خانه / دانشگاه / معدل کتبی دیپلم

معدل کتبی دیپلم

معدل کتبی دیپلم در واقع معدل دانش آموزان در سه مقطع تحصیلی آخر متوسطه دوم بوده، اما معدل کتبی دیپلم شامل معدل دروس نهایی دانش آموزان در مقطع دوازدهم است. دانش آموزانی که قصد دارند از معدل خود استعلام بگیرند، تنها با استفاده از کد سوابق تحصیلی این کار ممکن می باشد.

معدل کل دیپلم در رتبه و تراز کنکور سراسری تاثیر گذار خواهد بود. به همین دلیل دانش آموزان باید معدل کل دیپلم خود را در زمان ثبت نام کنکور سراسری، در سایت سنجش وارد نمایند. به دلیل اهمیت این موضوع برای متقاضیان کنکور سراسری، در ادامه این مقاله قصد داریم به سوالاتی از جمله معدل کتبی دیپلم چیست؟ تفاوت بین معدل کل دیپلم و معدل کتبی دیپلم چیست؟ پاسخ دهیم. همچنین نحوه استعلام معدل دیپلم با استفاده از کد سوابق تحصیلی در این مقاله قرار داده شده است.

[contact_info title= “معدل کتبی دیپلم”]

معدل کتبی دیپلم چیست؟

معدل کتبی دیپلم یا همان معدل کتبی نهایی دیپلم، معدل تمامی دروس نهایی پایه دوازدهم دانش آموزان بوده و تنها دروس نهایی پایه دوازدهم نظام جدید در محاسبه آن موثر خواهد بود. چنانچه شما جزو دانش آموزان نظام قدیم هستید، باید بدانید که معدل کتبی دروس نهایی فقط برای پایه سوم دبیرستان بوده و سایر پایه ها در محاسبه معدل کتبی تاثیری نخواهند داشت.

معدل کتبی دیپلم بر روی کارنامه کلی دانش آموزان یا همان کارنامه فارغ التحصیلی و به طور معمول در پایین و سمت چپ کارنامه ثبت خواهد شد.

همانطور که گفته شد، معدل دروس نهایی پایه سوم دبیرستان برای نظام قدیم و معدل دروس نهایی پایه دوازدهم متوسط دوم برای نظام جدید بوده و درس هایی که غیر نهایی هستند، در محاسبه لحاظ نخواهند شد.

معدل کل دیپلم چیست؟

معدل کل دانش آموزان، یک معدل کلی برای سه سال آخر دوره دبیرستان در نظام قدیم و سه سال تحصیلی متوسطه دوم نظام جدید می باشد. در واقع تمامی نمرات سه پایه تحصیلی دهم، یازدهم و دوازدهم جمع و میانگین گیری می شود تا معدل کل دانش آموزان به دست آید. سه سال تحصیلی متقاضیان در محاسبه معدل کل موثر می باشد، اما پایه دوازدهم به دلیل نهایی بودن امتحانات، مهم ترین پایه در بین پایه های تحصیلی می باشد.

معدل کل دیپلم در قسمت پایین و سمت راست کارنامه قابل مشاهده می باشد. معدل کتبی دیپلم دانش آموزان بر معدل کل دانش آموزان تاثیر می گذارد. البته معدل پایه یازدهم و دهم هم روی معدل کل دیپلم تاثیر می گذارد.

معدل کتبی دیپلم

تفاوت معدل کتبی دیپلم با معدل کل دیپلم

همانطور که در مطلب بالا اشاره شد، از مجموع معدل تحصیلی پایه دهم، یازدهم و دوازدهم معدل کل دانش آموزان محاسبه می شود. اما معدل کتبی دیپلم شامل مجموع نمرات نهایی پایه دوازدهم متوسطه دوم و معدل گیری تمامی دروس امتحان نهایی به دست می آید.

این نکته را بخاطر داشته باشید که معدل کتبی دانش اموزان یا همان معدل دروس نهایی آنها، ۳۰ درصد تاثیر مثبت در کنکور سراسری نظام جدید دارد اما معدل کل داوطلبان، هیچ تاثیری (چه مثبت چه منفی) بر نتایج کنکور سراسری نخواهد داشت.

استعلام معدل کل دیپلم

داوطلبان کنکور سراسری پیش از ثبت نام در کنکور سراسری باید کد سوابق تحصیلی خود را دریافت کرده و در نهایت اقدام به نام نویسی در کنکور سراسری نمایند. به دلیل اهمیت این موضوع، در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه استعلام معدل دیپلم و کد سوابق تحصیلی را به صورت تصویری شرح دهیم.

در ابتدا باید به سایت جمع آوری سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور سراسری به آدرس dipcode.medu.ir مراجعه کرده و در ادامه اطلاعات خواسته شده را وارد کنید تا بنوانید به کد سوابق تحصیلی خود دسترسی پیدا کنید.

معدل کتبی دیپلم

از جمله اطلاعات خواسته شده جهت استعلام در سامانه سوابق تحصیلی و دریافت معدل دیپلم اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، کد منطقه، کد دانش آموزی، کد مدرسه و کد مقطع لازم است. همه اطلاعات خواسته شده، روی کارنامه فارغ التحصیلی و یا گواهی فارغ التحصیلی داوطلبان ثبت شده است.

نکته مهم: افرادی که مشمول قانون تاثیر سوابق تحصیلی بر روی نتایج کنکور نیستند، سوابق تحصیلی آن ها در سایت سوابق تحصیلی آموزش و پرورش درج نمی شود. به عنوان نمونه، فارغ التحصیلان قبل از سال ۱۳۸۴، فارغ التحصیلان شاخه کاردانش قبل از سال ۱۳۹۵، فارغ التحصیلان نظام ترمی واحدی نظام قدیم آموزش، دیپلمه هایی که از مدارس خارج از کشور فارغ التحصیل شدند (دیپلمه های غیر تطبیقی) و فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی قبل از سال ۱۳۹۱ مشمول این قانون نبوده و طبیعتا سوابق تحصیلی آن ها هم در سایت وجود ندارد.

معدل کتبی دیپلم

کلام آخر

همانطور که در مقاله فوق گفته شد، معدل کتبی دیپلم در واقع همان میانگین نمرات امتحان نهایی دوازدهم دانش آموزان بوده، در حالی که معدل کل دیپلم شامل میانگین معدل سال دهم، یازدهم و دوازدهم داوطلبان می باشد. جهت دریافت استعلام معدل دیپلم، باید به کد سوابق تحصیلی خود دسترسی داشته باشید که در متن بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

در مقاله فوق سعی کرده ایم به سوالات پرتکرار دانش آموزان از جمله اینکه معدل کتبی دیپلم چیست، تفاوت آن با معدل کل و همچنین نحوه استعلام معدل کل دیپلم شرح داده شده است. چنانچه پس از مطالعه مطالب فوق، همچنان سوال یا ابهامی دارید می توانید با کارشناسان تحصیلی ما تماس برقرار کرده و پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

[contact_info title= “معدل کتبی دیپلم”]

همچنین ببینید

دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ۱۴۰۲

همزمان با آغاز ثبت نام کنکور سراسری، دفترچه ثبت نام آن هم منتشر خواهد شد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.