خانه / بازار کار / بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی

بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی

بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی
بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی

[contact_info title= “بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی”]

این مطلب در مورد بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی است و رشته ای است که با واژه ها سر و کار دارد و از طریق رشته علوم انسانی می توان به آن راه یافت. از اهدافی که رشته زبان و ادبیات فارسی به دنبال دارد آشنا کردن دانشجویان با متن های نظم و نثر زبان فارسی و به وجود آوردن مهارت های لازم و آموزش های مناسب اشاره کرد. در این رشته دانشجو می تواند متون فارسی را تدریس کند و یا تحت عنوان کارشناس زبان و ادبیات فارسی در بخش های علمی و فرهنگی فعالیت داشته باشد.

لیکن علاقه به زبان و ادبیات فارسی اولین شرط برای داوطلبان تحصیل در این رشته است. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی حدود ۴ سال است و تعداد ۱۴۸ واحد درسی را خواهند گذراند. این رشته در مقطع کارشناسی گرایش خاصی ندارد و دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری می توانند گرایش خاصی را که مد نظر دارند انتخاب کرده و ادامه دهند. با ما باشید تا در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتری را در زمبنه بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی در اختیارتان قرار دهیم.

آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی

در رابطه با بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی باید بگوییم که بازار کار این رشته به میزان توانمندی و قابلیت فارغ التحصیلان بستگی دارد. فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی پس از اتمام دوره تحصیل خود می توانند شغل معلمی را انتخاب کنند و یا مسئولیت های مختلفی در بخش فرهنگی جامعه ازجمله مراکزی همچون بخشداری ، فرمانداری ، شهرداری ، استانداری بر عهده گیرند. ویراستاری نیز یکی از مهارت هایی است که بازار نسبتا خوبی در آینده شغلی رشته زبان و ادبیات فارسی دارد.  همچنین  بعد از آموزش‌ و پرورش‌ ، مطبوعات‌ بهترین‌ گزینه برای‌ فعالیت‌ فارغ‌التحصیلان‌ ادبیات‌ فارسی‌ است‌.

بهترین‌ گزینه برای‌ تهیه برنامه‌ های‌ ادبی‌ رادیو و تلویزیون‌ و حوزه‌های‌ فرهنگی‌ وزارتخانه‌ های‌ مختلف‌ کشور ، فارغ‌التحصیل‌ این‌ رشته‌ است. اگر افراد خلاق و پویا هم باشند می‌توانند نویسنده‌ ، شاعر یا منتقد شوند و در مراکز چاپ‌ و نشر کتاب‌ به‌ عنوان‌ ویراستار و ناظر ادبی‌ در روند چاپ‌ کتاب‌ نقش داشته باشند. بعضا فارغ‌التحصیلان‌ با توجه‌ به‌ ذوق‌ و سلیقه‌ شان کارهای‌ جالبی انجام‌ می‌دهند که‌ از آن‌ جمله‌ می‌توان‌ به‌ شرکت‌ در تألیف‌ فرهنگ‌ های‌ مختلف‌ به‌ عنوان‌ پژوهشگر ادبی‌ و فیش‌نویس‌ علمی و انتخابی‌ دایره المعارف‌ها اشاره‌ کرد.

ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی

اگر فردی علاقمند به ادامه تحصیل در این رشته باشد می تواند بعد از دریافت مدرک کارشناسی در آزمون سراسری کارشناسی ارشد شرکت کرده و ادامه تحصیل دهد. پس از فارغ التحصیلی جذب مراکز علمی – فرهنگی کشور می شوند. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در این رشته ۲.۵ تا ۳ سال در نظر گرفته شده است.

گرایش های ارشد رشته زبان و ادبیات فارسی شامل ادبیات حماسی، ادبیات غنایی ادبیات عرفانی و ادبیات تعلیمی است که در بعضی از دانشگاه ها هم گرایش های جدیدی مثل ادبیات تطبیقی، ادبیات کودک و نوجوان و … اضافه شده است.

در مقطع دکتری نیز امکان ادامه تحصیل در رشته زبان و ادبیات فارسی وجود دارد و در بعضی دانشگاه های کشور تدریس می شود. فارغ‌ التحصیلان می توانند در مراکز علمی و پژوهشی کشور فعالیت کنند یا به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه ها به تحقیق و تدریس در دانشگاه بپردازند. در جدول زیر لیست دروس عمومی و تخصصی مقطع کارشناسی رشته زبان و  ادبیات فارسی را برای علاقه مندان به این رشته فراهم نموده ایم:

لیست دروس مقطع کارشناسی رشته زبان و ادبیات فارسی

دروس عمومی

اندیشه اسلامی۱ و ۲ – انسان در اسلام – حقوق اجتماعی و سیاسی در اسلام – فلسفه اخلاق – اخلاق اسلامی – آیین زندگی – عرفان عملی اسلام – انقلاب اسلامی ایران – آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران – اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) – تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی – تاریخی تحلیلی صدر اسلام – تاریخ امامت – تفسیر موضوعی قرآن – تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه – زبان خارجه – جمعیت و تنظیم خانواده – تربیت بدنی۱ و ۲

دروس اصلی

نظم۱ ق۱ رودکی و منوچهری – نظم۱ ق۲ فرخی و کسایی – نظم۲ ق۱ رستم و سهراب – نظم۲ ق۲ رستم و اسفندیار – نظم۲ ق۳ سی قصیده ناصرخسرو – نظم۳ ق۱ خاقانی – نظم ۳ ق ۲ مسعود سعد – نظم ۳ ق۳ نظامی – نظم ۴ ق ۱ مثنوی۱ – نظم ۴ ق ۲ مثنوی۲ – نظم ۴ ق۳ منطق الطیر – نظم ۴ ق ۴ حدیقه سنایی – نظم ۵ ق۱ بوستان سعدی – نظم۵ ق ۲ غزلیات سعدی – نظم ۵ ق۳ حافظ ۱ – نظم ۵ ق ۴ حافظ ۲ – نظم ۵ ق ۵ صائب – نثر۱ تاریخ بیهقی – نثر۲ ق۱ سیاست نامه و قابوسنامه – نثر۲ ق ۲ کشف الاسرار – نثر۳ ق۱ کلیله و دمنه۱ – نثر۳ ق۲ کلیله و دمنه۲ و۴ مقاله – نثر۳ ق۳ گلستان سعدی -نثر۴ ق۱ مرصادالعباد –  قرائت عربی ۱ و ۲ و ۳ و۴ و ۵ – قواعد عربی۱ و ۲ و ۳ و ۴ – زبان تخصصی۱ و ۲ – ادبیات معاصر نظم – ادبیات معاصر نثر – متون تفسیری – آشنایی با علوم قرآنی

دروس تخصصی

معانی و بیان ۱ و ۲ – مبانی عرفان و تصوف – تأثیر قرآن و حدیث در ادب فارسی – تاریخ ادبیات۱ و ۲ و ۳ – سبک‌شناسی۱- نظم – سبک‌شناسی۲- نثر

دروس انتخابی

غزلیات شمس – نثر ۵ ق۱ روزبهان و سهروردی – نثر۵ ق ۲ عین القضات – روش تحقیق۲ – کلیات فلسفه اسلامی – مقدمات زبان‌شناسی – انقلاب اسلامی و زمین‌های ادبی آن – انواع ادبی – آشنایی با علوم اسلامی

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه

  • علاقه به زبان و ادبیات فارسی
  • احساس لذت و حظ معنوی از خواندن و تعمق در متون
  • دلبستگی به مواریث فرهنگی و ادبی
  • احساس تعهد به پاس داشت ادبیات غنی و پرمایه فارسی

به عنوان نکته پایانی باید بگوییم که آنچه‌ امروزه در دانشگاه‌ ها به‌ عنوان‌ رشته ادبیات‌ فارسی‌ تدریس‌ می‌شود ،‌ دارای دو شاخه‌ اصلی‌ زبان‌ فارسی‌ و ادبیات‌ فارسی‌ است. در بخش‌ زبان‌ فارسی‌ مسائل‌ مربوط‌ به‌ زبان‌ شناسی‌ ، دستور زبان‌ ، اصول‌ نگارش‌ و ویرایش‌ و در بخش‌ ادبیات‌: سبک‌شناسی‌ ، نقد ادبی‌ ، انواع‌ ادبی‌ ، تاریخ‌ ادبیات‌ ، صنایع‌ ادبی‌ شامل‌ بدیع‌ ، معانی‌ و بیان‌ و عروض‌ همچنین‌ متون‌ نظم‌ و نثر کلاسیک‌ مورد بررسی‌ قرار می‌گیرد. لیکن در صورت بروز هرگونه پرسش در این زمینه می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره در تماس باشید. برای اطلاع از بازار کار سایر رشته های تحصیلی مطالب دیگر ما را نیز مطالعه نمایید:

بازار کار رشته مشاوره
بازار کار رشته آموزش ابتدایی
بازار کار رشته روانشناسی
بازار کار رشته حقوق

[banner]

[contact_info title= “بازار کار رشته زبان و ادبیات فارسی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

بازار کار رشته جغرافیا

بازار کار رشته جغرافیا

[contact_info title= “بازار کار رشته جغرافیا”]  با شنیدن واژه‌ جغرافیا،  تصوری که به ذهن  خطور …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.