خانه / مشاوره روانشناسی / دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج

دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج

دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج
دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج
[contact_info title= “دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج”] 

صاحب نظران معتقدند خانواده از نخستین نظام های نهادی عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی های حیاتی و عاطفی انسان و بقای جامعه ضرورت تام دارد. روابط مناسب در جامعه بر اساس روابط مناسب درخانواده شکل می گیرد و هر اندازه روابط درون خانواده مناسب تر باشد، خانواده و به تبع آن جامعه از ثبات و استحکام بیش تری برخوردار است .

زوجین در اوایل ازدواج بیشتر سعی می کنند که برای بودن کنار یکدیگر برنامه ریزی کنند مثلا بیشتر به سینما می روند ، بیشتر آخر هفته ها به مکان های تفریحی و مسافرت می روند ، بدون دلیل یکدیگر را غافل گیر می کنند و بی بهانه برای یکدیگر کادو می خرند ، برای خوشحال کردن طرف مقابلشان در مناسبت های مختلف برنامه ریزی می کنند و سعی می کنند که موجبات خوشحالی طرف مقابل را فراهم کنند.

اما سوال اینجاست که چه اتفاقی می افتد که پس از گذشت چندسال از زندگی زوجین  رابطه کنونی دیگر حس و حال رابطه قبل را ندارد ؟ و حال احساس می شود که یکنواختی بر روی فضای زندگی حاکم شده است و دیگر وقتی برای یکدیگر ندارند. گاهی این مسئله تاجایی پیش می رود که حتی طرفین رابطه تاچند روز با یکدیگر صحبت نمی کنند این مشکلات، روز به روز، بیشتر و عمیق تر شده و به تبع آن فاصله زن و مرد افزایش مییابد؛ در پی آن مهارت و مدیریت کنترل زندگی و اختلافات ضعیف تر میشود؛ تاجایی که اختلافات به حدی میرسد که زن و مرد توان تحمل یکدیگر را نخواهند داشت وطلاق عاطفی بوجود می آید که در مواقعی به طلاق قانونی می انجامد.

طلاق عاطفی چیست؟

طلاق عاطفی اولین مرحله در فرایند طلاق است و بیانگر رابطه زناشویی رو به زوالی است که احساس بیگانگی جایگزین آن می شود.زن و شوهر اگر چه ممکن است با هم بودن را مانند یک گروه اجتماعی ادامه دهند، اما جاذبه و اعتماد آن ها نسبت به یکدیگر از بین رفته است. طلاق عاطفی به عنوان انتخابی نفرت انگیز بین تسلیم و نفرت از خود و تسلط و نفرت از خود تجربه می شود، که در آن هر یک از زن و شوهر، به دلیل احساس غمگینی و نا امیدی، دیگری را آزار می دهند.

طلاق عاطفی متضمن فقدان اعتماد، احترام و محبت به یکدیگر است؛ همسران به جای حمایت از همدیگر در جهت آزار وناکامی و تنزل عزت نفس یکدیگر عمل می نمایند، و هر یک به دنبال یافتن دلیلی برای اثبات عیب و کوتاهی و طرد دیگری هستند.طلاق عاطفی، فاصله عاطفی مشخص و آشکار میان همسرانی است که هر دو ناپخته هستند، هر چند یکی از آن ها ممکناست این ناپختگی را تأیید کند و دیگری با ابزار اعمال مسئولانه مفرط، چنین چیزی را انکار می کنند.

عوامل موثر بر بروز طلاق عاطفی میان زوجین در خانواده

طلاق عاطفی ، پدیده ای یک بعدی نیست و هر پژوهشگری از منظر خود به یکسری از عوامل موثر پرداخته است. اما از به طور کلی عوامل موثر شامل:

  • سبک های دلبستگی نا ایمن و مشکل در تنظیم عواطف و هیجانات که از بدرفتاری در کودکی نشات می گیرد.
  • یکی از علل ایجاد و استمرار مشکلات عاطفی در میان زوجین، ضعف مهارتهای زندگی است. مهارتهای زندگی شامل توانایی هایی است که فرد را برای مقابله مؤثر و پرداختن به کشمکشها و موقعیتهای زندگی یاری میکند ، این توانایی ها فرد را قادر میسازد تا در رابطه با سایر انسانها، جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت جسمانی و روانی خود را تأمین کند.
  • کاهش روابط خانوادگی و فامیلی یا نداشتن مهارتهای زندگی بین فامیلها را یکی از علل طلاق عاطفی است به عنوان مثال خانواده شوهر با عروس رابطه خوبی ندارند و با گذشت زمان روابط بین فامیل سرد می شود که این مسأله به پدیدآمدن طلاق عاطفی کمک می کند.
  • تفاوتهای فرهنگی به عنوان علت دیگر طلاق عاطفی است. ازدواجهای احساسی و هیجانی در جامعه کنونی افزایش یافته است که منجر به طلاق عاطفی می شود؛ به طوری که پسر با مشاهده یک موضوع مورد علاقه در دختر با او ازدواج کرده و به هیچ مساله دیگری توجه نکرده است و بطور کلی تفاوتهای فرهنگی، تحصیلی، خانوادگی باعث فاصله گرفتن آنها از یکدیگر و سرد شدن روابط خانوادگی و در نهایت طلاق عاطفی می شود .
  • کمرنگ شدن ایمان و اعتقادات مذهبی نیز چاشنی قضیه طلاق عاطفی است؛ به طوری که افراد روابط خارج از محدوده خانواده دارند و در نتیجه آمار طلاق افزایش یافته و زمینه بروز آسیب های دیگر را فراهم می کند .
  • طلاق عاطفی ممکن است در رابطه ای به وجود آید که در آن تفاوت های آشکار کمی وجود دارد و همسران به راحتی در کنار هم زندگی می کنند، اما در احساس تشخصی یکدیگر شریک نیستند. از سوی دیگر، طلاق عاطفی،رابطه ای را توصیف می کند که در آن همسران درمحیط های اجتماعی، خوب و صمیمی به نظر می رسند، ولی در خلوت قادر به تحمل یکدیگر نیستند .بنابراین در طلاق عاطفی، زوجین فقط زیر یک سقف زندگی می کنند؛در حالی که ارتباطات بین آن ها کاملاًقطع شده یابدون میل و رضایت است .
  • از دیگر دلایل بروز طلاق عاطفی را می توان به تفاوت های شخصیتی،وجود اختلال شخصیت در یکی از طرفین رابطه، عدم وجود مهارت های عشق ورزیدن در حداقل یکی از دو نفر، فقر و فشار اقتصادی، ازدواج بدون آگاهی و شناخت خصوصا در سنین پایین و عدم انطباق جنسی نسبت داد.
  •  بین تحصیلات زوجین و طلاق عاطفی زوجین رابطه وجود دارد
  • محبت بیش از اندازه یکی از زوجین به فرزندان باعث ایجاد سردی در روابط می گردد و این به این خاطر است که زن و شوهر بیشتر توجه عاطفی خود را معطوف به فرزندان می کنند وکمتر به نیازهای عاطفی و معنوی خود بها می دهند.
  • اهمیت ندادن به وضعیت ظاهر از نظر جسمانی و لباس پوشیدن :به این دلیل که انسان موجودی است زیبا پسند و دوست دارد که از هرچیزی زیبا ترین را داشته باشد تحمل همسری با ظاهر غیر زیبا چه از نظر ظاهری و چه از نظر لباس پوشیدن موجب نوعی سردی در روابط می شود. خیلی از خانم ها و آقایان به این مسئله بی توجه هستند و اهمیت زیادی به این مسئله نمی دهند به این صورت که پس از گذشت چندسال از زندگی مشترک اصلا به وضعیت ظاهر خود رسیدگی نمی کنند و لباس هایی که ظاهر را نازیبا نشان می دهد می پوشند و از عطر و ادکلن برای خوشبوشدن استفاده نمی کنند که همین امر موجب می شود که زوجین پس از گذشت چندسال دیگر علاقه ای به برقراری را بطه بایکدیگر نداشته باشند.

[contact_info title= “دلایل کاهش عشق وعلاقه دربین زوجین پس از ازدواج”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.