خانه / کنکور سراسری / تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲

سازمان سنجش تغییرات مهمی را در نحوه برگزاری آزمون کنکور اعلام کرده که داوطلبان با آگاهی از تغییرات اعلام شده می توانند احتمال قبولی خود در آزمون را افزایش دهند. از جمله تغییرات کنکور ۱۴۰۲، برگزاری کنکور سراسری به صورت دو بار در سال و… می باشد که در ادامه مقاله تمامی تغییرات به طور کامل توضیح داده شده است.

از مهم ترین دلایلی که هر ساله باعث ایجاد تغییرات جزئی در نحوه برگزاری آزمون کنکور می شود، استرس زیاد شرکت کنندگان کنکور سراسری و فشار روانی بالا حتی با وجود برنامه ریزی کنکور می باشد. با وجود این که پذیرش بسیاری از رشته ها بدون کنکور هم صورت می گیرد، با این حال همچنان رقابت سنگینی برای بسیاری از رشته های پرطرفدار وجود دارد.

علاوه بر آن، برگزاری آزمون به شکل فعلی موجب می شود افراد گرایش بیشتری برای شرکت در کلاس های آموزشی کنکور داشته باشند. در واقع داوطلبان برای کسب نتایج بهتر، تمایل به استفاده از امکانات بیشتری دارند. از مهم ترین عللی که موجب می شود مسئولان تغییرات نسبتا اساسی را اعمال نمایند، مواردی همچون کاهش انگیزه دانش آموزان برای یاد گرفتن همه مفاهیم، کم توجهی به بعضی از مباحث مهم کتاب درسی به دلیل طرح نشدن سوال در کنکور سراسری، هزینه های زیاد کلاس های آموزشی کنکور، نبود وجود عدالت آموزشی از لحاظ امکانات و مناطق و مواردی از این قبیل می باشد.

[contact_info title= ” تغییرات کنکور ۱۴۰۲″] 

تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲

در ادامه مطلب، تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ ارائه شده که هر کدام را به صورت مجزا بررسی خواهیم کرد.

  1. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی
  2. حذف دروس عمومی
  3. برگزاری دو کنکور در سال
  4. افزایش اعتبار نتایج تا دو سال
  5. حذف زیر گروه ها
  6. تغییر زمان و تعداد سوالات آزمون

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی

از بارز ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲، افزایش تاثیر معدل در کنکور ۱۴۰۲ بوده که ۴۰ درصد تاثیر قطعی اعلام شده و تنها ۶۰ درصد نتایج آزمون سراسری بر قبولی داوطلبان تاثیر خواهد گذاشت. در واقع معدل نهایی پایه دوازدهم دانش آموزان به جای تاثیر مثبت، تاثیر قطعی و مستقیم خواهد داشت.

طبق اطلاعیه های منتشر شده از سوی سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org، میزان تاثیر سوابق تحصیلی به صورت صعودی خواهد بود. در جدول زیر میزان تاثیر سوابق تحصیلی در سال های آینده قرار داده شده است.

میزان تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور سال های آینده
سالتغییرات
۱۴۰۲ – ۱۴۰۳فقط پایه دوازدهم به میزان ۴۰ درصد با تاثیر قطعی
۱۴۰۳ – ۱۴۰۴فقط پایه دوازدهم به میزان ۵۰ درصد با تاثیر قطعی
۱۴۰۴ -۱۴۰۵فقط پایه یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی
۱۴۰۵ و ۱۴۰۶ به بعدپایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم به میزان ۶۰ درصد با تاثیر قطعی در نمره کل نهایی

حذف دروس عمومی

با توجه به تغییرات کنکور ۱۴۰۲، تنها از دروس تخصصی گروه های آزمایشی مختلف سوال طرح خواهد شد و زمان پاسخگویی سوالات تخصصی افزایش پیدا خواهد کرد. تاثیر دروس عمومی از طریق بررسی سوابق تحصیلی و طبق معدل کتبی نهایی پایه دوازدهم تعیین می شود.

در واقع به دلیل تشریحی بودن امتحانات نهایی دانش آموزان، تسلط کامل بر محتوای کتاب درسی برای پاسخگویی به سوالات امتحانات ضروری بوده و استفاده از تکنیک های تست زنی، بدون مطالعه عمیق کتاب درسی، نتیجه بهتری را تضمین نخواهد کرد.

برگزاری دو کنکور در یک سال

این تغییر برای کاهش استرس و افزایش تمرکز داوطلبان در جلسه آزمون در نظر گرفته شده است. متقاضیان کنکور سراسری می توانند در هر دو آزمون شرکت کنند. در نهایت بهترین نتیجه به عنوان نمره آزمون برای فرد داوطلب در نظر گرفته خواهد شد.

برگزاری دو کنکور در سال موجب می شود شرکت کنندگان در صورت نارضایتی از عملکرد خود در نوبت اول برگزاری آزمون، برای کسب نتیجه بهتر در آزمون بعدی تلاش کنند و می توان گفت تا حدودی این راهکار می تواند در کاهش استرس شرکت کنندگان موثر باشد. همانطور که مطلع هستید، اولین نوبت آزمون کنکور سراسری در دی ماه و دومین نوبت آن در تیر ماه برگزار خواهد شد. البته شرکت یا عدم شرکت در کنکور دی ماه محدودیتی برای حضور در کنکور تیرماه برای داوطلبان ایجاد نمی کند.

تغییرات کنکور 1402

افزایش اعتبار نتایج کنکور تا ۲ سال

نتایج کسب شده توسط داوطلبان تا دو سال اعتبار خواهد داشت و شرکت کنندگان می توانند بدون اینکه هر سال در کنکور شرکت کنند، تا دو سال از نتیجه یک آزمون استفاده نمایند.

حذف زیر گروه ها

در فرایند انتخاب رشته متقاضیان، رتبه در زیر گروه ها ملاک پذیرش محسوب می شد و اهمیت زیادی داشت. اما با اعمال تغییرات کنکور ۱۴۰۲ زیر گروه ها حذف خواهند شد و یک نمره کلی برای داوطلب در نظر گرفته می شود.

تغییر زمان و تعداد سوالات آزمون

در جدول زیر جزئیاتی درباره مدت زمان برگزاری آزمون ارائه شده است.

تعداد سوالات و مدت زمان پاسخگویی کنکور سراسری ۱۴۰۲
گروه آزمایشیتعداد سوال زمان پاسخگویی
علوم ریاضی۱۰۵۱۴۵ دقیقه
علوم تجربی۱۵۵۱۸۰ دقیقه
۳۰۲۰ دقیقه
علوم انسانی۱۴۹۱۶۰ دقیقه
۷۹۷۵ دقیقه
هنر۱۰۱۱۵ دقیقه
زبان۷۰۱۰۵ دقیقه

تغییرات کنکور 1402

کلام پایانی

در مقاله فوق، ۴ مورد از اساسی ترین تغییرات کنکور سراسری ۱۴۰۲ را به طور کامل توضیح داده ایم. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید. همچنین می توانید از راهنمایی های آنها جهت  برنامه ریزی کنکور سراسری بهره مند شوید.

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.