خانه / بازار کار / آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی
آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی

آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی

آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی
آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی

[contact_info title= ” آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی “] 

رشته آموزش ابتدایی از جمله رشته‌های پرطرفدار گروه علوم انسانی است و هدف اصلی این رشته آموزش مربیان و معلمان با تجربه در روشهای تدریس ، آموزش و همچنین ادامه دادن کار در مراکز آموزشی ، تربیت معلم و سایر مراکز آموزشی است. چنانچه بچه ها را دوست دارید و می خواهید به آنها در مسیر موفقیت کمک کنید،  این شغل مناسبی برای شما خواهد بود و بازار کار خوبی نیز خواهد داشت. شغل معلمی یکی از سخت ترین مشاغل می باشد زیرا معلمان با دانش آموزان مختلفی که هر کدام فرهنگ ، رفتار ، استعداد و توان یادگیری متفاوتی دارند ، سر و کار داشته و استرس های زیادی را باید تحمل کنند. آنها همزمان کارهای زیادی را همچون : تدریس ، کنترل و حفظ آرامش دانش آموزان ، مشاوره ، ایجاد ارتباط نزدیک و دوستانه با دانش آموزان به خصوص دانش آموزان کم انگیزه و…. باید انجام  دهند.

برای معلم شدن باید تحصیلات دانشگاهی داشت و داوطلبان شغل معلمی می توانند در دانشگاه های وابسته به وزارت آموزش و پرورش (دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی) در رشته مورد علاقه خود تحصیل کنند. ناگفته نماند که دانشجویانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل می شوند ، دارای ۵ سال تعهد تدریس می باشند. البته گاهی بر مبنای نیاز موجود ، از بین فارغ التحصیلان دانشگاه های دیگر در رشته های مختلف ، برای شغل معلمی استخدام صورت می گیرد که این افراد باید علاوه بر شرکت در آزمون های استخدامی آموزش و پرورش ، دوره های مهارت آموزی لازم را گذرانده و صلاحیت های حرفه ای مورد نیاز را کسب کنند.

وظایف یک معلم چیست؟

  • برنامه ریزی دروس و تهیه محتوای درسی
  • تدریس و آموزش دروس به دانش آموزان با استفاده از روش های نوین آموزشی مانند سخنرانی بحث و آزمایش و کنفرانس
  • نمره دادن و ارزیابی کارهای دانش آموزان
  • مدیریت رفتار دانش آموزان و برخورد مناسب با آنها
  • توجه به مشکلات و مسایل شخصی دانش آموزان و کمک به رفع آنها
  • همکاری با متخصصانی مانند روانشناسان آموزشی یا مددکاران اجتماعی
  • ارتباط داشتن و صحبت با والدین در خصوص فرآیند پیشرفت بچه ها
  • شرکت در جلسات مدرسه

نگاهی به آینده شغلی و درآمد رشته آموزش ابتدایی

فارغ التحصیلان رشته آموزش ابتدایی می توانند به عنوان آموزگار ابتدایی در انواع مدارس دولتی و غیر انتفاعی تدریس کنند. همچنین تدریس خصوصی و یا تدریس در مراکز آموزشی هم فرصت های کاری است که برای آنها وجود دارد. با کسب تجربه و سابقه کاری ، می توانند به سمت های معاون و مدیر مدرسه و یا پستی دیگر در اداره آموزش و پرورش دست یابند .استخدام معلمان رسمی در سال های اخیر بسیار کاهش یافته و در عوض از معلمان شرکتی و حق التدریسی بیشتر استفاده شده است. درآمد معلمان مدارس دولتی و غیر انتفاعی با یکدیگر متفاوت است. برخی از معلمان هم که علاوه بر کار اصلی خود در مدارس تدریس خصوصی می کنند، با توجه به دانش و تخصص خود ، درآمدهای متفاوتی نیز از این راه کسب می کنند.

با توجه به نرخ هر ساعت تدریس خصوصی و تعداد شاگردان خصوصی معلمان ، این درآمدها برای برخی معمولی و برای برخی بسیار خوب است. در نظام رتبه بندی معلمان ، چهار رتبه برای معلمان در نظر گرفته شده که عواملی مانند سوابق و مدرک تحصیلی ، شرکت معلمان در فعالیت‌های مدرسه ، داشتن مقالات علمی و پژوهشی ، خدمت در مناطق محروم و … در رتبه بندی و ارتقای رتبه معلمان موثر است. در جدیدترین پژوهش صورت گرفته توسط تعدادی از متخصصان شغلی کشور، گروه های مختلف شغلی از نظر درآمدی مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس متوسط حقوق و درآمد معلمان در گروه های شغلی مختلف استخراج شده است که مطابق با این تحقیق حقوق معلمان به طور متوسط بین ۷۰۰.۰۰۰ هزار تومان تا ۲.۸۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. البته توجه داشته باشید که این تفاوت درآمدها به میزان سابقه کاری ، تجربه و تخصص افراد ، حوزه های مختلف کاری ، نوع شرکت ، شهر محل کار و …. بستگی خواهد داشت.

مهارت ها و دانش مورد نیاز معلمان

  • داشتن علاقه و اشتیاق زیاد به آموزش
  • توانایی بالا در تدریس
  • توانایی ایجاد و گسترش روابط خوب با دانش آموزان، والدین، مسئولان مدرسه و…
  • تعهد کاری زیاد و رعایت برابری بین دانش آموزان
  • توانایی کار تیمی همراه با داشتن ابتکار عمل
  • ایجاد انگیزه و شوق یادگیری در دانش آموزان
  • توانایی سازماندهی و مدیریت زمان
  • توانایی مدیریت کلاس و برخورد صحیح با رفتارهای نامناسب
  • صبر و خوش خلقی

چه شخصیت هایی مناسب شغل آموزگار ابتدایی هستند؟

افرادی که فارغ التحصیل رشته آموزش ابتدایی هستند باید شخصیت اجتماعی داشته باشند تا بتوانند به خوبی با همه افراد جامعه ارتباط برقرار کنند و به حرف آنها گوش دهند تا بتوانند به آنها آموزش دهند و آنها را هدایت و راهنمایی کنند. در زمینه‌های هنری نیز این افراد باید به میزان مورد نظر خلاقیت و هنر داشته باشند تا بتوانند این خصوصیت را به دانش‌آموزان نیز منتقل کنند و زمینه های رشد و شکوفایی آنها را فراهم کند. طی تحقیقاتی که صورت گرفته تیپ های شخصیتی ای که برای این شغل معرفی می شوند ، عموما این کار را بیشتر پسندیده و رضایت شغلی بیشتری در آن داشته اند.

وضعیت ادامه تحصیل در رشته آموزش ابتدایی

داوطلبان علاقه مند به رشته آموزش ابتدایی می توانند درمقاطع تحصیلات تکمیلی ادامه تحصیل داده و به درجه استاد دانشگاهی نیز نائل گردند. اما آنچه مورد توجه می باشد این است که این رشته در دو مقطع کاردانی و کارشناسی با نام آموزش ابتدایی و در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد به عنوان گرایشی از مجموعه علوم تربیتی ارائه می شود. در جدول زیر لیست دروس تخصصی این رشته را برای آشنایی بیشتر شما ارائه داده ایم:

لیست دروس تخصصی دوره کارشناسی رشته آموزش ابتدایی

روانشناسی رشد کودکمبانی آموزش مطالعات اجتماعیآموزش و پرورش فراگیر در دوره ابتدایی
اصول و مبانی آموزش و پرورش ابتداییآموزش مطالعات اجتماعیبرنامه ریزی درسی کلاس های چند پایه
روش تحقیق و آمار در علوم تربیتیمبانی آموزش دینیزبان تخصصی آموزش ابتدایی
ادبیات کودکان و نوجوانانآموزش دینیاختلالات یادگیری
مبانی آموزش زبان فارسیآموزش قرآنفنون راهنمایی و مشاوره در دوره ابتدایی
آموزش زبان فارسیمبانی آموزش هنربرنامه ریزی درسی آموزش ابتدایی
مبانی آموزش ریاضیکارگاه آموزش هنرراهبردهای تدریس آموزش ابتدایی
آموزش ریاضیمبانی آموزش تربیت بدنیطراحی آموزشی در آموزش ابتدایی
مبانی آموزش علوم تجربیآموزش تربیت بدنیطراحی واحد یادگیری آموزش ابتدایی
ارزشیابی کیفی در آموزش ابتداییتحلیل محتوای کتاب درسیتجربه های خاص حرفه ای در آموزش ابتدایی
کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش ابتداییپژوهش و توسعه حرفه ایکارورزی

با توجه به تعداد زیاد فارغ‌ التحصیلان نمی‌توان گفت که حتماً بعد از فارغ التحصیلی می توانید به شغل دلخواه با درآمد مناسب دست یابید ، لیکن شخصی که بتواند به شغل آموزش مشغول شود می‌تواند در حد کفایت میزان درآمدی را داشته باشد تا با کسب سابقه کار در سالهای آینده بتواند امید استخدام رسمی در آموزش و پرورش را داشته باشد. در صورت تمایل می توانید در رابطه با بازار کار رشته روانشناسی ، بازار کار رشته مترجمی زبان انگلیسی ، و… نیز با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید.

[banner]

[contact_info title= ” آینده شغلی و بازار کار رشته آموزش ابتدایی “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۱۴ نظر

  1. سلام من آموزش ابتدایی آزاد قبول شدم میخواستم بدونم از لحاظ مدرک مشکلی پیدا نمیکنم؟

  2. سلام من رشته علوم تربیتی هستم میخاسم ببینم بازار شغلی برای استخدام شدن اموزش ابتدایی بهتره یاعلوم تربیتی

  3. سلام وقت بخیر
    من میخوام ارشد دانشگاه آزاد شرکت کنم، لطفا راهنمایی بفرمایید بازار کار رشته مدیریت آموزشی بهتره یا آموزش ابتدایی؟ هردو گرایش علوم تربیتی هستند

  4. سلام من دانشجوی ترم دوم رشته ی تربیت مربی مهد کودک
    دردانشگاه علمی کاربردی هستم. آیا امکان دارد من کاردانی رادر دانشگاه علمی کاربردی وکارشناسی رابا رشته ی آموزش ابتدایی دردانشگاه ازاد. بخوانم

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      بله می توانید برای کارشناسی ناپیوسته تغییر رشته انجام دهید، اما توجه فرمایید برای شرکت در آزمون استخدامی یا استخدام در ارگان های دولتی این تغییر تاثیر منفی خواهد داشت.

  5. داشتن سابقه کار تو مدارس غیر انتفاعی هم تاثیر گذاره برای استخدام؟

  6. سلام
    حقوق کسانی که از خود دانشگاه فرهنگیان فارغ التحصیل شدن بیشتره یا کسانی که از طریق ازمون استخدامی آموزش و پرورش وارد این کار شدن؟

  7. سلام بازار کار اموزش ابتدایی بهتره یا بازار کار رشته آموزش ریاضی؟ ممنون میشم جواب بدین برام مهمه

    • در شرایط کنونی جامعه شما دنبال استخدام نباش . زیرا مشاغل از حالت سنتی تغییر کرده . مثلا” با رشته آموزش ابتدایی عوض اینکه شما آرزوی استخدام شدن داشته باشی باید در مدارس غیرانتفاعی تدریس کنی و کم کم کلاس خصوصی با هزینه کم و بهترین کیفیت برگزار کنی تا اسمت جا بیفته و مشتری زیاد بشه . بعد آموزشگاه برای دانش آموزان مقطع ابتدایی تاسیس کن و درامد ماهانه چند برابر معلمی رو کسب کن

    • با سلام
      معمولا نیاز آموزش و پرورش به آموزگار ابتدایی بیشتر از دبیر ریاضی می باشد.

  8. سلام اگه این رشته رو تو دانشگاه آزاد یا غیر انتفاعی بخونیمم میشه وارد آموزش و پرورش شد؟

    • با سلام
      بله شما می توانید در صورت دارا بودن مدرک لیسانس و یا بالاتر رشته آموزش ابتدایی و شرایط سنی مشخص شده از طریق شرکت در آزمون استخدامی وارد آموزش و پروش شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.