خانه / کارشناسی ارشد / از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟

از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟

افراد علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی که فارغ التحصیل رشته های کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته از رشته های علوم تجربی، علوم ریاضی و فنی هستند، می توانند مجددا در کنکور رشته پزشکی ثبت نام کرده و با شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی، در رشته مورد نظر، ادامه تحصیل دهند. در این مقاله در پاسخ به سوال داوطلبان در خصوص اینکه از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد، مطالبی ارائه کرده ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲ را مطالعه نمایید.

با توجه به پر متقاضی بودن رشته پزشکی، هر ساله تعداد زیادی از داوطلبان با شرکت در کنکور سراسری جهت تحصیل در این رشته به رقابت می پردازند. راه دیگر ورود به رشته های پزشکی، از طریق شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی می باشد که افراد فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی، می توانند در این آزمون شرکت کرده و شانس خود را برای قبولی در رشته پزشکی امتحان کنند.

[contact_info title= “از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟”] 

از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد ؟

رشته پزشکی به دلیل آینده خوب و بازار کار مناسب، مورد علاقه بسیاری از داوطلبان بوده و افراد زیادی تمایل دارند در رشته پزشکی ادامه تحصیل دهند. با وجود علاقه زیاد به این رشته، ممکن است برخی داوطلبان به دلیل وجود رقابت سخت در کنکور سراسری، موفق به قبولی در این رشته نشوند. حتی برخی افراد با وجود قبولی در سایر رشته ها، همچنان تمایل به شرکت مجدد در کنکور سراسری داشته باشند.

جهت اطلاع این افراد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، هر ساله آزمونی را با عنوان آزمون لیسانس به پزشکی برگزار می کند. از این رو داوطلبان علاقمند به تحصیل در رشته پزشکی، می توانند با مطالعه منابع آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲ و پس از کسب آمادگی کافی، در این آزمون شرکت کنند. البته ظرفیت پذیرش دانشجو در آزمون لیسانس به پزشکی، محدود بوده و هر ساله تنها تعداد کمی از داوطلبان موفق به پذیرش در این آزمون می شوند.

ممکن است برای بسیاری از داوطلبان سوال باشد که از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟ در ادامه این مقاله در این باره توضیح خواهیم داد.

رشته های مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

همانطور که گفته شد متقاضیانی که فارغ التحصیل رشته های علوم تجربی و علوم ریاضی باشند، می توانند در آزمون کارشناسی به پزشکی شرکت نمایند. در جدول زیر برخی از رشته های مجاز برای تغییر رشته به پزشکی را ارائه کرده ایم. البته توجه داشته باشید که تنها بعضی از رشته هایی که امکان شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی دارند در جدول زیر قرار داده شده است.

شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

افراد داوطلب جهت تحصیل در رشته پزشکی، پیش از ثبت نام در این آزمون باید شرایط ثبت نام این آزمون را با دقت بررسی کرده و در صورتی که واجد تمامی شرایط نام نویسی باشند، می توانند برای ثبت نام در این آزمون اقدام کنند.

✔ داوطلبان می بایست فارغ التحصیل مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از رشته های گروه های آزمایشی علوم تجربی و علوم ریاضی و فنی باشند.

✔ حداکثر سن قابل پذیرش در زمان ثبت نام آزمون ۲۵ سال تمام است(متولد ۱ دی ۱۳۷۶). (مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی به حداکثر سن اضافه می شود)

✔ معدل کل دیپلم ۱۸ و بالاتر و معدل مقطع کارشناسی ۱۶ و بالاتر باشد.

✔ دانشجویان مشمول آیین نامه استعدادهای درخشان در رشته های مورد پذیرش و برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی از شرط معدل معاف هستند.

شرایط ذکر شده مربوط به ثبت نام آزمون پزشکی از لیسانس سال گذشته می باشد که به محض انتشار سال جدید، بروزرسانی می شود.

از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟

آیین نامه استعداد های درخشان لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

برگزیدگان آزمون سراسری گروه علوم تجربی تا رتبه ۵۰۰ کشوری در آزمون سراسری کنکور (با معرفی سازمان سنجش آموزش کشور)

👈 دارندگان مدال طلا، نقره و برنز کشوری از المپیادهای علمی دانش آموزی (با معرفی وزارت آموزش و پرورش)

👈 برگزیدگان حائز رتبه های اول تا سوم نهایی جشنواره رازی، جشنواره های خوارزمی (در زمینه علوم پزشکی) با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و گروه غیر پزشکی با معرفی وزارت علوم

👈 مالکان ابداع یا اختراع ثبت شده با تائید معاونت تحقیقات و فن آوری وزارتخانه های مربوطه

👈 برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی با تایید مرکز رشد استعداد های درخشان و معاونت های آموزشی دانشگاه ها

👈 دانشجویان نمونه کشوری گروه پزشکی با معرفی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و رشته های غیر پزشکی با معرفی وزارت علوم

👈 دانشجویان پژوهشگر برجسته به تایید شورای پژوهشی دانشگاه و براساس دستورالعملی که از سوی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت تدوین و به دانشگاه ها اعلام گردیده است

👈 دارندگان مدال طلای المپیادهای دانش آموزی از آزمون کتبی معاف می باشند و بدون شرکت در آزمون کتبی صرفا با شرکت در آزمون مصاحبه و ارزیابی فراشناختی مورد ارزیابی قرار می گیرند و دارندگان مدال های نقره و برنز این رشته ها باید در آزمون کتبی شرکت نمایند و حداقل ۹۰٪ نمره آخرین فرد پذیرفته شده در آزمون کتبی را احراز نمایند. (کسب حداقل نمره حد نصاب آزمون کتبی الزامی است)

👈دانشجویان سال آخر کارشناسی مجاز به شرکت در آزمون پزشکی از مقطع لیسانس بوده و می بایست گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر را ارائه نمایند. توجه شود که لیسانس به پزشکی با لیسانس به دکتری متفاوت بوده و توسط دانشگاه علوم پزشکی انجام می شود.

👈 براساس بخشنامه جدید سازمان وظیفه عمومی ناجا، ادامه تحصیل مشمولان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی در مقطع دکتری پیوسته پزشکی بلامانع بوده و می ­توانند از معافیت تحصیلی استفاده نماید.

[contact_info title= “از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد؟”] 

کلام آخر

در مقاله فوق در رابطه با اینکه از چه رشته هایی می توان وارد پزشکی شد، رشته های مجاز به شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲ و همچنین شرایط لازم جهت ثبت نام در این آزمون مطالبی ارائه کرده ایم. همانطور که گفته شد، افرادی که فارغ التحصیل مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته یکی از رشته های علوم تجربی و علوم ریاضی باشند، می توانند پس از بررسی شرایط لازم، جهت ثبت نام در این آزمون از سایت معاونت پزشکی دانشگاه تهران اقدام نمایند.

چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق، همچنان سوال یا ابهامی در زمینه آزمون لیسانس به پزشکی دارید، می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

همچنین ببینید

مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی

مصاحبه آزمون لیسانس به پزشکی

بعد از اعلام نتیجه اولیه آزمون لیسانس به پزشکی، متقاضیانی که موفق به کسب رتبه …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.