خانه / مشاوره روانشناسی / علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟

علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟

علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟
[contact_info title= “علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟”] 

نهاد خانواده که از ارکان مهم در جامعه محسوب میشود در طول تاریخ دستخوش تحولات گوناگون شده است و تغییرات مختلفی به خود دیده است که یکی  از آسیب هایی که خانواده ی عصر امروز را درگیر کرده است، ازهم گسیختگی و نابه سامانی خانواده درقالب طلاق است.این درحالی است که مطالعات مختلف نشان میدهند روند افزایش طلاق ، جهانی است.طلاق در ابتدا پدیده ای روانی است زیرا به تعادل روانی نه تنها دو انسان بلکه فرزندان ، بستگان ،آشنایان و نزدیکان آن ها نیز اثر می گذارد همچنین طلاق پدیده ای اقتصادی نیز است زیرا باعث از هم پاشیدگی خانواده به عنوان یک نظام اقتصادی منجر می شود.علاوه بر این همه ، طلاق پدیده ای است که بر تمامی جوانب جمعیت در یک جامعه ،زیرا از طرفی بر کمیت جمعیت جامعه اثر می گذارد چون تنها واحد اصلی و مشروع تولید مثل خانواده است .

بر اساس آمار ثبت احوال کشور، در سال ۹۳ به ازای هر ۴/۴ مورد ازدواج در کشور یک موردطلاق به ثبت رسیده و این در حالی است که سال ۹۲ به ازای هر پنج مورد ازدواج یک مورد طلاق به ثبت میرسید. بنابراین، بر اساس آمارها رشد نرخ طلاق در کشور با گذشت زمان افزایش یافته ونگران کننده است.

علل طلاق

شش مشکل در پیش بینی طلاق به طور مستقل نقش دارد که به ترتیب فراوانی عبارتند از : (خیانت ۶۶ % ،ولخرجی نامعقول ۵۶ % ،مصرف الکل یا مواد مخدر ۵۳% ، حسادت ۴۰ %، داشتن عادت های آزاردهنده ۳۱ % و تندخویی ۲۷ ).

مراحل زندگی زوجین از نظر نوع و میزان تأثیر مشکلات بر آن ها متفاوت است . مثلاً ارتباط به آن اندازه که برای افراد جوان تر مشکل ساز است، برای زوج های میانسال مشکل ساز نیست.

اختلالات رفتاری یا کنشی

این اختلالات آن دسته از تعاملاتی هستند که درمیان زوج هایی که از هم طلاق گرفته اند یا در معرض طلاق هستند ،رایج بوده و معمولا زوجین دلایل اصلی خود را برای طلاق براساس این تعاملات نامناسب و ناسازگارانه ،عنوان می کنند.زنان در روابط زناشویی خویش مواردی از اختلالات کنشی را تجربه می کنند که عبارت است از خشونت جسمانی ،تحقیر ، دشنام ، به هراس انداختن و ترساندن ،بددلی و در انزوا قرار دادن ، کنترل و… است.مردان نیز به تحقیر و بی توجهی از سوی زنان اشاره می کنند

عدم شناخت قبل از ازدواج 

بسیاری از زوجین معتقدند که عدم شناخت کافی از طرف مقابل قبل از ازدواج علت اصلی شکست در زندگی زناشویی است آن ها ادعا می کنند که اگر قبل از ازدواج به شناختی درست دست پیدا کرده بودند هرگز در چنین دامی نمی افتادند

ضعف اقتصادی

بیکاری که ریشه بسیاری از مشکلات اجتماعی است نقش بسزایی در شروع اختلافات خانوادگی و آغاز طلاق زوجین دارد .افراد بیکار میزان کمتری از تفاهم،ارتباط و نظم در روابط خانوادگی و به طور کلی روابط تنش زاتری با همسر خود دارند . علاوه بر این ، شوهران بیکار در مقایسه با خانواده هایی که همسران آن ها مشکل بیکاری نداشتند کمتر مورد حمایت همسر خود قرار می گیرند، بیشترجر و بحث دارند و انسجام خانوادگی کمتری دارند.

ثابت شده است که فشار مالی اثرات مخربی بر میزان تنش دارد که به صورت افت سلامت روحی آشکار می شود. همچنین دشواری های مالی و رخدادهای بد زندگی باعث افزایش نارضایتی زناشویی می شوند، زیرا هر دوانسجام ازدواج را تهدید می کنند و رفتارهای خصمانه و مشکل ساز را در هر دو نفر افزایش می دهند.

فشارهای خانواده اصلی

فشارهای درونی خانواده اصلی مانند دخالت بیش از حد والدین یا تحکم در انتخاب همسر ممکن است بر ازدواج اثر منفی بگذارد و به یک ازدواج تحمیلی برای فرد تبدیل گردد که استرس های مضاعفی در رابطه با پذیرش نقش جدید در فرد به وجود آورد به طور کلی دخالت یا اعمال نفوذ خانواده های اصلی می تواند یکی از زیربناها ی تعارضات از شروع تا پایان هر ازدواجی باشد.

تفاوت های فرهنگی -طبقاتی زوجین 

یکی از مسائلی که زوجین به عنوان مساله ای تاثیرگذار در تصمیم به طلاق از آن یاد کرده اند تفاوت های فرهنگی ،طبقاتی و تفاوت در عقاید و باورهای مذهبی است .زوجین دارای تفاوت های زیاد در گرایش ها، ارزش ها و عقاید ممکن است دچار مشکلات زناشویی شوند چون رخدادهای رابطه ای را از دیدگاه های متفاوت میبینند .

روابط پیش از ازدواج

رشدفزاینده روابط پیش از ازدواج ، نه تنها به افزایش سن ازدواج وکاهش میزان آن در جوامع غربی منجر شد، بلکه آمار طلاق را نیز در این کشورها فزونی بخشید

انتظارات و توقعات غیرواقعی ازازدواج و همسر

خیانت

برخی از مشکلات زناشویی اثرقاطعی در بروز مشکلات زناشویی و طلاق دارد که از آن جمله خیانت جنسی است . روابط جنسی خارج از ازدواج، یکی از مهم ترین مشکلات مطرح شده از سوی زوجین مراجعه کننده برای درمان ، ذکر شده است.

سن ازدواج

رابطه بین سن کم هنگام ازدواج و بی ثباتی زناشویی در مقالات پژوهشی به طور مکرر اثبات شده است . بنابراین قوی ترین عامل پیش بینی کننده تزلزل و عدم ثبات زناشویی، سن کم به هنگام ازدواج است. .هم چنین زوج های جوان تر شانس ضعیف تری در ازدواج موفق دارند. در سنین پایین، زوجین از بالیدگی هیجانی و عاطفی کمتری برخوردارند و این امر می تواند موجبات سستی پیوند زناشویی و در نهایت طلاق را فراهم آورد .

بیماری 

بیماری و ناتوانی مزمن همراه با حالت و ماهیت پیوسته خود، می تواند تأثیر عمیقی برخانواده داشته باشد؛ به خصوص اگر مشکلات اعضا ، بیماری های روانی مانند افسردگی و اضطراب باشد بر وخامت موقعیت افزوده می شود . افت سلامتی، تأثیر منفی بر کیفیت زناشویی دارد این تأثیر بر کیفیت زناشویی ، روی همسران افراد بیمار در مقایسه با خود بیماران شدیدتر است .همچنین تغییر در شرایط مالی و تقسیم وظایف منزل، افت تعامل زناشویی را موجب میگردد.

اثرات طلاق

  • ایجاد افسردگی ،در برخی دیگر ایجاد اضطراب و حتی ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه
  • ناتوانی در تحمل مشکلات کار وزندگی
  • افزایش انحرافات اجتماعی در بین مردان و زنان مطلقه
  • احساس شکست در زندگی به شکل خستگی ، دلتنگی ، ازپا افتادگی ، پوچی و بی معنایی در زندگی
  • ایجاد تفکرات نامطلوب وپارانوئید راجع به هم به خصوص جنس مخالف
  • اثرات منفی بر روی فرزندان و احتمال ابتلا آن ها به اختلالات روانی
  • احساس گناه و ندامت
  • خودکشی

معنای طلاق از دیدگاه افراد مطلقه

  • طلاق به عنوان امری رهایی بخش (معنای استعاری: فرار از زندان – رهایی از جهنم زندگی)

این دسته از افراد زندگی زناشویی خویش را یک زندان توصیف میکردند که با اتمام آن احساس رهایی میکنند. آنها اظهار داشته اند که ادامه زندگی برای آنان ناممکن بوده است و احساس میکردند با طلاق زندگی آنها بهتر و راحت تر میشود.

  • طلاق به عنوان آخرین چاره (معنای استعاری: درماندگی و بنبست- کارد به استخوان رسیده)

این دسته از افراد از لحاظ معنایی طلاق خود را آخرین راه حل دانسته اند و اقرار کرده اند که اگر زندگی زناشویی آنها قابل حل شدن و بهتر شدن بود، دیگه طلاق نمیگرفتند. تصور این افراد  از طلاق بسیار منفی بوده است و خود را در موضع ضعف در طلاق میبینند.آنها از زندگی زناشویی خویش ناامید شده اند و راه حلی برای آن نمی بینند.

[contact_info title= ” علت اصلی طلاق در بین زوج های ایرانی چیست؟ “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

آزار خواهی جنسی

آزار خواهی جنسی

[contact_info title= “آزار خواهی جنسی”]  آزار خواهی جنسی، یا به اختصار “مازوخیست” عبارت است از …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.