خانه / بازار کار / بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی
بازار کار رشته پزشکی - آینده شغلی

بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی

بازار کار رشته پزشکی - آینده شغلی

[contact_info title= “بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی”] 

مسلما انتخاب رشته و شغل مناسب از اصلی ترین دغدغه های داوطلبان و والدینشان است . اکثریت  دانش آموزان رشته علوم تجربی رویای پذیرفته شدن در رشته پزشکی را در سر دارند و برای رسیدن به این رشته تلاش بسیاری می کنند.  رشته پزشکی ، به علت درآمد مناسب و جایگاه اجتماعی که برخوردار است معمولا جزو اولویت های اول انتخاب رشته داوطلبان کنکور تجربی می باشد. رشته پزشکی شامل دوره های علوم پایه ، فیزیوپاتولوژی ، کارآموزی بالینی و کارورزی بالینی می‌ باشد. با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات جامعی در مورد دوره های تحصیلی ،” بازار کار رشته پزشکی” ، توانمندی ها و مهارت های مورد نیاز این رشته کسب نمایید. 

آشنایی با دوره های تحصیلی رشته پزشکی

برنامه دوره دکتری عمومی رشته پزشکی در ایران شامل چندین مرحله است که در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به یک شکل اجرا می‌شود. طول دوره پزشکی عمومی ۷ سال است.

  • دوره علوم پایه :در این مرحله ، دانشجویان بخش اول درس های عمومی و درسهای پایه را می گذرانند. هدف از این مرحله ، آموزش ساختمان بدن انسان و اعمال فیزیولوژیک و نقش آن در سلامت انسان است. دانشجویان باید در هر نیمسال تحصیلی ۲۰ واحد درسی ارائه شده از طرف دانشکده را به طور اجباری بگذرانند و حداکثر زمان مجاز برای گذراندن این مرحله ۳ سال است. در پایان این مرحله آزمون جامع علوم پایه برگزار می‌شود و قبولی در این امتحان شرط ورود به مرحله بعدی است. هر دانشجو حداکثر ۲بار می تواند در این آزمون شرکت کند.
  • فیزیوپاتولوژی: در این مرحله دانشجو پس از آموختن درس های فیزیولوژی به چگونگی عملکرد طبیعی سازمان بدن پی می برد. در این دوره از رشته پزشکی دانشجو ، فارماکولوژی را به صورت مروری کلی بر دسته های دارویی و چگونگی اثر داروها ، می گذراند. طول این دوره ۶ ماه است.       
  • کارآموزی بالینی: این دوره شامل دو مجموعه دروس نظری و کار عملی است. در برنامه عملی ، دانشجو در بالین بیمار با نشانه های بیماری به صورت مستقیم آشنا می شود. و دانشجویان به شناخت بیماری ها و علائم و راه های درمان آن آشنا می شوند. این دوره به طور مناسب حداقل ۲۰ ماه و حداکثر ۲۷ ماه است.
  • کارورزی بالینی: این مرحله از رشته پزشکی دوره انترنی نامیده می شود که در واقع نقطه عطف آموزش بالینی دانشجویان رشته پزشکی است. کارورز  به طور مستقل در مواجهه با بیماران قرار می گیرد و با به کار بستن عملی تمام آموخته ها و با انجام معاینه های بالینی و دستور آزمایشهای پاراکلینیک ، به درمان بیمار بپردازد. این فعالیت ها همگی زیر نظر استادان و دستیاران مربوطه صورت می گیرد که طول دوره آن ۱۸ ماه است.

بازار کار و وضعیت استخدام پزشکان

بازار کار و وضعیت استخدام پزشکان گاها علی رغم تصور همگان در شرایط خوبی قرار ندارد. نسبت پزشکان به بیماران در شهرهای بزرگ به حد اشباع رسیده است و صدور مجوز مطب برای پزشکان عمومی بسیار محدود شده است. تعداد زیادی از پزشکان عمومی در این شهرها بیکار بوده و یا از نظر درآمدی نیز در سطح متوسطی قرار دارند و حتی برخی به شغل های دوم نیز روی می آورند.

این در حالی است که هنوز بسیاری از شهرهای کوچک و مناطق محروم از کمبود یا فقدان پزشک رنج می برند. این موارد وضعیت نابسامان بازارکار پزشکی و توزیع نامتوازن پزشکان در ایران را نشان می دهد. لیکن پزشکان می توانند در مطب های شخصی ، بیمارستان ها و کلینیک های تخصصی دولتی و خصوصی ، وزارت بهداشت و درمان ، سازمان انتقال خون ، مدیریت و سرپرستی مراکز بهداشتی و درمانی شهری یا روستایی ، تدریس در دانشگاه ها و مراکز آموزشی و... مشغول به کار شوند.

وظایف و توانایی های رشته پزشکی

  • سلامت تن و روان برابر ضوابط مربوط به تشخیص کمیسیون پزشکی
  • خدمات رسانی به مردم از لحاظ سلامت فردی و رسیدگی به وضعیت بهداشتی مردم (علاوه بر درمان)و ایجاد حوضه ای سالم
  • مسئولیت پذیری و رعایت ضرورت در تجویز دارو
  • حفظ اسرار بیماران
  • به روز نگه داشتن دانش و اطلاعات پزشکی
  • احترام به عزت و حفظ حریم خصوصی بیماران
  • ارزیابی کافی از شرایط بیمار بر اساس تاریخچه و شرح حال اخذ شده از وی ، علایم و نشانه ها و در صورت نیاز انجام معاینات بالینی
  • مطلع کردن بیماران از واکنش ها و عوارض جانبی داروها
  • مشارکت با همکاران در مواردی که به بهترین وجه منافع بیمار حفظ گردد.

رشته پزشکی مناسب چه افرادی است؟

از جمله مشکلات رشته ی پزشکی ، طولانی بودن دوره تحصیل و طاقت فرسا بودن آن ، محروم بودن از تعطیلات و تفریحات متداول و نداشتن درآمد تا پایان دوره ی تحصیل است. مواجهه با صحنه های دلخراش مرگ ، خونریزی و جراحت های شدید ، نیز می تواند تاثیرات منفی بر روحیه دانشجویان داشته باشد. بنابراین می توان گفت که این رشته مناسب کسانی است که علاوه بر علاقه و صبر و حوصله فراوان، توانایی تطابق با شرایط سخت آن را داشته باشند. 

درآمد پزشکان چقدر است؟

همانطور که پیش تر نیز اشاره نمودیم درآمد بالا یکی از ملاک های اولیه برای انتخاب رشته پزشکی است. مسلما پزشکانی که مطب شخصی دارند درآمد بالاتری هم نسبت به پزشکان مشغول در بیمارستان ها و مراکز دولتی خواهند داشت. متوسط درآمد پزشک عمومی در در کشور ما بین ۴/۵۰۰/۰۰۰ الی ۷/۰۰۰/۰۰۰ میلیون تومان است. البته درآمد پزشکان در تخصص های مختلف با هم متفاوت است ، مثلا درآمد متخصصین جراحی بیشتر از متخصصین غیر جراحی از جمله کودکان ، داخلی و عفونی است.

لیست دانشگاه های ارائه دهنده رشته پزشکی

نام دانشگاه

دانشگاه علوم پزشکی اراکدانشگاه علوم پزشکی اردبیلدانشگاه علوم پزشکی ارومیهدانشگاه علوم پزشکی اصفهان
دانشگاه علوم پزشکی البرز – کرجدانشگاه علوم پزشکی ایراندانشگاه علوم پزشکی ایلامدانشگاه علوم پزشکی بابل
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله( عج)دانشگاه علوم پزشکی بمدانشگاه علوم پزشکی بندر عباسدانشگاه علوم پزشکی بوشهر
دانشگاه علوم پزشکی بیرجنددانشگاه علوم پزشکی تبریزدانشگاه علوم پزشکی تهراندانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور – اهواز
دانشگاه علوم پزشکی جهرمدانشگاه علوم پزشکی جیرفتدانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی – بجنورددانشگاه علوم پزشکی دزفول
دانشگاه علوم پزشکی رفسنجاندانشگاه علوم پزشکی زابلدانشگاه علوم پزشکی زاهداندانشگاه علوم پزشکی زنجان
دانشگاه علوم پزشکی سبزواردانشگاه علوم پزشکی سمناندانشگاه شاهد – تهراندانشگاه علوم پزشکی شاهرود
دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی – تهراندانشگاه علوم پزشکی شیراز
دانشگاه علوم پزشکی فسادانشگاه علوم پزشکی قزویندانشگاه علوم پزشکی قمدانشگاه علوم پزشکی کاشان
دانشگاه علوم پزشکی کردستان – سنندجدانشگاه علوم پزشکی کرماندانشگاه علوم پزشکی کرمانشاهدانشگاه علوم پزشکی گلستان – گرگان
دانشگاه علوم پزشکی گناباددانشگاه علوم پزشکی گیلان – رشتدانشگاه علوم پزشکی لرستان – خرم آباددانشگاه علوم پزشکی مازندران – ساری
دانشگاه علوم پزشکی مشهددانشگاه علوم پزشکی همداندانشگاه علوم پزشکی یاسوجدانشگاه علوم پزشکی یزد
دانشگاه علوم پزشکی آبادان

در صورت علاقه مندی به سایر مطالب مربوط به بازار کار می توانید مطالب دیگر ما را نیز مطالعه نمایید. همچنین علاوه بر مطالعه مطالب ما در این زمینه ها با کارشناسان مرکز الو مشاوره نیز تماس گرفته تا با چشمی باز و اطلاعاتی کامل اقدام به انتخاب رشته و شغل آینده خود نمایید.

بازار کار رشته دندان پزشکی
بازار کار رشته علوم آزمایشگاهی
بازار کار رشته رادیولوژی
بازار کار رشته هوشبری

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته پزشکی – آینده شغلی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

۸ نظر

  1. سلام اگه بخواییم پزشکی دانشگاه های پردیس قبول بشیم چه رتبه ترازی نیازه؟

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      برای قبولی در رشته های پزشکی دانشگاه های پردیس لازم به کسب رتبه زیر ۳ هزار می باشد.

  2. دکتر آینده

    سلام میشه همزمان با رشته پزشکی رشته حقوقم تو دانشگاه پیام نور بخونیم؟

  3. سلام .مطلب بازار کار پزشکی رو خوندم عالی بود من امسال پشت کنکوری هستم فقط خواستم اطلاعاتی هم در مرود رتبه قبولی این رشته داشته باشم.

    • با سلام.
      با توجه به تعداد رقابت و تعداد داوطلبان درخواستی رشته پزشکی پذیرش در این رشته تاب علوم تجربی نیازمند کسب رتبه برتر برای دانشگاه های روزانه زیر ۲ هزار و برای دانشگاه ازاد تراز بالای ۸ هزار مد نظر خواهد بود

  4. سلام.آیا میشه همزمان با تحصیل در رشته های پزشکی در رشته های دیگر هر تحصیل کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.