خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته هوانوردی
معرفی رشته هوانوردی

معرفی رشته هوانوردی

معرفی رشته هوانوردی

[contact_info title= “معرفی رشته هوانوردی”] 

یکی از رشته های جذاب دانشگاهی رشته هوانوردی است که سه گرایش مختلف دارد و از بین داوطلبان رشته های ریاضی و تجربی دانشجو می پذیرد. این رشته علم پرواز است. مهندس این رشته در مورد طراحی، توسعه، تحلیل، ساخت ، نگهداری، استفاده و عملیات ایمنی آن و کنترل پرواز و تعمیرات و…. مطالعه می کند و توانایی لازم را کسب می کنند.

گرایش های این رشته خلبانی هواپیمای نظامی، هواپیمای غیر نظامی، هلیکوپتر، مراقبت پرواز و ناوبری هوایی است. برای “معرفی رشته هوانوردی” و آگاهی از بازار کار رشته هوانوردی و آشنایی باگرایش های هوانوردی مقاله زیر را مطالعه کنید.

معرفی گرایش های رشته هوانوردی

گرایش خلبانی:

این گرایش فقط از طریق آزمون سراسری دانشجو می پذیرد و در دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری که این دانشگاه وابسته به ارتش است. و دانش جویان این رشته از ابتدای ورود به عنوان یک دانش جوی نظامی محسوب می شوند.و به عنوان یک افسر مهندسی شناخته می شوند.

لیست دروس:

کامپیوتر و برنامه‌نویسی‌، ارتعاشات‌ عمومی‌، استاتیک‌، مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، دینامیک‌ عمومی‌، اصول‌ ایمنی‌ پرواز، الکترونیک‌ عمومی‌، آئرودینامیک‌ عمومی‌، اصول‌ هوانوردی‌، موتورهای‌ هواپیما، سیستم‌های‌ الکتریکی‌ و الکترونیکی‌ هواپیما، ناوبری‌ هوائی‌، هواشناسی‌، فیزیولوژی‌ هوائی‌،قوانین‌ و مقررات‌ هوانوردی‌، مقاومت‌ مصالح‌۲- مبانی‌ مدیریت‌ و تحقیق‌ در عملیات‌، ایرودینامیک‌ سیالات‌ تراکم‌پذیر،انتقال‌ حرارت‌ عمومی‌، مکانیک‌ پرواز کاربردی‌، زبان‌ تخصصی‌، پرواز اولیه‌، پرواز پایه‌، پرواز پیشرفته‌ نظامی‌، پرواز تخصصی‌ نظامی‌.

گرایش مراقبت پرواز:

این گرایش ازحساسیت بالایی برخوردار است و متخصصان برج مراقبت را پرورش می دهند. آن ها وظیفه دارند دستورات لازم از قبیل وزش باد، هدایت و گردش و فرود و کاهش و یا افزایش سرعت رابا توجه به هواپیماهای دیگر به خلبان تحت نظر خود بازگو کند. و اطلاعات لازم را به خلبان دهند. تا تداخلی درحرکت آن ها پیش نیاید و در ایمنی کامل به مقصد برسند.

لیست دروس:

مبانی‌ مهندسی‌ برق‌، مکانیک‌، نقشه‌کشی‌ و نقشه‌خوانی‌ هوانوردی‌، الکترونیک‌ عمومی‌، سیستم‌های‌ کمک‌ ناوبری‌، ناوبری‌، هواشناسی‌ عمومی‌، سرویس‌ هواشناسی،‌ هوانوردی‌، مکانیک‌ پرواز، زبان‌ تخصصی‌، فرودگاه‌ها، حقوق‌ هواپیمایی‌، مبانی‌ مدیریت‌، اصول‌ مخابرات‌، اصول‌ رادار، کاربرد کامپیوتر و اتوماسیون‌ در مراقبت‌ پرواز، آمار و احتمالات‌ مهندسی‌، مراقبت‌ هوانوردی‌ و طرح‌ پرواز، سرویس‌های‌ ترافیک‌ هوایی‌، سرویس‌های‌ اطلاعاتی‌ هوانوردی‌، دستورالعمل‌های‌ ناوبری‌ و مراقبت‌ پرواز،  کنترل‌ تقرب‌ و ارتفاع‌سنجی‌، برج‌ کنترل‌ ، دستورالعمل‌های‌ کنترل‌ هواپیما به‌ وسیله‌ رادار، آموزش‌ عملی‌ رادار، تجسس‌ و نجات‌، بررسی‌ سوانح‌، طراحی‌ دستورالعمل‌های ‌پرواز، عملیات‌ هواپیمایی‌، صلاحیت‌ پرواز، سیستم‌ ناوبری‌، ارتباطات‌ و نظارت‌ ماهواره‌ای‌، روش‌ تدریس‌ هواپیمایی‌، سیمولاتور برج‌ کنترل‌، سیمولاتور کنترل‌ منطقه‌ای‌، سیمولاتور تقرب‌ پرواز

گرایش ناوبری هوایی:

یکی از عوامل موفقیت وجود ایمنی در پرواز است این مهم لازم به وجود فردی است که قبل از پرواز مسئولیت تهیه و طراحی نقشه مسیر پرواز را بر عهده داشته باشد.و مشخص کند که لازم است هواپیما در چه ارتفاعی با چه سرعتی حرکت نماید و در صورت لزوم با وجود ابرهای باران زا مسیر پرواز را تغییر داده و مسیر جدیدی پیشنهاد دهد.

به عبارت ساده تر این فرد خلبان دوم پرواز است. البته تمام هواپیماها ناوبر ندارند. وجود ناوبر قدرت مانوردر پرواز را بالا می برد حتی توانایی پرواز در هوای نامناسب را نیز برا ی خلبان ممکن می سازد. با توجه به قبولی های سال گذشته میانگین رتبه قبولی این رشته در تهران ۳۷۰۰ است. با توجه به تغییرات ظرفیت پذیرش درکنکورهرسال، انتخاب رشته دستی توسط مشاور حرفه ای احتمال قبولی در رشته های بهتر را افزایش می دهد.

توانمندی و ویژگی های لازم برای رشته هوانوردی

معرفی رشته هوانوردی

از مهم ترین عواملی که باعث آرامش خلبان در حین پرواز می‌شود صحبت کردن و مراقبت پرواز در برج کنترل فرودگاه است زیرا اگر هوا خوب نباشد دچار اضطراب و هیجان می‌شود و مسئول پرواز می تواند به او آرامش دهد و از شرایط آگاهش کند تا هواپیما با ایمنی بر زمین بنشیند. همینطور موقع پرواز باید به زبان انگلیسی تسلط داشته باشد تا با کلمات انگلیسی صحبت کنند و خلبان هم باید زبان انگلیسی بلد باشند تا پاسخ ارائه دهند. صحبت کردن با میکروفون یک توانایی است و مراقبت پرواز باید این توانایی را داشته باشد چون تحت هر شرایطی لازم است که اطلاعات را در اختیار خلبان ها بگذارد.

همچنین این افراد باید شرایط جسمی مناسبی داشته باشند تا بتوانند در این رشته وارد شوند و تحصیل کنند. به طور مثال این افراد به ویژگی‌های فیزیکی یا توانمندی و همچنین بیماری و سایر ویژگی های لازم را داشته باشند. این افراد باید ۲۰ سال حداکثر سن داشته باشند تا بتوانند در رشته مراقبت پرواز تحصیل کنند و اگر خدمات سربازی خود را انجام نداده باشند حداکثر ۲۲ سال می توانند داشته باشند یا ۲۴ سال و باید در درس ریاضی و زبان قوی باشد و دارای سرعت عمل و مهارت و قدرت تجزیه و تحلیل باشد در شرایط بحرانی به خوبی ایفای نقش کند.

حساسیت حرفه مراقبت پرواز

در همه مراحل پرواز از وقتی که موتور هواپیما در فرودگاه روشن می شود و موقع خاموش شدن در فرودگاه مقصد هواپیما به خصوص در پروازهای کور لحظه به لحظه کنترل می شود. این کنترل با هوشیاری و دقت عمل و سرعت انجام می‌شود. طبق تحقیقاتی که در سازمان جهانی کار روی حرفه ها و تخصص ها انجام شده است این رشته یک رشته حساس شناخته شده است.

بازار کار رشته هوانوردی

فرصت‌های شغلی این رشته هوانوردی مثل بیشتر رشته‌های دانشگاه علوم و فنون هوایی شهید ستاری است. در صنعت هوانوردی خلبان‌ها و کمک خلبان‌ها می توانند در بیشتر زمینه هایی که به هدایت هواپیما مربوط می شود مشغول به کار شوند. بیشتر خلبان‌ها از شغل و درآمدشان راضی هستند و بیشترین حقوق ها توسط شرکت‌های معروف و بزرگ به خلبان‌ها داده می‌شود.

مشاوران تحصیلی مرکز الو مشاوره در خدمت شما هستند تا در مورد “معرفی رشته هوانوردی” و گرایش های این رشته اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار داده و با معرفی رشته هوانوردی به صورت کامل به شما کمک کنند برای آینده تحصیلی و شغلی خود تصمیم درستی بگیرید. سایر مطالب پیشنهادی:

معرفی رشته مهدسی عمران
معرفی رشته مهدسی مکانیک
معرفی رشته مهندسی برق
معرفی رشته مهندسی کامپیوتر

[contact_info title= “معرفی رشته هوانوردی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.