خانه / مشاوره تحصیلی تلفنی / انتخاب رشته دبیرستان
انتخاب رشته دبیرستان
انتخاب رشته دبیرستان

انتخاب رشته دبیرستان

انتخاب رشته دبیرستان

در ابتدا باید بگوییم که نظام آموزشی ایران که متشکل از سه مقطع ابتدایی ، متوسطه دوره اول و متوسطه دوره دوم می باشد که انتخاب رشته دبیرستان به عنوان نقطه عطف بسیار حساس در آن شناخته شده است. در سال های گذشته نظام آموزشی کشور به صورت ۴ ۳ ۵ بود که دانش آموزان بایستی بعد از اتمام سال اول دبیرستان باید به صورت تخصصی وارد یکی از رشته های نظری یا هنرستان می شدند ، با توجه به اهمیت این موضوع با وجود تغییر نظام آموزشی فرآیند انتخاب رشته دبیرستان به قوت خود باقی است ، اما دانش آموزان فقط در سال آخر دوره اول متوسطه یعنی پایه نهم دست به انتخاب ، رشته تحصیلی مورد علاقه خود می زنند. با توجه به اینکه انتخاب رشته دبیرستان مسیر زندگی تحصیلی دانش آموزان را مشخص می کند بنابراین اهمیت آن کمتر از انتخاب رشته کنکور نیست. با توجه به اهمیت این موضوع ، تصمیم گرفته ایم در ادامه توضیحاتی را به شما ارائه دهیم.

تاثیر انتخاب رشته دبیرستان در آینده دانش آموزان

در جوامع امروزی تحصیل تا مقطع دیپلم و یا پیش دانشگاهی ، یک امر عادی می باشد که اکثر افراد مدرک این مقاطع تحصیلی را دریافت می کنند. با وجود اینکه تغییر رشته در دیپلم به هر رشته دیگری امکان پذیر است ولی تعداد افرادی که این کار را انجام می دهند بسیار کم است. با توجه به اینکه ممکن است فرد رشته ای را که در مقطع دبیرستان انتخاب می کند تا مقطع دکتری و یا بالاتر ادامه دهد ، لازم است فرد با دقت و حساسیت بیشتری آن را انتخاب کند و در آن مواردی مانند علاقه ، آینده شغلی ، بازار کار ، دروس موجود در آن رشته و مناسب با جنسیت خود لحاظ نماید.

 پس رشته ای که در دبیرستان انتخاب می کنیم نه تنها در دانشگاه بلکه در تمام سال های کاری زندگی مان با ما همراه خواهد بود. ممکن است با افرادی در جامعه مواجه شویم که رشته تحصیلی آن ها هیچ ارتباطی با شغل او ندارد که این موضوع بسیار ناراحت کننده و معضل بزرگی می باشد ، بنابراین اگر از همان ابتدا مسیر زندگی را درست پیش ببریم و برای موفقیت در آن تلاش کنیم و هر سختی را به جان بخریم ، آینده ای روشن پیش روی ما خواهد بود که در رشته ای مطابق با سلیقه خود تحصیل می کنیم و به شغلی مطابق با همان رشته فعالیت خواهیم نمود.

همچنین ببینید

سایت اعلام نتایج آزمون مدارس تیزهوشان ۱۴۰۲

بعد از برگزاری آزمون تیزهوشان در تیر ماه، دانش آموزان بی صبرانه در انتظار موعد …

دیدگاهتان را بنویسید

Your email address will not be published.