خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / راه های ترک خود ارضایی
اعتیاد به خودارضایی

راه های ترک خود ارضایی

از دیدگاه برخی پزشکان خودارضایی نوعی اختلال روانی یا وسواس فکری بوده و در مقابل برخی خودارضایی را فعالیتی طبیعی و شخصی در خصوص برآورده کردن نیاز های جنسی و کسب رضایت جنسی می دانند.

در این مقاله، قصد داریم به بررسی و تحلیل مسئله ترک خود ارضایی بپردازیم. به خاطر داشته باشید از دلایل انجام عمل خودارضایی می توانیم به استرس ،اضطراب،نیاز جنسی و نداشتن شریک جنسی اشاره کنیم که جهت ترک آن باید تمامی عوامل بررسی و به صورت کامل کنار گذاشته شوند.

متاسفانه اختلافات زیادی در خصوص عوارض خود ارضایی وجود داشته که پزشکان و محققان بر سر آن ها اختلاف نظر دارند اما یکی از تبعات خودارضایی در طولانی مدت، عدم توانایی داشتن یک رابطه جنسی سالم می باشد که این موضوع اهمیت زیادی در روابط شخصی افراد دارد.

جهت دریافت مشاوره ترک خودارضایی می توانید با مشاورین مجموعه ما تماس بگیرید.

[contact_info title= ” ترک خود ارضایی-۴راه قطعی ترک خود ارضایی”]

اعتیاد به خودارضایی

همانطور که در بالا اشاره کردیم ،برخی واژه اعتیاد را برای عمل خود ارضایی زیاد می دانند و معتقدند که جز دسته بندی اعتیاد نمی تواند جای بگیرد و تنها یک رفتار وسواسی است .

و التبه نشانه های که اختلال روانی را نیز ندارد و محققان اعتقاد دارند که خود ارضایی که عادت و رفتار بد است که باعث بروز مشکلات جسمی و روانی می شود.

اعتیاد به خودارضایی

خود ارضایی مشکلات زیر را برای فرد ایجاد می کند؛

۱.احساس گناه و پشیمانی 

۲.عدم تمرکز 

۳.دوری از جمع

۵.ایجاد مشکل زودانزالی

۶.از دست دادن اعتماد به نفس

۷.ایجاد مشکل هنگام برقراری رابطه جنسی

راه های ترک خود ارضایی

راه های ترک خود ارضایی

برای اینکه بتوانیم یک عادت بد را کنار گذاشته و به صورت کامل ترک کنیم، در اولین گام باید ذهن خود را از موضوع مربوطه دور ساخته و عادت های خوب را جایگزین آن نماییم.

دومین و مهم ترین گام دور شدن از محیط و شرایطی است که باعث می شود تا ما تمایل به انجام خودارضایی داشته باشیم، به عنوان مثال؛ بهتر است در یک محیط بسته تنها نباشید و یا فیلم هایی که باعث تحریک نیاز جنسی می شوند را تماشا نکنید.

همچنین می توانید جهت ترک خودارضایی روش های زیر را نیز انتخاب نمایید؛

… ورزش کردن

ورزش تنش‌های شما را کاهش و باعث ایجاد احساس خوشحالی و سرزندگی در شما می شود. به عنوان مثال؛ یوگا روش مناسبی برای آرامش و رفع احساسات بد و ناگهانی است.

… سرگرم کردن خود

مواقعی که تنها هستید یا فکرتان سمت خود ارضایی می رود حتما باید ،خود و فکرتان را درگیر مسائل دیگر کنید.

انقدر درگیر کاری شوید که فراموش کنید قرار بود چه عملی را انجام دهید.

هدف و برنامه داشته باشید

چون خود ارضایی مکرر از شما وقت بسیاری می گیرد و علاوه بر وقت ذهن شما را نیز درگیر می سازد و در نهایت باعث عدم تمرکز هنگام انجام کارهای روزمره خواهد شد. داشتن برنامه ریزی و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت باعث می شود تا شما انگیزه بیش تری برای پیگیری امور رومزره خود داشته باشید. 

بعد از یک مدت حتی ذهنتان نیز به سمت خود ارضایی نمی رود.

… ندیدن فیلم های پورن

دیدن فیلم های پورن باعث تحریک شما می شود و نیاز کاذبی را برای شما ایجاد می کند که در این مواقع اندام های جنسی و هورمون های جنسی فعال و درد سراغ شما می آید که برای رفع درد و تخلیه خود عمل خود ارضایی را انجام می دهید.

فیلم های پورن علاوه بر اینکه شما را تحریک می کنند، به دلیل غیر واقعی بودن سطح انتظار، توقع و ذهنیت شما از رابطه جنسی را تغییر داده که این موضوع در آینده باعث ایجاد مشکلات زیادی میان شما و شریک جنسی شما می شود.

داروی ترک خود ارضایی

داروی ترک خود ارضایی

برای ترک خودارضایی، ممکن است از چندین دسته دارویی استفاده شود. اما لازم به ذکر است که درمان ترک خودارضایی معمولاً به صورت ترکیبی از داروها و روش‌های روانشناختی انجام می‌شود.

در زیر، به برخی از داروهای استفاده شده در درمان ترک خودارضایی اشاره کرده ایم؛

۱. مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRI): مانند فلوکستین (Fluoxetine)، سرترالین (Sertraline) و پاروکستین (Paroxetine).

این داروها به منظور افزایش سطح سروتونین در مغز استفاده می‌شوند و می‌توانند در کاهش اشتیاق و نیاز به خودارضایی کمک کنند.

۲. داروهای ضدانگستناجی (Antiandrogens): به عنوان مثال، آسپیرنون (Cyproterone Acetate) و لوپراماید (Leuprolide).

این داروها در کاهش سطح هورمون‌های جنسی مردانه مانند تستوسترون کمک می‌کنند و می‌توانند به کنترل خشونت جنسی و خودارضایی کمک نمایند.

داروی ترک خود ارضایی

۳. داروهای ضداضطراب (Anxiolytics): به عنوان مثال، دیازپام (Diazepam) و الپرازولام (Alprazolam).

این داروها به عنوان ضداضطراب و آرامبخش عمل کرده و می‌توانند به کاهش استرس و اضطراب مرتبط با ترک خودارضایی کمک کنند.

۴. داروهای استیمولانت (Stimulants): برخی از داروهای استیمولانت مانند متیل‌فنیدات (Methylphenidate) و آمفتامین‌ها به عنوان درمان‌های پشتیبانی استفاده می‌شوند.

این داروها معمولاً برای کاهش نشانه‌های اختلال نقص توجه/بیش‌فعالی استفاده می‌شوند و ممکن است در کنترل رفتارهای جنسی ضروری باشند.

به خاطر داشته باشید که تجویز و استفاده از داروها در ترک خودارضایی باید توسط متخصص بهداشت روانی یا پزشک صورت گیرد.

همچنین، هر فرد و شرایط درمانی ممکن است نیازهای مختلفی داشته باشد، بنابراین درمان باید به صورت شخصی‌سازی شده و با توجه به نیازهای هر فرد صورت بگیرد.

[contact_info title= ” ترک خود ارضایی-۴راه قطعی ترک خود ارضایی”]

در آخر

ترک خودارضایی یک مسئله پیچیده است که به عوامل فردی، فرهنگی، و اجتماعی وابسته است. در حین بررسی این موضوع، متوجه شده ایم که دلایل ترک خودارضایی و تأثیرات آن بر فرد و روابطش متنوع بوده و بستگی به شرایط فردی دارند.

برای برخی افراد، ترک خودارضایی می‌تواند به بهبود در جنبه‌های مختلف زندگی فردی، افزایش تمرکز و انرژی، و تقویت روابط شخصی منجر شود. اما برای دیگران، ترک خودارضایی ممکن است باعث افزایش تنش جنسی، کاهش رضایت جنسی، یا ایجاد احساسات منفی نظیر ناراحتی یا نارسایی شخصی شود.

به خاطر داشته باشید، ترک خودارضایی یک تصمیم شخصی است که باید با دقت و با توجه به نیازها و ارزش‌های فردی اتخاذ شود. 

در نهایت، هر فرد باید این تصمیم را با دقت و با استناد به اطلاعات علمی و شخصی خود گرفته و در صورت داشتن نگرش منفی نسبت به خودارضایی یا ترک آن، بهتر است با مشاورین مجموعه ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را در یک مکالمه کاملا خصوص محرمانه به شما ارائه دهند.

سوالات متداول 

۱ـ آیا ترک خودارضایی باعث مشکلات جسمی یا روحی می‌شود؟

ترک خودارضایی در اکثر موارد برای افراد بدون مشکلات جسمی , روحی، مشکلی ایجاد نمی‌کند. در واقع، برخی افراد این فعالیت را برای کاهش استرس، بهبود خواب، افزایش خودآگاهی جنسی و تجربه لذت جنسی انجام می‌دهند. با این حال، اگر به هر دلیلی احساس ناراحتی، استرس یا مشکلات جسمی دارید، مشاوره از یک متخصص بهداشت جنسی می‌تواند مفید باشد.

۲_ آیا ترک خودارضایی باعث افزایش میزان نیاز به رابطه جنسی با شریک زندگی یا پارتنر می‌شود؟

ترک خودارضایی می‌تواند برای برخی افراد تجربه جنسی مثبتی باشد و به آنها کمک کند تا لذت جنسی خود را بشناسند و نیازهای جنسی خود را برطرف کنند. مهم است که در این زمینه با شریک خود صحبت کنید و نیازها و ترجیحات همدیگر را بشناسید.

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.