خانه / مشاوره روانشناسی / راههای درمان وسواس فکری شدید-۵راه درمان وسواس فکری
راههای درمان وسواس فکری شدید

راههای درمان وسواس فکری شدید-۵راه درمان وسواس فکری

[contact_info title= “راههای درمان وسواس فکری شدید-۵راه درمان وسواس فکری”]

در این مقاله قصد داریم تا در مورد وسواس فکری و راههای درمان وسواس فکری شدید صحبت کنیم.وسواس فکری در واقع شامل افکاری می شود که بطور تکرار شونده و ناخواسته به ذهن ما خطور میکند، و فرد هر چه تلاش و سعی میکند که این افکار را از خود دور کند و بیرون اندازد، موفق به این عمل نمی شود.

وسواس فکری شدید باعث بروز مشکلات بسیار شده و در زندگی روزمره فرد اختلال ایجاد میکند.در ادامه به پیامدهای این مدل وسواس و البته راه کارهای درمان این اختلال روانی-ذهنی را خواهیم پرداخت.

انواع وسواس فکری وعملی شدید:

بهتره ابتدا در مورد انواع وسواس فکری برای شما توضیح بدهیم،  به خاطر اینکه خیلی از شماعلائم ونشانه های وسواس فکری را دارید و نمی توانید اسم این ناراحتی و رنجی که متحمل آن هستید چیست.

یکی ازانواع وسواس فکری، بعد ازشستشو هست که مشخصا کسی که بسیاربه تمیزی اهمیت می‌دهد بیش از حد رنج می برد، این دسته از افراد همیشه به این فکر میکنند که دست هایشان تمیز نشده یا لباس و.. که در برخی موارد برای اینکه اطرافیان و خانواده تایید کنند، مدام از آنها سوال میپرسند.

یا مثلا وقتی از خانه بیرون می آیند، به این فکر میکنند که آیا در خانه را قفل کرده اند یا خیر که حتی این فکر و وسواس بقدری قدرتمند است، که فرد مسافت زیادی را برمی گردد تا مطمن شود.

برخی دیگر ازمدل وسواس فکری، توجه بسیار به نظم و تقارن است، یعنی فرد وسواس بسیاری در چینش متقارن کتاب ها در قفسه کتاب دارد و حتما باید از بزرگ به کوچیک چیده شده باشند، یا حتما باید همه چی منظم و سر جای خود قرار گیرد.

عدم اتفاق این موارد باعث اذیت فرد و درگیر شدن ذهنش خواهد شد.

نوع دیگر از وسواس، وسواس مذهبی است؛ یعنی فرد ناسزا و توهین به مقدسات و یا حتی خدا از ذهنش میگذرد که ناخواسته و غیر قابل کنترل از جانب فرد است.

وسواس آسیب زدن به دیگران

این گروه از افراد دائما نگرانند که با اعمال خود باعث توهین و یا آسیب زدن به دیگران شوند و گاهی خود را مسئول اتفاقات ناگوار که برای اطرافیان می افتد، می دانند.

وسواس جنسی

بیمار در مورد داشتن هر نوع ارتباط و تماسی حتی با اعضای خانواده خود دچار وسواس می شود.

حالا سوالی که پیش می آید و البته دلیل اینکه شما در این صفحه هستید این است که، راههای درمان وسواس فکری شدید و درمان قطعی وسواس فکری شدید چیست؟

پاسخ این سوال را در پاراگراف های بعدی داده ایم.

راههای درمان وسواس فکری شدید

 راههای درمان وسواس فکری شدید:

قطعا برای درمان بسیاری از اختلالات روانی و ذهنی، نیاز به همراهی خود فرد و خانواده و اطرافیان وی می باشد. و البته که روش های دارویی و رفتاری مختلفی وجود دارد و تشخیص اینکه کدام برای شما مناسب و موثرتر است را روانپزشک و روانشاس باید نظر دهد.اما ما تمام روش های موثر را جهت اطلاع و آگاهی شما بیان میکنیم.

روش روان درمانی:

یکی از روش های درمانی که به بهبود فرد کمک می کند، روان درمانی است که توسط درمانگر یا روانشناس بالینی انجام می شود. در این روش درمانگر شرایطی مشابه برای ایجاد وسواس در بیمار فراهم می کند و از فرد خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد، در این موقعیت فرد دچار استرس شدید می شود. برای کاهش استرس و کمک به پروسه درمان معمولا روانپزشک دارویی به بیمار تجویز می کند.

توقف فکر:

هنگامی که فرد وسواسی با موقعیتی روبرو می‌شود که تفکر یا عمل وسواسی را فرا می‌خواند، فرد می‌تواند تفکر وسواسی خود را کاهش دهد، یعنی خود را سرگرم کاری کند و یا مثلا آستین لباس خود را بکشد و به خود تلنگر بزند.

درمان وسواس با دستگاه RTMS:

این دستگاه می تواند با تحریک قسمت هایی از مغز که منجر به وسواس شده است نسبت به درمان اقدام کند، البته هزینه جلسات این نوع از درمان بسیار بالاست، در برخی موارد روش های درمان دیگر موثر تر واقع شده است.

درمان دارویی:

برخی نسبت به درمان دارویی، گارد دارند البته شاید در برخی موارد نیز حق با آنها باشد زیرا عوارض داروها، بخصوص داروهایی که برای مشکلات روانی استفاده می شود بسیار بالاست، اما در شرایطی خاص حتما نیاز به مصرف دارو هست.

داروهای مختلفی وجود دارد که حتما باید توسط متخصص تجویز و مصرف شود.

راه مواجهه با اتفاق و عدم پاسخ به رفتار:

این روش به این صورت است که شما هنگام مواجهه با اتفاقی که شمارا دچار وسواس میکند، به آن توجهی نباید کنید و اتفاقا خود را بطور عمدی با آن مواجهه کنید و واکنش و عکس العملی نشان ندهید.

شاید اوایل شما دچار اضطراب و استرس شدید شوید ولی به مرور زمان از حساسیت شما کاسته شده و وسواس کمتری نسبت به عمل نشان خواهید داد.

نتیجه گیری:

وسواس فکری و عملی پیامدهای ناگواری دارد، بطوری که می تواند زندگی روزمره شمارا مختل کند.ما در این مقاله به برخی از شایع ترین انواع وسواس فکری و عملی پرداختیم، راه درمان وسواس فکری را نام بردیم.شما برای اینکه بدانید و آگاه شوید که دچار این اختلال شده اید حتما باید با مشاور و روانپزشک صحبت کنید و او بهترین درمان را به شما پیشنهاد دهد.

سوالات متداول

انواع وسواس فکری وعملی شدید چیست؟

بهتره ابتدا در مورد انواع وسواس فکری برای شما توضیح بدهیم، به خاطر اینکه خیلی از شماعلائم ونشانه های وسواس فکری را دارید و نمی توانید اسم این ناراحتی و رنجی که متحمل آن هستید چیست. یکی ازانواع وسواس فکری، بعد ازشستشو هست که مشخصا کسی که بسیاربه تمیزی اهمیت می‌دهد بیش از حد رنج می برد، این دسته از افراد همیشه به این فکر میکنند که دست هایشان تمیز نشده یا لباس و.. که در برخی موارد برای اینکه اطرافیان و خانواده تایید کنند، مدام از آنها سوال میپرسند. یا مثلا وقتی از خانه بیرون می آیند، به این فکر میکنند که آیا در خانه را قفل کرده اند یا خیر که حتی این فکر و وسواس بقدری قدرتمند است، که فرد مسافت زیادی را برمی گردد تا مطمن شود.

راههای درمان وسواس فکری شدید کدامند؟

روش روان درمانی، توقف فکر، درمان وسواس با دستگاه RTMTدرمان دارویی، راه مواجهه با اتفاق و عدم پاسخ به رفتار

[contact_info title= “راههای درمان وسواس فکری شدید-۵راه درمان وسواس فکری”]

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.