خانه / مشاوره خانواده / مشاوره جنسی / روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟
روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است

روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟

قرص‌های اورژانسی یا قرص‌های ضد بارداری بعد از رابطه جنسی برای جلوگیری از بارداری ناخواسته استفاده می‌شوند. معمولاً این قرص‌ها حاوی هورمون‌هایی همچون لوونورژسترل و یا پروژسترون مصنوعی هستند که به طور موثر از رخداد بارداری جلوگیری می‌کنند.

این نوع قرص‌ها معمولاً باید در مدت زمان مشخصی پس از رابطه جنسی استفاده شوند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

در همین راستا تلاش کرده ایم تا در ادامه به شرح روش مصرف قرص اورژانسی و زمان مناسب مصرف قرص اورژانسی بپردازیم تا راهنمای کاملی را در اختیار شما قرار دهیم، همچنین ۳ مدل از بهترین قرص های اورژانسی را نیز معرفی کرده ایم.

البته، برای اطمینان جهت استفاده صحیح از قرص‌های اورژانسی و بررسی موارد مناسب برای شما، بهتر است با یک پزشک مشورت کنید، به همین خاطر می توانید در صورت عدم دسترسی به پزشک با مشاورین مجموعه ما تماس بگیرید تا راهنمایی های لازم را به شما ارائه دهند.

[contact_info title= “5 روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟”]

انواع قرص های ضد بارداری اورژانسی

قرص های اورژانسی همواره به دو صورت دوتایی و تکی می باشند، قرص های تکی شامل ۱.۵ میلی گرم و قرص های ضد بارداری دوتایی ۰.۷۵ میلی گرمی می باشند.

تفاوت عمده قرص های تکی و دوتایی در زمان مصرف آن ها است.

بدین صورت که قرص های تکی را باید بلافاصله بعد از رابطه جنسی مصرف کنید تا میزان اثربخشی آن به بالای ۹۵ درصد برسد ولی قرص های دوتایی اورژانسی را باید یک عدد را بلافاصله بعد از رابطه و دومی را ۱۲ ساعت بعد مصرف کنید.انواع قرص های ضد بارداری اورژانسی

۱.قرص لوونورژسترل

این نوع قرص که با نام های لونژیل و یا اووسیز نیز معروف است، دارای نوع تکی با دوز ۱.۵ میلی گرم و نوع دوتایی ۰.۷۵ میلی گرم می باشد.

این مدل از قرص های ضد بارداری اورژانسی جز دسته قرص های هورمونی می باشند و باعث جلوگیری از آزاد شدن تخمک ها و ضخیم تر شدن مخاط دهانه رحم خواهند شد.

طبق نظر پژوهشگران مختلف، اثر گذاری این نوع از قرص ها می تواند بین ۳ تا ۵ روز پس از رابطه جنسی محافظت نشده باشد، اما بسیاری توصیه می کنند برای عملکرد بهتر و اثرگذاری بالای ۹۵ درصدی این نوع از قرص ها بهتر است، بلافاصله بعد از رابطه جنسی مصرف شود که البته دوز ۰.۷۵ میلی گرمی را باید یک عدد از آن را بعد از ۱۲ ساعت مصرف کنید.

قرص لونژیل بدون نسخه در داروخانه ها قابل دسترس می باشد، اما افرادی که مبتلا به بیماری های خاص هستند، باید پیش از مصرف قرص لونژیل با پزشک خود مشورت کنند، چرا که ممکن است این قرص برایشان خطرناک باشد.

از بیماری هایی که با قرص لونژیل تداخل دارند می توان به سرطان های مربوط به دستگاه تولید مثل، فیبروم، دیابت یا قند خون بالا، میگرن، بیماری های کبدی، بیماری های شریانی، حساسیت و آلرژی اشاره کرد.

۲.قرص اورژانسی ال دی و اچ دی

این قرص ها در اصل جزو دسته قرص های ضد بارداری اورژانسی، قرار نمی گیرند ولی در مواقع خاص با مصرف دوز بالایی از این نوع از قرص ها، می توانید به عنوان قرص ضد بارداری اورژانسی از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از قرص های ال دی و اچ دی به این صورت می باشد که، باید به صورت مرتب مصرف شود و برای جلوگیری از بارداری در طولانی مدت تاثیر گذار است.

برای جلوگیری اورژانسی و تاثیر بهتر قرص ال دی، باید بالافاصله بعد از رابطه جنسی محافظت نشده ۴ عدد و بعد از ۱۲ ساعت ۴ عدد دیگر مصرف کنید.

و نحوه مصرف قرص اچ دی نیز به این صورت است که؛ دو عدد در اولین فرصت و دو عدد بعد از ۱۲ ساعت باید مصرف شود.

این نکته رابه یاد داشته باشید که مانند قرص لوونورژسترل، اگر دارای بیماری های خاص هستید حتما در مصرف این قرص ها احتیاط کرده و از پزشک مشورت بگیرید.

۳.قرص اورژانسی الا (ella)

این قرص جزو بهترین قرص ضد بارداری اورژانسی است، و در دسته قرص های دو تایی و غیر هورمونی قرار می گیرد.

تفاوت این نوع از قرص ها با سایر موارد معرفی شده این است که، برای تهیه آن نیاز به نسخه پزشک دارید و نمی توانید این قرص را بدون نسخه مانند دیگر قرص های اورژانسی نظیر لونژیل از تمامی داروخانه ها تهیه کنید.

این دارو بر اساس گفته متخصصان تا ۵ روز بعد از رابطه جنسی محافظت نشده اثر بخش است.

حتما باید به تداخل دارویی این قرص با دارو های دیگر توجه کنید، قرص اورژانسی الا می تواند با داروهای مانند؛ فنوباربیتال، کاربامازپین، فنی‌تویین وریفامپین تداخل دارویی داشته باشد.

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

بهترین زمان مناسب مصرف قرص اورژانسی

قرص ضد بارداری اورژانسی را بلافاصله پس از رابطه جنسی محافظت نشده، مصرف کنید البته برخی معتقد هستند که این قرص ها از ۳ تا ۵ روز نیز اثر گذاری دارند اما بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی که بیشترین تاثیر را دارد، دقیقا بالافاصله و یا چند ساعت بعد از رابطه جنسی می باشد.

بهترین قرص اورژانسی

با توجه به بررسی های انجام شده و میزان اثرگذاری، بهترین نوع قرص ضدبارداری، قرص اورژانسی لونژیل بوده که هم به صورت تکی و هم دوتایی در داروخانه ها و بدون نسخه در دسترس است.

جهت مصرف این قرص باید، مراقب تداخل دارویی و البته بیماری های خاص باشید.

 عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی

عوارض قرص ضدبارداری اورژانسی

مصرف قرص‌ ضد بارداری اورژانسی عوارض جدی یا طولانی مدتی ندارد اما می‌تواند باعث مشکلاتی شود مانند:

تهوع و استفراغ

سردرد و دل درد

خونریزی

ضعف و بیحالی

حساسیت پستان ها

دردهای شکمی و لگنی

گرفتگی عضلات

تغییرات در خلق و خو

تغییر در قاعدگی بعدی

گرچه قرص‌های ضد بارداری سلامت تخمک‌ها را به خطر نمی‌اندازند اما استفاده آن ها به صورت مکرر مانند هر داروی دیگری می‌تواند به بدن زن آسیب جدی برساند، در نتیجه بهتر است یک روش پیشگیری مطمئن انتخاب کنید تا مجبور به استفاده از قرص اورژانسی مگر در شرایط خاص نباشید.

نکات مهم درباره مصرف قرص اورژانسی

نکات مهم درباره روش مصرف قرص اورژانسی

در صورتی که با گذشت ۳ تا ۴ هفته بعد از مصرف قرص اورژانسی، پریود اتفاق نیفتاد بهتر است آزمایش بارداری داده شود.

در صورتی که میزان خونریزی عادت ماهیانه شما بیشتر از ۲ تا ۳ هفته طول کشید حتما به پزشک مراجعه کنید.

با مصرف قرص اورژانسی بسته به واکنش بدن هر فرد، ممکن است یک یا چند دوره پریود نامنظم را تجربه کنید و حتی ممکن است دچار لکه بینی غیرطبیعی شوید که جای نگرانی ندارد.

هر بار مصرف قرص اورژانسی فقط برای همان رابطه‌ی جنسی است و تا ۷۲ ساعت موثر خواهد بود و در صورتی که بعد از آن شما مجدد رابطه جنسی بدون پیشگیری داشته باشید، تاثیری بر روی آن نخواهد گذاشت.

اگر بعد از مصرف قرص اورژانسی خونریزی و لکه بینی فرد بیشتر از ۲ تا ۳ هفته طول کشید و یا دردهای شدیدی داشت بهتر است به پزشک مراجعه کند زیرا ممکن است بارداری خارج از رحم رخ داده باشد.

قرص اورژانسی از ابتلا بیماری های مقاربتی جلوگیری نمی‌کند و در روابط پرخطر باید حتما از کاندوم استفاده شود تا احتمال ابتلا به بیماری‌های مقاربتی کاهش پیدا کند.

مصرف قرص اورژانسی باعث سقط جنین نمی‌شود و اگر ندانسته و با وجود بارداری استفاده شوند مشکلی برای جنین پیش نمی‌ آورد.

هنگام خارج شدن قرص از طریق استفراغ، می بایست مجدد آن را مصرف کنید زیرا جذب آن به زمان نیاز دارد.

[contact_info title= “5 روش مصرف قرص اورژانسی چگونه است؟”]

نتیجه گیری:

یکی از سریع ترین راههای جلوگیری از بارداری بعد از برقرار کردن رابطه جنسی محافظت نشده، استفاده از قرص اورژانسی می باشد.

ما در مقاله فوق انواع قرص های اورژانسی را به شما معرفی کرده و نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی به همراه عوارض آن را نیز برای شما شرح داده ایم.

در صورت داشتن سوال و مشکل جهت جلوگیری از بروز بارداری ناخواسته و گرفتن مشاوره در خصوص قرص ضد بارداری اورژانسی می توانید با کارشناس مرکز ما تماس گرفته تا راهنمایی های لازم را در اختیار شما قرار دهند.

سوالات متداول 

۱ـ آیا قرص ضد بارداری اورژانسی عوارض جانبی دارد؟

مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی ممکن است باعث بروز عوارض جانبی موقتی شود. برخی از این عوارض ممکن عبارتند از تهوع، استفراغ، خستگی، سردرد، تغییرات خونریزی میانی قاعدگی و تغییرات در الگوی قاعدگی. این عوارض معمولاً بلافاصله پس از مصرف قرص رخ می‌دهند و به طور کلی پس از چند روز بهبود می‌یابند. 

۲_ آیا قرص ضد بارداری اورژانسی می‌تواند در همه موارد مصرف شود؟

قرص ضد بارداری اورژانسی برای بسیاری از افراد امن است، اما در برخی موارد ممکن است توصیه نشود یا نیاز به مشورت پزشک داشته باشد. به‌طور کلی، این قرص‌ها برای بزرگسالان و نوجوانانی که به تازگی رابطه جنسی داشته‌اند و نگران بارداری هستند، مناسب هستند.

همچنین ببینید

درمان همجنس گرایی زنان

درمان همجنس گرایی زنان

[contact_info title= “درمان همجنس گرایی زنان”]  همجنس گرایی یعنی گرایش به داشتن رابطه جنسی با …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.