خانه / معرفی رشته ها / معرفی رشته کاردرمانی
معرفی رشته کاردرمانی
معرفی رشته کاردرمانی

معرفی رشته کاردرمانی

معرفی رشته کاردرمانی
معرفی رشته کاردرمانی

[contact_info title= “معرفی رشته کاردرمانی”] 

در مورد معرفی رشته کاردرمانی می توان گفت که استفاده از فعالیت های هدفمند برای افرادی که در اثر آسیب یا بیماری دچار محدودیت و اختلال عملکرد روانی ، اجتماعی ، رشدی یا اختلالات یادگیری شده‌اند. اختلال می تواند ناشی از صدمه ، تصادف ، بیماری جسمی ، اختلال عاطفی ، تعارضات و فشارهای روانی و یا حتی تاخیر در رشد و یا اختلالات مادرزادی باشد. این بیماران می‌توانند به تمام گروه های سنی از نوزادان ، کودکان و … تا سالمندان تعلق داشته باشند.

ارائه تعریفی دقیق از کاردرمانی کار دشواری است چرا که حیطه های مختلف و گستره زیادی از فعالیت ها را در بر می گیرد. شاید به شکل بسیار ساده و ابتدایی بتوان کاردرمانی را اینطور تعریف کرد: رشته ای است که رویکرد های درمانی را در ۳ سطح جسم ، ذهن، روان  در قالب فعالیت هدفمند و معنادار ارائه می دهد. یعنی درمان به وسیله کار و فعالیت! چنانچه مایل باشید می توانید با مطالعه کامل این دفترچه اطلاعات مورد نیاز خود را در مورد “معرفی رشته کاردرمانی” دریافت نمایید.

کاردرمانی چیست؟

کاردرمانی یا آکیوپیشنال تراپی یا ارگوتراپی یکی از شاخه های توانبخشی می باشد. که به عنوان یک رشته کل نگر تمامی ابعاد روحی ، روانی و جسمی یک بیماری و تاثیرات جانبی مختلفی که بر روی عملکرد فردی و اجتماعی بیمار می گذارد را در نظر می گیرد. با ارائه تکنیک های درمانی مناسب ، ضمن توجه به علایق مراجع به درمان اختلالات در حیطه های جسمانی و روانی در مقاطع سنی مختلف می پردازد. فرد را از وابستگی خارج کرده و به سوی انجام فعالیت های مستقل روزانه یاری می دهد. پس در درمان های ارائه شده توسط کاردرمانگر ، به استقلال رساندن مراجع یکی از اهداف نهایی درمان است.

به عنوان مثال فردی که دچار سکته مغزی می شود با توجه به سطح ضایعه ای که در مغز اتفاق می افتد برخی مهارت های حرکتی و کلامی اش را از دست می دهد. این اختلالات باعث می شود فرد در انجام فعالیت های روزانه اش و همچنین در زمینه شغلی که دارد و ارتباطات روزمره خانوادگی و اجتماعی دچار محدودیت و وابستگی شود. مجموعه این عوامل می تواند باعث بروز مشکلاتی دیگر از جمله از دست دادن اعتماد به نفس و افسردگی در فرد شود.

کاردرمانی برای چه سنی مناسب است؟

در مورد اینکه چه افرادی با چه سنی به کار درمانی مراجعه کنند و کاردرمانی برای چه افرادی مناسب است ، باید بگوییم که کاردرمانی در تمامی حیطه های سنی از نوزاد تا فرد کهن سال خدمات درمانی ارائه می دهد.

به طور مثال برای نوزادی که تاخیر در گردن گرفتن دارد و یا برای فرد کهن سالی که مشکلاتی در عضلات و حرکت و حتی اختلالات ذهنی پیدا می کند برنامه درمانی ارائه می کند.پس کار درمانی مختص کودکان نیست. همینطور تلاش بر این است که برنامه های درمانی در قالب فعالیت های طبیعی روزمره باشد. مثلا برای درمان مشکلات جسمی و حرکتی ، مانند باشگاه بدنسازی تنها یک سری حرکات کلیشه ای برای تقویت عضلات استفاده نشود.

حیطه فعالیت کاردرمانی

اختلالات جسمی

  • اختلالات جسمی کودکان شامل تاخیر حرکتی ، الگوهای حرکتی نادرست ، دررفتگی مادرزادی ران ، گردن کجی و …
  • اختلالات نورولوژیک بزرگسالان شامل پارکینسون ، ام اس ، سکته مغزی و…
  • اختلالات ارتوپدی شامل ضایعات تاندونی ، سوختگی ها ، بیماری های روماتیسمی و…

 اختلالات ذهنی کودکان

  • نظیر اختلالات توجه و تمرکز ، اختلالات یادگیری ، بیش فعالی ، مشکلات حافظه ، مشکلات شناختی و…

 اختلالات روانی

  • اختلالات کودکان مانند مشکلات رفتاری ، هذیان و بی قراری ، اسکیزوفرنی دوران کودکی ، فوبیا و …
  • اختلالات بزرگسالان نظیر اسکیزوفرنی ، سو مصرف مواد ، سالمندی ، اختلالات خلقی و…

توانایی های لازم برای یک درمانگر

یک فرد برای کاردرمانگر شدن نیازمند توانایی جسمی و روحی مطلوب و انگیزه ای قوی است تا بتواند با بیماران با ناتوانی های مختلف و گروه های سنی متفاوت ارتباط برقرار کند و در جهت درمان آن ها تلاش کند. شاید بتوان گفت مهم ترین ویژگی یک کاردرمانگر علاقه به انسان ها است.

خدمات توانبخشی در اغلب موارد نیازمند دوره های طولانی مدت درمان است در نتیجه کسی که صبر و حوصله کافی نداشته باشد و به راحتی نا امید شود نمی تواند بیماران خود را در پروسه توانبخشی یاری کند. یکی دیگر از ویژگی‌های کاردرمانگر خوب داشتن اخلاق و وجدان‌کاری بالا است.

بازارکار و فرصت های شغلی رشته کار درمانی

در رابطه با بازار کار و فرصت های شغلی رشته کار درمانی لازم است به اطلاعتان برسانیم این رشته در کشور ایران از بازار کار مناسبی برخوردار است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مراکز کار درمانی ، بیمارستان های توانبخشی و روانی ، مراکز نگهداری عقب مانده های ذهنی ، بهزیستی ، درمانگاه ها ، سرای سالمندان ، مدارس کودکان استثنایی ، مراکز تحقیقاتی و مؤسسات پژوهشی ، مراکز آموزش حرفه ای معلولین و … مشغول به کار شوند. همچنین توجه داشته باشید که فازغ التحصیلان این رشته در صورت داشتن شرایط لازم و کسب شماره نظام پزشکی می توانند برای تاسیس مطب خصوصی نیز اقدام نمایند. 

وضعیت تحصیل در رشته کاردرمانی

دانش آموزان رشته تجربی می توانند در صورت تمایل این رشته را برای ادامه تحصیل در دانشگاه انتخاب کنند. امکان تحصیل در رشته کار درمانی در ایران در مقاطع کارشناسی‌ پیوسته‌ و کارشناسی‌ ارشد ناپیوسته‌ و دکتری وجود دارد. دانشگاه های علوم پزشکی تبریز ، تهران ، شهید بهشتی ، جندی شاپور ، ایران ، سمنان ، همدان ، اصفهان ، شیراز و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در رشته کاردرمانی دانشجو می پذیرند.

فارغ التحصیلان این رشته می توانند در مقطع کارشناسی ارشد در رشته های دیگری نظیر مدیریت توانبخشی ، علوم تشریح ، آمار زیستی و…. در دانشگاه های شهید بهشتی ، تهران ، ایران و علوم بهزیستی و توانبخشی تهران ادامه تحصیل دهند. برای آشنایی بیشتر علاقه مندان به رشته کاردرمانی لیست دروس این رشته را در جدول زیر برای شما عزیزان گردآوری نموده ایم:

دروس رشته کار درمانی

دروس عمومی

مبانی نظری اسلام –  اخلاق اسلامی – انقلاب اسلامی-  تاریخ و تمدن اسلامی-  آشنایی با منابع اسلامی – ادبیات فارسی – زبان عمومی – تربیت بدنی ۱ و ۲

دروس پایه

فیزیولوژی عمومی – آناتومی اندام ها -آناتومی سیستم اعصاب – روانشناسی رشد – مقدمه ای بر روانپزشکی – مقدمه ای بر ارتوپدی – نورولوژی -کمک های اولیه -آمار- فیزیولوژی اعصاب -آناتومی سر و گردن و تنه – آناتومی سطحی – روانشناسی مرضی – مقدمه ای بر روانپزشکی کودک – بیماری های داخلی – آشنایی با مبانی آزمایشات پاراکلینیک

دروس تخصصی

زبان تخصصی – مبانی کاردرمانی و توانبخشی – تئوری فعالیت – کینزیولوژی و بیومکانیک ۱ و ۲ و ۳ – ارزشیابی عضلانی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفاصل – کاردرمانی در بیماری های کودکان – کاردرمانی در اختلالات روانی اجتماعی ۱ و ۲ – کاردرمانی در عقب ماندگی ذهنی – مقدمه ای بر روش تحقیق در کاردرمانی – مشاوره در کاردرمانی – ساخت انواع اسپلینت – سمینار – مدیریت کاردرمانی – فعالیت های روزمره زندگی – فعالیت های هدفمند و تجزیه و تحلیل آنها ۱ و ۲ و ۳ و ۴ – رشد کودک – وسایل کمکی و اعضای مصنوعی در کاردرمانی – بازی و تفریح در کاردرمانی – جامعه شناسی در کاردرمانی – تکنیک های حرکت درمانی – گروه و روابط بین فردی

دروس کارآموزی

کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی روانی) – کارآموزی در عرصه روان ۱ و ۲ – کارآموزی در عرصه مستقل – کارآموزی در عرصه (مشاهده بالینی جسمانی) – کارآموزی در عرصه جسمانی ۱و ۲ و ۳

کاربران گرامی برای انجام فرآیند انتخاب رشته کنکور سراسری می توانند با کارشناسان مرکز الو مشاوره تماس گرفته و از راهنمایی های لازم برخوردار گردند. همچنین می توانید سایر مطالب تحصیلی ما را نیز مطالعه نمایید:

معرفی رشته پرستاری
معرفی رشته مددکاری اجتماعی
معرفی رشته علوم آزمایشگاهی
معرفی رشته داروسازی

[banner]

[contact_info title= “معرفی رشته کاردرمانی”] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

 

همچنین ببینید

رشته های بدون کنکور هنر ۱۴۰۲

داوطلبانی که علاقه مند به تحصیل در گروه هنر هستند، می توانند با مطالعه دقیق …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.