خانه / کارشناسی ارشد / معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی
معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی-الومشاوره

معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی

معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی

چنانچه در عصر جدید  شاهد پیشرفت  کشور و به وجود آمدن نیازهای مختلف بر اساس روحیه و خلقیات افراد مختلف جامعه بوده ایم ، لازم بر این است که متخصصانی به بررسی روحیه و افکار یک نهاد یا سازمان بپردازند تا بتوانند وضعیت عمومی یک سازمان یا نهاد را کنترل نمایند و شرایط را برای آسایش و بهبود کارایی جامعه فراهم سازند

نخستین تعریف ” رشته روانشناسی “  توصیف ساده‌ی رفتار و فرآیندهای روانی است. با توصیف رفتار و فرآیندهای روانی ما بهتر می‌توانیم بگوییم که آیا رفتاری بهنجار یا ناهنجار است. در واقع این رشته به مباحث رفتار و فرایندهای روانی از جمله احساس، ادراک، شخصیت، تفکر، هوش، حاقظه، هیجان و انگیزیش و … می‌پردازد. رشته روانشناسی یک رشته کاربردی است ، که با تمامی جنبه های زندگی انسان ها در ارتباط است و روز به روز نیاز بیشتری به وجود این علم در زندگی مان احساس می شود به همین خاطر است که این رشته در بین داوطلبان کنکوری از محبوبیت خاصی برخوردار است.

اما هدف از ایجاد این رشته چیست؟هدف از این رشته تربیت افرادی است که مفاهیم و اصول نظری و عملی  و روش های پژوهش در این علم را فرا بگیرند و در گرایش مربوطه به کار گیرند.

معرفی رشته کارشناسی ارشد روانشناسی

فارغ التحصیلان پس از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد می توانند با توجه به گرایش تحصیلی خود در سازمان ها و نهادهای مختلف مشغول به کار شوند. به طور فرض فارغ التحصیلان روانشناسی کودکان استثنایی اصولاً در مراکز تربیت کودکان، مراکز نگهداری بیماران روانی و عقب افتاده ذهنی مشغول به فعالیت می شوند هم چنین فارغ التحصیلان روانشناسی صنعتی می توانند در کارخانه های بزرگ دولتی و خصوصی وارد بازار کار شوند.

از جمله مهارت ها و توانایی هایی که سبب موفقیت دانشجویان در این رشته می شود می توانیم به انعطاف پذیری، مهارت های تصمیم گیری و حل مساله، علاقه به انسان ها و کمک به آن ها در حل مشکلاتشان و … اشاره کنیم.اگر قصد تحصیل در این رشته را دارید میتوانید با گرایش های مختلف و مهم مقطع ارشد روانشاسی که توسط تیم متخصصین الو مشاورجمع آوری شده آشنا شوید.

گرایش های رشته روانشناسی مقطع ارشد

روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی:

در این گرایش بستر مناسبی را جهت آموزش های ویژه به کودکانی که تونایی های ذهنی و جسمی مطلوب را دارا نیستند فراهم می کند.

روانشناسی بالینی:

یکی دیگر از شاخه های روانشناسی می باشد که  به ادراک، شناخت و درمان ناهنجاری، آشفتگی ها، روان شناختی اجتماعی می پردازد و هیجان، استرس، تغییر رفتارها را مورد بررسی قرار می دهد.

روانشناسی عمومی :

این گرایش یکی از گرایش های رشد می باشد که به بررسی مسایل روانی و روحی و علت های رفتارهای انسان و به کارگیری آن ها در مسایل و رفتارهای اجتماعی می پردازد.

سنجش و اندازه گیری (روان سنجی)

در روان شناسی مجموعه شیوه‌هایی که به روان شناس کمک می‌کند تا پدیده‌های روانی انسان را از حالت کیفی به حالت کمی (عددی) در آورد اصطلاحا روان سنجی (Psychometrics) می‌گویند. روان سنجی در معنای وسیع کلمه به معنی استفاده از روشهای آماری و آزمایش و در معنای محدود کلمه به معنی بهره گیری از آزمونهای روانی برای اندازه گیری پدیده‌های روانی است.

روانشناسی بالینی کودک و نوجوان

در این رشته به شناخت و بررسی و آنالیز رفتارهای عمومی و درمان ن ها در کودکان و نوجوانان و عکس العمل آنها در قبال رفتارهای عمومی جامعه می پردازد.

روانشناسی صنعتی و سازمانی:

افراد پس از انتخاب رشته خود در مقطع کارشناسی ارشد به بررسی رابطه میان انسان و کارهایی که انجام می دهد می پردازد. در نگاهی دیگر این رشته به رفتار انسان در محیط کارش می پردازد.

روانشناسی اسلامی (دارای گرایش روانشناسی مثبت گرا)

در این گرایش رفتارها و هنجارها و طرق درمان آن در سطح اجتماعی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد.

روانشناسی تربیتی:

در این گرایش دانشجویان متمرکز بر شیوه هی یادگیری و روش های آموزشی، سنجش و ارزشیابی می شوند و نقش اساسی در تربیت معلمان و برنامه های آموزش و پرورش ایفا می کند.

همچنین ببینید

آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

افرادی که به تحصیل در رشته های پزشکی علاقمند بوده و فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.