خانه / مشاوره کودکان / انواع سبک های فرزند پروری
انواع سبک های فرزند پروری

انواع سبک های فرزند پروری

 

انواع سبک های فرزند پروری
انواع سبک های فرزند پروری

[contact_info title= “انواع سبک های فرزند پروری”] 

امروزه فراگیری فنون فرزند‌پروری از اصول مهم تعلیم و تربیت قلمداد می‌شود. این فنون والدین را مجهز می‌سازد تا با آرامش و بدون توسل به خشونت یا تهدید ، رفتار‌های مناسب را به کودکان خود بیاموزند. همراه با تحولات تکنولوژیک در عصر حاضر ، انفجار اطلاعات در سطح بین‌المللی و فرهنگی ، خانواده به نظم نوین و روش‌های تربیتی کار آمدتری نیاز دارد تا از یک طرف به استحکام کانون خانواده بیفزاید و از سوی دیگر بتواند شرایط قابل انعطاف و آزادی را در مناسبات خانوادگی ایجاد نماید تا فضایی آکنده از احترام ، محبت و صمیمیت در خانواده حاکم گردد.

والدین با کسب تجربیات لازم از نحوه رفتار و تربیت فرزند اول ، مهارت بیشتری را برای تعلیم و تربیت فرزندان دوم به بعد را کسب می‌کنند و گاهی نیز چنین تجربیاتی حاصل نمی‌گردد و بحران‌های خانوادگی پی در پی بروز می‌کنند. منظور از فرزند پروری و “انواع سبک های فرزند پروری” ارائه روش هایی است که والدین برای تربیت فرزندان می بایست به کار ببرند. بنابراین در ادامه این مطلب قصد داریم تا درباره روش های فرزندپروری و اهمیت دانستن مهارت های آن مطالبی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

سبک والدین مستبد

والدین مستبد معتقدند کودک ، بدون هیچ استثنایی ، باید از قوانین آن‌ها پیروی کند. این والدین به قوانین خود اصرار می‌کنند و هیچ استثنایی در اجرای آن‌ها برایشان وجود ندارد. در این سبک از سبک‌ های فرزند پروری کودک هیچ مشارکتی در تصمیم‌گیری‌ها و حل مشکلات ندارد و پیروی و چشم گفتن تنها کاری است که از او انتظار می‌رود. آن‌ها نظم را به کودک یاد نمی‌دهند ، بلکه با قوانین بدون انعطاف آن را به کودک القا می‌کند.

به عبارت دیگر، با ایجاد احساس گناه درباره اشتباهاتی که کودک مرتکب شده است ، او را از تکرار اشتباه باز می‌دارند ، اما آموزشی در کار نخواهد بود. کودک چنین والدینی احتمالا تبدیل به فردی خشمگین و پرخاشگر خواهد شد. فردی که در زندگی ، به‌جای فکر کردن درباره چگونگی انجام بهتر کارها و داشتن زندگی بهتر ، به خشمی فکر می‌کند که از والدین خود دارد.

ویژگی والدین مستبد:

  • آن‌ها مدام کودک را زیر نظر دارند و بیش از آنکه به حرف‌های کودک گوش دهند ، او را کنترل می‌کنند.
  • آن‌ها نسبت به قوانینی که در خانه وضع می‌کنند به شدت حساس و سخت‌گیرند.
  • آن‌ها به احساسات کودک اهمیت زیادی نمی‌دهند.

سبک والدین مقتدر

والدین مقتدر قوانین واضح و روشنی در خانه دارند و عواقب رعایت نکردن آن‌ها را نیز کاملا توضیح می‌دهند ، اما آن‌ها عقیده و خواسته کودک را نیز در نظر می‌گیرند. احساسات کودک برای این والدین بسیار مهم است. والدین مقتدر وقت و انرژی خود را صرف جلوگیری از وقوع مشکلات رفتاری کودک می‌کنند. آن‌ها برای آموزش کودک از روش‌های انضباطی مثبت استفاده می‌کنند. کودکان والدین مقتدر در بزرگسالی افرادی مسئولیت‌پذیر ، شاد ، موفق و تصمیم‌گیرندگانی سرآمد می‌شوند. علاوه بر این ، آن‌ها در بیان و ابراز احساسات از سایر افراد موفق‌تر خواهد بود.

ویژگی والدین مستبد:

  • والدین مقتدر به ایجاد ارتباطی سالم و موثر با کودک اهمیت زیادی می‌دهند.
  • آن‌ها برای قوانینی که در منزل وضع می‌کنند دلیل دارند و دلایل خود را هم توضیح می‌دهند.
  • آن‌ها با در نظر گرفتن احساسات کودک  قانون و مقررات وضع می‌کنند

سبک والدین سهل گیر

والدین سهل‌گیر بسیار آزاد و رها با موضوعات گوناگون برخورد می‌کنند. برای مثال ، تنها در مواقع جدی در کارهای کودک مداخله می‌کنند ، بیش از حد بخشنده هستند. این سبک والدین معمولا چندان سختگیری به خرج نمی‌دهند ، اگر کودک گریه و خواهش کند ، سریع راضی می‌شوند و در برابر خواسته کودک کوتاه می‌آیند. این والدین بیشتر نقش دوست را برای کودک ایفا می‌کنند ، آن‌ها کودک را به حرف زدن و بیان مشکلاتشان تشویق می‌کنند ، اما خوب یا بد را به آن‌ها نشان نمی‌دهند.

کودکان والدین سهل‌گیر معمولا مشکلات درسی دارند ؛ آنجا که صحبت از رعایت قوانین می‌شود ، نسبت به بقیه مشکلات رفتاری بیشتری از خود نشان می‌دهند ؛ عزت نفس پایین‌تری دارند و احتمالا بیش از سایرین ، احساس غم و ناراحتی می‌کنند. مشکلات سلامتی عمده مثل چاقی مفرط در این کودکان شیوع بیشتری دارد.

ویژگی والدین سهل گیر:

  • والدین سهل‌گیر قوانین و مقرراتی وضع می‌کنند ، اما به آن‌ها پایبند نیستند.
  • آن‌ها عواقب زیر پا گذاشتن قوانین خانه را به کودک گوشزد نمی‌کنند.
  • آن‌ها معتقدند کودک بدون مداخله والدین بهتر یاد می‌گیرد.

سبک والدین بی اعتنا

والدین بی‌اعتنا تقریبا هیچ اطلاعی ندارند که کودک در چه حالی است. تقریبا هیچ قانون و حد و مرزی ندارند و تلاشی برای راهنمایی و تربیت کودک نمی‌کنند. آن‌ها توقع دارند کودک خودش بزرگ شود و برای رفع نیازهای اساسی کودک انرژی و زمانی صرف نمی‌کنند. غفلت این والدین ممکن است عمدی نباشد و به علت سو مصرف مواد مخدر یا اختلالات روانی باشد.

همچنین ، ممکن است رفتارهای اشتباه آن‌ها ناشی از نا آگاهی درباره رشد کودک باشد. گاهی این والدین ممکن است ، در اثر کار زیاد و فشار مالی ، آنقدر احساس فرسودگی کنند که برای کودک انرژی کافی نداشته باشند. کودکان والدین بی‌اعتنا در طول زندگی با مشکلات متعددی مانند مشکلات رفتاری ، افت تحصیلی ، عزت نفس پایین و احساس نارضایتی مواجه می‌شوند.

ویژگی والدین بی اعتنا:

  • آن‌ها به درس و مشق کودک رسیدگی نمی‌کنند.
  • آن‌ها اغلب نمی‌دانند کودک کجا و با چه کسی است.
  • آن‌ها زمان اندکی با فرزندشان می‌گذرانند.

انتخاب بهترین شیوه فرزندپروری

شما به‌عنوان والدین ، باید بدانید نقش بسیار را مهمی در شکل‌گیری شخصیت کودک و موفقیت او در زندگی ایفا می‌کنید. هر پدر و مادری می‌خواهد که فرزندش بهترین عملکرد را داشته باشد و یک سبک فرزندپروری خوب می‌تواند زندگی کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع این شما هستید که کودکان را برای آینده آماده می‌کنید. از دیدگاه روانشناسی ، سبک فرزند پروری مقتدرانه بهترین انتخاب در تربیت کودک است که طی آن شما برقراری ارتباط متقابل را به فرزندان می‌آموزید.

ارتباطی که در آن فرزند شما درباره تجربیاتش با شما صحبت می‌کند و شما نیز هم‌زمان با هدایت و راهنمایی فرزند در قبال او پاسخگو هستید.شما به‌عنوان والدین باید بر رفتار فرزند خود نظارت داشته باشید ، اما درعین‌حال اطمینان داشته باشید که فرزندان در زندگی تصمیمات و اقدامات درستی اتخاذ می‌کنند. شما مهم‌ترین بخش از زندگی فرزندتان هستید و باید اطمینان حاصل کنید که همان چیزی هستید که فرزندتان باید آن را الگوی رفتاری خود قرار دهد.

سخن آخر:

چنانچه به‌عنوان پدر یا مادر ، از سبک فرزندپروری خود رضایت ندارید ، بدانید که همیشه فرصتی برای تغییر وجود دارد. شما می‌توانید از روانشناس کودک کمک بگیرید تا به دلیل انتخاب سبک فرزند پروری خود پی ببرید. با مشاوره کودک می توانید راهنمایی و نکاتی دریافت کنید تا به فرزندتان کمک کنید به بهترین شکل ممکن رشد کنند.

شما به‌عنوان یک والد مسئول آینده و نوع رفتار و شخصیت فرزند خود هستید. بنابراین این موضوع را به خاطر داشته باشید و سعی کنید برای آن‌ها بهترین پدر و مادر باشید. فردی که فرزندتان بتواند به او اعتماد کند و او را باور داشته باشد. در صورت دارا بودن سوالات خود در زمینه “انواع سبک های فرزند پروری” می توانید با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و مسائل و سوالتتان را با آن ها در میان بگذارید.

علائم و دلایل اصلی کمبود اعتماد به نفس
عزت نفس و خودبینی و راهکارهای تقویت آن
مشاوره فرزند پروری صحصیح
اسکیزوفرنی در کودکان

[contact_info title= “انواع سبک های فرزند پروری”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

تشویق کودک به کتابخوانی

تشویق کودک به کتابخوانی

  [contact_info title= “تشویق کودک به کتابخوانی”]  کارشناسان آموزشی می‌گویند بچه‌هایی که در سال‌های قبل …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.