خانه / کنکور سراسری / تکنیک تندخوانی کنکور
تکنیک-تندخوانی-کنکور

تکنیک تندخوانی کنکور

تکنیک-تندخوانی-کنکور

[contact_info title= ” تکنیک تندخوانی کنکور “] 

مهم ترین موضوعی که برای داوطلبان کنکوری بسیار اهمیت دارد ، زمان و مدیریت زمان است و یک از بهترین روش ها برای صرفه جویی در وقت یادگیری تکنیک تند خوانی است. شما با خواندن سریع یک مطلب متوجه می شوید که محتوای آن مطلب درباره چیست ولی در نظر داشته باشید که تندخوانی را نمی توان جایگزین مطالعه معمولی قرار داد بلکه تمرینی است که برای موثر تر ساختن و افزایش سرعت مطالعه به کار گرفته می شود. در ادامه توضیحات بیشتری در رابطه با تکنیک تندخوانی کنکور خواهیم پرداخت.

[point1 title= “دارا بودن یکی از مدارک زبان ذکر شده در دفترچه ثبت نام دکتری علوم پزشکی  ، از شروط اصلی ثبت نام این آزمون می باشد.”]

چرا باید تندخوانی را یاد بگیریم و مزایای آن چیست ؟

ممکن است با خود بگویید که تندخوانی فقط برای دوران جمع بندی و مرور است. اما باید بدانید که اگر این مهارت را از همین حالا برای مطالعه دروس خود به کار بگیرید ، می توانید به خوبی صرفه جویی در وقت داشته باشید علاوه بر صرفه جویی وقت دارای مزایای دیگری نیز می باشد از جمله :

کاهش حواس پرتی و افزایش تمرکز

در زمانی که شما به کندی مطالعه می کنید مغزتان دارای زمان استراحت بیشتری باشد و به راحتی با کوچک ترین موضوع دچار حواس پرتی می شوید مثلا ممکن است به صحبت های اطرافینتان گوش دهید ، تلویزیون نگاه کنید ، گوشی خود را چک کنید و …

اما شخصی که دائم و با سرعت بالا مطالعه می کند ناچار است برای افزایش دقت خود تمرکز کند و در واقع تندخوانی بهترین راه حل برای داوطلبی است که دچار حواس پرتی و عدم تمرکز می باشد.

عدم خستگی

مطمئنا وقتی یک درس را با سرعت بسیار کم و کند مطالعه کنید پس از مدتی دچار خستگی می شوید و حتی ممکن است به دلیل کند بودن سرعت مطالعه خوابتان نیز ببرد. با یاد گیری تکنیک تندخوانی کنکور و اجرای آن در زمان مطالعه ، علاوه بر جلوگیری از خستگی ذهنی که ناشی از کند خوانی است می توانید از خواب آلودگی خود نیز پیشگیری کنید.

درک مطلب بیشتر

برخلاف تصوری که اکثر داوطلبان دارند ، تندخوانی اصلا با بی دقتی همراه نیست و بر عکس دقت شما را افزایش می دهد و همین امر باعث می شود مطلب را بهتر درک کنید زیرا هدف اصلی فهمیدن مطالب کتاب درسی و به خاطر سپاری آن ها است که فقط با تندخوانی حاصل می شود و شما به راحتی می توانید مطالب را بخوانید ، درک کنید و ارتباط آن ها را با سایر مطالب نیز بیابید.

تکنیک های تندخوانی در مطالعه

کسب مهارت و تسلط بر تند خوانی نیازمند گذر زمان و تمرین زباد است و با تسلط در این کار می توانید در یک ساعت مشخص صفحات بیشتری از کتاب های خود را مطالعه کنید و در عین حال که سرعت مطالعه تان افزایش یافته است ، به درک بیشتری از مطلب نیز می رسید. در ادامه چند تکنیک تندخوانی کنکور را آموزش داده ایم :

  1. اگر شما هم برای کنکور درس می خوانید احتمالا از فلش کارت استفاده کرده اید ، استفاده از این کارت ها برای مطالعه دروس یکی از راه های تندخوانی است ، به گونه ای که سرعت مطالعه و مرور مطالب درسی به میزان زیادی افزایش پیدا می کند و با این فلش کارت ها مباحث مهم هر درس را می خوانید و سرعت مطالعه فعلی تان دو برابر می شود.
  2. تند خوانی را از طریق مرور سطحی بر عنوان های اصلی و فرعی ،اولین و آخرین جمله پاراگراف انجام دهید.
  3. سعی داشته باشید و تمرین کنید که به جای لغات یک گروه از لغات را درک کنید زیرا معمولا در یک جمله یک یا دو عبارت کلیدی وجود دارد که برای فهمیدن معنی جمله فقط باید آن چند کلمه کلیدی را درک و استنباط کنید.
  4. پیش از شروع به خواندن یک مبحث فهرستی از سوالاتی که را که می خواهید پاسخ آن ها را از طریق مطالعه آن مبحث به دست آورید ، تهیه نمایید با انجام این کار ذهن شما به طور خودکار به دنبال یافتن پاسخ سوالات است.
  5. به طور مداوم مطالب قبلی را مرور کنید برای مثال چند صفحه که می خوانید مجدد به اولین صفحه بازگردید و تمام مطالبی را که خوانده اید برای خود بازگو کنید و علاوه بر در هر مروری که دارید دقت کنید که آیا نکته جدید و مهمی را می یابید و این امکان وجود دارد که در بار اول که تندخوانی کرده اید ، بعضی از مطالب مهم را از قلم انداخته باشید.
  6. به جای آنکه درباره تصاویر و جداول فقط جمله بخوانید سعی در تحلیل و پردازش تصاویر داشته باشید و به این شیوه می توانید مطالب بیشتری را بیاموزید. برای مثال در درس شیمی جدول مندلیف را به خاطر آورید که در آن با رنگ ها و علائم مختلف هر یک از عناصر تعریف شده است این جدول با عنوان یک تصویر ذهنی در ذهن شما باقی می ماند.

روش های اشتباهی که برای تندخوانی انجام می شود

با صدای بلند خواندن

برخی از داوطلبان این تصور را دارند که هنگامی که مطالب را با صدای بلند می خوانند مطالب را بهتر و سریع تر فرا می گیرند در حالی که این تصور فقط برای مدت محدودی است زیرا مطالعه با صدای بلند انرژی شما را به تحلیل می برد و موجب خستگی تان نیز می شود علاوه بر آن اگر به انجام این کار عادت کنید مطالعه در مکان های عمومی مانند کتابخانه ها برایتان سخت می شود.

زیر لب خواندن

منظور از زیر لب خوانی یعنی این که کلمات را زمزمه کنید به طوری صدای خواندن کلمات را در گوش خود بشنوید. برای مطالعه با سرعت زیاد و درک بیشتری از مطلب سعی کنید که بی صدا بخوانید این نکته را در نظر داشته باشید که مغز و نگاه کردن به تنهایی برای درک کردن کافی است و نیازی به شنیدن کلمات به منظور درک معنای آن وجود ندارد.

تلفط و تکرار مداوم کلمات در ذهن

تکرار کردن مداوم کلمات در ذهن باعث حواس پرتی شما می شود و این حالت بیشتر در داوطلبانی دیده می شود که حالت وسواس گونه دارند و مدام به عقب برمی گردند که مبادا نکته ای را یاد نگرفته باشند.

مطالب پیشنهادی جهت مطالعه داوطلبان کنکور ۹۹ :

منابع کنکور تجربی ۹۹
منابع کنکور ریاضی ۹۹
منابع کنکور انسانی ۹۹
منابع کنکور هنر
تمدید مهلت ثبت نام کنکور سراسری ۹۹
سایت ثبت نام کنکور سراسری
زمان برگزاری کنکور سراسری ۹۹
نتایج کنکور سراسری ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور تجربی ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور انسانی ۹۹
دفترچه انتخاب رشته کنکور هنر ۹۹
انتخاب رشته کنکور ریاضی ۹۹
مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری
چند نکته طلایی برای انتخاب رشته

[konkor]

[contact_info title= ” تکنیک تندخوانی کنکور “] 

شما می توانید در قسمت دیدگاه سوالات خود را با مشاوران ما درمیان بگذارید … 

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.