خانه / سربازی / شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

مطابق شرایط و قوانین، دسته ای از افراد که در حین خدمت سربازی قصد ادامه تحصیل دارند و یا به بیماری مبتلا شده اند، می توانند ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲ دریافت کنند. البته ایست خدمت سربازی شرایطی دارد که از جمله این شرایط می توان به غیبت نداشتن، نداشتن سابقه فرار حین خدمت و… اشاره کرد که در ادامه این مقاله توضیحات کامل تری در رابطه با شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲ اختیارتان قرار خواهیم داد. ایست خدمت سربازی برای مقاطع تحصیلی کارشناسی، ارشد و دکتری می باشد.

[contact_info title= “شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲”]

ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

بسیاری از افراد تصور می کنند که امکان ادامه تحصیل در حین خدمت سربازی وجود ندارد. اما در شرایطی می توان گفت که این امکان برای برخی افراد وجود دارد.

افراد مشمول خدمت سربازی پس از رسیدن به سن ۱۸ سالگی، یکسال برای تعیین وضعیت نظام وظیفه خود فرصت دارند. تعدادی از افراد مشمول خدمت سربازی، ممکن است نتوانند در دانشگاه و رشته مورد نظر خود قبول شوند به همین علت این افراد موظف هستند پس از گذشت یکسال به خدمت سربازی اعزام شوند.

البته همانطور که اشاره شد این افراد نمی توانند همزمان با خدمت سربازی خود، ادامه تحصیل دهند. اما افرادی که همزمان در حین خدمت سربازی در یکی از دانشگاه ها و در یکی از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته شوند، می توانند به طور موقت از ایست خدمت سربازی استفاده نمایند.

همچنین ایست خدمت سربازی برای افرادی که در حین خدمت به بیماری خاصی دچار می شوند، هم وجود دارد. چنانچه بیماری وی قابل علاج باشد، چند ماه مرخصی به او داده خواهد شد و در صورتی که فرد بیمار به صورت دائم قادر به ادامه خدمت نباشد، معافیت دائم تعلق خواهد گرفت.

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

افراد مشمول خدمت سربازی، باید شرایطی را داشته باشند تا بتوانند ایست خدمت سربازی را دریافت کنند. در ادامه این شرایط را توضیح خواهیم داد.

نداشتن غیبت سربازی

یک از مهم ترین شرایط آن، نداشتن غیبت سربازی بوده و در صورتی که دارای غیبت در خدمت سربازی باشید، نمی توانید معافیت های تحصیلی را دریافت کنید.

تحصیل همزمان با خدمت سربازی ممنوع

امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد. از این رو افرادی که قصد دارند ادامه تحصیل دهند، باید از ایست خدمت سربازی استفاده نمایند.

نداشتن سابقه فرار حین خدمت

حتی در صورتی که فرد در حین خدمت سربازی غیبت نداشته باشد اما سابقه فرار حین خدمت داشته باشد، نمی توان ایست خدمت سربازی دریافت کند.

صدور ایست خدمت سربازی در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری

افرادی که در مقطع کاردانی پذیرفته شده اند، امکان دریافت ایست خدمت سربازی نخواهند داشت و تنها افرادی که در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری پذیرفته شوند، دریافت ایست خدمت سربازی برایشان ممکن خواهد بود.

مشمولانی که به بیماری های عمومی با توجه به نوع بیماری مبتلا می شوند از معافیت های مندرج در هر بند می توانند استفاده کنند.

بند الف: کافی نبودن رشد و نمو عضلانی و جسمی که موجب ناتوانی در انجام تکالیف نظامی می گردد. (ایست خدمت دائم)

بند ب: مبتلا شدن به بیماری های قابل درمان که مدت لازم برای علاج بیشتر از یک ماه باشد و یا اعمال عمل جراحی و اشخاصی که دوران نقاهت خود را سپری می کنند. (ضمن تشخیص شورای پزشکی بین شش تا یکسال ایست خدمت موقت داده می شود)

همچنین بیماری های غدد مترشحه داخلی، بیماری های مرتبط به پوست و بافت های پوست، بیماری های داخلی اعصاب و مغز، بیماری های روانپزشکی، بیماری های ریه و قفسه صدری، بیماری های اسکلت و بیماری های دستگاه تناسلی و ادراری نیز شامل لیست بیماری های ایست خدمت پزشکی می باشند.

شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

مراحل دریافت ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲

چنانچه افراد در حین خدمت سربازی موفق به پذیرش در یکی از دانشگاه های داخل کشور در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری شوند، می توانند از معافیت تحصیلی استفاده نمایند. البته همانطور که گفته شد با قبولی در مقطع کاردانی، نمی توان از ایست خدمت سربازی استفاده کرد.

برای دریافت ایست خدمت سربازی تحصیلی، افراد باید از دانشگاهی که در آن قبول شده اند، برگه درخواست معافیت تحصیلی و شماره نامه اتمام تحصیل را دریافت نمایند.

برگه درخواست معافیت تحصیلی باید توسط خود فرد، با بخش نظام وظیفه عمومی محل خدمت ارائه شود.

در ادامه شرایط سرباز برای دریافت ایست خدمت سربازی توسط وظیفه عمومی بررسی خواهد شد و در صورتی که فرد غیبت و سابقه فرار از خدمت سربازی را نداشته باشد، می تواند از ایست خدمت سربازی استفاده کند.

فرد مشمول باید تسویه حساب را ار طریق یگان خدمتی انجام داده و دوباره به وظیفه عمومی محل خدمت مراجعه نماید.

پس از بررسی های لازم، معافیت تحصیلی فرد توسط وظیفه عمومی محل خدمت، تایید و صاد خواهد شد.

پس از انجام تمامی فرآیند های گفته شده، فرد باید برگه معافیت تحصیلی را دریافت کرده و به دانشگاه موزد نظر تحویل دهد.

در نهایت باید مجددا به دانشگاهی که قصد دارد در آن تحصیل نماید، مراجعه کرده و ثبت نام خود را قطعی کند.

[contact_info title= “شرایط و قوانین ایست خدمت سربازی ۱۴۰۲”]

کلام آخر

از آنجاییکه امکان تحصیل همزمان با خدمت سربازی وجود ندارد، ایست خدمت سربازی با توجه به ارتقا سطح علمی کشور و همچنین تاکید مقام معظم رهبری نسبت به افزایش مهارت علمی جوانان، در نظر گرفته شده است. رفتن به سربازی به این معنا نیست که فرد نتواند به امور مهم زندگی خود بپردازد و یا محبوس در پادگان باشد. در واقع دوران سربازی نیز از قوانین مخصوص به خود پیروی می کند و به حق و حقوق سربازان در دوران سربازی اهمیت داده می شود. ایست خدمت سربازی در واقع مختص سربازهای در حال خدمت سربازی می باشد که قصد ادامه تحصیل دارند.

در مقاله فوق در خصوص ایست خدمت سربازی و شرایط لازم برای دریافت آن، مطالبی ارائه کرده ایم. همانطور که گفته شد افرادی که در حین خدمت سربازی دچار بیماری می شوند، می توانند در صورت داشتن شرایط، از معافیت موقت یا معافیت دائم استفاده کنند. چنانچه پس از مالعه مطالب فوق، همچنان سوال یا ابهامی دارید، می توانید با کارشناسان ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوال خود را دریافت کنید.

همچنین ببینید

شرایط-جذب-سرباز-معلم

شرایط جذب سرباز معلم

[contact_info title= “شرایط جذب سرباز معلم”] با توجه به آنکه برای بسیاری از مشمولان، خدمت …

۲۲ نظر

  1. سلام من لیسانس دارم برگ اعزام به خدمت رو هم واسه بهمن گرفتم اما بعد پشیمان شدم و الان می‌خوام واسه کنکور سراسری ثبت نام کنم و بعدش دانشگاه فرهنگیان بخونم آیا راهی هست که من اعزام به خدمت رو برگردونم یا تمدید کنم یا حتی ایست خدمت کنم ؟؟آیا اگه بگم قراره کنکور بدم بهم تو خدمت ایست میزنن؟؟

  2. سلام من امسال ایست خدمتی زدم و دانشگاه پیام نور رفتم میخواستم ببینم اگر سال بعد کنکور بدم و دانشگاه ملی قبول بشم میتونم انصراف بدم و دانشگاه ملی برم

  3. سلام.من یک بار در حال خدمت فرار کردم و بخاطر مشکلات خانوادگی موجه شد غیبت و معاف از کیفر رد شد برام و خدمت عادیمو گفتن میکنم. حالا در حال خدمتم ماه هاست بدون حتی یک روز اضافه خدمت و غیبت پشت دفترچه ای.الان ارشد قبول شدم میتونم الان نامه دانشگاهمو ببرم برای معافیت تحصیلی از پلیس +۱۰ اقدام کنم ؟

    توروخدا زودتر جواب بدین ممنونم

  4. سلام خسته نباشید
    من مرداد۹۱دوماه آموزشی رفتم بعد ایست خدمت زدم و پارسال دی اعزام شدم تا الان که همچنان سرباز هستم خواستم بدونم باتوجه ب قانون اون سال ک اولین بار رفتم، من ۱۸ماه خدمت هستم یا۲۱؟؟؟

  5. سلام آیا افزایش مدت سربازی ۲۴ ماه برای کسانی که خدمت قبلی داشته و ایست خدمتی زده اند نیز شامل می شود؟
    یا فقط برای مشمولان جدید اعمال می گردد؟

  6. تیر ۹۷ اعزام شدم اموزشی و بعد از تموم کردنش توی یگان ایست خدمتی زدم. اون زمان خدمت ۲۱ ماهه بود. الان شده ۲۴ ماه. م الان که ادامه ی خدمت رو بخوام برم خدمتم ۲۴ ماهه هست؟ یا چون ایست خدمتی هستم و زمان اعزامم تو سال ۹۷ خدمت ۲۱ ماه بود برای من همون ۲۱ ماه میمونه؟

  7. سلام
    آیا ایست خدمتی به سن هم بستگی داره؟من سربازم و غیبت و فرار هم ندارم و سنم هم ۲۷ساله… آیا اگه ارشد قبول بشم میتونم ایست خدمتی بزنم؟

  8. سلام. من دوره آموزشیم رو تموم کردم و توی دانشگاه مقطع ارشد قبول شدم و ایست خدمت زدم و در حال تحصیلم. اما دو سوال داشتم
    آیا بعد از دوره کارشناسی ارشد مهلت یکساله معرفی به سربازی شامل حال من میشود؟
    و اینکه چون مجدد دارم اقدام میکنم امکانش هست یگان اعزامی عوض شه؟ درجه ام چی؟ بالاتر نمیره؟

  9. با سلام…من در سال ۹۶ ایست خدمتی زدم و دانشگاه ارشد قبول شدم در حین تحصیل ازدواج کردم و متاهل شدم ..برج ۶ هم اعزام به خدمت هستم در قسمت امریه و جذب برای من جذبی ستاد کل خورده…آیا این به این معناس ک دوباره ارتش منو جذب کرده؟؟؟ و آیا همون پادگان قبلی باید برم یا الان متاهلم میفتم شهر خودمون؟؟ ممنون از پاسخگوییتون

  10. سلام
    مرداد ۹۵ در سن ۱۹ سالگی بدون غیبت اولیه رفتم سربازی و ۵۰ روز خدمت کردم چون تیر همون سال کنکور داده بودم از پیام نور رشته کارشناسی پیوسته برداشتم و ایست خدمت زدم اومدم پیام نور . در کنکور ۹۹ ثبت نام کردم و ۳۱ مرداد ازمون میدم میخوام برم سراسری و نتایجم که اومد میخوام از پیام انصراف بدم تابستان ۹۸ در این باره تحقیق کردم از نظام وظیفه استان و شهر و مرکز مشاوره تهران از همین شماره های ۹۰۹۹۰۷.. تمام شرایطمو گفتم که از سربازی اومدم ایست زدم و قصدم اینه از پیام برم سراسری رشته دکتری همه اینها گفتن مشکلی نیست برای شما معافیت مجدد میدن چندین بارم پرس و جو کردم با خیال راحت خوندم برای ۹۹ امروزم رفتم امور فرهنگی دانشگاه زمان انصرافو بپرسم گفت نتیجت اومد اسم دانشگاهت بیا اینجا انصراف بده نامه بدیم ببر و زنگ زد نظام وظیفه گف بازم بپرسم پرسید و همون حرفارو زد گفت بعد انصراف مثل بقیه اون یک سال رو فرصت داره تعیین تکلیف بشه و همه اینا بمن در طول این یکسال اطمینان دادن والا میخواستم اگه نمیشه برم سربازیمو تموم کنم و سایت هارو دنبال کردم دیدم ۴ شرط برای انصراف گذاشته که بحثی از ایست خدمت نبود اونجا و هر اون ۴ شرط برام مشکلی نداشت حتی رفتم نظام وظیفه اون فرد نظامی راجع ب اون شروط پرسید و حل شد و گف خیالت راحت تمدید میکنند برات و منم اطمینان کردم و درس خوندم برای کنکور
    نظر شما چیه من سه ماه مونده به کنکورم حرفای ضد و نقیض میشنوم و اذیت میشم ۲۳ سالم هست برم سربازی برگردم میشه ۲۵ کنکور نظام قدیم امسال سال اخرشه اونوقت باید ۱۴۰۱یا۱۴۰۲کنکور بدم باید از نو کلی کتاب جدید بخرم تازه اگر کنکور رو برنداشته باشن تا اون موقع و بالا رفتن سن و مشکل استخدامی و کلی مشکلات دیگه میشه بمن توضیحی بدید واقعا اذیت میشم معافیت میدن نمیدن باید چیکار کنم
    چند بار میشه ایست خدمت زد فقط یک بار یا بازم میشه ایست رو تمدید کرد یا باید بری سربازی و دوباره حین سربازی ایست بزنی فرضا اگ پزشکی دندان دارو یکی از اینا قبول شدم چی میشه
    تا به الان هم انصراف ندادم از هیچ جایی و برای اولین بار میخوام این کارو انجام بدم
    خواهش میکنم خواهش میکنم بمن جواب بدید روزای حساسی در پیش دارم سختی این روزا یک طرف این بحثای نظام وظیفه هم از یه طرف هم خودمو هم خونوادمو گیج کرده هرچی شماره هم هست با این ۹۰۹ شروع میشه برای مشاوره زنگ میزنم خبری نیست میگه اشتباهه
    ممنونم

  11. با سلام و خسته نباشید.
    بنده دانشجوی دکترا هستم که انصراف داده ام. آیا امکان آن وجود دارد که در حین خدمت سربازی ایست بزنم و با پذیرش دانشگاه از خارج از ایران ادامه تحصیل بدهم برای مقطع دکترا؟
    آیا با انصراف از دکترا می توان پروژه ی جایگزین خدمت گرفت؟
    با تشکر

  12. سلام خسته نباشید
    اگر یکبار از دانشگاه روزانه انصراف داده و در مهلت یکساله ب خدمت سربازی اعزام شویم و بعد در دانشگاه ازاد ثبت نام کرده و ایست خدمتی بگیریم ایا با شرکت مجدد در کنکور میتوتن پزشکی و دارو و… خوند و از دانشگاه آزاد انصراف داد ؟آیا در صورت انصراف مهلت یکساله برای کسانی ک قبلا یکبار انصراف داده اند وجود دارد ؟

  13. سلام من ۹۷ از روزانه انصراف دادن و ۹۸ روزانه کارشناسی قبول شدم اگر بعد از اتمام این دوره کنکور بدن و رشته پزشکی با دندان قبول بشم و در حین دوره آموزشی سربازی باشم میتونم از نیست خدمت استفاده کنم؟ممنون

  14. حقویردی هادی

    مراحل ایست خدمت پزشکی در حین خدمت سربازی

  15. حقویردی هادی

    چگونه درحین خدمت سربازی از ایست پزشکی استفاده کنم.

  16. سلام من از خدمت فرار کردم حدود ۲۰ روزه مرحصی که رفتم خودمو معرفی نکردم چه عواقبی در انتظارمه؟ احضاریه ، پلیس یا… میفرستن در خونه؟!

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      خیر احضاریه ارسال نمی شود،اما در صورت برگشت به سربازی مراحل دادگاهی و در نهایت پرداخت جریمه صورت خواهد گرفت

  17. سلام
    اگه بریم دانشگاه ایست خدمت بزنیم بعد در حالت اول دانشگاه انتخاب واحد نکنیم ودر حالت دوم انصراف بدیم در دو حالت قضیه خدمت ما چجوری میشه؟
    غیبت ، فراری و جرم و این مسائل داره؟

    • سلام سوال داشتم من به علت بیماری نتوانستم به یگان معرفی شوم .فرار زدن و حالا میرم خودمو معرفی کنم و برگه های پزشکی ببرم آیا میتوانم بعداز حضور در دانشگاه ثبت نام نمایم و ایست خدمتی بزنم؟

      • گروه الو مشاوره

        با سلام
        معمولا به کسانی که از خدمت سربازی فرار کرده باشند اجازه ثبت نام در دانشگاه و استفاده از قانون خدمت را نخواهند داد.

    • گروه الو مشاوره

      با سلام
      پس از انصراف از دانشگاه باید مجدد وارد دوره خدمت سربازی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.