خانه / انتخاب رشته / دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور

دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور

دفترچه انتخاب رشته کنکور هم زمان با آغاز فرایند انتخاب رشته بر روی وب سایت سازمان سنجش قرار گرفته و داوطلبان باید در اولین فرصت اقدام به دانلود آن نمایند.

شما با مطالعه این مقاله، یعنی دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور می توانید با تمامی بخش های مختلف آن آشنا شده و با دیدی شفاف تر آن را مطالعه کنید.

البته این نکته مهم را نیز فراموش نکنید که تمامی کد رشته محل های انتخابی شما در این دفترچه درج شده و شما برای تکمیل فرم انتخاب رشته خود نیازمند بررسی دقیق جداول مربوطه می باشید.

با توجه به حساس بودن فرایند انتخاب رشته، می توانید جهت پیگیری این موضوع و یا انتخاب رشته به صورت تلفنی و اینترنتی با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

[contact_info title= “دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور“] 

زمان انتشار دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

شرکت کنندگان آزمون سراسری، حدودا یک ماه بعد از زمان برگزاری کنکور، می توانند کارنامه اولیه خود را از طریق وب سایت سازمان سنجش مشاهده نمایند، بعد از این فرایند، سامانه سنجش، جهت سهولت و آشنایی افراد با فرایند انتخاب رشته، اقدام به بارگزاری و فعال کردن، لینک های دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ می کند.

با در نظر گرفتن سال های گذشته، پیش بینی می شود، دفترچه کنکور امسال در دهه اول مرداد ماه درست چند روز پیش از آغاز فرایند انتخاب رشته، منتشر شود.

البته توجه نمایید که تاکنون هیچ اطلاعیه خاصی مبنی بر تعیین زمان دقیق انتشار دفترچه مذکور، اعلام نشده، با قرار گرفتن لینک های دانلود بر روی سایت سازمان سنجش، این مطلب به روز رسانی خواهد شد.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

فرایند دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲، بسیار ساده بوده و مدارس موظف هستند تا فایل این کتابچه را در اختیار دانش آموزان خود قرار دهند، اما با در نظر گرفتن این موضوع که ممکن است برخی از افراد با روند دریافت دفترچه کنکور آشنایی نداشته باشند، در ادامه نحوه دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور از طریق وب سایت سازمان سنجش را نیز شرح داده ایم؛

راهنمای تصویری دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

۱_ وارد وب سایت سازمان سنجش به آدرس، sanjesh.org شوید.

راهنمای تصویری دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402

۲_ از صفحه اصلی، گزینه “سراسری” را انتخاب و پس از آن از منوی سمت راست، وارد قسمت “مستندات” شوید.

1_راهنمای تصویری دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور 1402

۳_ حال می توانید با انتخاب لینک “راهنمای ثبت نام و انتخاب رشته پذیرش دانشجو (سراسری سال ۱۴۰۲) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی” اقدام به دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری نمایید.

ضوابط دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

ضوابط و مقررات انتخاب رشته کنکور سراسری به مواردی که در ادامه به آن می پردازیم ختم نشده و تنها موارد مهم و کلیدی بررسی شده اند.

_ مدرک تحصیلی ضروری برای پذیرش؛

۱… دیپلم چهار ساله نظام قدیم

۲… مدرک پیش دانشگاهی

۳… مدرک کاردانی (فوق دیپلم)

۴… دیپلم پایه دوازدهم نظام جدید (۶ – ۳ – ۳)

_ شرایط ثبت نام پذیرفته شدگان دوره روزانه کنکور ۱۴۰۲؛

در کنکور ۱۴۰۲ نه تنها لغو محرومیت دوره های روزانه برای افرادی که در سال ۱۴۰۱ رتبه قبولی را آورده ولی اقدامی جهت ثبت نام انجام نداده اند، برداشته شده، بلکه تمامی دانشجویان محصل (در دانشگاه های روزانه و غیر روزانه) به شرط نداشتن منع نظام وظیفه می توانند بدون انصراف از دانشگاه محل تحصیل خود، در آزمون سراسری شرکت نمایند.

در صورت قبولی نیز، می توانند از رشته قبلی خود بدون هیچ مشکلی انصراف دهند.

_ وضعیت نظام وظیفه؛

داوطلبان آقا جهت شرکت در ازمون کنکور باید حائز یکی از شرایط درج شده کد نظام وظیفه در دفترچه باشند.

_ شرایط و ضوابط ثبت نام اتباع خارجی؛

اتباع غیر ایرانی علاوه بر داشتن شرایط عمومی و اختصاصی باید مشمول شرایط اختصاصی اتباع نیز باشند. همچنین هنگام ثبت نام نیز باید بند ۱۰ فرم نام نویسی را علامت گذاری کرده باشند.

_ سهمیه های کنکور سراسری؛

سازمان سنجش، سهمیه های مختلفی را برای داوطلبان کنکور سراسری در نظر گرفته که میزان تاثیر و حد نصاب قبولی برای هر کدام را به صورت جداگانه در دفترچه ثبت نام و راهنمای انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ آورده است.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

دفترچه انتخاب رشته کنکور، از ۳ بخش اصلی با عناوین؛

۱_ توضییحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش و مسیر انتخاب رشته

۲_ توضییحات و جداول کد رشته محل ها

۳_ مشخصات و شرایط دانشگاه های و موسسات آموزش عالی پذیرنده رشته های تحصیلیصرفا بر اساس سوابق تحصیلی و همچنین با آزمون سراسری سال ۱۴۰۲

تشکیل شده که در ادامه به توضییح مختصر و کلی در رابطه با هر بخش پرداخته ایم؛

___ فصل اول دفترچه انتخاب رشته

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

این فصل شامل ۲ بخش “راهنمای عملی انتخاب رشته” و “آشنایی با مقررات انتخاب رشته” است که شامل تیتر های زیر می شوند؛

بخش اول

  • نحوه دریافت نتایج اولیه کنکور سراسری
  • تشریح اطلاعات درج شده در کارنامه اولیه کنکور
  • نحوه دریافت شماره پرونده وشماره داوطلبی کنکور سراسری در صورت فراموشی آن ها
  • نحوه انجام انتخاب رشته

بخش دوم

  • سهمیه های در نظر گرفته شده و نحوه اعمال آن ها
  • گزینش بومی و تقسیم بندی های کشوری مربوط به آن
  • شرایط شرکت در کنکور تاثیرگذار در انتخاب رشته
  • شرایط و ضوابط کلی تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
  • آشنایی با دوره های تحصیلی مختلف در دانشگاه ها

___ فصل دوم دفترچه انتخاب رشته

1_جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری 1402

این قسمت بخش عمده دفترچه را تشکیل داده و شامل بخش های زیر است؛

  • رشته های تحصیلی گروه آزمایشی، شامل زیر گروه، مقطع تحصیلی و نوع گزینش
  • جدول ظرفیت پذیرش رشته های تحصیلی گروه آزمایشی مورد نظر در دوره های مختلف
  • یک نمونه “فرم انتخاب رشته” جهت پیش نویس لیست رشته های انتخاب شده

___ فصل سوم دفترچه انتخاب رشته

این فصل به عنوان پیوست ها در قالب یک فایل جداگانه توسط سازمان سنجش منتشر شده که حاوی بخش های زیر است؛

  • جدول کارایی های لازم اعضا در رشته های مختلف تحصیلی
  • شرایط و ضوابط پذیرش دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی
  • قوانین و شرایط عمومی و اختصاصی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

در بخش بعدی، قصد داریم به صورت مفصل به شرح تمامی قسمت های دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری بپردازیم، تا شما با ذهنی آماده بتوانید دفترچه مذکور را مطالعه و اقدام به انتخاب رشته خود نمایید.

در صورت نیاز به دریافت مشاوره در خصوص انتخاب رشته و یا انتخاب رشته اینترنتی، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

[contact_info title= “دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور“] 

مندرجات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

همان طور که در بخش قبلی مطالعه کرده اید، دفترچه انتخاب رشته، شامل ۳ بخش مهم و اساسی بوده که هر کدام حاوی اطلاعات مهمی برای تکمیل فرایند انتخاب رشته هستند.

در ادامه هر بخش را به صورت جداگانه باهم بررسی خواهیم کرد؛

فصل اول : توضییحات و شرایط و ضوابط کلی پذیرش و مسیر انتخاب رشته

برای انتخاب رشته، نیاز به ضوابط و شرایط خاصی بوده و تنها افرادی که مشمول بندهای درج شده هستند، مجاز به نهایی نمودن این فرایند می باشند.

خوشبختانه جهت آسودگی شرکت کنندگان کنکور سراسری تمامی موارد مهم و حیاتی در این بخش اطلاع رسانی شده و افراد می توانند پیش بینی کنند که آیا فرم انتخاب رشته آن ها بررسی می شود یا خیر ! (در صورتی که فردی مشمول شرایط ذکر شده نباشد، فرم انتخاب رشته وی توسط سازمان سنجش بررسی نخواهد شد)

حال به بررسی دو بخش مهم این فصل می پردازیم؛

بخش اول : راهنمای عملی انتخاب رشته

این بخش به توضییح نحوه دریافت کارنامه کنکور سراسری و بازیابی اطلاعات مهم پرداخته و نگاه کاملی جهت تحلیل کارنامه و معرفی بخش های مختلف به شما ارائه می دهد.

همچنین با مطالعه دقیق تمامی تیترهای این قسمت می توانید به سادگی متوجه نحوه درست ثبت کد رشته در فرم انتخاب رشته سازمان سنجش بشوید.

بخش دوم : آشنایی با مقررات انتخاب رشته

آشایی با شرایط و مقررات مربوط به انتخاب رشته و همچنین سهمیه ها و گزینش بومی اهمیت زیادی دارد، زیرا شما با آشنایی هر کدام از عنوان های این بخش، می توانید بهترین گزینه ها را با در نظر گرفتن علاقه و آینده تحصیلی و شغلی خود انتخاب نمایید.

همان طور که می دانید تاثیر سهمیه های مختلف و یا حتی گزینش بومی، به اندازه ای است که در صورت استفاده درست و به جا از بندهای درج شده در این قسمت، می توانید نتیجه دلخواه خود را دریافت و در دانشگاه مورد علاقه تان به ادامه تحصیل بپردازید.

فصل دوم : توضییحات و جداول کد رشته ها

مهم ترین بخش دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری، فصل دوم آن است زیرا بدون مطالعه این قسمت شما نمی توانید انتخاب رشته کارشناسی خود را انجام دهید.

البته بهتر است به این نکته مهم نیز توجه داشته باشید که، تنها مطالعه این فصل ضروری نبوده و شما ملزم به بررسی و خواندن تمامی فصل ها و بندهای مهم درج شده در این کتابچه هستید.

شما با کمی دقت به فهرست عناوین این فصل به خوبی متوجه می توانید کدرشته محل تحصیل مورد نظرتان را یافته و داخل فرم پیش نویس انتخاب رشته وارد نمایید.

فرم پیش نویس انتخاب رشته، جهت کاهش خطا هنگام ثبت کد رشته ها در سایت سنجش طراحی شده است.

فرم پیش نویس انتخاب رشته

فصل سوم : مشخصات و شرایط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی

با دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲، متقاضیان به فصل سوم آن دسترسی ندارند، زیرا این بخش معمولا در قالب یک فایل پیوست و به صورت جداگانه منتشر می شود.

این قسمت، شامل تمامی اطلاعات مهم و حیاتی در خصوص شرایط دانشگاه های مختلف است و شما می توانید برای اطلاع از وضعیت خوابگاه، شهریه، امکانات رفاهی، امتیازات برای دانشجویان برتر و … این بخش را مطالعه نمایید.

البته ممکن است اطلاعات مهم و ضروری در رابطه با مرکز آموزشی مورد نظرتان درج نشده، اما در مقابل با دریافت اطلاعات ارتباطی می توانید از وضعیت دانشگاه مورد نظرتان از نظر امکانات و شرایط رفاهی مطلع شوید.

جدول رشته محل های دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲

جدول رشته محل های دفترچه شامل تمامی کد رشته محل های دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دوره های روازنه، نوبت دوم (شبانه)، پیام نور، غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و مجازی همراه با ذکر کد رشته، نام دانشگاه، عنوان رشته و ظرفیت به صورت جداگانه درج شده است.

پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲

همان طور که در بخش های قبلی مطالعه کرده اید، پیوست دفترچه انتخاب رشته کنکور ۱۴۰۲ همان فصل سوم یعنی بخش مربوط به شرح و معرفی دانشگاه ها می باشد و یکی از اقدامات ضروری پیش از نهایی کردن فرم انتخاب رشته، بررسی شرایط پذیرش و امکانات دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی است.

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی 1402

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۲

متقاضیان شرکت در کنکور ریاضی با دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ریاضی ۱۴۰۲، می توانند از تمامی شرایط و جزئیات رشته ها مطلع شده و با بررسی هر کدام از آن ها بهترین تصمیمی گیری را داشته باشند.

لینک دریافت دفترچه انتخاب رشته ریاضی ۱۴۰۲

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی 1402

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲

با توجه به این موضوع که گروه آزمایشی تجربی، در میان داوطلبان محبوب بوده و افراد زیادی جهت شرکت در آزمون این گروه، ثبت نام می کنند، داوطلبان ملزم به دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری تجربی ۱۴۰۲ هستند تا بتوانند از ضوابط کلی پذیرش دانشجو، نحوه تاثیر سهمیه مناطق و ایثارگران و ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، شبانه، پردیس خودگردان، نیمه حضوری، مجازی، پیام نور و غیر انتفاعی مطلع شوند.

لینک دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۱۴۰۲

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی 1402

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری انسانی ۱۴۰۲

بسیاری از متقاضیان شرکت در کنکور سراسری انسانی، به دنبال پذیرش در رشته های پرطرفدار مانند؛ حقوق، روانشناسی، مدیریت بازرگانی، حسابداری، علوم قضایی، تربیت بدنی، اقتصاد، مدیریت جهانگردی و … هستند.

در همین راستا افراد بعد از دریافت کارنامه اولیه کنکور خود، باید اقدام به دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور علوم انسانی ۱۴۰۲ نمایند، تا بتوانند با مطالعه دفترچه انتخاب رشته انسانی از اطلاعات کافی در خصوص تکمیل فرم بر اساس الویت های خود بهره مند شوند.

لینک دریافت دفترچه انتخاب رشته انسانی ۱۴۰۲

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۲

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۲

متقاضیان تحصیل در رشته زبان، می توانند پیش از انتخاب رشته با دانلود دفترچه انتخاب رشته زبان ۱۴۰۲ از تمامی شرایط و ضوابط، لیست رشته ها، شرایط پذیرش دانشگاه ها مطلع شده و یک انتخاب رشته اصولی با رعایت تمامی نکات مهم وضروری و در نظر گرفتن تاثیر سهمیه ها و بومی گزینی داشته باشند.

لینک دریافت دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری زبان ۱۴۰۲

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر 1402

جزئیات دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲

متقاضیانی که قصد انتخاب رشته کنکور هنر را دارند، به خوبی از این موضوع آگاه هستند که جهت شرکت در فرایند انتخاب رشته، مستلزم آگاهی از ضوابط و قواعد آن می باشند، در همین راستا، شرکت کنندگان کنکور هنر بعد از دریافت کارنامه اولیه، بی صبرانه منتضر زمان انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری هنر ۱۴۰۲ هستند تا بتوانند با دریافت آن از تمامی شرایط و نحوه انتخاب رشته آگاه شده و فرم را تکمیل نمایند.

دانلود دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۱۴۰۲

[contact_info title= “دفترچه راهنمای انتخاب رشته کنکور“] 

سخن نهایی

به طور معمول، هم زمان با آغاز فرایند انتخاب رشته و یا چند روز قبل از آن، سازمان سنجش اقدام به انتشار دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری ۱۴۰۲ می نماید، و پس از آن متقاضیان می توانند با استفاده از راهنمای درج شده در بطن این مقاله اقدام به دانلود آن نمایند.

با توجه به اهمیت این موضوع و نقس موثر این کتابچه در نتیجه انتخاب رشته کارشناسی، تلاش کرده ایم تا در این مطلب، به بررسی و شرح تمامی نکات مهم و حیاتی بپردازیم، حال به سادگی می توانید دفترچه مربوط به گروه آزمایشی خود را دانلود و مطالعه نمایید.

در صورت تمایل به دریافت مشاوره در خصوص انتخاب رشته کنکور و یا انتخاب رشته به صورت تلفنی و اینترنتی، می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور انسانی

متقاضیان تحصیل در رشته های علوم انسانی، می توانند تنها با استفاده از سوابق و …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.