خانه / کارشناسی ارشد / انتخاب رشته کارشناسی ارشد
انتخاب-رشته-کارشناسی-ارشد

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

انتخاب-رشته-کارشناسی-ارشد

[contact_info title= “انتخاب رشته کارشناسی ارشد”]

انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیز حساس ترین مرحله سنجش و پذیرش داوطلبان محسوب می شود. در واقع شرکت در آزمون فقط یکی از مراحل مهم پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد است. مرحله مهم دیگر که سبب پذیرش نهایی در دانشگاه شده، انتخاب رشته منطقی و منسجم می باشد که داوطلبان، با دقت و توجه در این مرحله قادر به رقم زدن نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد به نفع خود خواهند بود. ما در این مقاله اطلاعات مهمی در رابطه با انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ۹۹ در اختیارتان قرار خواهیم داد. با این حال چنانچه زمان کافی جهت مطالعه این مقاله ندارید و یا جهت مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد، می توانید با مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره تماس حاصل فرمایید.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری و دانشگاه آزاد علی رغم ادغام آزمون، به صورت مجزا انجام خواهد شد.

 

انتخاب رشته کارشناسی ارشد

مشاوره انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری

توصیه می شود قبل از اقدام به انتخاب رشته ابتدا دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ۹۹ را دانلود و مطالعه نمایید. هم چنین توصیه می کنیم قبل از انجام انتخاب رشته اطلاعات لازم را در رابطه با سهمیه ثبت نامی در آزمون کارشناسی ارشد، امتیازات، نحوه و میزان تاثیر معدل در کنکور ارشد و … کسب نمایید و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید. شما برای انتخاب رشته کارشناسی ارشد مجاز به انتخاب ۱۰۰ کد رشته محل خواهید بود. طبق توصیه مشاوران مرکز مشاوره تحصیلی الومشاوره بهتر است ۱۰۰ انتخاب خود را به سه دسته خوش بینانه، منطقی (واقع بینانه) و بدبینانه تقسیم کنید. به این صورت که حدودا ۲۵ انتخاب اول ود را به رشته محل هایی اختصاص دهید که علاقه بسیاری به پذیرش در آن رشته محل ها دارید (انتخاب های خوش بینانه) حتی اگر شانس قبولی شما در آن رشته محل ها بسیار کم است. سپس ۵۰ انتخاب بعدی خود را به رشته محل هایی اختصاص دهید که با توجه به رتبه قبولی داوطلبان در سال های گذشته، احتمال قبولی شما در آن رشته محل ها واقع بینانه و منطقی است. در واقع انتخاب این کد رشته محل ها نیازمند تجربه و مشورت با یک مشاور مجرب و خبره است. سپس حدودا ۲۵ انتخاب آخر خود را نیز به رشته محل هایی اختصاص دهید که با توجه به رتبه اکتسابی خود، شانس قبولی شما در آن رشته محل ها بسیار زیاد است ولی علاقه شما به این رشته محل ها کمتر از دو دسته اول است. 

توصیه می شود جهت انجام یک انتخاب رشته ایده آل و عاری از اشتباه حتما با یک مشاور برتر و با تجربه در زمینه انتخاب رشته کارشناسی ارشد مشورت و سپس اقدام به انتخاب رشته نمایید.

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ۹۹

یکی از سوالاتی که داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد پس از زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد و اعلام نتایج آزمون کارشناسی ارشد طی تماس با کارشناسان مرکز الومشاوره مطرح می کنند، در رابطه با زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری است. در پاسخ به این سوال لازم به ذکر است که پس از زمان اعلام نتایج کنکور کارشناسی ارشد سراسری، و انتشار دفترچه انتخاب رشته یعنی اوایل و یا اواسط خرداد ماه دوطلبان می توانند با مراجعه به سایت sanjesh.org اقدام به انتخاب رشته نمایند. البته در حال حاضر تاریخ دقیق آغاز فرایند انتخاب رشته ارشد ۹۹ مشخص نشده است. به محض مشخص شدن، اطلاع رسانی های لازم از طریق همین مطلب و همچنین کانال تلگرام کارشناسی ارشد الومشاوره انجام خواهد شد.

دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد

پس از برگزاری آزمون کارشناسی ارشد، داوطلبان بی وقفه در انتظار نتایج اولیه خواهند بود که این نتایج آزمون در قالب کارنامه اولیه کنکور سراسری ارشد بر روی صفحه اطلاع رسانی سازمان سنجش کشور sanjesh.org  قرار خواهد گرفت. متقاضی می بایست پس از اطلاع از کارنامه اولیه کنکور کارشناسی ارشد در خصوص رتبه کشوری، رتبه در سهمیه و تراز کل نسبت به انتخاب رشته خود اقدام کرده و طبق علاقه مندی های خود ، رشته ای انتخابی خود را به ثبت رساند. با توجه به اهمیت این موضوع داوطلب لازم است از شرایط و ضوابط موجود در دفترچه راهنمای انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری اطمینان کسب کرده و در صورت واجد شرایط و مجاز بودن اقدام به لیست کردن انتخاب های خود نماید.

جهت دانلود دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد سراسری ۹۹ کلیک کنید.

(به محض انتشار دفترچه، لینک بالا فعال خواهد شد.)

نکته مهم: داوطلبانی که تمایل به انتخاب رشته در دانشگاه آزاد دارند می بایست از وبگاه این مرکز به نشانی azmoon.org مراجعه کرده و پس از مطالعه دقیق دفترچه نسبت به انتخاب رشته خود اقدام نماید.


نکات بسیار مهم پیرامون انتخاب رشته آزمون ارشد

از آن جایی که این آزمون برای اغلب داوطلبان، از آزمون های سرنوشت ساز و حساس به شمار می رود، لذا داوطلب در زمان انتخاب رشته لازم است نکاتی را مدنظر داشته و جهت داشتن یک انتخاب رشته منطقی و صحیح، آن ها را به کار گیرد.

  • هرگز روی رتبه کسب شده خود در آزمون کتبی حساب نکنید. اکیدا توصیه می کنیم که داوطلبانی که رتبه های حتی یک رقمی در این آزمون کسب نموده اند ، تضمین نمی شود که دانشگاه هایی مانند دانشگاه تهران قبول شوند ، بنابراین انتخاب رشته خود را براساس علاقه انجام دهید. داوطلبی را در نظر بگیرید که با کسب رتبه و تراز عالی در کارنامه اولیه، قصد انتخاب رشته و به دنبال آن پذیرش در دانشگاه مدنظر خود را دارد که وی به ثبت رشته هایی بالاتر از رتبه و تراز خود خواهد پرداخت. این دسته از داوطلبان به دلیل ثبت کردن صرفا رشته های رویایی وخوشبینانه از پذیرش به دانشگاه باز خواهند ماند.
  • در انتخاب رشته همواره تلاش کنید که در رشته های اصلی و مطابق با رشته دوره کارشناسی خود انتخاب کنید. برای مثال داوطلب رشته عمران بهتر است در صورت علاقه مندی در کارشناسی ارشد در رشته اصلی خود ادامه تحصیل دهد و اطلاعات خود را در آن زمینه تکمیل نماید. 
  • برای انجام انتخاب رشته ابتدا حتما دفترچه راهنمای انتخاب رشته آزمون کارشناسی ارشد را با دقت مطالعه کنید تا در جریان تمام موارد، جزئیات و کد رشته ها قرار بگیرید.
  • پس از اولویت بندی کردن کد رشته ها چندین بار آن را چک کنید و حتما از افراد با تجربه در این زمینه مشورت کنید.
  • سعی کنید در اولویت های ابتدایی (۲۰ الی ۳۰ رشته محل) خود به صورت رویایی و خوشبینانه به انتخاب رشته خود نگاه کرده و از ثبت این کد رشته ها غافل نشوید. 
  • رشته محل های میانی (حدودا ۵۰) را برای رشته هایی اختصاص دهید که از نظر منطقی شانس پذیرش شما وجود خواهد داشت و قبولی شما بالای ۷۰ درصد باشد. توصیه می شود در چیدمان الویت های رشته محل های این قسمت، نهایت دقت را به عمل آورید، چرا که به احتمال زیاد و در صورت خالی بودن ظرفیت کدرشته محل،شما در یکی از همین رشته محل ها پذیرش خواهید شد. سیستم ارزیانی انتخاب رشته سازمان سنجش به اینگونه خواهد بود که از ابتدا به بررسی کدرشته محل های شما خواهد پرداخت و در صورت خالی بودن ظرفیت دانشگاه و رشته، اولین کدرشته محل ، شما را برای آن دانشگاه و رشته مذکور معرفی خواهد نمود. به عبارت دیگر، اولویت های بعدی شما بررسی نخواهد شد و شما در رشته پذیرش شده در صورت تمایل می توانید ثبت نام به عمل آورید.
  • قسمت آخر انتخاب رشته خود را (۲۰ تا ۳۰ کد) به ثبت رشته هایی که شانس پذیرش شما به طور حتم وجود خواهد داشت اختصاص دهید که در صورت مورد قبول نبودن کدرشته محل های دو قسمت بالا، پذیرش شما در این قسمت صورت گیرد. لازم است گفته شود بسیاری از داوطلبان از درج کد رشته های بدبینانه به شدت خودداری می نمایند لیکن عدم ثبت این کدرشته ها شانس پذیرش این دسته از داوطلبان را به شدت کاهش داده و ممکن است داوطلب متاسفانه در ازمون کارشناسی ارشد در هیچ یک از الویت های خود پذیرفته نشود.

همانطور که در بخش های قبلی نیز اشاره شد، در صورتی که در روند و فرایند انتخاب رشته در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند مشاوره و کسب اطلاعات در خصوص رشته های تحصیلی بودید، مرکز الو مشاوره آماده خدمت رسانی به شما داوطلبان خواهد بود.

[arshad]

[contact_info title= “انتخاب رشته  کارشناسی ارشد”] 

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

همچنین ببینید

آزمون لیسانس به پزشکی ۱۴۰۲

افرادی که به تحصیل در رشته های پزشکی علاقمند بوده و فارغ التحصیل کارشناسی پیوسته …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.