پردیس خودگردان تغییر دهد.

نکته : عکس این موضوع با پیچیدگی همراه بوده و تنها در صورتی امکان پذیر است که شخص در الویت های بعدی خود دوره روزانه رشته مورد نظرش را انتخاب کرده باشد.

… درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی

در صورتی که تعداد دانشجویان کد رشته انتخابی به حد نصاب مورد قبول نرسد، متقاضی می تواند درخواست خود را به سازمان سنجش اعلام کرده و به الویت های بعدی خود بپردازد، و یا حداقل از شرکت در آزمون سال آینده محروم نشود.

… درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد

همان طور که اطلاع دارید، تمامی افرادی که در دوره روزانه پذیرفته شوند و بنا بر هر دلیلی قصد ادامه تحصیل در همان سال را نداشته باشند، سال آینده از حضور در تمامی رشته های دوره روزانه محروم خواهند شد.

به همین خاطر، افرادی که در این زمینه دچار اشتباه شده اند، باید درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری را هر چه سریع تر در سیستم پاسخ گویی ثبت نمایند.

تنها در صورت قبول درخواست، محرومیت آن ها جهت حضور در دوره های روزانه سال آینده برداشته می شود.

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

اشتباهات رایج در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

عدم توجه به برخی نکات مهم و حیاتی هنگام انتخاب رشته، باعث به وجود آمدن مشکلاتی خواهد شد که حتی ممکن است آینده تحصیلی و شغلی افراد را تحت شعاع قرار دهد.

در ادامه ۳ اشتباه رایج افراد پیش از انتخاب رشته و تکمیل فرم را برایتان آورده ایم، تا با رعایت آن ها بتوانید بهترین تصمیم گیری را داشته باشید؛

_ عدم مطالعه دفترچه راهنما؛

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، جهت شفاف سازی این فرایند در نظر گفته شده و به صورت کامل و دقیق درباره تمامی موارد مهم صحبت کرده است.

_ عدم توجه به شهر محل تحصیل؛

ادامه تحصیل در شهر دیگر، برای بسیاری از افراد سخت می باشد، زیرا فرد باید آمادگی زیادی جهت دوری از خانواده، زندگی در محیط خوابگاهی، سازماندهی مخارج و … را داشته باشد، در صورتی که شما نمی توانید و یا حتی اجازه تحصیل در شهر دیگری را ندارید، بهتر است به استان دانشگاه انتخابی خود توجه زیادی نمایید.

_ عدم توجه به میزان شهریه؛

همان طور که می دانید، دانشگاه های دولتی روزانه، بدون دریافت هیچ هزینه ای اقدام به پذیرش دانشجو می نمایند و در مقابل دوره های قبولی دیگر مانند شبانه، پردیس خودگردان، آزاد و … جهت ارائه خدمات تحصیلی خود، شهریه دریافت خواهند کرد.

در نهایت در صورتی که بودجه خاصی را در نظر دارید، بهتر است انتخاب نهایی خود را نیز با آن بسنجید.

چگونه باید فهمید که در کدام رشته شانس قبولی داشته ایم؟

با اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، برای تمامی متقاضیانی که در سایر انتخاب های خود امکان پذیرش داشته باشند، کارنامه سبز صادر شده و داوطلب با بررسی آن به خوبی متوجه خواهد شد که در کدام از الویت های انتخابی دیگر، امکان قبولی را داشته است.

نحوه بررسی کارنامه سبز

با دقت نظر بر ستون “رتبه داوطلب” و ستون “آخرین رتبه قبولی” و مقایسه آن ها، در صورتی که رتبه داوطلب از رتبه آخرین فرد قبولی کم تر باشد، امکان پذیرفته شدن در آن دانشگاه را خواهد داشت.

در نهایت نیز در صورت داشتن شانس قبولی می توانید تقاضای بررسی مجدد خود را ثبت کنید.

 فراموش نکنید فرایند بررسی کارنامه سبز، بسیار تخصصی می باشد و باید با دقت بسیار بالایی انجام شود، در صورت تمایل به دریافت راهنمایی، می توانید از مشاورین تحصیلی مجموعه ما یاری بخواهید.

آیا اعتراض به اشتباه در انتخاب رشته 1402 مورد بررسی سازمان سنجش قرار می گیرد؟

آیا اعتراض به اشتباه در انتخاب رشته ۱۴۰۲ مورد بررسی سازمان سنجش قرار می گیرد؟

با توجه به سال های گذشته، تقریبا تمامی متقاضیانی که از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست خود را ثبت کرده اند، توانسته نتیجه مطلوبی را دریافت کنند.

البته نباید فراموش کنید، پذیرش نهایی تماما وابسته به تایید نهایی دانشگاه پذیرنده دارد، زیرا در شرایطی سازمان سنجش با تغییر الویت موافقت کرده اما دانشگاه پذیرنده با در نظر گرفتن مواردی مانند عدم ظرفیت و .. از پذیرش داوطلب اجتناب کرده است.

[contact_info title= “درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲”] 

سخن نهایی

هر ساله با اعلام نتایج اولیه کنکور در تیر ماه، شرکت کنندگان در صورت تمایل اقدام به بررسی کارنامه و در نهایت انتخاب رشته جهت ادامه تحصیل در دانشگاه کرده و فرم مربوطه را در وب سایت سازمان سنجش ثبت می کنند.

اما گاهی به دلایل مختلفی، ممکن است به خاطر یک اشتباه در انتخاب رشته، مسیر تحصیلی و شغلی فرد تغییر پیدا کند.

در همین راستا سازمان سنجش جهت جلوگیری از تضییع حق متقاضیان، قابلیت ارائه و ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ را از طریق سیستم پاسخگویی فراهم ساخته است.

در نهایت داوطلبان در صورت تمایل می توانند جهت تصحیح انتخاب رشته اشتباه، با استفاده از راهنمای آورده شده توسط کارشناسان تحصیلی ما، درخواست خود را مبنی بر بررسی مجدد ثبت و در صورت تایید، به ادامه تحصیل در الویت مورد علاقه خود بپردازند.

همچنین ببینید

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور هم زمان با آغاز فرایند انتخاب رشته بر روی وب سایت …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.