خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته مهندسی نفت
معرفی رشته مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

معرفی رشته مهندسی نفت

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی نفت”] 

زندگی در کره زمین که مدام در جنب و جوش و حرکت است ،‌ بیشترین انرژی جنبشی ، گرمایی و شیمیایی خود را از نفت می‌گیرد. از آنجائیکه هر ساله داوطلبان کنکور سراسری برای انتخاب رشته خود نیاز به دریافت اطلاعات کاملی درباره رشته های مختلفی که در دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری درج شده است دارند رشته مهندسی نفت نیز از رشته های مهم و پرطرفدار است.

لیکن داوطلبان باید پیش از هر انتخابی با ارزیابی ویژگی های این رشته و تطابق آن با علایق و توانایی های خود تصمیم بگیرند که آیا می توانند در رشته مهندسی نفت موفق باشند یا خیر ؟ این ارزیابی ها و اطلاعات مربوط به آشنایی با کلیت رشته مهندسی نفت ، توانمندی های لازم برای تحصیل در  رشته مهندسی نفت و بازار کار رشته مهندسی نفت پس از فارغ التحصیلی است که می تواند راهنمای خوبی برای انتخاب رشته کنکور سراسری و انتخاب رشته دانشگاه آزاد باشد . به همین منظور در ادامه این مقاله به معرفی کامل رشته مهندسی نفت و بازار کار آن خواهیم پرداخت.

ماهیت رشته مهندسی نفت چیست؟

اولین نکته در مورد موضوع معرفی رشته مهندسی نفت این است که بایستی بگوییم به یاری نفت ،  این ماده حیاتی است که کوچک ترین موتور ماشین تا غول‌ آساترین ناوگان‌ های سنگین به حرکت در می‌آیند و هزاران نوع تولیدات و مصنوعات صنایع سنگین و جدید پتروشیمی ، کودهای شیمیایی ، فرآورده‌های دارویی ،‌ پارچه‌ ها و الیاف مصنوعی ، ‌پلاستیک‌ ها ،‌ چسب‌ ها ،‌ فرآورده‌ های بهداشتی و آرایشی و پوشش‌های استحفاظی ساخته می‌شوند. خوشبختانه کشور ما در دل خلیج نفت خیز فارس آرمیده است و به عنوان یکی از منابع و معادن بزرگ نفت و گاز جهان به شمار می‌رود. به همین جهت تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای بهره‌برداری درست و بهینه از این سرمایه خدادادی و پاسخگویی افراد به نیاز‌های آینده صنعت نفت کشور ، بسیار ضروری می باشد.

به همین منظور مجموعه کارشناسی مهندسی نفت که دارای چهار گرایش مهندسی اکتشاف نفت ، مهندسی استخراج نفت ـ مخازن نفت ، مهندسی استخراج نفت ـ حفاری و مهندسی استخراج نفت ـ بهره‌برداری از منابع نفت می‌باشد ،‌ در دانشگاه صنعت نفت از سال ۱۳۷۸ دایر گردید. اساس‌ دروس‌ این رشته در همه گرایش‌ها مبتنی‌ بر مکانیک‌ سیالات‌ ، دینامیک‌ گازها ، ترمودینامیک‌ سیالات‌ ، انتقال‌ جرم‌ و اقتصاد مهندسی‌ است‌ و هدف‌ آن‌ تربیت‌ مهندسان‌ کارآمدی‌ است‌ که‌ بتوانند روش‌های‌ بهینه‌ و درست بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌ و گاز را طراحی‌ و اجرا نمایند. 

معرفی گرایش های رشته مهندسی نفت

گرایش‌ مهندسی‌ اکتشاف‌

اولین‌ مرحله‌ برای‌ بهره‌برداری‌ نفت‌ ، کشف‌ حوزه‌های‌ نفتی‌ است‌ که‌ این‌ کار توسط‌ لرزه‌ نگاری‌ انجام‌ می‌گیرد. مهندسین‌ اکتشاف‌ ، امواج‌ صوتی‌ را به‌ اعماق‌ زمین‌ فرستاده‌ و سپس‌ امواج‌ برگشتی‌ را اندازه‌گیری‌ و پردازش‌ می‌کنند تا بتوانند به‌ وجود یا عدم‌ وجود نفت‌ در درون‌ زمین‌ پی‌ ببرند. این‌ گرایش‌ ارتباط‌ بسیار  نزدیکی‌ با زمین‌شناسی‌ دارد.

دروس مشترک رشته مهندسی نفت

ریاضی‌ عمومی‌ریاضیات‌ مهندسی‌شیمی‌ عمومی‌شیمی‌ آلی‌
معادلات‌ دیفرانسیل‌فیزیک‌برنامه‌نویسی‌ کامپیوترزمین‌شناسی‌ عمومی‌
موازنه‌ انرژی‌ و مواداستاتیک‌ و مقاومت‌ مصالح‌ترمودینامیک‌مکانیک‌ سیالات‌
انتقال‌ حرارت‌ کنترل‌ فرآیندهامبانی‌ فرآیندهای‌ صنایع‌ نفت‌خواص‌ سنگ‌های‌ مخزن‌
زمین‌شناسی‌ نفت‌خواص‌ سیالات‌ مخزن‌کارگاه‌ عمومی‌کاربرد ریاضیات‌ در مهندسی‌ شیمی‌
مبانی‌ چاه‌ آزمایی‌نمودارگیری‌ چاه‌مهندسی‌ مخازن‌زمین‌شناسی‌ ساختمان‌

دروس تخصصی گرایش مهندسی اکتشاف

ژئوفیزیک‌تخمین‌ و ارزیابی‌ ذخایر نفتی‌مهندسی‌ مخازن‌ نفت‌میکروپالئونتولوژی‌
 عملیات‌ زمین‌شناسی‌ ایران‌ژئوشیمی‌ آلی‌ (نفت‌)روش‌های‌ افزایش‌ برداشت‌ از مخازن‌اصول‌ حفاری‌
گل‌ حفاری‌ و سیمانکاری‌ چاه‌هازمین‌شناسی‌ ایران‌ و مناطق‌ همجوار زمین‌شناسی‌ نفت‌چاه‌نگاری‌
زمین‌شناسی‌ مهندسی‌مکانیک‌ محیط‌های‌ ناپیوسته‌ سنگی‌زمین‌شناسی‌ مناطق‌ دریایی‌زمین‌شناسی‌ عمومی‌
سنگ‌شناسی‌ (رسوبی‌ ـ آذرین‌ و دگرگونی‌)کانی‌شناسی‌زمین‌ ساخت‌برداشت‌ زمین‌شناسی‌
زمین‌شناسی‌ ساختمانی‌فتوژئولوژی‌ و سنجش‌ از راه‌ دورپتروفیزیک‌مکانیک‌ سیالات‌‌
فسیل‌شناسی‌(دیرینه‌شناسی‌)رسوب‌شناسی‌چینه‌شناسی‌بررسی‌ فنی‌ ـ اقتصادی‌
مبانی‌ مهندسی نفت زمین‌شناسی‌ زیرزمینی‌

گرایش‌ مهندسی‌ حفاری‌ 

طراحی‌ تجهیزات‌ حفاری‌ و انجام‌ عملیات‌ در مناسب ترین‌ شرایط‌ و ارزیابی‌ اثرات‌ تکنولوژی‌ حفاری‌ و استخراج‌ بر محیط‌ زیست‌ کشور و ارائه‌ راه‌های‌ مناسب‌ برای‌ جلوگیری‌ از تخریب‌ آن‌ ، جزو فعالیت‌های‌ این‌ گرایش‌ است‌. یک‌ مهندس‌ حفار روش‌هایی‌ را ارائه‌ می‌دهد که‌ هزینه‌ حفاری‌ را پایین‌ و راندمان‌ کار را بالا می‌برد. دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ حفاری‌ شامل:
مبانی‌ مهندسی‌ برق‌ ، دینامیک‌ ، مهندسی‌ حفاری‌ ، سیمان‌ حفاری‌ ، گل‌ حفاری‌ ، مهندسی‌ حفاری‌ پیشرفته‌ ، اسیدکاری‌ در عملیات‌.

گرایش‌ مهندسی‌ مخازن‌ نفت‌ 

دانش‌ مهندسی‌ مخازن‌ به‌ این‌ می‌پردازد که‌ ما در یک‌ حوزه‌ نفتی‌ در اعماق‌ زمین‌ مثلا در عمق‌ ۲ یا ۳ هزار متری‌ چه‌ مقدار نفت‌ و گاز داریم‌ و چه‌ مقدار از آن‌ قابل‌ دسترسی‌ می‌باشد و با چه‌ سرعتی‌ می‌توان‌ از مخزن‌ مورد نظر برداشت‌ کرد؟ مهندسی‌ نفت‌ گرایش‌ مخازن‌ ، نوع‌ مخزن‌ نفت‌ یا گاز و همچنین‌ فشار ، دما و عمق‌ آن‌ از سطح‌ زمین‌ را مشخص‌ می‌کند زیرا موارد فوق‌ در نحوه‌ برداشت‌ و استخراج‌ نفت‌ از مخازن‌ تأثیر دارد. دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ مخازن‌ نفت‌ شامل:
مکانیک‌ سیالات‌ دو فازی‌ ، انتقال‌ جرم‌ ، ترمودینامیک‌ ، مهندسی‌ مخازن‌ ، مطالعات‌ مخازن‌ ، عملیات‌ بهره‌برداری‌ ، روش‌های‌ افزایش‌ وبرداشت‌ مخازن‌ ، مدیریت‌ و صیانت‌ از مخازن‌.

 گرایش‌ مهندسی‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌

امروزه‌ اکثر مخازن‌ نفت‌ کشور ما دچار افت‌ فشار شده‌اند به‌ همین‌ دلیل‌ نفت‌ به‌ صورت‌ طبیعی‌ به‌ سطح‌ زمین‌ نمی‌رسد و در نتیجه‌ حضور مهندسین‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌ ، یک‌ ضرورت‌ اجتناب‌ ناپذیر است‌. افرادی‌ که‌ با استفاده‌ از روش‌های‌ علمی‌ بهتر و اصولی‌تر ، از مخازن‌ نفتی‌ بهره‌برداری‌ می‌کنند. دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ مهندسی‌ بهره‌برداری‌ از منابع‌ نفت‌ شامل:
مکانیک‌ سیالات‌ دوفازی‌ ، اصول‌ ژئوفیزیک‌ اکتشافی‌ ،  مهندسی‌ مخازن‌ ، مهندسی‌ حفاری‌ ، عملیات‌ بهره‌برداری‌ ، روش‌های‌ افزایش‌ و برداشت‌ از مخازن‌ ، تخمین‌ مخازن‌ در چاه‌های‌ اکتشافی‌ ، آزمایشگاه‌ نفت‌.

توانایی‌های‌ لازم‌ برای رشته مهندسی نفت


علاوه‌ بر دو درس‌ ریاضی‌ و فیزیک‌ که‌ دو درس‌ پایه‌ در تمامی‌ رشته‌ های‌ مهندسی‌ از جمله‌ رشته‌ مهندسی‌ نفت‌ است‌ ، درس‌ زبان‌ انگلیسی‌ نیز در این‌ رشته‌ اهمیت‌ ویژه‌ای‌ دارد. در ضمن‌ به‌ دلیل‌ اینکه‌ نوع‌ کار فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ سنگین‌ است‌ و محیط‌ کارشان‌ نیز خارج از شهر است‌ ، دانشجویان‌ این‌ دانشگاه‌ از بین‌ داوطلبان‌ مرد انتخاب‌ می‌شوند. برای‌ مثال‌: یک‌ مهندس‌ حفاری‌ در وزارت‌ نفت‌ باید ۱۵ روز خارج‌ از شهر و دور از خانواده‌ باشد و سپس‌ یک‌ هفته‌ مرخصی‌ دارد.

بازار کار رشته مهندسی نفت

قطعاً اولین‌ بازار کار موجود برای‌ فارغ‌التحصیلان‌ این‌ رشته‌ وزارت‌ نفت‌ است‌ اما دانشگاه‌ صنعت‌ نفت‌ در حال‌ حاضر دانشجویان‌ این‌ رشته‌ را بورسیه‌ نمی‌کند بلکه‌ اگر سطح‌ علمی‌ دانشجویی‌ خوب‌ باشد ، در نهایت‌ جذب‌ وزارت‌ نفت‌ می‌شود. البته‌ در حال‌ حاضر بیش‌ از ۷۰ درصد از دانشجویان‌ جذب‌ وزارت‌ نفت‌ می‌شوند و مابقی‌ آن ها نیز جذب‌ صنایع‌ شیمایی‌ خصوصی‌ می‌شوند چرا که‌ بیشتر واحدهای‌ رشته‌ مهندسی نفت با رشته‌ مهندسی‌ شیمی‌ مشترک‌ است.

کارشناسان مرکز الو مشاوره  آماده اند تا سوالات شما را در ارتباط با رشته مهندسی نفت و بازار کار آن پاسخگو باشند. برای این کار می توانید با مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردید. همچنین داوطلبان می توانند برای کسب آخرین اخبار و اطلاعات تحصیلی عضو کانال تلگرام الو مشاوره نیز بشوند. در صورت تمایل سایر مطالب تحصیلی ما را در مورد معرفی رشته های تحصیلی نیز می توانید مطالعه نمایید:

معرفی رشته مهندسی صنایع
معرفی رشته مدیریت کسب و کار
معرفی رشته مهندسی پزشکی
معرفی رشته کاردرمانی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته مهندسی نفت”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.